Gå til innhold

Folk som liker å baksnakke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 hours ago, AnonymBruker said:

Kjente jeg ble glad av å høre at det finnes mennesker som har slikt fokus i livet. Jeg har også giftige personer i livet mitt og er veldig lei, akkurat slik som ts.

Vil du utdype mer, konkrete eksempler og hva det har gjort med deg og måten du ser på mennesker og livet generelt? Jeg ønsker også å gjøre en endring og tenke mer godt om andre mennesker, syns det er så fort gjort å hive seg på når andre baksnakker :(

Anonymkode: da7ca...961

Jeg er nok ansett som nokså naiv, men trives med det. Begge foreldrene mine jobber i hjelpeyrker, så jeg er godt vant med mennesker som ikke lever som majoriteten og strever endel. Vi ble aldri skjermet for psykisk syke, narkomane, hjemløse etc og fikk printet inn "folk er folk" og "there but for the grace of god go I" ( at det er bare flaks/uflaks som avgjør om.man er hjelpesider eller hjelpetrengende. At dårlig atferd er stort sett et utrykk for smerte. Mamma var typen til å invitere mobbere hjem slik at de skulle få nok omsorg hos oss til at de begynte å oppføre seg bra. Alle er sin nestes "keeper". Ser ikke at jeg har tatt noen skade av slike verdier, men føler meg av og til i utakt med folk som trives med å snakke ned andre på en skadefro  måte. Syns det er ekkelt og vitner om et dårlig menneskesyn. Ts.

Anonymkode: 884dc...dbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nå en gang sånn at det er lett å vite hva andre kunne gjort bedre 😅 Det er lett å mene noe om andre , og kanskje godt å innimellom sladre litt . Synes de er litt forskjell mellom ren ondsinnet sladder og sladder . Men har ingen problem med å se at det kan oppfattes som negativt . Tror likevel at sladder og baktalelse er resultat av at en har meninger om noen andre eller andres måte å gjøre ting på , som man ikke tør eller velger å ikke si direkte til personen . I en perfekt verden hadde vi vel alle vært enige og ingen hadde vært utro med naboen , fått 5 barn med 4 forskjellige menn eller nasket på butikken så bygda så det . Men verden er ikke helt der . I noen tilfeller tenker jeg personen det sladres om kan skylde seg selv . Og må innrømme at jeg innimellom er med selv, men prøver å holde meg borte fra de store sladre begivenhetene , det gir meg rett og slett ikke noe å delta . 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 6.47):

Baksnakking kan virke ventilerende om man er litt konfliktsky og passiv-aggressiv og ikke har det så bra selv. Hvis man klarer å se på det som en slags sosial reguleringsfunksjon, så er det lettere å ikke ta seg så nær av det. 

Imidlertid synes jeg det er kjempeviktig at man ikke gjør fra seg i reiret sitt, dvs ikke snakk stygt om kollegaer på jobb, ikke snakk stygt om familiemedlemmer i familien, ikke om venner i vennekretsen. Da blir det bare dårlig stemning. Ryktespredning synes jeg heller aldri er greit, uansett. 

Anonymkode: 7368f...350

Dette var godt formulert 👏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 8.50):

Men må det være negativt snakk da? 
 

jeg kan gjerne være med å  slarve litt, om felles bekjente, hva som har skjedd i det siste, og bli litt oppdatert. Uten at det skal være drittsnakk. 
 

jeg synes det er en måte å få reflektert litt rundt valg andre tar, og samtidig få innspill fra venner hvordan de tenker om valgene. Da får jeg ofte nye vinklinger på ting, og kan forstå valg på en annen måte.

Anonymkode: 64ec5...b87

Akkurat 👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 15.3.2023 den 12.21):



Framsnakk andre aktivt i deres nærvær, og sjekk hvordan de tar det 🥳
og for all del: Ikke fortell dem noe om deg selv.


 

Har en kollega som er en notorisk baksnakker, og jeg har lagt merke til at h*n ikke tåler at man snakker positivt om andre mennesker. Jeg lurer litt på hvorfor? Er det fordi vedkommende føler seg utilstrekkelig?

Anonymkode: a65f9...d71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg har også noen slike "venninner". Jeg vet jo at de som holder på sånn ikke er til å stole på.

Jeg vet også at jeg har vært et tema selv:) For å si det sånn..

Jeg tenker at de gjør det fordi de ikke har et liv selv. Kjeder seg.. hva vet jeg. Jeg vet i alle fall at jeg ikke stoler på slike mennesker, men tolererer å være med de (av og til).   Men ja, mange av dem har tapt all min respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 7.46):

Der tar du feil. Ts.

Anonymkode: 884dc...dbe

Altså du mener at du aldri nevner andres navn når du prater med folk? 

Anonymkode: 01678...1ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har en kollega som er en notorisk baksnakker, og jeg har lagt merke til at h*n ikke tåler at man snakker positivt om andre mennesker. Jeg lurer litt på hvorfor? Er det fordi vedkommende føler seg utilstrekkelig?

