Gå til innhold

Huslukt der det bor gamle mennesker(70+)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lukten i et hus kan komme av så mye. 
Byggematerialer, vaskemidler, medisiner, mat/lite bruk av ventilator, husdyr, hygiene..
Har også merket forskjell på lukten i hus da jeg jobbet i hjemmetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

“Old People Smell”

As we get older. there is an actual change in our body chemistry. Starting at about age 40, human bodies begin to subtly change the way that omega-7 unsaturated fatty acids on the skin are degraded. As these acids are exposed to oxygen in the air, the change creates a smell, called “nonenal” after the 2-nonenal molecule that is produced in the breakdown process.

The current hypothesized reasoning behind nonenal production is hormonal imbalances. These imbalances occur during aging and often result in more lipid acid, a fatty acid produced in our skin. As our skin matures, its natural antioxidant protection declines. This decline results in greater oxidation of lipid acid. When lipid acid is oxidized, the chemical compound nonenal is produced, giving off the “old people smell” that many of us are familiar with.

https://www.franklinpark.org/blog/old-people-smell

 

Anonymkode: 17920...6cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alderen følger det også ofte med økte plager med inkontinens som, selv om man unngår en tydelig urinlukt, kan gi en litt annen svak eim. Har den eldre noe nedsatt bevegelighet kan det hende det blir mindre dusjing (min mor dusjen er gang i uken, siden hun må ha assistanse fra hjemmetjenesten). Selv om man ikke er så aktiv at man lukter kraftig av svette vil det likevel være med på at de luktene man produserer blir sterkere. I tillegg blir det kanskje vasket sjeldnere i hjemmet. Det er mange ulike faktorer som kan spille inn.

 

Anonymkode: b5d06...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra omtrent 40 år begynner man gradvis å forbrenne fettstoffer på en annerledes måte enn før. Fettstoffet heter nonenal og skiller ut en distinktiv lukt. Lukten settes i møbler, vegger og tak og er tilnærmet umulig å vaske. Det er helt sant.

Anonymkode: de1b9...d96

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i mine besteforeldres hus var det en søt lukt og jeg elsket den. Skulle gjerne hatt den lukta på flaske siden den minner meg om barndommen 😔😢.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle eldre mennesker jeg kjenner er livredd frisk luft og åpne vinduer. Synes ofte det lukter innestengt og matos🫣 

Anonymkode: 224c1...4fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urinsyre hos eldre. Bland det med gamle, litt mugne hus, så har du skikkelig gammelmannslukt.

Anonymkode: 06f7a...5ba

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så mye dumme fordommer. Jeg blir matt!

 

Jeg syns skyllemiddel og parfyme-infiserte hus lukter ille jeg. Heller normal kroppslukt. Og skremmende at barns utedresser stinker skyllemiddel. 

Anonymkode: 1995f...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en kombinasjon av flere ting, men for noen kan det handle om at de ikke bytter klær riktig ofte nok, urininkontinens, eller gamle bad med fukt. Noen eldre bruker også mye syntetiske klær, det lukter fortere. 
 

Anonymkode: 47417...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok mest av alt med inventar og materialer å gjøre tror jeg.

Anonymkode: f8e02...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 13.18):

Hvis DU er 40-50 merker du det jo ikke. Man merker ikke sin egen lukt på samme måte. Jeg kan lukte om det 40, 60,80 eller 20-åringet i et hus. Mens der det bor 30åringer syns jeg ikke det lukter noe alder. 

Anonymkode: 4d7b1...3c3

:hoho: dagens! Så natten før man fyller 30 slutter man å lukte noe som helst og natten før man fyller 40 begynner man å lukte gæmlis? :hoho: :hoho: :hoho: Du sier du kan lukte 20, 40, 60 og 80-åringer. Men hva med 50, 70, 90 og 100-åringer? Hæ? 

Anonymkode: c4127...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe var i huset til ett eldre ektepar en gang han brukte sånn gulbrun lusekofte fra 1960/1970 tallet det luktet ganske rart av den kofta 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...