Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et-par venninner som virkelig elsker å baksnakke og diskutere andre mennesker. De storkoser seg med det og kan bruke en hel venninne-kveld på å fryde seg rundt enhver detalj ved noe som har skjedd med andre som ikke er tilstedet. Mesker seg i andres elendighet. Hvorfor gjør de det? Jeg er ikke noe bedre for jeg sier bare halvhjertet ifra og prøver å pense samtalene over på noe annet, men lykkes ikke alltid. Men sitter alltid igjen med en vond følelse i meg. Det er liksom barnelærdom at "har man ikke noe pent å si så lar man være å si noe". Og tanken på at hvis det er så lett å snakke dritt om de som ikke er tilstede sies det vel litt av hvert om meg når jeg ikke er der... 

Hva er det som gjør at noen ELSKER sladder og baksnakking? 

Anonymkode: 884dc...dbe

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skadefryd, det er akuratt slik de snakker om deg når du ikke er tilstede 

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Endorfin said:

Skadefryd, det er akuratt slik de snakker om deg når du ikke er tilstede 

Men er det ikke utrolig barnslig å meske seg slik?  Dessuten, det er en hel verden der ute av mer interessante ting å diskutere. Ts.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er det ikke utrolig barnslig å meske seg slik?  Dessuten, det er en hel verden der ute av mer interessante ting å diskutere. Ts.

En uting ja, tenker folk som har det bra ikke finner glede i sånt men jeg vet ikke. 

Bare unngår folk som baksnakker og sladrer om alle som ikke er tilstede

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Endorfin said:

En uting ja, tenker folk som har det bra ikke finner glede i sånt men jeg vet ikke. 

Jeg er oppdratt med at det er alltid en grunn til at folk er som de er, så å meske seg i at andre er idioter og le og fryde seg over andres "misfortune" er helt naturstridig for meg. Disse venninnene er tilsynelatende velutdannede og dannede kvinner med ansvarsfulle stillinger og ellers A4-liv. Jeg trodde egentlig at det bare er litt røffe og "udannede" mennesker som driver med sånt.  

Du har nok helt rett. De sitter veldig baksnakker meg også når jeg ikke er der. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan med hånden på hjertet si at jeg nok har vært en sånn tidligere. Ikke en lederperson som tok initiativ til å balsnakke, men begynte det så ble jeg med. 

For min del tror jeg grunnen til at jeg holdt på sånn var:

Få fokus og tanker vekk fra mitt eget liv som jeg ikke var fornøyd med

Sjalusi

Ulykkelig

Usikker

Spenning. Dette er vondt å si, men det var på en måte underholdende å kunne snakke om andres problemer, synse osv. Det er jo helt feil, og ikke minst usunt å ha den tankegangen. Men jeg er ærlig her og skriver at sånn var det nok. 

Skal også sies at jeg tror det fort blir sånn hvis venninnene du har rundt deg også er fæle til å baksnakke. Spesielt hvis man ikke er en lederperson, er ikke alltid enkelt i en sånn gruppe å heve stemmen og si at dette må stoppe.

Min løsning ble å sakte men sikkert finne nye venninner som hadde hobbyer og interesser som gikk lenger enn å sitte rundt kafebordet. Trening, friluft osv. Jeg er glad jeg gjorde det for jeg ser jo at mine gamle venninner fremdeles sitter igjen der og driver med gossip og går bak ryggen på hverandre. Er fremdeles venn med de da, det er ingenting fiendtlig mellom oss :)

Anonymkode: 0762a...ad0

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Endorfin skrev (58 minutter siden):

Da må du unngå mange, for det er en del av mennesklig natur å bry seg om hva andre gjør. 

Anonymkode: 01678...1ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men må det være negativt snakk da? 

jeg kan gjerne være med å  slarve litt, om felles bekjente, hva som har skjedd i det siste, og bli litt oppdatert. Uten at det skal være drittsnakk. 

jeg synes det er en måte å få reflektert litt rundt valg andre tar, og samtidig få innspill fra venner hvordan de tenker om valgene. Da får jeg ofte nye vinklinger på ting, og kan forstå valg på en annen måte.