På en måte. De gjemmer sin egen skam i å shame andre.
Å unne andre suksess derimot, det virker truende.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 8.52):

baksnakking er ikke farlig så lenge ikke den som bli baksnakket vet om det😛

Anonymkode: fae5b...b05 

Baksnakking er ikkje farlig sålenge den som baksnakkes omtales  på ein positiv måte. Negativ  omtale kan vera veldi skadeleg, og   ofte den som blir baksnakke som er den siste som får høre det, og da er " En fjær ofte blitt til 5 høns"  

Har inntrykk av at kvinnfolk i sosiale er langt mer opptatt av baksnakking, skittkasting en menn.  Opplever sjelden som mann  negativ omtale av andre i sosiale lag, i motsettning til når kvinner "rotter seg saman"

Personer som ønsker å spre negative rykter om andre er "giftige personer"

Anonymkode: 00612...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baksnakking er noe jeg sluttet med på videregående. Det er absolutt et mindre sympatisk personlighetstrekk. Om jeg snakker om noen nå er det kun framsnakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Cornix said:

Baksnakking er noe jeg sluttet med på videregående. Det er absolutt et mindre sympatisk personlighetstrekk. Om jeg snakker om noen nå er det kun framsnakk. 

Enig. Ts.

Anonymkode: 884dc...dbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dessverre venner som elsket å baksnakke og diskutere alt og alle. Så fort jeg kuttet de ut av livet mitt og omringet meg med mennesker som faktisk er interessert i litt viktigere saker, så slutta jeg umiddelbart med det og. Det er så slitsomt å forholde seg til mennesker som konstant MÅ snakke dritt om andre.

Anonymkode: a8f74...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ufint å gjøre, men baksnakking vil aldri forsvinne dessverre.. 

Anonymkode: 00cfc...434

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snakker litt om hverandre, helt naturlig det. 
Å slarve litt betyr ikke at det er ondskap bak. 
jeg har ei venninne jeg stoler 100% på, og vi kan sitte å snakke om andre. Fordi jeg vet det ikke kommer ut, og motsatt med henne. 
men jeg snakker ikke negativt om andre til hvem som helst. 
Det snakket dreier seg ofte om relasjoner og ting vi reagerer på, på den måten kan vi anerkjenne hverandre og lufte oss. Så er vi ferdig med det. 
 

hvis jeg opplever en kjip episode med en person, er det deilig å kunne lufte det til ei venninne, og reflektere rundt det sammen. For det er jo mulig jeg misforsto situasjonen og følte det kjipt mens det ikke var slik. 
 

men å sitte å snakke dritt om alt og alle har jeg ikke sansen for. 
Jeg har nok med meg selv og de jeg er glad i. 
slarv er slarv, og da hører man bare en siden av saken, og saken har gjerne flere sider. Og det er uinteressant også. 

Anonymkode: 7c89d...4de

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 20.45):

Jeg kjenner folk som er kristne som er mest opptatte av andre som ikke oppfører seg «kristelig»…. 

Anonymkode: e454c...917

Jeg kjenner mange og det er overraskende lite snakk om hvordan andre oppfører seg. De fleste er mest opptatt av å snakke om hvordan de selv kan bli bedre mennesker i møte med andre.

Anonymkode: ef9bd...ad8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk som bruker i overkant mye tid på baksnakking eller generell negativitet er ikke personer jeg ønsker å ha i livet mitt. Slik fører i lengden bare til negativitet som smitter over på deg. Har kuttet ut slike folk og omgir meg med folk som kan snakke om mer interessante temaer, og hvor glasset er halvfullt for å  si det sånn. Og som nevnt av andre, når du ikke er der så snakker de med samme ekle entusiasme om deg. Slike personer er ikke mye å samle på, distanser deg gradvis. Du kommer til å føle deg så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk som kommer med masse dritt om alle andre TIL deg, de kommer også med masse dritt OM deg til alle andre.  

Anonymkode: 9d21d...b06

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

folk som kommer med masse dritt om alle andre TIL deg, de kommer også med masse dritt OM deg til alle andre.  

Anonymkode: 9d21d...b06

Bingo! Ts.

Anonymkode: 884dc...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 19.13):

Har en kollega som er en notorisk baksnakker, og jeg har lagt merke til at h*n ikke tåler at man snakker positivt om andre mennesker. Jeg lurer litt på hvorfor? Er det fordi vedkommende føler seg utilstrekkelig?

Anonymkode: a65f9...d71

Jeg har hatt slike venner og en av disse som var ryktemakeren er jeg sikker på er en kvinnelig narsissist. Hun hadde stor glede av andres fall. Innerst inne har hun svært dårlig selvtillit og har behov for å tråkke på andre for å føle seg bedre. Det er en listig måte. Merket det ikke før det gikk flere år. 

Anonymkode: b75da...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...