Sniglå Skrevet 29. desember 2005 #1 Skrevet 29. desember 2005 Ja, jeg er så heldig at jeg har fått pulsklokke til jul ()! Men, så er jeg litt usikker på dette med maxpuls i forhold til alder og forbrenning og slikt... Først: Maxpulsen, er det 220 minus alder?? Så: Den pulsen som er mest gunstig i forhold til fettforbrenning, er den på en eller annen prosent av maxpulsen? Eller noen slag? Og hvor lenge bør en holde denne "treningspulsen", om en kan kalle det det, for å gi best utbytte? Noe annet jeg bør tenke på mht treningen og bruk av pulsklokka?
Gjest lurven Skrevet 29. desember 2005 #2 Skrevet 29. desember 2005 ja maxpulsen er 220 minus alder sånn ca. det andre har jeg glemt så det kan jeg ikke svare på
Fru Fomle Skrevet 29. desember 2005 #3 Skrevet 29. desember 2005 (endret) Maxpuls er veldig individuelt, så det beste ville være å kjøre en test for å finne den nøyaktig. Men det er j... hardt og derfor vanskelig å gjøre på egen hånd, du må kjøre på til du kjenner blodsmaken og enda litt til. Derfor kan du bruke regelen du sier, bare husk at den er unøyaktig og kan gi feil utslag for deg. Men det vil du også merke når du trener, hvis du ikke klarer å holde 60% belastning over lengre tid så er maxpulsen du tar utgangspunkt i feil. For å finne dine pulsintervaller tar du utgangspunkt i maxpuls - hvilepuls. 60% belastning vil da si 60% av hele det intervallet + din hvilepuls. Her er en kalkulator som kan være nyttig: Pulskalkulator Det diskuteres i det vide og det brede hva som er best når det gjelder fettforbrenning. Mitt råd vil være og bruke sunn fornuft. Nå for tiden er det mange som anbefaler hard intervalltrening, men har du ikke et soild treningsfundament i bånn er det snarveien til skader... Tenk på hele treningsmengden din som en pyramide, der rolig trening ligger i bånn og bør utgjøre minst halvparten av total treningsmengde. Så kan du legge til noen økter med høyere belastning som utgjør toppen av pyramiden. Lykke til! Pulsklokke er digg! Endret 29. desember 2005 av Fru Fomle
Sniglå Skrevet 29. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 29. desember 2005 Takk for svar! Den kalkulatoren var jo genial! Jeg får titte litt mer på de sidene, det står sikkert masse lurt der!
Nella Skrevet 29. desember 2005 #5 Skrevet 29. desember 2005 På sidene til polar er det også mye fin info. www.pulsklokke.no
Sniglå Skrevet 29. desember 2005 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2005 Det er jo til og med en Polar jeg har!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå