Gå til innhold

Tips til hunderase med små barn i hus..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å være ærlig så ville jeg tenkt meg veldig godt om før du vurderer å få hund med et så lite barn i hus. Du ender opp med å få to "barn" som begge er for unge og umodne til å kunne kommunisere sammen og du må kunne både følge med dem begge to og følge opp aktivisering og oppdragelse av begge. Det kan være mer enn nok og altfor mye for mange når man har så små barn.

Hvis du nå likevel skulle gå for hund så ville jeg slått fra meg alle raser som er veldig små. De kan altfor lett løftes, kastes og herjes med av et barn på (da) 3-4 år. Jeg ville vurdert en retriever, men de kan være veldig mye som valp og unghund. De kan ha så mye energi og være så mye at de kan virke overveldende for de som ser for seg dem som rolige voksne hunder.

Hvis du finner, så kanskje en voksen retriver som er vant med små barn.

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Labrador/Golden Retriever :) 

 

avent skrev (14 minutter siden):

Labrador, de er fine førstegangs hunder. Lettlærte, vennlige og elsker alle. Eneste er at de trenger en del aktiviteter som turer og hjernetrim.

Men med store helseutfordringer..

Anonymkode: 13b0c...11f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Labrador og den er veldig glad i barn, men jeg hadde aldri i verden klart å gi den alt det den trenger av mosjon, lek, oppdragelse, metal trening osv med en 2 åring i huset. Mulig min var ekstra krevende, men jeg synes ikke den er egnet som førstegangs hund om man har så små barn, og det er mye på grunn av størrelsen. 

Anonymkode: 3016c...7ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker pomeranian så finnes det helt like hunder bare litt større. Jeg har pomeranian, og han går kjempefint med min niese på 2 og skal ha barn selv snart. Hunden skal aldri være alene med barn uansett. Velg med fordel oppdrettere som har barn selv tenker jeg førdt og fremst. Pomeranian er tysk spitz og kommer i 5 størrelser. 1 pomeranian (rundt 20 cm) 2 kleinspitz (25-30 cm) som er hakket større og mer robust etter min mening, tåler mer, uten at de blir for store. 3 mittelspitz (over 30 cm) som er hakket større enn de igjen. Ønsker du pomeranian så gå for det.

Anonymkode: dde1b...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, avent said:

Labrador, de er fine førstegangs hunder. Lettlærte, vennlige og elsker alle. Eneste er at de trenger en del aktiviteter som turer og hjernetrim.

Jeg har labrador, og det er min første hund. Den er helt nydelig og lettlært, men de har ekstremt mye energi og er spesielt krevende som unghunder. Jeg bruker mange timer på hunden hver dag selv om det "bare" er labrador. Går lange turer, trener triks og spor. Den biter mye som valp, jeg fikk ordentlig vondt av all bitingen. Når biteperioden var over, var den ganske stor og vilter, krever mye oppmerksomhet, er ikke fornøyd med å bare sitte i et hjørne mens jeg holder på med ting, hun skal bli med på alt.

Det er en fin førstegangshund, jeg føler jeg og hunden har lært mye av hverandre, men hadde aldri skaffet meg labradorvalp om jeg hadde en toåring. Eneste jeg kan tenke meg at kan funke, er en pensjonert førerhund som er vant til svært unge barn, og likevel blir det mye jobb, og de skal selvsagt aldri være alene sammen.

Anonymkode: 8fe80...e45

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vanskeligere å oppdra liten hund fordi avstand mellom hund og eier blir større, da faller mye av kommunikasjon bort faktisk 

Anonymkode: 3da7f...788

Det har mer med innstilling og forståelse vil jeg si. Jeg har hatt store hunder før og har nå liten. Jeg oppdrar den på akkurat samme måte som de store. 

Anonymkode: ee9d0...06d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dansksvensk gårdshund!

De er mye hund i liten kropp, er vanligvis veldig glad i folk- også barn.

Men det er ikke en rase som liker å være alene hele dagen- de vil være med flokken sin. 

Ikke noen rasetypiske sykdommer, men de kan røyte mye i røyteperioden e.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ingen hunder er for amatører. Greit at 2 åringer har lyst på hund.. Men det er du som må ha lyst. Og ha ansvaret og sette deg inn i alt hundehold, oppdragelse, alenetrening, mm. Det er altfor mange amatører som fikk "koronahunder" og fikk sjokk når den ikke oppførte seg som de trodde. Derfor ligger de ute på finn, men det er jo ingen som vil ha de fordi de har separasjonsangst, kan ikke kjøre biltur, de drar i båndet, er aggressive overfor barn, andre hunder osv. 

Anonymkode: 3d576...0d5

Har en god kollega som er hundetrener og hun holder daglige foredrag om hundehold og hvor viktig kursing er. Tro meg, jeg vet alt om dette. Og hun har med bikkja på jobb og den er helt fantastisk, så jeg har virkelig sett hvordan en hund kan bli med riktig oppfølgning. Vet at det vil kreve masse tid. Jeg vokste opp med retrievere, men tør ikke ha det. Spesielt den ene ble voldsom i lek og kunne bite ganske hardt uten at den mente det. Ikke bra for små barnehender. 

Anonymkode: f66be...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydvesta Orkana skrev (2 timer siden):

Dansksvensk gårdshund!

De er mye hund i liten kropp, er vanligvis veldig glad i folk- også barn.

Men det er ikke en rase som liker å være alene hele dagen- de vil være med flokken sin. 

Ikke noen rasetypiske sykdommer, men de kan røyte mye i røyteperioden e.

De er utrolig søte. Men trenger ikke de veldig mye aktivitet? 

Anonymkode: f66be...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde aldri kjøpt hund fordi toåringen elsker hund... Og med små barn i hus hadde jeg valgt en større rase, type minst cocker spaniel-størrelse (sier ikke at dere skal gå for cocker, snakker om størrelse!).... Rett og slett fordi sjansene er bedre for at det ikke blir krøll uansett rase.

Vi har hatt storpudler fra eldste var 7 år og yngste ikke var født. 20 år nå. Det har vært helt optimalt på alle måter, men vi har selvfølgelig vært veldig "på" hele veien. Eneste måten barn og hund får et fint forhold på er at barnet aldri får være alene med hunden og at man alltid er der og passer på at det ikke blir draing i hale osv og at hunden aldri kommer dit at den føler at den trenger å forsvare seg eller sitt. Igjen, uansett rase.

Anonymkode: 5ca30...ed1

Dere bør få hund fordi dere ønsker det ansvaret, ikke fordi to åringen deres liker hunder.

 

Kan varmt anbefale storpudler, de er svært intelligente, lettlærte, familievennlige og veldig tålmodige.

I tillegg røyter de ikke.

Anonymkode: 305d0...396

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

Men med store helseutfordringer..

Anonymkode: 13b0c...11f

Nja våres var jo veldig frisk da født 1986 død 2002 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, synes hovedinnlegget er litt rødt flagg. Dere kan ikke skaffe hund basert på hva toåringen liker.

Har hatt hund hele livet, mange ulike raser, både små og store. Den eneste tiden gjennom livet jeg virkelig skulle ønske jeg ikke hadde hund, var mens vi hadde barn 0-5 år. Det gikk fint, men det var mye å passe på og utrolig slitsomt. Selv om hundene våre tok det at vi fikk barn bra, så kan man ikke stole på ungene.

Både små og store hunder kan passe med barn, men det er viktig hvordan du oppdrar dem. Vi har vært kjempefornøyde med positiv hverdagslydighet, og ros framfor skjenn. Sånn vi har fått de fineste hundene våre ❤️ Og om man får en liten hund, ikke tenk på størrelsen, men oppdra den som en hvilken som helst annen hund. Vi hadde en liten og en stor hund samtidig, med samme oppdragelse. Funket så fint på den lille også, og slapp hopping, gneldring og sånne ting. Når jeg ser folk som bærer på små hunder får jeg litt lyst til å si noe, selv om jeg ikke gjør det 😅

Anonymkode: a9d83...40f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De er utrolig søte. Men trenger ikke de veldig mye aktivitet? 

Anonymkode: f66be...8b4

De er svært tilpasningsdyktige til sin familie. Har en på 15 som fortsatt vil leke hver dag osv. Har selv ikke helse til lange/ harde turer. Men lar han snuse og bruke (nesten) så mye tid han vil når vi går lufteturer.

Er heldige som kan ha han løs på hyttetomta, så der har det vært myyye ballkasting ol. Han får fra tid til annen være med kjenninger på mere strabasiøse turer enn jeg kan gi han. Får han forlite fysisk aktivitet i en periode, så forsøker vi å kompensere det med mental aktivitet.

