Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, går gjennom et samlivsbrudd. Uten barn heldigvis. 

Samboer vil kjøpe meg ut, og siden vi har standard samboerkontrakt fra huseiernes landsforbund har han rett til det. 

Hva er smartest mtp å få høyest mulig takst fra megler? Si at man vil selge, bare vil ha verdivurdering eller at man går gjennom samlivsbrudd?

Må ta gjennomsnitt av takstene som hentes inn. Jeg taper nok på dette, naboens leilighet gikk nettopp 700 K over takst. 

Anonymkode: f62a0...1fe

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1664925-samlivsbrudd-kj%C3%B8pe-ut-samboer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei, går gjennom et samlivsbrudd. Uten barn heldigvis. 

Samboer vil kjøpe meg ut, og siden vi har standard samboerkontrakt fra huseiernes landsforbund har han rett til det. 

Hva er smartest mtp å få høyest mulig takst fra megler? Si at man vil selge, bare vil ha verdivurdering eller at man går gjennom samlivsbrudd?

Må ta gjennomsnitt av takstene som hentes inn. Jeg taper nok på dette, naboens leilighet gikk nettopp 700 K over takst. 

Hvorfor har han rett til å kjøpe deg ut?  Hva om du vil kjøpe han ut?  Kanskje dere tjener mest på det begge to om dere selger boligen?

Anonymkode: b51b6...6fa

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor har han rett til å kjøpe deg ut?  Hva om du vil kjøpe han ut?  Kanskje dere tjener mest på det begge to om dere selger boligen?

Står i samboerkontrakten at hvis en av partene vil kjøpe ut den andre er det greit så lenge det hentes inn takst fra minst tre meglere. Jeg har ikke råd til 5 mill i lån alene, han gjør et kupp og jeg sitter igjen med lite egenkapital mtp hvor mye jeg har gjort i leiligheten

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Står i samboerkontrakten at hvis en av partene vil kjøpe ut den andre er det greit så lenge det hentes inn takst fra minst tre meglere. Jeg har ikke råd til 5 mill i lån alene, han gjør et kupp og jeg sitter igjen med lite egenkapital mtp hvor mye jeg har gjort i leiligheten

Skulla gått til specsavers

Anonymkode: 8de7f...938

• Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er sånne ting man må tenke på når man skriver under på en kontrakt. Nå er det for seint. Du valgte selv å skrive under på kontrakten og må forholde deg til den.

Anonymkode: fa35a...31b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er sånne ting man må tenke på når man skriver under på en kontrakt. Nå er det for seint. Du valgte selv å skrive under på kontrakten og må forholde deg til den.

Anonymkode: fa35a...31b

Jeg skjønner det. Det var heller ikke spørsmålet mitt. Spørsmålet omhandlet meglere.

Annonse

AnonymBruker

Merksnodig at en standard samboerkontrakt er utformet slik 🤔

Meglere har et ansvar for å gi en realistisk og riktig pris av eiendommen og skal ikke ta hensyn til om kunden ønsker en høy eller lav takst. Om noen er villig til å betale over eller under takst, får man aldri svar på før den eventuelt legges ut på markedet. 

Dere kan kanskje gjøre en avtale om at boligen legges ut for salg, og samboer har "forkjøpsrett" til den prisen markedet er villig til å betale.  Det er kanskje litt sleipt, men mulig å gjøre.  Kanskje dere slipper unna meglerkostnadene også hvis dere "bestemmer" dere for ikke å selge boligen allikevel, og overføre til samboer senere?   En av dere vil høyst sannsynlig tape på en slik løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...