AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Bruker seriøst 3-4 timer hver kveld, det er helt umulig å gå ham til å roe ned. Lesing, lydbok, sang, musikk, lys på rommet, mørkt rom, legge tidlig, legge sent, at jeg er på rommet, at jeg ikke er det, får ligge i senga mi osv. Det er baluba hver kveld og har vært det siden jul. Det er hopping, løping, sinne, slag, spark, ødelegging av ting, tull og fjas osv. Jeg blir gal! Han er 4, og verken helsesykepleier eller Barne- og familietjenesten hadde noen som helst råd jeg ikke har prøvd. Annet enn COS-kurs som jeg sa ja til, men jeg føler ikke jeg overlever fram til da. Jeg er også usikker på om det er nyttig for akkurat dette problemet. Jeg makter ikke mer. Hva i alle dager gjør man når ingen kan hjelpe? Har prøvd å få inn bestemor, men han er likedan der. Og hun gir opp så må jeg ta over uansett. Er hos pappa annenhver helg, der er han ikke like "ille", selv om han fort bruker halvannen time der og. Anonymkode: 01976...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Sover han noe på dagen (dupper i bilen på vei hjem fra bhg. for eks.)? Ellers er det eneste jeg kan si, som funket her var å være konsekvent. Samme rutine hver kveld, kveldsmat, tannpuss, lese en bok, synge en sang. Så er det natta. Sto han opp igjen, så bar vi han tilbake, sa at nå er det natten og du skal legge deg og gikk. Gjentok til han ga opp - tok en ukes tid før han skjønte greia. Anerkjente følelsene hans hele veien. "Jeg skjønner at du er sint fordi du hadde lyst til..., men nå skal du legge deg". "Jeg skjønner at du er lei deg når mamma blir streng, men det er natten, og du skal sove". Du skriver at din er 4 år - har dere forsøkt å snakke med han om kveldene på dagen? Noe som plager han, er han redd? Minne han på hva som skal skje til kvelden ila. dagen, forberede. "Nå kan du få leke i en halvtime til, så er det kveldsmat, og etter det er det tannpuss og legging". Anonymkode: 7de3a...932 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Vi har en på samme alder som har vært vanskelig å legge. Løsningen her ble at hun får velge en bok eller lydbok og deretter er det god natt. Da setter den voksne seg utenfor rommet, men det skal være helt stille. Det ble ville protester de første dagene, men så gikk det seg til. Har gått fra å bruke 2-3 timer på legging til å bruke 1. Vi må også være nøye med å forberede henne på at nå er det snart leggetid . Anonymkode: 8febe...4c1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Kan han være overstimulert og slite med å finne roen? I barnehagen hos oss har de øvd lenge på hvilestund, dvs at barna skal lære å slappe av og finne roen. Det er jo ikke noe man lærer over natten, men øvelser gjør mester. Anonymkode: e0114...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Sover han noe på dagen (dupper i bilen på vei hjem fra bhg. for eks.)? Ellers er det eneste jeg kan si, som funket her var å være konsekvent. Samme rutine hver kveld, kveldsmat, tannpuss, lese en bok, synge en sang. Så er det natta. Sto han opp igjen, så bar vi han tilbake, sa at nå er det natten og du skal legge deg og gikk. Gjentok til han ga opp - tok en ukes tid før han skjønte greia. Anerkjente følelsene hans hele veien. "Jeg skjønner at du er sint fordi du hadde lyst til..., men nå skal du legge deg". "Jeg skjønner at du er lei deg når mamma blir streng, men det er natten, og du skal sove". Du skriver at din er 4 år - har dere forsøkt å snakke med han om kveldene på dagen? Noe som plager han, er han redd? Minne han på hva som skal skje til kvelden ila. dagen, forberede. "Nå kan du få leke i en halvtime til, så er det kveldsmat, og etter det er det tannpuss og legging". Anonymkode: 7de3a...932 Rutiner har vi, og det er ikke sånn at han nødvendigvis står opp, men hopper i senga, stuper kråke, osv. Han kan holde på i timesvis med sånne sprell. Han nekter å ligge i ro. Har båret ham tilbake i seng om han står opp, siden jul. Min er tydeligvis tregere enn din 😅 Anerkjenner alltid følelsene hans, men det virker som han driter i det for å si det mildt. På dagtid sier han at han ikke vil sove, men hvorfor klarer han ikke å sette ord på. Jeg forbereder og har satt på en liten alarm for å gi ham tegn til at det er på tide med natta. Men det hjelper ikke. -TS Anonymkode: 01976...