Skulle jeg fått en ny dsg ville jeg meldt oss på agility, rally lydighet el.l.

Ser han har stort utbytte av å være på trening med andre hunder selv om de ikke får hilse direkte på hverandre. 

Men ja, det tok 3 år før han blei "voksen". Vi overtok han da han var ca 6. Hverken tidligere eiere eller jeg hadde hadd hund før, og jeg vet endel ting jeg ville gjort annerledes eller unngått om jeg fikk valp nå.

Det er selvsagt store variasjoner fra individ til individ, men en så hengiven og god hund 🥰- vi får vi ofte kommentarer om det fra andre og erfarne hundeeiere. Han er med på det meste av sosiale tilstelninger, og har fått gå fritt omkring på sykehjemsavdelingen der tidligere eier etterhvert bodde.

Skulle jeg hadd hund igjen, ville det blitt denne rasen.

Endret av Sydvesta Orkana
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp ihvertfall ikke labrador! De er store, viltre og krever mye trening - både mentalt og fysisk for å bli gode hunder. Ikke kjøp hund bare fordi ungen din synest at hunder er søte🙈 Tenk over hvor mye en hund krever og om det passer inn i deres hverdag, en hund er som et ekstra barn. 

Anonymkode: 3ffb6...762

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet, 2 åring og valp er en slitsom kombinasjon uansett rase. Hadde også gjort skikkelig research når det gjelder valg av rase, ikke basert på individerer dere møter ute. Som andre skrev, tenk på hva dere kan tilby hunden.

Hvor mye tur, og hjernetrim vil den få? Hjelper liksom ikke med fjelltur 1 gang i måneden hvis det er lite aktivitet ellers. Hvor skal hunden sove, hvordan vil du hindre at en overivirig tass løfter opp valpen, drar den i halen eller legger seg oppå den? Det er så mye som kan gå galt med små barn og hund i hus, og det kan skje på 1 sekund, snakker av erfaring.  

Vi har en bichon frise, mest tilgittsfulle og hengivende hunden jeg noensinne har hatt. Den fikk vi da gutten vår var 5, altså 3 nesten 4 år siden. De har et fantastisk forhold, men jeg var og er veldig streng på at hunden skal respekteres, få være i fred når den sover etc.

Personlig ville jeg valgt en mindre rase, men ikke av de aller minste, ville også gått for en som ikke røyter eller røyter minimalt, labrador hadde jeg aldri valgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha valp er mye jobb. Jeg hadde aldri kjøpt en valp samtidig som man har et så lite barn. Vi fikk vår første hund når minste var 5 år, det fungerte greit. 

Les deg godt opp på rasen du kunne tenkt deg. Eks labrador som er så populær er en ganske så vilter valp, i lang tid. Den krever ganske mye. Tror det er veldig slitsomt å kombinere med en 2 åring.

Anonymkode: 7b8fd...7dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uavhengig rase:

- Barn og hund skal aldri være alene sammen

- Hunden må få sove i fred og ha pauser fra barnet, hvis ikke funker det aldri (mange timer hver dag)

- Ikke la barn og hund leke sammen. Da vil ikke hunen lære seg å være rolig rundt barn, la de heller trene triks feks. 

Anonymkode: 8c0d1...5a7

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Bichon Havanais. Utrolig sosial og glad i barn, trygg og uredd, leken, perfekt størrelse og røytefri. Vår er ung, så er litt rampete ennå, men også lett å motivere og trene. Tåler både lange turer i skog og mark, bymiljø, er med på fotballkamper, buss og lekeplassen blant annet. Men tåler også fint roligere dager inne og dager med kortere turer. Eneste minuset er mye pelsstell og at de ikke trives så godt alene. Det må trenes mye på, men er sikkert veldig individuelt. 
Når det er sagt, ville jeg nok ventet til barnet ble større. Vi har et barnehagebarn og det er tidvis travelt og vanskelig å dekke begges behov samtidig. Ville ventet til skolealder om jeg skulle gjort det igjen.

Anonymkode: 2770e...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres galskap ut. Trassalder i vente og valp. Jeg måtte ut med vår hund ekstremt ofte over et år i valpetiden natt og dag..

Anonymkode: ecebd...6de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 18.3.2023 den 0.55):

Nja våres var jo veldig frisk da født 1986 død 2002 

Ja for siden din ene labrador levde lenge, er sikkert statistikken bare tull, ikke sant? 🤪

Anonymkode: 21ec4...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...