Anonymkode: 64ec5...b87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

baksnakking er ikke farlig så lenge ikke den som bli baksnakket vet om det😛

Anonymkode: fae5b...b05

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg kan gjerne være med å  slarve litt, om felles bekjente, hva som har skjedd i det siste, og bli litt oppdatert. Uten at det skal være drittsnakk. 

jeg synes det er en måte å få reflektert litt rundt valg andre tar, og samtidig få innspill fra venner hvordan de tenker om valgene. Da får jeg ofte nye vinklinger på ting, og kan forstå valg på en annen måte.

Nettopp. Alle snakker om andre , men ikke alle snakker negativt. Og så er det stor forskjell på å snakke om noe man vet og å spekulere og tro. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine venner drev også på slik. De kommenterte på utseende, oppførsel, musikksmak, intelligens, klesstil og alt som var. De prøvde alltid å tvinge meg til å være med på det, men jeg prøvde i størst mulig grad å holde meg utenfor det. De snakket også mye dritt i offentligheten, ofte veldig høyt... Folkene som ble snakket dritt om hørte det ofte, og folk assosierte meg med dem siden jeg var deres venner.

Sommeren ifjor hadde jeg fått nok. Ikke bare snakket de dritt om andre, men om meg og mine interesser også... De rakket ned på alle meningene mine, måten jeg kledde meg på osv. når de ofte ikke var "bedre" selv. Jeg var rett og slett så ferdig at jeg sendte en melding der jeg uttrykket at jeg ikke lenger ville være med på dette, da dette strider mot min moral og min oppfatning av hvordan man skal være med andre. De prøvde flere ganger å fortelle meg at "ingen gir faen i moralen din", og at "det er ingen som bryr seg om sånn lenger". Jeg føler med deg, og anbefaler deg å enten melde deg ut, eller fortelle dem at deres væremåte gjør deg usikker.

Anonymkode: cf398...540

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mennesker er jo noe av det mest interessante vi har her på jorden, og å diskutere andre er spennende. Det er samme interessen som får oss til å se reality i stadig økende grad. Handlingsmønstre, reaksjonsmønstre osv er kjempeinteressant. All snakk om andre er ikke baksnakking. :) 

Anonymkode: f4e6e...c49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt naturlig å snakke litt om folk som ikke er til stede , men det behøver ikke å være stygt. Er det kun drittprat bak ryggen på andre , så synes jeg synd på de som holder på med det. De har ikke noe liv.

Anonymkode: de5fa...de2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan med hånden på hjertet si at jeg nok har vært en sånn tidligere. Ikke en lederperson som tok initiativ til å balsnakke, men begynte det så ble jeg med. 

For min del tror jeg grunnen til at jeg holdt på sånn var:

Få fokus og tanker vekk fra mitt eget liv som jeg ikke var fornøyd med

Sjalusi

Ulykkelig

Usikker

Spenning. Dette er vondt å si, men det var på en måte underholdende å kunne snakke om andres problemer, synse osv. Det er jo helt feil, og ikke minst usunt å ha den tankegangen. Men jeg er ærlig her og skriver at sånn var det nok. 

Skal også sies at jeg tror det fort blir sånn hvis venninnene du har rundt deg også er fæle til å baksnakke. Spesielt hvis man ikke er en lederperson, er ikke alltid enkelt i en sånn gruppe å heve stemmen og si at dette må stoppe.

Min løsning ble å sakte men sikkert finne nye venninner som hadde hobbyer og interesser som gikk lenger enn å sitte rundt kafebordet. Trening, friluft osv. Jeg er glad jeg gjorde det for jeg ser jo at mine gamle venninner fremdeles sitter igjen der og driver med gossip og går bak ryggen på hverandre. Er fremdeles venn med de da, det er ingenting fiendtlig mellom oss :)

Anonymkode: 0762a...ad0

Må si meg enig i denne. Jeg er en av de som ELSKER å baksnakke, legger gjerne på litt eller trekker fra litt, alt ettersom. Grunnen til dette er at mitt eget liv ikke har vært/er verken bra, spennende eller interessant. Så da må man lage litt spenning selv.. Jeg liker oppmerksomheten jeg får når jeg har noe ny sladder å komme med, og syns det er spennende å synse og mene noe om andre og andres problemer. Jeg er av de som mesker seg i andres elendighet. Dette vil jeg som sagt tro kommer av et fryktelig kjedelig/ikke så bra liv selv, misunnelse, usikkerhet, lav selvfølelse, mobbeoffer osv osv. Det er rett og slett de som ikke har det bra som driver sånn. Jeg har noen venninner som virkelig har det fint i livet sitt, barn som det ikke er noe problemer med, spennende jobb, osv. De gidder ALDRI å kaste seg på når jeg og noen andre begynner slarvinga vår... 

Og derfor er jeg HELT sikker på at alle andre også baksnakker meg når ikke jeg er tilstede. Dette er jo bare helt naturlig, jeg kan jo ikke drive til sånn og ikke tro at andre prater om meg bak min rygg.

Anonymkode: d826b...c8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt naturlig å snakke litt om folk som ikke er til stede , men det behøver ikke å være stygt. Er det kun drittprat bak ryggen på andre , så synes jeg synd på de som holder på med det. De har ikke noe liv.

Og hvis de i tillegg får et slags kick og tilfredsstillelse av å snakke dritt om andre, så synes jeg at de er litt perverse.

AnonymBruker
Skrevet

Det er velkjent at når høner samles over en kopp latte eller to, så blir det naturligvis en del kakling om andre personer. Og nei, det har ingenting med om noen har høyere utdanning eller ikke. I en del tilfeller er det til og med de med høyere utdanning som er verst, ettersom de skal nettopp sladre om folk som ikke er like "vellykket" som dem. 

Når jeg sitter selv på kafe og later som jeg leser noe for meg selv, så hører man titt og ofte andre sine samtaler, så man får høre en del ting. Moro hva man ofte hører, haha.

Anonymkode: 2f527...6b9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvis de i tillegg får et slags kick og tilfredsstillelse av å snakke dritt om andre, så synes jeg at de er litt perverse.

Helt enig. Det er noe perverst over venninnene mine som storkoser seg så fælt over andres "misfortune". Ts.

AnonymBruker
Skrevet

kanskje de har så tomme og innholdsløse liv, sånn at de sjeldent har noe "bedre" å finne på enn å drive baksnakking av alle andre?  

Anonymkode: 9d21d...b06

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må du unngå mange, for det er en del av mennesklig natur å bry seg om hva andre gjør. 

Ehm ja, betyr ikke at man snakker dritt om andre bak ryggen, finnes mange som ikke gjør det

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har et-par venninner som virkelig elsker å baksnakke og diskutere andre mennesker. De storkoser seg med det og kan bruke en hel venninne-kveld på å fryde seg rundt enhver detalj ved noe som har skjedd med andre som ikke er tilstedet. Mesker seg i andres elendighet. Hvorfor gjør de det? Jeg er ikke noe bedre for jeg sier bare halvhjertet ifra og prøver å pense samtalene over på noe annet, men lykkes ikke alltid. Men sitter alltid igjen med en vond følelse i meg. Det er liksom barnelærdom at "har man ikke noe pent å si så lar man være å si noe". Og tanken på at hvis det er så lett å snakke dritt om de som ikke er tilstede sies det vel litt av hvert om meg når jeg ikke er der... 

Hva er det som gjør at noen ELSKER sladder og baksnakking? 

Det er slike som ser på paradise hotell og andre dramagreier. Idioter vil nok mange si. Andre vil påpeke at de neppe har det godt med seg selv, men jeg er ikke så sikker. Det er rett og slett sånn at det finnes onde mennesker der ute, som fryder seg over andres feil og mangler. Jeg tror det ligger i personligheten, samt enkelte fyller nok diagnosekriteriene for både et og annet.

Anonymkode: 2c3f6...a58

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...