AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Vi har konfirmant i år. Men vi har ikke vært i mange konfirmasjoner selv og de få vi har vært i ligger mange år bak oss. Vi vet egentlig ikke hva som er normalt program i en konfirmasjonsfest Kan dere dele de beste tipsene dere har sett eller gjort i konfirmasjoner? Anonymkode: d0e7c...9ea 1
Arkana Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 (endret) De konfirmasjonene vi har vært i har vært veldig enkle. Etter seremonien møtes alle der selskapet skal holdes. Så er det middag og kaker. Etter kakene er det mye mingling og folk får sjansen til å prate med andre enn dem de satt til bords med. Det har aldri vært noen form for underholdning, men noen har hatt bilder av konfirmanten rullende på skjerm (det skal vi selv ha). Kahoot eller annen form for quiz (kanskje ikke alle, særlig eldre, gjester som vet hvordan de skal bruke Kahoot) om konfirmanten er en mulighet. Er det yngre barn med på selskapet er det lurt å ta med seg en boks med noen leker, tegnesaker e.l. som kan stå i en krok eller på et bord slik at de har noe å underholde seg med. Det er win-win for alle gjester. Minst én av foreldrene bør holde en (kort) tale om konfirmanten. Konfirmanten selv bør også reise seg og si noen ord, som et minimum bør det være takk for at gjestene kom og takk for gavene (og gjerne også takk til foreldre for selskapet). Lag gjerne en plan for alt som skal gjøres den nærmeste tiden før konfirmasjonen. Hvis dere skal lage maten selv lag en plan for hva som skal lages når og om noe kan lages på forhånd. Be gjerne familiemedlemmer bidra med mat og/eller kake. Alt som kan lages/bakes på forhånd og fryses er fint å få unna. Om du har mat som yngre gjester kanskje ikke liker ha med pølser (og pølsebrød) som enkelt kan ligge og trekke i vann. Det er aldri feil å gjøre alle gjester fornøyde med maten. Har dere mulighet så dra til lokalet og pynt og dekk bordene dagen før. Husk gavebord. Hvis selskapet skal være hjemme sjekk i god tid at dere har alt som trengs og om det er noe som kan lånes eller må kjøpes. Duker, servietter, bordpynt, middagstallerkener og middagsbestikk, kaketallerkener og kakebestikk, serveringsfat og serveringsbestikk, kaffekopper, kaffekanner, kakefat og kakespader. Trenger dere serveringshjelp? Spør en god venninne, tenåringsbarn dere har i vennekretsen eller andre dere kjenner. Skriv gjerne en liste over hvilke bilder som skal tas og ha en bildeseanse mot slutten av selskapet. F.eks. konfirmanten + foreldre, konfirmanten + besteforeldre, konfirmanten + tanter og onkler konfirmanten + søskenbarn osv. Dette er særlig viktig hvis dere er ganske mange. Det er veldig synd å se gjennom bildene dagen etter og oppdage at noen ble glemt. Endret 15. mars 2023 av Arkana 3 8
Einus Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 Arkana: Du må da være drømmekone for mange vil jeg tro 🤔 Ordnung muss sein!!! Ryddighet på toppnivå!!! Bra dame!!! Stiller meg også bak ditt innlegg, VELDIG BRA !!! 1 2
Arkana Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 Hyggelig å høre. 😊 Håper noen får nytte av det og at flere kommer med tips.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 Vi hadde koldtbord og kaker, folk forsynte seg selv 😊 pyntet lokalet dagen før Anonymkode: 61035...7da 1
Kjetil E Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har konfirmant i år. Men vi har ikke vært i mange konfirmasjoner selv og de få vi har vært i ligger mange år bak oss. Vi vet egentlig ikke hva som er normalt program i en konfirmasjonsfest Kan dere dele de beste tipsene dere har sett eller gjort i konfirmasjoner? Anonymkode: d0e7c...9ea Nå vet jeg ikke om det er borgelig eller kristen komfirmasjon dere skal ha. Men mange steder særlig i mindre kirker er det ofte sterke begrensninger på hvor mange hver komfirmant får ha med seg på sermonien. Så kan være greit å sjekke ut om det er slike begrensninger og da eventuelt tenke gjennom hvem dere skal be med på sermonien hvis det er begrensninger på anntall.
Gjest Anonyme-meg Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 Brett servietter på forhånd. Så slipper du å bruke tid på det når du skal pynte.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 Hadde første av 2 konfirmasjoner i høst og hadde det hjemme. Var 21 stk. Lagde/pyntet også 98% av maten, kjøpte kun litt karbonader på den lokale meny som ble hentet mens gjestene kom seg i hus. Eneste jeg skulle ønske var at gjester ikke kom til oss før kirken så det ikke ble så mange her når det ble gjort siste innspurt. (meg som gikk i morgenkåpe med håndkleturban) Det tok veldig mye mer tid og alle ville ha oppmerksomhet. Hadde excelskjemaer med handlelister og gjørelister og startet tidlig med å bestille/kjøpe pynt. Brukte noen helger til litt diy når det gjaldt dekketallerkner og bordkort slik at jeg kunne gjenbruke ting jeg hadde. Samlet blanke vinflasker av venner og kjente til å ha blomster og lys i. (fjernet alle etiketter) Noen spraymalte jeg også hvite til å ha et sted. Til servering så kjøpte jeg billige hvite fat/tallerkner/skåler når jeg kom over det så jeg hadde nok. Obs/Rusta/Europris/Ikea. Gjerne ildfaste former med lokk. Kan sies at konfirmasjon hjemme er veldin fin måte å få rævva i gir for litt oppussing og bytte ut hverdagsglassene. Vi har nå 24 stk Norgesglass, vel 12 stk ligger lagret til senere bruk….. Anonymkode: b2626...e83 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 Arkana skrev (På 15.3.2023 den 8.48): De konfirmasjonene vi har vært i har vært veldig enkle. Etter seremonien møtes alle der selskapet skal holdes. Så er det middag og kaker. Etter kakene er det mye mingling og folk får sjansen til å prate med andre enn dem de satt til bords med. Det har aldri vært noen form for underholdning, men noen har hatt bilder av konfirmanten rullende på skjerm (det skal vi selv ha). Kahoot eller annen form for quiz (kanskje ikke alle, særlig eldre, gjester som vet hvordan de skal bruke Kahoot) om konfirmanten er en mulighet. Er det yngre barn med på selskapet er det lurt å ta med seg en boks med noen leker, tegnesaker e.l. som kan stå i en krok eller på et bord slik at de har noe å underholde seg med. Det er win-win for alle gjester. Minst én av foreldrene bør holde en (kort) tale om konfirmanten. Konfirmanten selv bør også reise seg og si noen ord, som et minimum bør det være takk for at gjestene kom og takk for gavene (og gjerne også takk til foreldre for selskapet). Lag gjerne en plan for alt som skal gjøres den nærmeste tiden før konfirmasjonen. Hvis dere skal lage maten selv lag en plan for hva som skal lages når og om noe kan lages på forhånd. Be gjerne familiemedlemmer bidra med mat og/eller kake. Alt som kan lages/bakes på forhånd og fryses er fint å få unna. Om du har mat som yngre gjester kanskje ikke liker ha med pølser (og pølsebrød) som enkelt kan ligge og trekke i vann. Det er aldri feil å gjøre alle gjester fornøyde med maten. Har dere mulighet så dra til lokalet og pynt og dekk bordene dagen før. Husk gavebord. Hvis selskapet skal være hjemme sjekk i god tid at dere har alt som trengs og om det er noe som kan lånes eller må kjøpes. Duker, servietter, bordpynt, middagstallerkener og middagsbestikk, kaketallerkener og kakebestikk, serveringsfat og serveringsbestikk, kaffekopper, kaffekanner, kakefat og kakespader. Trenger dere serveringshjelp? Spør en god venninne, tenåringsbarn dere har i vennekretsen eller andre dere kjenner. Skriv gjerne en liste over hvilke bilder som skal tas og ha en bildeseanse mot slutten av selskapet. F.eks. konfirmanten + foreldre, konfirmanten + besteforeldre, konfirmanten + tanter og onkler konfirmanten + søskenbarn osv. Dette er særlig viktig hvis dere er ganske mange. Det er veldig synd å se gjennom bildene dagen etter og oppdage at noen ble glemt. Hva hvis konfirmanten ikke vil holde tale eller si noe foran alle? Anonymkode: 7a041...d5d 1
Arkana Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva hvis konfirmanten ikke vil holde tale eller si noe foran alle? Anonymkode: 7a041...d5d Det må nesten være opp til familien hva de vil gjøre med det, men jeg mener at en normal konfirmant klarer å holde en ett minutts tale og takke for festen, gavene og at gjestene kom. Såpass bør man klare å gjøre når familie og venner har brukt både tid og mye penger på feiringen. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 Arkana skrev (54 minutter siden): Det må nesten være opp til familien hva de vil gjøre med det, men jeg mener at en normal konfirmant klarer å holde en ett minutts tale og takke for festen, gavene og at gjestene kom. Såpass bør man klare å gjøre når familie og venner har brukt både tid og mye penger på feiringen. Så du tenker at en konfirmant med sosial angst er unormal? Våre har skrevet sang. Anonymkode: 73a6c...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 Avtal med noen at de tar bilder iløpet av dagen. Man har ofte nok å tenke på, så å ta bilder kan bli glemt. Hjelp på kjøkkenet er gull. Ellers går den meste av tiden din til å styre på der. Sette frem litt minner fra ungdommen var liten. Klær, diplomer, medaljer, tegninger ++ Om man har langbord eller hestesko til middag, så lag småbord til kakene. Da blander gjestene seg litt mer. Plassen deres er borte, og de må finne seg et nytt sted å sitte. Drøy en stund med kaker. Da smaker det bedre, og gjestene blir lengre. Anonymkode: 30079...e1b 1
Arkana Skrevet 17. mars 2023 #14 Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så du tenker at en konfirmant med sosial angst er unormal? Våre har skrevet sang. Anonymkode: 73a6c...c4b Dette er ikke relevant for tråden. Gjør hva du vil med din egen konfirmant. 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #15 Skrevet 18. mars 2023 Tusen takk for mange gode tips så langt! Når jeg ble konfirmert selv var det veldig vanlig med skrevne sanger (nå tar vi den rosa sangen!). Har jeg rett i at dette ikke er vanlig lenger? Anonymkode: d0e7c...9ea
Arkana Skrevet 18. mars 2023 #16 Skrevet 18. mars 2023 Det har ikke vært sang i noen av konfirmasjonene vi har vært i de siste 15 årene i alle fall. Om dere er en sangglad familie er det jo ingenting i veien for å ha det i deres konfirmasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #17 Skrevet 21. mars 2023 Arkana skrev (På 16.3.2023 den 16.45): Det må nesten være opp til familien hva de vil gjøre med det, men jeg mener at en normal konfirmant klarer å holde en ett minutts tale og takke for festen, gavene og at gjestene kom. Såpass bør man klare å gjøre når familie og venner har brukt både tid og mye penger på feiringen. Oi, ungdommen min har sosial angst og depresjon, som kommer av PTSD. For henne er det stort nok å komme seg igjennom seremonien, så det å kreve at hun skal holde en tale under festen i tillegg vil tippe henne såpas over at det bare er å avlyse hele konfirmasjonen. Men hun er sikkert unormal, hun da. Jeg syns derimot at det er ganske urettferdig at voksne mennesker setter sånne merkelapper på henne, pga opplevelser i tidlig barndom hun overhodet ikke kunne noe for. Anonymkode: 6ea56...46d 1
Arkana Skrevet 22. mars 2023 #18 Skrevet 22. mars 2023 (endret) Hvis dere slutter å lese med vrangbriller tror jeg dere forstår veldig godt at de fleste ungdom ikke har sosial angst eller depresjon og at jeg heller ikke har hevdet at ungdom med psykisk sykdom skal tvinges til å holde tale. Det må være mulig å svare på innlegg uten at det inneholder x antall forbehold for å unngå at noen føler seg krenket. Start deres egen tråd hvis dette er et viktig tema og slutt å spore av denne. Endret 22. mars 2023 av Arkana 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #19 Skrevet 22. mars 2023 Nå er jo heller ikke ungdom med psykiatriske problemer normalen da(ei heller er det normalt) ingen forventer tale fra dem. Men en hver oppegående og normal konfirmant klarer å lire av seg en tale og det bør være selvsagt man øver pp det Anonymkode: d6b0b...ae7 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #20 Skrevet 22. mars 2023 Vi blir 21 stk, har leid lokale og jeg har avtalt med noen familiemedlemmer at de forbereder og pynter lokalet mens vi er på seremoni. Har ikke mulighet til å gjøre klart lokalet kvelden før, da vi kun kan leie det 3 timer før selskapet begynner. Vi pynter med blomster og lys osv, lokalet har servise og vaser. Har bestilt tapas, og fordeler kakebaking på 5 forskjellige familiemedlemmer. Skal velge ut bilder fra konfirmanten var liten og frem til nåtid, som skal rulle på en skjerm med musikk til. Jeg hater å holde tale, så jeg skal skrive et dikt om datteren min som jeg leser opp i stedet. Ikke sånn pompøst og tåredryppende, men litt humoristisk blandet med pene ord om henne 🥰 Faren hennes holder sikkert en liten tale, og kanskje et par besteforeldre. Min samboer, konfirmantens stefar, sier kanskje noen ord også. Så blir det bildetaking ved et pent naturområde med et tjern rett nedenfor lokalet (hvis været tillater det). Anonymkode: 6ef14...3cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå