Gå til innhold

Cr@sh & gutta!

Cr@sh

Anbefalte innlegg

Nå er det action hos LinKri også, gitt! :hoppe: Utrolig moro med babyboom på KG! :sjarmor: ... og snart er det min tur også... :hoppe:

Lillegutt og jeg sov til kvart over ni i dag. Godt det - som vanlig. Neste uke begynner han for fullt i barnehagen igjen, da blir det andre boller (og rutiner...) ;)

Etter stell, frokost og litt lek, tok vi en tur i butikken og handlet litt. Jeg er litt skeptisk til å ha han med i butikken alene for tiden - for jeg orker så lite (og har nok litt kort lunte på grunn av det)... og han kan være litt bajas enkelte dager... Men det gikk sååå fint i dag. Tror han merker på meg om jeg er stressa eller ikke. Og i dag var jeg veldig rolig og avbalansert... :Nikke:

Han var sååå flink, og holdt seg ved meg og handlevogna hele tiden. Hjalp meg med å putte ting i vogna og pekte og skravla. Herlig når han er sånn.... :hjerter: ... og heldig som jeg er - så er han stort sett sånn!

Vi kjøpte Imsdal med smak og smarties, og sistnevnte fikk han mens jeg pakket ned alle varene og vi kjørte ut i bilen... Snille gutten min.

Stoppet hos mamma på jobben på eien hjem. Ble bare en kort tur, siden vi hadde melk i bilen - men lang nok til at Lillegutt fikk spist en av mamma sine lunsj-brødskiver.... :ler: Godt hun hadde med seg en ekstra skive...

Da vi kom hjem, spiste vi en brødskive - dvs jeg spiste, Lillegutt tok bare et par biter og hadde ikke tid til mer. Nå var det bilene som stod i fokus... Godt han fikk i seg noe hos mormor'n sin.

Etter maten la vi oss litt på sofaen - merket at han også var sliten. Han elsker å ligge å stryke på mamma'n sin... og i dag sovnet han med hodet på magen min... :hjerter:

Han sover på sofaen ennå... Nyyyydelige gutten min! :hjerter_rundt:

Jeg skal benytte tiden til litt KG, og kanskje jeg tar en liten dupp jeg også... :Gjesp:

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Murmelmy sin Bringebærmoussekake er hermed godt bevart også i min dagbok....

Oppskrift på Bringebærmoussekake med browniesbunn

1. Lag bunnen først

Toro (eller annen) 1-2-3 Brownieskake

Lag i rundform og stek som anbefalt (heller litt for lite enn for lenge)

Sett så bunnen i kjølen/frysen med ringen på og avkjøl. 

2. Bringebærmousse

500 g fryste bringebær (eller opptinte)

200 g sukker

4 egg

3 dl kremfløte

8 plater gelatin

Dette kan gjøres mens browniesbunnen er i ovnen:  Varm opp bringebærene sammen med 50 g sukker og rør til bærene er tint og sukkeret oppløst.  Bruk en sil og press godt all saft ut av bringebærene (frøene blir igjen og kastes).  Sett til side 1 dl til topplaget.  Ha resten av saften oppi kjelen igjen og varm opp.

Bløtlegg gelatin i kaldt vann i 10 minutter.  Klem vannet av og ha gelatinen i den varme bærsaften.  Rør til det er oppløst og sett til side og avkjøl til den er lunken.

Skill eggene.  Pisk eggeplommene sammen med resten av sukkeret (150 g) til den er luftig og tilsett bærsaften med gelatin.  Pisk kremfløten halvstiv og vend i.  Pisk så eggehvitene til stivt skum og bland inn i moussen.  Rør forsiktig til ALT er blandet (viktig.  Bruk gjerne stålvisp).  Fordel i kakeformen og sett i kjøleskapet til moussen er stivnet (3-4 timer.  Bedre å være sikker).  Husk at moussen går ut i kanten!

3. Geletopp

1 pk bringebærgele

3.5 dl vann

1 dl bringebærsaft (fra i stad)

Kok opp vannet og rør ut gelepulveret.  Hell så oppi saften fra bringebærene.  Avkjøl til den er kald (i kjølen).  Hell så forsiktig over kaken (som fremdeles har ringformen rundt seg) og sett i kjøleskapet til den har stivnet.  Da er kaken ferdig!!!

Tips når du skal løsne ringen:

Varm en klut i vann og dra rundt ringen.  Gjenta dette mange ganger.  Deretter tar du en skarp kniv og drar langs kanten (pass på å skjære helt ned i browniesbunnen som kan være litt hard).  Løsne så forsiktig ringen.

Pynt kaken slik du ønsker.

NAM NAM!!!

Denne må jeg prøve... kanskje det er noe til den kommende barnedåpen... :sjarmor:

Murmelmy: :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønne gutten din da :hjerter: han høres jo helt herlig ut :)

Ja nå er det skikkelig babyboom på KG, de neste par mnd så er det maaaange med termin. Spennende tider for oss alle sammen :hoppe:

Fikk lyst å prøve Murmels kake jeg og, men fant ut at da kommer jeg bare til å spise den opp i løset av en dag eller noe :ler: og da er det like greit å la være. Men mulig jeg baker den og fryser den til barselbesøk.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra han holdt sei rolig mens dere var i butikken. :) Herlig det. Hadde med min lille skjønnas nevø på 16 mnd i dag i butikken, og du kan tro han underholdte. Sang og skråla og snakket med alle. :ler: Koseli syns jeg da.

Ha en super dag med guttene dine, og pass på deg selv.

stor :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IdaC: :sjenert: Joa... Lillegutt er selvsagt verdens herligste gutt! :sjarmor: Kunne tenkt meg å prøve Murmel sin kake jeg også - og kommer nok til å gjøre det... :sikle: Kanskje i helga... Til tross for at faren er der for akkurat det du nevner - at hele greia blir borte på en blunk... :ler2:

Liljen: Deilig når ting går glatt som smør i butikken med en liten tass. Det hender jo at han viser frem sine egne meninger... ;) Greit at det ikke skjer når det passer meg minst... hehe... :Hehe:

Cymbidium: Takk for koselig hilsen... Her har det vært stekende hete i dag... :briller2: Deilig å kunne kose seg utendørs med gutta mine.... :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi henta mannen på toget i dag og reiste rett og kjøpte resten av gipsplatene og planken vi trenger til kjøkkenet. Deilig å ha det unnagjort - å nå er alt det i boks... :sjarmor:

Jeg hadde nemlig tenkt vi skulle grille hamburgere i dag, og kjøpt inn det som trengtes... Men så kom jeg på en liten clue... nemlig at vi er tomme for gass til grillen... :klø: Typisk... Men jeg nektet å la grillede hamburgere gå fram meg - så da ble det at vi reiste til byggvarehuset for å bytte gassbeholder - og da var det jo like greit å kjøpe med resten av det vi trengte...

Så, ja! :sjarmor: Vi har akkurat kost oss med deilige grillede hamburgere i grove brød med salat og alt som hører til. Deilig på en sommerdag som denne! :briller2:

I morgen er det fredag - og HELG! :hoppe: Det skal bli deilig å ha mannen hjemme noen dager... Blir jo å savne han litt når jeg er hjemme hele dagen. :kline:

Nevnte Murmels kake for ham i stad - og det viser seg at han har bakt en lignende kake før. Bare bunnen som er ulik...

Så i løpet av helga skal vi (les: mannen :sjarmor: ) bake Murmels kake! Jeg gleder meg allerede!

Ja, her i huset er det nemlig mannen som har evner når det gjelder matlaging og baking... Ikke å forakte. Jeg er flink nok til diverse kaker og sånt - men gjærbakst for eksempel - det har jeg rett og slett ikke nok tålmodighet til.. :ler2: Så det må i hvert fall mannen ta seg av... og han liker det. Da han var yngre vurderte han seriøst om han skulle bli kokk - men valgte det vekk til fordel for det han gjør i dag. Det er jeg glad for. Uegnede arbeidstider for mange kokker har jeg skjønt + at han da sikkert ikke ville lagd så mye deilig mat her hjemme.... Heldig jeg! :sikle::kyss:

Nå er mannen og Lillegutt på badet - der det bades.... :dusje: Snart er det sengetid for Lillegutt - og kosetid for mannen og meg... :kys_2:

I morgen BLIR det reker til middag! Skulle hatt det både i går og i dag... men i morgen blir det seriøst noe av! :klappe: Åh... jeg elsker reker! Ennå så mett jeg er nå etter hamburgere - så gleder jeg meg til reker i morgen! :hoppe:

Takk for koselige hilsner, jenter! En :blomst: til hver og en av dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? JEg er så forelsket i sønnen din og jeg har ikke engang møtt ham :hjerter: Har i hvertfall bestemt meg for en ting og det er at en sånn en vil jeg ha!!!

Håper du blir fonøyd med kaken :). Det er nemlig jeg ;)

Fikk mail fra UiO i dag. For å ta PPU ved UiO må man ha minst 180 studiepoeng fra universitet eller høyskole. MEN, kun 60 av dem trenger å være relatert til faget (f.eks. matematikk). Jeg har jo endel sp og skal ringe i morgen for å få en veiledningstime. Da kan de se hva jeg kan få godkjent osv og hvor mange sp jeg må ta i tillegg. Regner med å søke til PPU deltid fra og med våren 2007 (neste oppstart av det studiet deltid). I mellomtiden så har jeg tid til å ta de fagene jeg trenger for å få PPU. Dritfornøyd :sjarmor:

Og i morgen så sender jeg en mail til ass.rektor ved den skolen jeg jobbet nå om å ha meg i minne til høsten så jeg kan jobbe der mens jeg studerer. Da kan jeg jobbe der i praksisen i.o.m. at det er en praksisskole! Skal snakke med undervisningsinspektøren ved den forrige skolen jeg jobbet også. Disse to er kamerater og han ene er min gamle fotballtrener ;)

Bare en liten oppdatering på skolefronten :kyss:

Ha en fin kveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cr@sh! Takk for besøk i dagboka mi! :)

For en skjønn sønn du har! Høres kjekt ut med en mann som baker! Jeg er fornøyd så lenge min mann liker det jeg lager ( :ler: ), og så vasker han bestandig opp. :hjerter:

God helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Cr@sh!

Murmel sin kake hørtes jammen god ut... kjekt å ha en mann som baker! Mannen min lager alt annet av mat han, og her i huset er det jeg som baker! Men gjærbakst er jeg skikkelig dårlig på, brød klarer jeg men kringler og sånt får jeg aldri til! :sur:

Tenk at du snart er 35 uker på vei da! :hoppe:

Du kan bare glede deg til å bli mamma til to. Det er herlig (selv om det er slitsomt til tider!). Tror gutten din kommer til å bli en super storebror. Han høres så skjønn ut! :hjerte:

Ha en kjempefin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å ønske deg en riktig god helg! :klem:

Sitter på jobben og :Gjesp: så det skal bli godt med helg nå.

Hvor gammel er forresten lillegutt? Du har sikkert skrevet det før, men dagboka di er litt lang å lete i. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murmelmy: :hjerter: Ja... Lillegutt er verdens nydeligste og herligste (helt objektivt selvfølgelig :ler2: ) Du er heldig hvis du får en så fin gutt - for han er virkelig en sjarmerende type... :Nikke:

Høres jo flott ut med oppfølging i forhold til skolen. Greit å ta noen matematikkpoeng før du begynner på PPU... :Nikke: Og de er sikkert behjelpelige med å legge opp et løp for deg... Moro når ting ser ut til å løse seg og gå i boks! :sjarmor:

Kakao: Vi liker mannfolk som kan være litt huslige... :sjarmor: Deilig når de tar i hjemme, vasker, lager mat og baker. Jeg setter i hvert fall stooor pris på det at mannen er så flink hjemme...

La Traviata: Det skalbli kjekt å bli mamma til to. Selv om jeg er sikker på at det blir slitsomt også - sånn som du skriver... Blir spennende å se hvordan Lillegutt tar det å bli storebror. Men han er veldig omsorgsfull av type og veldig opptatt av babyer, så det lover jo bra... :Nikke:

Xania: God helg til deg også... Skjønner godt du ser fram til helg nå. Det gjør jeg også - til tross for at jeg ikke har jobbet hele uka... :ler2: Skjønner godt du ikke orker lese gjennom hele boka for å finne alderen til Lillegutt... Han fylte 2 år i juni.... En skjønn liten kar! :sjarmor:

iss: :kyss:

Endret av Cr@sh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble en sein morgen i dag også. Superdeilig... :Gjesp: Lillegutt våknet riktignok veldig tidlig i natt - rundt 03.00.. og da endte han opp i senga vår. Greit nok en gang i blant - men absolutt best når han sover i sin egen seng til morgenen.

Vi reiste en kjapp tur i butikken og kjøpte reker på formiddagen. Kjøpte også en pakke Up & Go... tenkte de er kjekke når han skal fly rundt her nå som det er så varmt. Pluss at han fint kan sove i kun de og evt. en t-skjorte nå i varmen. Han var ikke så begeistrert for å ta de på... men han blir nok vant med de etter hvert...

Da vi kom hjem fikk vi besøk av venninne K og hennes sønn på halvannet år. Han og Lillegutt leker godt sammen og vi jentene fikk skravla masse. Koselig. Er blitt en stund siden sist... hun er gravid hun også - men er ikke i så god form. Hun har vært sykemeldt hele svangerskapet så langt, og ligger ca 10 uker bak meg. Først var det kvalme uten like, og nå har bekkenløsningen fra forrige svangerskap kommet igjen. Misunner henne ikke, stakkar - men hun tar det tålig bra. Vi har uansett kost oss masse på verandaen (i skyggen :sjarmor: ). Kjøpte noen sånne Brownies-biter i butikken og serverte disse til oss voksne, mens gutta våre fikk Tom & Jerry-kjeks... Trenger ikke stort i varmen utenom drikke.... Jordbær greide jeg dessverre ikke å oppdrive å min korte bytur... :roll:

Straks kommer mannen hjem, og da skal vi spise REKER! :hoppe: Fersk loff står i ovenen nå... åh som jeg gleder meg. Rekene så forresten kjemepfine ut. Håper de smaker like så.... :sikle:

Da jeg og Lillegutt gikk tur i stad, så fikk jeg noen skikkelige stikk nedover i fødeavdelingen (som Skytte så fint kaller det) ... ;) Jeg orket faktisk ikke å gå så langt som jeg hadde planer om - det var ubehagelig... Kan jo håpe det er modning på gang... :klø: :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å ønske dere en fantastisk helg. :)

Kos dere supermasse med rekene, di er veldig gode nå. Vi hadde reker og krabbe i går :sikle:

:kyss: og :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å ønske dere en fantastisk helg.  :)

Kos dere supermasse med rekene, di er veldig gode nå. Vi hadde reker og krabbe i går  :sikle:

:kyss: og  :klem:

Rekene smakte helt herlig! Gir meg føelsen av SOMMER SOMMER SOMMER!!! Og det stemmer jo bra i disse dager... :ler2:

Vet du.. jeg har aldri spist krabbe jeg... :roll: Kanskje på tide? ;)

God helg til deg også! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Redebyggingen er i gang... :sjenert:

Jeg har laget en liste som er så lang som et vondt år... som egentlig burde vært ferdig til mageboeren kommer ut. Men etter som vi begynner på kjøkkenet neste helg, så tviler jeg på at vi får gjort alt dette før den tid. En del av dette blir jo fint å pusle med for meg i permisjon også... :sjarmor:

* Se over tøy etter Lillegutt. Vaske det som kan brukes, kaste det som ikke kan brukes.

* Male tre stk. kommoder og skifte knotter på dem.

* Nye gulvlister stue. Må males.

* Nye vindus- og dørlister i stue, kjøkken, vaskerom og gangen. Må males.

* Male vinduskarmer i stue og kjøkken.

* Male vaskerommet, inkl. lister.

* Sette opp fliser over benken på vaskerommet.

* Male knaggrekker i gangen (?).

* Rydde i skyvedørsgardroben på Lillegutt sitt rom. (Kaste / gi bort med hard hånd).

* Rydde i klesskapet mitt (venter til etter fødsel for å se hva som fremdeles passer - men skal kaste / gi bort med hard hånd).

* Rydde i klesskapet til mannen (Kaste / gi bort med hard hånd).

* Male den kommende uttrekksenga til Lillegutt ( - haster ikke, regner ikke med at den blir tatt i bruk før senest over nyttår).

* Skaffe kabelskjuler til flatskjermen.

* Nytt mediamøbel (vi greier ALDRI å bestemme oss.... :sjenert: )

* Male de hvite kantene på huset og garasjen.

* Skrape, slipe og male gelender på verandaen.

* Vaske sengetøy, sprinkelbeskytter ++ til den nye vugga.

Og mer kommer det nok til! :Nikke: Og forhåpentlig kan en del strykes ut etter hvert.... :sjarmor:

Redebyggingen er i gang... igjen! :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekene smakte helt herlig! Gir meg føelsen av SOMMER SOMMER SOMMER!!! Og det stemmer jo bra i disse dager... :ler2:

Vet du.. jeg har aldri spist krabbe jeg... :roll: Kanskje på tide? ;)

Ja rekene er fantastiske nå.. Men krabbe må du bare smake :) Enten liker du det, eller så liker du det ikke. Tror ikke det er noen mellomting der. Du liker nok iallefall klørne tror jeg nok. :)

Ha en strålende helg

:kyss: og :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja rekene er fantastiske nå.. Men krabbe må du bare smake  :)  Enten liker du det, eller så liker du det ikke. Tror ikke det er noen mellomting der. Du liker nok iallefall klørne tror jeg nok.  :)

:sjenert: Jeg er litt pinglete når det gjelder å smake på nye ting, jeg... Men skal nok prøve meg på krabbe. Selv om det kanskje blir først neste sommer... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg - og masse kos med gutta mine! :hoppe:

Var litt deilig å bare ha ansvar for meg selv i morges. Mannen tok stell av Lillegutt og fikset deilig frokost til oss! :kys_2:

Det er stekende varmt her i dag. Hele 30 grader - og ikke akkurat noe for ei høygravid dame... :ler2: Så vi reiste en tur på litt shopping på formiddag i steden.

Har vært på Babyshop og kjøpt søskentrille til den nye babyen kommer.

Kjøpte DENNE tvillingjoggeren + en mybag som passet oppi + regntrekk. :sjarmor:

Vi er veldig fornøyde vi... :Hehe:

Hadde egentlig sett på Instep sin tvillingjogger, men den virket overhode ikke så robust som Carena sin - og den var mye mer tungvint å legge sammen. Tror vi har gjort et greit kjøp. Blir superspennende når den skal tas i bruk... Nå står den jo i esken sin i garasjen så lenge... ;)

Stoppet på McDonalds og kjøpte milkshake på vei hjem... :sikle:

Nå er mannen og Lillegutt ute og vasker bilen. Hører dem prater sammen og storkoser seg... :hjerter: Herlig! Den skal tidlig krøkes som god bilvasker skal bli... :ler2:

I kveld skal vi grille pølser av ulike slag på grillen. Har kjøpt løkpølser, tacopølser og hvitløkspølser + deilige, store pølsebrød og potetsalat. Det blir nok godt. Må gjøre det litt enkelt når det er så varmt. Man har jo nesten ikke lyst på noen ting...

Hadde jo planer om å bake Murmel sin kake i helgen - men i denne varmen, så venter vi nok til uka eller kanskje lenger.. Men den kaka MÅ bare prøves! :sikle:

Var innom i boka til Skytte - og leste hennes første oppdateringer etter fødselen! :legrine: Blir både rørt og glad av å lese om hvordan andre takler fødsel, smerte og det å få et nytt vesen i armene.... Utrolig rart og spennende at jeg snart skal gjennom noe av det samme!

Snakket med mannen om det i stad... og jeg kjenner flere tegn til at det ikke er så mange ukene igjen til termin nå... Det begynner å blir tungt å gå langt, særlig oppover... og jeg får stadig disse stikkingene nedover i fødeavdelingen... Sistnevnte kjente jeg aldri med Lillegutt i magen. Men nå er jo nok blitt enda mer kjent med min egen kropp siden den gang + at jeg håper disse fødselsforberedelsene som kroppen foretar seg er tegn på at jeg slipper å gå så langt over termin denne gangen! *håpe håpe*

Nå skal jeg gå og være litt husmor.... (Les: Prøve å få gjort noe av det som står på den laaaaange lista mi! :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...