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi har en på samme alder som har vært vanskelig å legge. Løsningen her ble at hun får velge en bok eller lydbok og deretter er det god natt. Da setter den voksne seg utenfor rommet, men det skal være helt stille. Det ble ville protester de første dagene, men så gikk det seg til. Har gått fra å bruke 2-3 timer på legging til å bruke 1. Vi må også være nøye med å forberede henne på at nå er det snart leggetid . Anonymkode: 8febe...4c1 Da har dere vært heldige, jeg gjør det der. Vi leser den boka/de bøkene han vil og så er det natta. Men det er han overhodet ikke med på. Hva gjorde dere da det ikke ble helt stille? Han bryr seg ikke en døyt om jeg sier han skal være stille. På dagtid hører han etter fint, men på kvelden er det visst anarki. -TS Anonymkode: 01976...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kan han være overstimulert og slite med å finne roen? I barnehagen hos oss har de øvd lenge på hvilestund, dvs at barna skal lære å slappe av og finne roen. Det er jo ikke noe man lærer over natten, men øvelser gjør mester. Anonymkode: e0114...a5e Ja, han er sikkert overstimulert. Men hvordan roe ned? De har hvilestund i barnehagen, men der er det mange andre barn som hviler og han gjør det samme som dem. Jeg får ikke overført det til hjemmet 🙈 -TS Anonymkode: 01976...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Sover han noe på dagen (dupper i bilen på vei hjem fra bhg. for eks.)? Ellers er det eneste jeg kan si, som funket her var å være konsekvent. Samme rutine hver kveld, kveldsmat, tannpuss, lese en bok, synge en sang. Så er det natta. Sto han opp igjen, så bar vi han tilbake, sa at nå er det natten og du skal legge deg og gikk. Gjentok til han ga opp - tok en ukes tid før han skjønte greia. Anerkjente følelsene hans hele veien. "Jeg skjønner at du er sint fordi du hadde lyst til..., men nå skal du legge deg". "Jeg skjønner at du er lei deg når mamma blir streng, men det er natten, og du skal sove". Du skriver at din er 4 år - har dere forsøkt å snakke med han om kveldene på dagen? Noe som plager han, er han redd? Minne han på hva som skal skje til kvelden ila. dagen, forberede. "Nå kan du få leke i en halvtime til, så er det kveldsmat, og etter det er det tannpuss og legging". Anonymkode: 7de3a...932 Glemte å svare på om han sover på dagtid, og det gjør han ikke. De har som nevnt hvilestund i barnehagen, men han sover ikke da. De få gangene han har gjort det blir det om mulig enda verre. Og vi går til og fra, så ingen bil å sovne i 😊 -TS Anonymkode: 01976...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, han er sikkert overstimulert. Men hvordan roe ned? De har hvilestund i barnehagen, men der er det mange andre barn som hviler og han gjør det samme som dem. Jeg får ikke overført det til hjemmet 🙈 -TS Anonymkode: 01976...8aa Det må jo være å finne en rolig aktivitet eller øvelse. Har du prøvd å gi massasje på rygg og nakke? Feks legge en leke på ryggen,og så skal han gjette hvilken leke det er( feks rulle en bil over ryggen, stryke hårene fra en bamse)... Tegne en sol, og så skal han gjette. Evt fortelle en historie, og så gjør du øvelsen på ryggen. ( De tre bukkene bruse på vei til seters...og så tripper du med fingrene..😄😄) Anonymkode: e0114...a5e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Hva gjør dere fra han kommer hjem fra barnehagen og frem til legging? Jeg tenker det er dette du burde se plog eventuelt endre for han høres overstimulert ut. Fra og med etter middag ha dempet belysning i stua og andre steder, gjør kun avslappende ting - lese bok, lydbok, tegne, pusle. Anonymkode: 2adfb...01e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det må jo være å finne en rolig aktivitet eller øvelse. Har du prøvd å gi massasje på rygg og nakke? Feks legge en leke på ryggen,og så skal han gjette hvilken leke det er( feks rulle en bil over ryggen, stryke hårene fra en bamse)... Tegne en sol, og så skal han gjette. Evt fortelle en historie, og så gjør du øvelsen på ryggen. ( De tre bukkene bruse på vei til seters...og så tripper du med fingrene..😄😄) Anonymkode: e0114...a5e Jepp, vi har prøvd det meste. Han vil ikke sitte/ligge i ro 🙈 Har ikke prøvd akkurat bukkene bruse, men 😄 -TS Anonymkode: 01976...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjør dere fra han kommer hjem fra barnehagen og frem til legging? Jeg tenker det er dette du burde se plog eventuelt endre for han høres overstimulert ut. Fra og med etter middag ha dempet belysning i stua og andre steder, gjør kun avslappende ting - lese bok, lydbok, tegne, pusle. Anonymkode: 2adfb...01e Vi lager middag, og han hjelper om han har lyst. Hvis ikke så sitter han og maler, perler eller lignende. Så spiller vi litt dyrelotto, bygger Lego osv. Ingen TV, ingen nettbrett osv. Da er han relativt rolig. Det er som å skru på en bryter når han skjønner han skal sove. Så frustrerende for oss begge at han ikke klarer å forklare hva greia er. -TS Anonymkode: 01976...8aa
7v8 Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 Når legger han seg? Sover han gjennom hele natta eller har han mange oppvåkninger? Kan det være at han ikke er trøtt mår dere legger han? (Evt at han er overtrøtt) Prøv å utsette leggingen en halvtime eller time. Da bør han være mer trøtt, og leggingen kan gå lettere🤞🤞😊
Helt uperfekt Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 Jeg forstår frustrasjonen! Selv om vi stort sett er heldige med kveldene. De gangene det er sånn er det noe som plager han, vondt et sted, kvalm, må bæsje osv, så har dessverre ikke noen quick fix. Det eneste jeg tenkte p var at du skriver dere har prøven alt, men hvor lenge har dere prøvd samme ting? Har han fått det samme hver kveld lenge nok til å innstille seg på at sånn er det? 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 Det er ikke sikkert det er aktuelt hos dere i det hele tatt. Men vår snart femåring har hatt perioder hvor hun har sovnet sent siden hun var baby. Og her har det hatt sammenheng med at hun er b-menneske til barn å være, samt at søvnbehovet hennes er i nedre del av normalområdet. Sist sommerferie startet med at hun sov til 9 om vi ikke vekket henne. Og da var hun ikke trøtt kl 20. Ikke 22 heller. Vi har konkludert med at hun ser ut til å ha behov for 9-10 timers søvn i døgnet. For å unngå at hun var våken så lenge at jeg (som er kveldstrøtt) begynte å synes det var vanskelig å holde meg våken, valgte vi etter hvert å vekke henne kl. 8. Da sovnet hun senest litt etter 22. Vi trodde en periode at hun var overtrøtt på kveldstid, men det var heller motsatt. Søsteren derimot, som sover flere timer i døgnet, og alltid har vært lett å legge (men våkner grytidlig), kan reagere med å ikke få sove pga. overtrøtthet hvis hun blir lagt for sent. Og det arter seg til tider veldig likt. Anonymkode: 69252...8fd 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 7v8 skrev (1 minutt siden): Når legger han seg? Sover han gjennom hele natta eller har han mange oppvåkninger? Kan det være at han ikke er trøtt mår dere legger han? (Evt at han er overtrøtt) Prøv å utsette leggingen en halvtime eller time. Da bør han være mer trøtt, og leggingen kan gå lettere🤞🤞😊 Han legger seg klokka 19. Når han først sovner så sover han natta gjennom. Jeg har prøvd å legge senere, men de gangene har han bare endt opp med å sovne enda senere. Han virker trøtt, gjesper og gnir seg i øynene. Men han bare nekter. Når han først ligger i ro lenger enn ti minutter så sovner han. Problemet er å få ham til å prøve 😕 -TS Anonymkode: 01976...