Gå til innhold

Angrer på boligkjøp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overtok leiligheten i mars. Etter å ha bodd her i 14 dager så angrer jeg på boligkjøpet. Det dugger på alle vinduene og fellesutgiftene skal visst økes til sommeren. Lot meg også rive med i budrunde hvor det endte på 10% over takst. 
Kan jeg klage og heve kjøpet?

Anonymkode: 1f8e6...17e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Overtok leiligheten i mars. Etter å ha bodd her i 14 dager så angrer jeg på boligkjøpet. Det dugger på alle vinduene og fellesutgiftene skal visst økes til sommeren. Lot meg også rive med i budrunde hvor det endte på 10% over takst. 
Kan jeg klage og heve kjøpet?

Nei. Men du kan selge og flytte. Dugger det på vindu så skru opp ventilene og luft bedre. Tørker du klær inne så skaff en avfukter

Anonymkode: 2cc8a...ea3

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Åpne ventiler og evt vinduene om det dugger inne. Dugg er oppskriften på mugg/råte

Anonymkode: 86afc...80f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Men du kan selge og flytte. Dugger det på vindu så skru opp ventilene og luft bedre. Tørker du klær inne så skaff en avfukter

Anonymkode: 2cc8a...ea3

Ingen ventiler her. 

• Liker 1
Skrevet

Du er selv ansvarlig for å sjekke opp hele salgsoppgaven, der står det blant annet om forutsette budsjettendringer (som økte felleskostnader), og det MÅ du vel egentlig regne med i disse tider i økonomien. Så og si alle borettslag må sette opp felleskostnadene, på grunn av økte renter, strømkostnader, skatt etc.

Du kan ikke heve kjøpet med mindre det er store feil/mangler ved leiligheten som ikke er opplyst om. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen angrerett. Jeg tror det er mange som angrer seg etter kjøp. Jeg har angret flere ganger.

Anonymkode: 94f31...6c9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen ventiler her. 

Med mindre det er nybygg og balansert ventilasjon må du få ordnet lufteluker ut asap. 

Anonymkode: 555e6...ce1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen ventiler her. 

Du har vel en eller annen form for ventilasjon? Er det et gammelt hus? 

Du må uansett ventilere, så da må du opp med vinduene. Både for mindre fukt og bedre inneklima.

Anonymkode: 86afc...80f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er nybygg og balansert ventilasjon må du få ordnet lufteluker ut asap. 

Anonymkode: 555e6...ce1

Det går ikke er en gammel bygård hvor den er fredet. Ikke lov å lage noe hull ut

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen ventiler her. 

Alltid ventiler på vinduene.. ( om ikke de er fra 1970) 

Øverst på vinduet...metall list... 

Anonymkode: 93b85...35c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Les tilstandsrapporten.

Er manglende nevnt der?

Hvis ja, har du ingen sak.

Hvis nei, kontakt advokat og forhør deg om de er vesentlige nok.

Det skal veldig mye til å angre kjøpet. 

I beste fall kan du få prisavslag for å utbedre manglene.

P.S. Så lærte du en dyr lekse - aldri la deg rive i budrunde og les nøye dokumentasjon, still spørsmål og snakk med folk som kan om dette før du gir alle pengene dine for å kjøpe deg bolig.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alltid ventiler på vinduene.. ( om ikke de er fra 1970) 

Øverst på vinduet...metall list... 

Anonymkode: 93b85...35c

Nei. Ingen ventiler har jeg sagt. Hverken på vindu el vegg

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Les tilstandsrapporten.

Er manglende nevnt der?

Hvis ja, har du ingen sak.

Hvis nei, kontakt advokat og forhør deg om de er vesentlige nok.

Det skal veldig mye til å angre kjøpet. 

I beste fall kan du få prisavslag for å utbedre manglene.

Står ingenting om dugg på vindu. Men det står det er ingen ventiler i leiligheten. Så ikke noe vits å klage da?

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en defukter. Vi bruker den når vi dusjer og tørker klær

Anonymkode: 3e366...950

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Ingen ventiler har jeg sagt. Hverken på vindu el vegg

Men det visste du jo før kjøp , hvis du leste tilstandsrapporten . Stod ikke dette i tilstandsrapporten vil jeg tro du kan klage uten at jeg er ekspert. 

Endret av FruR
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan du legge ut bilde? Det er vel alltid noe form for lufteventiler. 

Anonymkode: 94f31...6c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan faktisk klage!

Mi mor kjøpte en leilighet. Etter noen dager dukket det opp masse problemer. Noe av de du sier, og også en vifte som bråkte. Dette var i ett skap rett ved leiligheten henne. Dette var ikke opplyst om.Denne lyden forstyrret hennes søvn

Hun fikk hevet kjøpet. Det gjorde jo at hun måtte kjøpe ny leilighet med alt de vanskene det gav.

Anonymkode: 50485...9ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du ikke heve kjøpet, tuller du nå?

Hvis det dugger på vinduer så er det alltid pga for dårlig ventilasjon/isolasjon/varme. Hvis det ikke er noen ventiler i vindu eller på vegg du kan åpne, så vet du jo dette når du besiktiger boligen på visning. Det er uansett enkelt å få etablert ventiler i vegg, og det er ikke for stor kostnad. Kanskje vindu også må byttes, det er litt vanskelig å si utifra den lille infoen som foreligger. 

Du kan begynne med å ha et par av vinduene i luftestilling. Du ser fort om dugg gir seg da. Hvordan er ventilasjon på badet, er det luke der eller mekanisk avtrekk? Er det luftespalte mellom gulv og dør, slik at luften sirkulerer? 
Er dette et gammelt bygg hvor det ikke er etterisolert?

Ikke tørk klær inne uten å bruke avfukter. Dette er en liten kostnad, halverer tørketiden, og gjør fuktbelastningen vesentlig mindre. Har du et stort nok bad til å tørke der inne, gjør det når det er mulig. 

At felleskostnader øker er da helt normalt. Det er renteøkninger på fellesgjeld også, samt kommunale avgifter har økt, det skal settes til side penger til fremtidig vedlikehold, osv. Dette skjer alle steder hvor det er sameie/borettslag. Hadde du hatt eget hus måtte du ha satt til side disse pengene selv. 

Anonymkode: c41ec...7e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det må være noen form for ventilasjon, om det ikke er det så kan de ikke skylde på at det er vernet for alternativet er at hele dritte må rives grunnet ekte hussopp og råte.

Problemet kan forsåvidt enkelt løses med en avfukter, bedre inneklima hjelperdeg med å finne beste type og plassering for deg.

Anonymkode: 253ad...4ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan faktisk klage!

Mi mor kjøpte en leilighet. Etter noen dager dukket det opp masse problemer. Noe av de du sier, og også en vifte som bråkte. Dette var i ett skap rett ved leiligheten henne. Dette var ikke opplyst om.Denne lyden forstyrret hennes søvn

Hun fikk hevet kjøpet. Det gjorde jo at hun måtte kjøpe ny leilighet med alt de vanskene det gav.

Anonymkode: 50485...9ab

Man kan klage på det meste, men mye er det som ikke anses å være en mangel. Støyforurensing som går utover livskvalitet som kjøper ikke er kjent med, er en vesentlig mangel. 

At det dugger på vinduer kan være en mangel, men det kommer helt an på hva som står i takstrapport. Ofte er dugg på vinduer også pga feil bruk av boligen, at fuktbelastningen er for stor i forhold til utluftning og oppvarming. Sier ikke at det er tilfelle her, men det kan være. 

TS må se hva takstmann har skrevet om bl.a tilstand på vinduer og ventilasjon. I gamle bygårder er det ikke så vanlig med lufteluker, men det er viktig at kjøkken/bad har fungerende avtrekk, samt at det er luftespalte på dør til bad. Slike ting skal stå beskrevet i takstrapport. 

Anonymkode: c41ec...7e4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...