Gå til innhold

Cr@sh & gutta!

Cr@sh

Anbefalte innlegg

Murmelmy: :rodme: Takk for mageskryt... Blir veldig opp og ned med tastinga mi også... Noen dager (ganske få foreløpig riktignok) er jeg ikke innom i det hele tatt... eller jeg kan være her masse. Det viktigste er jo egentlig å oppdatere sin egen bok da! :Nikke: Sånn som nå som det er så lite å gjøre på jobb - blir det mye tid for KG'ing på meg... :sjenert:

IdaC: Skjønner godt at du ikke gadd å sitte på den stasjonære. Da blir man jo rent asosial da... :ler: Laptop er tingen - og trådløst nettverk selvsagt... :sjarmor: Håper dere har kost dere hos mams og paps da... De har vel reist nå? Når det gjelder magen - kan jeg godt være enig i at bilde viser en noe jentete mage... Men på den andre siden, så er det ingen som ser at jeg er gravid bakfra... :ler: Bilder fra siden får nok med en del av sideflesket også vet du.... :ler2: (Men hvem vet.. kanskje det kommer ut en jente?)

Sensommerbruden: Bare vent... plutselig er du 28 uker du også. :Nikke: Jeg syntes det er ukene fra ca 18 og fram til nå som har gått raskest... For å være helt ærlig så vet jeg ikke riktig hvor de ukene er blitt av... :klø: Har magen begynt å vise seg hos deg da? Du må kose deg i sommer du også - gjett om jeg skal! Og ikke bare på KG, nei... Om halvannen uke reiser vi på bilferie, og da blir jeg uten nett i sikkert 10 dager! :overrasket: Kommer til å få KG-abstinenser.... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På jobben nå. Begynte ni i dag... Det er deilig.

Sov ikke no' særlig i natt heller... så det var et lite helvete å stå opp... :sur: Men, men... kom meg opp og fikk stelt meg før Lillegutt våknet...

Han kom over i senga vår i natt også... :roll: Sikkert det som gjør at søvnkvaliteten blir så redusert. Blir trangt og varmt i senga... Han i midten... breier seg utover, og jeg og mannen på hver vår stripe av seng på sidene... :ler:

I dag skal jeg jobbe fram til to. Deilig med kort dag. Og i morgen har jeg fri. Regner med at det blir fri torsdag også... :sjarmor:

Jeg får skrive litt mer i løpet av dagen... Nå skal jeg jobbe litt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... Epica har vært på UL! Og det er en jente i magen hennes! :legrine: Så herlig! :hoppe:

Gleder meg til å lese rapport, Epica!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ukene går fortere etter UL altså? Skummelt!

Tipper hvertfall det går fort de siste ukene før bryllupet, og selvfølgelig også de første ukene etter, så da er jeg vel 25 uker før jeg får sukk for meg... ;)

Har kun en bitteliten kosemage ennå. Er bare meg og mannen som ser den. Men det tyder jo på at den er på vei utover, og plutselig så er den der! :overrasket:

Jeg håper bare den ikke kommer for langt ut før bryllupet, for da får jeg et bittelite kjoleproblem. (Men litt går bra, siden lilleknøtt har fjernet en klesstørrelse fra kroppen min så langt.)

Gleder meg til å lese om Epicas UL. (Og så jente da, hun som var så sikker på det var gutt! Etter ringtesten og alt! :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo :ler: litt av lillegutt som kommer over til dere hver natt. Han er jo skjønn og som savner mammaen og pappaen sin da :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensommerbruden: Ja... etter UL syntes jeg tida gikk veldig fort. Da går man liksom ikke bare å venter på nettopp UL, men vet trolig at alt er bra... og kan slappe litt mer av. Da flyr dagene fort! :Nikke: Tipper det kommer til å gå enda fortere for deg, ja... som har bryllup å se fram mot også! :hoppe: Hvilken dato står bryllupet? Åh... har lyst å gifte meg en gang til, jeg... :ler2: Med samme mannen da... :hjerter:

IdaC: :ler2: Joa... bare le av Lillegutt du... Det er ganske sjarmerende at han kommer inn til oss da.. Men så har man liksom behov for litt enetid og god plass i senga også... ;) Men han er jo herlig den lille tassen vår... :hjerter:

...............................................................................................

Ikke spør hva jeg har gjort så langt i dag 'a... :rodme:

For det er ikke stort...

Har rydda litt mer, og begynt å se på utfyllingen av "Krav om fødselspenger". Kom over dette sitatet på www.trygdeetaten.no:

Uker som kan deles

Tar man utgangspunkt i den samlede stønadsperioden og trekker fra de ukene som er forbeholdt mor og far, gjenstår det 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 prosent av full lønn som dere på nærmere vilkår kan fordele dere i mellom.

Dersom far tar ut fødselspenger, må han ha overtatt omsorgen for barnet fordi mor:

-arbeider helt eller delvis

-tar offentlig utdanning på heltid

-studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen utgjør heltid

-på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet

-er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet

Plutselig ble jeg usikker på om manne ikke kan få flere uker enn fedrekvoten? For jeg kommer jo til å være arbeidsledig når permisjonen er over? :klø:

Spørs om jeg ikke må ringe eller møte opp på trygdekontoret, gitt... Huff... Liker å finne ut sånt selv... er så mye bortkasta tid på sånne offentlige kontorer... Når det endelig blir min tur, så kan de vel ratt ikke svare på det jeg lurer på... :klø:

Har spurt Murmel også da... hun vet jo det meste.. :Hehe:

Nå skal jeg spise lunsj. Har med to rundstykker med kaviar i dag... Håper det smaker...

................................................................................................

Var forresten sååå artig å høre om UL-opplevelsen til Epica. Tenk at det var jente i magen hennes... hun som hele tiden har trodd det var en gutt! :ler:

Herlig !!! Herlig !!! :legrine:

Endret av Cr@sh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I din situasjon ville jeg nok ha sagt at jeg skulle ta hele permisjonen (Bortsett fra fedrekvoten) i utgangspunktet, og så forandret hvis jeg fikk jobb i løpet av permisjonsperioden.

For så lenge du ikke er i jobb eller utdanning, så kan ikke mannen ha betalt permisjon. (For da er du pr.def. i stand til å være hjemme og passe barnet.)

Jeg så litt på dette da vi prøvde å bli gravide og jeg kun var i et vikariat. (Er jo litt enkler nå når jeg har fast jobb.)

Datoen vår er 29. juli, så det er ganske nært, men ennå en stund til... :)

Blir jo ca 3 uker etter UL, så derfra går nok tiden kjempefort! Men blir deilig å kunne fortelle alle at alt er bra med lille knøtt i magen når de sannsynligvis nevner det i bryllupet.

Brudekjolen ble jo kjøpt før vi visste at lille knøtt var på vei. (Et par mnd. før jeg ble gravid faktisk.) Derfor er jo den en spennende sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensommerbruden: Det var et oppklarende svar! :klappe: Det var sånn jeg trodde at det ville være... selv om jeg hadde håpet at det ikke var sånn. Da kunne mannen vært hjemme og jeg fått dagpenger (hadde ikke tenkt å utnytte systemt vi da... :sjenert: Neida... ;) ) Men de seks ukene han går hjemme i fedrekvoten - vil jeg kunne melde meg arbeidsledig og få dagpenger da? vet du det også?

Åh... så fantastisk med sommerbryllup. 29. juli er ikke lenge til, nei! :bryllup: Tenk som tida komme til å fly fram til det! :Nikke: Håper ikke det blir noe kjoleproblematikk da... Men en kul på magen må du vel regne med? :sjarmor:

Vi har bryllupsdag 10. august vi da... og da skal vi ut og kose oss... Blir sikkert siste gangen vi får tatt en kveld alene på lang tid... for da nærmer det seg jo termin...

:klem: til deg...

Endret av Cr@sh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensommerbruden: Det var et oppklarende svar! :klappe:  Men de seks ukene han går hjemme i fedrekvoten - vil jeg kunne melde meg arbeidsledig og få dagpenger da? vet du det også?

Vi har bryllupsdag 10. august vi da... og da skal vi ut og kose oss... Blir sikkert siste gangen vi får tatt en kveld alene på lang tid... for da nærmer det seg jo termin...

Det kan ikke jeg svare på, det blir nok litt mer detaljer enn jeg har sett på. Men jeg ville jo tro det.

Ellers må dere kose dere på bryllupsdagen! Det blir nok en stund til dere får "alenetid" igjen ja! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere vært gift Cr@sh? Husker deg ikke fra bryllupsforum... Det er deilig med alenetid, men vi får være flinke og bruke besteforeldre når de små kommer. Det har vi ihvertfall bestemt oss for :Nikke:

Mannen tror at vi kommer til å ha hjerte til å la henne være hos besteforeldre en hel helg så vi får reist bort den helgen, men jeg tviler på at jeg kommer til å kunne klare det :sjenert:

Sånn søknad om perm, fant du den på nettet eller hentet du den på trygdekontoret? Må nok se og få søkt snart jeg og. :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensommerbruden: Egentlig så tror jeg at jeg kan melde meg arbeidsledig da. Fedrekvoten er jo noe som er pålagt oss... så da kan vel ikke myndighetene nekte oss løsningen... Ja, du skal aldri si aldri... :klø:

Alenetid blir nok mangelvare en periode... men det skal vi nok tåle. Det er klart det er enklere å få barnevakt til en enn til ti to... Men så er vi så heldige å ha besteforeldre som er engasjerte og mer enn gjerne passer barnebarna så lenge det passer! :sjarmor: Det er deilig!

..........................................................................................

Nå er det bare en time til jeg skal hjem! :hoppe: Håper den timen går rasende fort! :Hehe:

Men før den tid skal jeg ned og levere PC'n... men det må jeg jo selvsagt drøye så lenge som mulig da.. :ler2:

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IdaC: Vi postet nesten samtidig vi... :ler:

Vi har 4 års bryllupsdag i august, vi... så det begynner faktisk å bli en del år siden... Så vi "hang" vel ikke på bryllupsforumet samtidig??? :klø: Du er jo realtivt nygift er du ikke ??? (Blir helt flau over at jeg faktisk ikke husker det...) Jeg var der relativt mye på den tiden.. :sjenert: Var jo såå kjekt å få luftet ting for andre + å få inspirasjon og tips om ting... :Nikke:

Det tok ganske lang tid før jeg hadde hjerte til å reise fra Lillegutt da han var baby... men det gikk bedre og bedre for hver gang - og alle parter har jo godt av det. Jeg syntes det var viktig å ikke starte med å reise bort så lenge, men heller ta en kveld ute flere ganger... for så å øke på med overnatting etter hvert. Det der finner dere nok fort ut av...

Jeg fant "Krav om fødselspenger" på nettet, ja. HER

Man kan visst laste ned diverse brosjyrer om man vil også: HER

:klem: til deg!

Endret av Cr@sh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ fiiin mage vennen!!  :kose:

:hjerte:

Krysser fingrene for at siste timen går kjempefort!  :hoppe:

Hva skal du resten av dagen da? :klem:

Der hadde Epica sneket seg inn også jo! :vinke:

Takk for mageskryt... :sjarmor:

Resten av dagen, ja? :klø: Neida... skal handle inn noen tilbudsvarer fra Obs! på vei hjem tenkte jeg... så blir det å plukke opp Lillegutt i barnehagen.

Koser oss litt når vi kommer hjem - han er ofte veldig sliten da.. og så er det nok middagstider... Skal lage en skikkelig middag i dag. På lørdag grillet vi pølser under barnebursdagen, søndag ble det ikke skikkelig middag og i går spiste vi mat fra byens beste kebabsjappe... Så jammen på tide med litt skikkelig middag... Forslag? Aner foreløpig ikke hva jeg skal finne på... :roll:

Kanskje en form for gryte, lasagne, eller kylling og ris kanskje?

:klem: til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjesta

Lasagne ja.. Med litt andre ingredienser kanskje? ;)

Eller meksikansk gryterett, det er godt! :sikle:

Gleder meg til å kose meg sammen med min lille.. :hjerter:

Jeg er håååpløs idag! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fiiin mage du har!! Tenk at du bare har 12 uker igjen da :overrasket:

Når jeg har født har du kommet like langt som jeg er nå!! Evt lengre hvis jeg går på overtid! Weee!!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ååh vad sugen jag blev på jordgubbar, melon och annat "godis"... måste skynda mig hem nu.

I sverige har vi föresten dilemmat att du inte kan vara "arbetslös" och ta hand om barn samtidigt. Är du arbetslös ska du kunna ta ett jobb med en dags varsel, och har du omsorgen av dina barn kan du inte få någon ersättning från a-kassan (arbetslöshetspengar). Däremot kan du vara "föräldraledig" från arbetslösheten.

Jag tror att det bästa är om du kollar hur det är i Norge med trygdekontoret. Kanske kan din man vara hemma med babyn - och du ha "arbete söka jobb"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...