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #17 Skrevet 14. mars 2023 Helt uperfekt skrev (2 minutter siden): Jeg forstår frustrasjonen! Selv om vi stort sett er heldige med kveldene. De gangene det er sånn er det noe som plager han, vondt et sted, kvalm, må bæsje osv, så har dessverre ikke noen quick fix. Det eneste jeg tenkte p var at du skriver dere har prøven alt, men hvor lenge har dere prøvd samme ting? Har han fått det samme hver kveld lenge nok til å innstille seg på at sånn er det? Jeg har nå holdt på med dette i over to måneder, så føler jeg har prøvd det meste lenge. Rutiner med bok, ro før natta osv. er jo kontinuerlig. Massasje er han ikke mottakelig for uansett hvor mye jeg har prøvd. For da må han jo være i ro, og det er uaktuelt. Forberede på legging gjør jeg hver kveld. Den siste uka har vi prøvd at han ligger inne hos meg mens jeg sitter utenfor døra, men hittil har det vært helt dødfødt. Ikke at jeg vil venne ham til å sove i min seng, men begynner å bli desperat. -TS Anonymkode: 01976...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #18 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke sikkert det er aktuelt hos dere i det hele tatt. Men vår snart femåring har hatt perioder hvor hun har sovnet sent siden hun var baby. Og her har det hatt sammenheng med at hun er b-menneske til barn å være, samt at søvnbehovet hennes er i nedre del av normalområdet. Sist sommerferie startet med at hun sov til 9 om vi ikke vekket henne. Og da var hun ikke trøtt kl 20. Ikke 22 heller. Vi har konkludert med at hun ser ut til å ha behov for 9-10 timers søvn i døgnet. For å unngå at hun var våken så lenge at jeg (som er kveldstrøtt) begynte å synes det var vanskelig å holde meg våken, valgte vi etter hvert å vekke henne kl. 8. Da sovnet hun senest litt etter 22. Vi trodde en periode at hun var overtrøtt på kveldstid, men det var heller motsatt. Søsteren derimot, som sover flere timer i døgnet, og alltid har vært lett å legge (men våkner grytidlig), kan reagere med å ikke få sove pga. overtrøtthet hvis hun blir lagt for sent. Og det arter seg til tider veldig likt. Anonymkode: 69252...8fd Han våkner 6, helger som hverdag, så B-menneske er han ikke 😅 Kan godt hende min er overtrøtt, men jeg får jo ikke gjort noe med det 🙈 -TS Anonymkode: 01976...8aa
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #19 Skrevet 14. mars 2023 Hva skjer om du legger deg med han i senga og holder rundt han? Min har bare to modus. På og av. Så om han ligger i ro i senga i to minutter sover han, men noen ganger er det veeeldig vanskelig å ligge i ro. Så en periode lå jeg med han og holdt rundt han (ikke holdt han fast, men sånn kos), sånn at han skulle klare å ligge i ro lenge nok til å sovne 😅 Etter hvert faset jeg ut med å sitte i senga, sitte i rommet, gå litt inn og ut av rommet, holde på utenfor rommet osv, osv. Anonymkode: a0435...df8
Helt uperfekt Skrevet 14. mars 2023 #20 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har nå holdt på med dette i over to måneder, så føler jeg har prøvd det meste lenge. Rutiner med bok, ro før natta osv. er jo kontinuerlig. Massasje er han ikke mottakelig for uansett hvor mye jeg har prøvd. For da må han jo være i ro, og det er uaktuelt. Forberede på legging gjør jeg hver kveld. Den siste uka har vi prøvd at han ligger inne hos meg mens jeg sitter utenfor døra, men hittil har det vært helt dødfødt. Ikke at jeg vil venne ham til å sove i min seng, men begynner å bli desperat. -TS Anonymkode: 01976...8aa Nei, da har jeg ikke noe hjelp, dessverre. De kveldene han ikke finner roen er det bare kroppskontakt som gjelder, holde hånda og sitte sånn at han ser oss, eller ligge ved siden av i senga(se for deg 2m voksen mann kort barneseng 😂 når mannen legger), men som sagt er det bare når det er noe som plager han at han holder på sånn. Vanligvis slukner han seinest 18.45, så det er jo en annen situasjon enn hos dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå