Gå til innhold

Da og når...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører og ser flere og flere sier og skriver da og når om hverandre. Når jeg var liten gjorde jeg det og det, når jeg var på butikken i sted var det noen som... også videre.

Er det så veldig vanskelig å skrive eller si dette korrekt? Dette er små, enkle ting vi lærte på barneskolen. Den gang da og den gang nå. Toppen av kaken er jo at jeg hører flere voksne blande dette, og det er vel vi voksne som skal lære den yngre generasjonen å skrive/snakke korrekt norsk, er det ikke? Skummelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det så veldig vanskelig å skrive eller si dette korrekt? Dette er små, enkle ting vi lærte på barneskolen. Den gang da og den gang nå.

Du burde kanskje lære selv, før du irettesetter andre? Det heter "den gang da" og "hver gang når"... Ikke helt det du skrev, eller?

Skrevet

Beklager, store, hellige Brunhilde. Mente jo selvfølgelig det.

Skrevet (endret)

Det, lille, verdslige Gjest, var ikke godt å vite. Var det vel? Eller var det litt surt å korrigere andre og så gjøre (samme) feil selv..? Surpomp! :ler:

Endret av Brunhilde
Gjest Devil's Spawn
Skrevet (endret)

Såpass må du jo tåle, når du selv påpeker andres feil og mangler ;).

Endret av Devil's Spawn
Skrevet

Det har vel med dialekt å gjøre. Jeg sier "når jeg var liten", og jeg kan forstå at sånt er lett å ta med seg over i det skriftlige.

Skrevet

En ting som irriterer meg mer, er hvor dårlige mange er til å skille mellom "og" og "å". Jeg ser at folk bruker det feil hele tiden!

Beklager, det var en liten avsporing....

Skrevet

Å bruke da og når korrekt er visst på vei ut, virker det som! Jeg har registrert at mange av foreldrene til elevene mine konsekvent bruker "når", så jeg har litt av en oppgave foran meg med å lære barna den korrekte bruken!

Skrevet
Det har vel med dialekt å gjøre. Jeg sier "når jeg var liten", og jeg kan forstå at sånt er lett å ta med seg over i det skriftlige.

Oh yes. :Nikke: Jeg sier også "når" mange steder hvor "da" hadde vært den korrekte skriftmåten, og da blir det lett for å slurve når jeg skriver selv om jeg egentlig vet hva som er riktig.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

I min dialekt eksisterer ikke ordet "når"; "da" brukes hele tiden. Men jeg greier da å skrive riktig likevel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...