aksase Skrevet 23. januar 2024 #161 Del Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.1.2024 den 19.04): Jeg har et spørsmål om sprøytene. Den dagen man slutter på dem. Øker vekten igjen? Anonymkode: b5363...1e3 Sprøytene regulerer matlysten. Når du slutter på sprøytene vil matlysten øke igjen, og det vil for de aller fleste føre til at man spiser mer enn da man tok sprøytene, og det igjen kan gi vektøkning. Jeg tror de fleste som har sluttet med sprøytene opplever vektøkning i større eller mindre grad, med mindre man klarer å fortsette med de samme matvaner og rutiner som man hadde da man gikk på sprøyta. Dette er det få som klarer, og for mange vil løsningen være å fortsette på en vedlikeholdsdose i årevis, og kanskje livet ut, etter at man har oppnådd ønsket vekt. frøkna skrev (På 19.1.2024 den 11.58): Men vil man ikke i perioden man har gått ned i vekt og hatt redusert appetitt fått en redusert størrelse på magesekken? Og at man derfor får en raskere metthetsfølelse enn før man begynner på medisinen? Størrelsen på magesekken er ikke så viktig. Det er appetitten og det stadige suget etter noe å putte i munnen som har størst betydning for vektøkning. Selv med liten magesekk er det lett å spise for mye ved at man stadig putter noe i munnen også mellom måltidene. AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 13.39): Du må trene opp viljestyrken din. Anonymkode: 4c7a7...a47 Nei, det er ikke så enkelt for alle. Når man alltid er sulten og kroppen skriker etter mat til alle døgnets tider og man må kjempe med seg selv hver gang man er i nærheten av noe spiselig for ikke å putte det i munnen, da er det få som klarer å stå i mot det over tid. De fleste klarer det noen uker og måneder i en slankeperiode hvor de har sterk motivasjon, men det er et rent helvete å kjempe mot sultfølelsen hvert sekund og hver time i døgnet, og det ryker før eller siden. Ingen klarer å leve i et slikt helvete over lang tid. Mange som har prøvd de nye slankemedisinene beskriver at de får seg en skikkelig aha-opplevelse hvor det de kaller "matstøyen" i hodet blir redusert eller borte: "Er det sånn det er å ha et normalt forhold til mat uten at man hele tida tenker på å finne seg en matbit eller planlegge neste måltid? Hvis det er sånn slanke folk har det, er det ikke rart de klarer å holde seg slanke!" 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #162 Del Skrevet 23. januar 2024 Jeg går på 0,5-dose pga bivirkninger. Det reduserer både matlysten og metthetsfølelsen og gjør det lettere å spise mindre og sjeldnere. Jeg ser for meg at dette er noe jeg skal ta alltid. Jeg var av medisinen i nesten fire uker, og matlyst og magemål var fremdeles mindre, men det er helt klart noe helt annet når jeg tar sprøyten. Jeg legger på mer fordi jeg er glad i mat og spiser for mye god mat. Jeg er lite flink til å stoppe når jeg egentlig er mett, fordi det smaker så godt. Det jeg liker med medisinen er at jeg fremdeles kan spise god mat, men i mindre mengder. Og at jeg ikke springer rundt i skapene og leter etter noe å spise fordi jeg har lyst på noe. Men. Ozempic er ingen quick fix. Man må jobbe aktivt for å gå ned i vekt. Sprøyta gjør ikke jobben for deg. Anonymkode: 0670e...995 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #163 Del Skrevet 25. januar 2024 Her er fettmagen min,en følgesvenn gjennom tretti år... Men må vel bort og bli til en slapp hengende skinnfell for å leve året ut i følge alt som antydes på nettet😶🌫️ Anonymkode: e960f...202 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #164 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her er fettmagen min,en følgesvenn gjennom tretti år... Men må vel bort og bli til en slapp hengende skinnfell for å leve året ut i følge alt som antydes på nettet😶🌫️ Anonymkode: e960f...202 Det er helt opp til deg hva du føler deg lykkeligste og mest med. Jeg bryr meg ikke så mye om det estetiske. Men jeg har lyst til å ha en sund og lett kropp så jeg kan henge med barna på tur og leve uten sykdommer som ofte kommer med overvekt. Jeg har fått ned 25 kilo med wegowy på under et år. Og hverdagen er en helt annen. Jeg har hatt lite bivirkninger. De som jeg har opplevd har ikke vært av noen alvorlig karakter. Anonymkode: 4da3f...9b0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #165 Del Skrevet 25. januar 2024 Wegovy fungerte ikke særlig på meg, selv på høyeste dose - kjente kanskje virkning 2-3 dager pr uke, max - og så ingenting. Så jeg har sluttet, og forsøker igjen vektnedgang på gamlemåten.. dyrt var det og. Anonymkode: bcf55...01b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #166 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er helt opp til deg hva du føler deg lykkeligste og mest med. Jeg bryr meg ikke så mye om det estetiske. Men jeg har lyst til å ha en sund og lett kropp så jeg kan henge med barna på tur og leve uten sykdommer som ofte kommer med overvekt. Jeg har fått ned 25 kilo med wegowy på under et år. Og hverdagen er en helt annen. Jeg har hatt lite bivirkninger. De som jeg har opplevd har ikke vært av noen alvorlig karakter. Anonymkode: 4da3f...9b0 Er en dissende balong, men mannen min gjennom 13.år har aldri klaget på det estetiske 🥰 Anonymkode: e960f...202 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #167 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er en dissende balong, men mannen min gjennom 13.år har aldri klaget på det estetiske 🥰 Anonymkode: e960f...202 Veldig lik min mage 😅 skikkelig eple. Relative tynne bein, arme og ansikt. Også ligger alt på magen 😅 Anonymkode: 4da3f...9b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymx74 Skrevet 25. januar 2024 #168 Del Skrevet 25. januar 2024 Dette er jo egentlig bare hjelpemidler. Vi styres ofte av følelser og spiser på følelser. Det som er viktig er at når man går på disse sprøytene så tenk på det som et hjelpemiddel som skal hjelpe deg til å spise mindre men samtidig så bør man lære seg et nytt tankemønster rundt mat, altså man tillegger seg nytt spisemønster og gode vaner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #169 Del Skrevet 25. januar 2024 anonymx74 skrev (2 minutter siden): Dette er jo egentlig bare hjelpemidler. Vi styres ofte av følelser og spiser på følelser. Det som er viktig er at når man går på disse sprøytene så tenk på det som et hjelpemiddel som skal hjelpe deg til å spise mindre men samtidig så bør man lære seg et nytt tankemønster rundt mat, altså man tillegger seg nytt spisemønster og gode vaner. Ja ikke sant. Jeg har jobbet turnus hele mitt voksne liv og føler nok at det har bidratt til et en usunn livstill. Kioskmat på søndag når matpakken er glemt. Kosemat på kveldsvakt eller natt, fordi vi fortjener det. Et kakestykke på avdelingen når det er ettermiddagskaffe med beboerene. I tilegg til at den naturlige spiserytmen har blitt ødelagt. Jeg har ikke slitt med overvekt før jeg ble voksen og begynte å jobbe. Nå jobber jeg hardt for å få inn mer naturlige spisemønster. I tilegg til at jeg har fått meg jobb på dagtid. Spise når resten av familien gjør det og ikke mellom måltidene. Mitt problem har aldri vært overspising men småspising gjennom hele døgnet. Er jeg våken lenge en kveld får jeg lyst på en ny runde med kveldsmat, fordi døgnrytmen og spisemønsteret mitt er forskrudd. Når mannen min for første gang gikk nattevakt over en periode på noen uker i høst, raste han ned i vekt. Han sov jo gjennom flere måltid på dagen, og på natten kjentes det helt unaturlig ut å spise sa han. Ikke var han sulten heller. Så det ble liksom middag og kvelds. For en mann som vanligvis spiser fire måltid om dagen. Anonymkode: 4da3f...9b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #170 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Wegovy fungerte ikke særlig på meg, selv på høyeste dose - kjente kanskje virkning 2-3 dager pr uke, max - og så ingenting. Så jeg har sluttet, og forsøker igjen vektnedgang på gamlemåten.. dyrt var det og. Anonymkode: bcf55...01b Var selv på 70.klikk en Mnd. Satte stikket på tirsdager, men sulten kom tilbake etter 4-5.dager. Men ble så utrolig dårlig... Hatt et opphold på snart 7.uker. Har nok pakket på de kiloene jeg gikk ned og vel så det. Snakker 25-30 kg eller noe 😇 Anonymkode: e960f...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #171 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig lik min mage 😅 skikkelig eple. Relative tynne bein, arme og ansikt. Også ligger alt på magen 😅 Anonymkode: 4da3f...9b0 Da er vi to om ikke annet💕 Anonymkode: e960f...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #172 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var selv på 70.klikk en Mnd. Satte stikket på tirsdager, men sulten kom tilbake etter 4-5.dager. Men ble så utrolig dårlig... Hatt et opphold på snart 7.uker. Har nok pakket på de kiloene jeg gikk ned og vel så det. Snakker 25-30 kg eller noe 😇 Anonymkode: e960f...202 Du har gått OPP 25-30 kg på sju uker?? Det er jo vel fysisk umulig? 1 kg opp i vekt tilsvarer 7000 kcal, og du må ha spist 210.000 kalorier mer enn kroppen trenger for å ha fått det til? På de 49 dagene må du altså ha spist minst 4285 kcal ekstra hver dag? Anonymkode: 1b0d0...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #173 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 20.18): Takk for svar! Er redd for dette nemlig, siden systemet går saktere. Men mye av der du skriver her er kjente bivirkninger. Ble det «normalt» igjen på lavere dose? Eller er der kronisk? Anonymkode: 95659...d23 Hei igjen, meg du spør. I dag har jeg gått på min "nye" lave dose i to uker og tarmen er tilbake til normal. Resten av kroppen er også tilbake i balanse. Ikke like svimmel hele tiden for eksempel. Merker at sultfølelsen er noe tilbake, men blir fortsatt mett etter mindre enn før. Har noe mattanker igjen og jeg blir mer skjessen nå, noe som er frustrerende. Håper det balanserer seg ut snart! Anonymkode: 24093...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #174 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du har gått OPP 25-30 kg på sju uker?? Det er jo vel fysisk umulig? 1 kg opp i vekt tilsvarer 7000 kcal, og du må ha spist 210.000 kalorier mer enn kroppen trenger for å ha fått det til? På de 49 dagene må du altså ha spist minst 4285 kcal ekstra hver dag? Anonymkode: 1b0d0...af9 Ikke gått på vekta. Men har fått skikkelig mage,mye større enn før... Er sykemeldt og har spist og spist nesten døgnet rundt 😭 Føler meg så totalt mislykket. Anonymkode: e960f...202 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #175 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her er fettmagen min,en følgesvenn gjennom tretti år... Men må vel bort og bli til en slapp hengende skinnfell for å leve året ut i følge alt som antydes på nettet😶🌫️ Anonymkode: e960f...202 Shit.... Anonymkode: ef473...f8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #176 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Her er fettmagen min,en følgesvenn gjennom tretti år... Men må vel bort og bli til en slapp hengende skinnfell for å leve året ut i følge alt som antydes på nettet😶🌫️ Anonymkode: e960f...202 Dette er tungt å bære på, det vet jeg godt fra egen erfaring. Hva ønsker du for din egen kropp nå? Anonymkode: 24093...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #177 Del Skrevet 25. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Her er fettmagen min,en følgesvenn gjennom tretti år... Men må vel bort og bli til en slapp hengende skinnfell for å leve året ut i følge alt som antydes på nettet😶🌫️ Anonymkode: e960f...202 Min fettmage var noe mindre enn din, men den var fortsatt en "grei størrelse". Jeg har gått ned en del kilo og jeg merker det mest rundt magen faktisk. Det er ganske herlig å bli kvitt noe av fettet der. Det føles jo lettere, og det er deilig å ha klær som sitter finere på. Jeg trener samtidig som jeg har tatt sprøyta, og da føler jeg vel at jeg bygger meg opp på andre måter også. Jeg spiser godis i helger, og unner meg gjærbakst i ny og ne...Det er bare litt mindre snop, og noe mindre til middag og der tror jeg sprøyta hjelper med å fjerne det verste "higet". Magen min ser enda sånn passe grei ut mht hud ...og man trenger jo ikke bli en flis. Jeg er veldig fornøyd med å komme inn i large i klær! Jeg har vært i 2 XL, og Large holder nesten for meg, så jeg har ikke økt dosene så kraftig ettersom det tusler og går nedover., Jeg vil ikke miste for mye vekt på en gang. Jeg vil ha litt hjelp til å få ned vekta- som jeg nå har gjort, og holde den der. Dermed skal jeg prøve å holde meg her jeg er, trene litt mer ...som nå faktisk er ganske morsomt! Det er litt helvete, men litt morsomt. Jeg har fått noen damer som jeg har fast tid med og det gir meg faktisk så mye sosialt også. Jeg prøver å fylle opp på de områdene i mitt liv som kanskje trenger noe mer. Ikke bare ta vekk kos, men tilføre kos i form av noe annet enn mat. Ikke at mat er feil, men kanskje i litt mindre mengder. Jeg kjenner meg faktisk igjen i det der at jeg våkner om kvelden og har lyst på noe godt, og sniker meg opp og spiser på natta! Himmel! DET har faktisk ikke skjedd etter at jeg tok sprøyta. Så noe har stabilisert seg der. Anonymkode: dbcbb...f88 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #178 Del Skrevet 25. januar 2024 aksase skrev (På 23.1.2024 den 9.09): Sprøytene regulerer matlysten. Når du slutter på sprøytene vil matlysten øke igjen, og det vil for de aller fleste føre til at man spiser mer enn da man tok sprøytene, og det igjen kan gi vektøkning. Jeg tror de fleste som har sluttet med sprøytene opplever vektøkning i større eller mindre grad, med mindre man klarer å fortsette med de samme matvaner og rutiner som man hadde da man gikk på sprøyta. Dette er det få som klarer, og for mange vil løsningen være å fortsette på en vedlikeholdsdose i årevis, og kanskje livet ut, etter at man har oppnådd ønsket vekt. Størrelsen på magesekken er ikke så viktig. Det er appetitten og det stadige suget etter noe å putte i munnen som har størst betydning for vektøkning. Selv med liten magesekk er det lett å spise for mye ved at man stadig putter noe i munnen også mellom måltidene. Nei, det er ikke så enkelt for alle. Når man alltid er sulten og kroppen skriker etter mat til alle døgnets tider og man må kjempe med seg selv hver gang man er i nærheten av noe spiselig for ikke å putte det i munnen, da er det få som klarer å stå i mot det over tid. De fleste klarer det noen uker og måneder i en slankeperiode hvor de har sterk motivasjon, men det er et rent helvete å kjempe mot sultfølelsen hvert sekund og hver time i døgnet, og det ryker før eller siden. Ingen klarer å leve i et slikt helvete over lang tid. Mange som har prøvd de nye slankemedisinene beskriver at de får seg en skikkelig aha-opplevelse hvor det de kaller "matstøyen" i hodet blir redusert eller borte: "Er det sånn det er å ha et normalt forhold til mat uten at man hele tida tenker på å finne seg en matbit eller planlegge neste måltid? Hvis det er sånn slanke folk har det, er det ikke rart de klarer å holde seg slanke!" Jeg begynner seriøst å lure på om det er noe i miljøet eller maten som gjør at folk mister metthetsfølelsen, og disse hormonene blir forstyrret? Det er så mange som er blitt overvektige. Jeg var tynn til ut i 30 årene, og så med masse stress på jobb- mye hjemme, og stressa hodet, der jeg nok ikke tok veldig mye hensyn til meg selv, så begynte jeg å trøstespise/spise meg til energi. Jeg følte meg så tømt for energi hele tiden, så det var akkurat som jeg prøvde å fylle et bunnløst sluk. Det var nok sikkert helt andre ting enn mat jeg trengte, men det var mat som var tilgjengelig. Ikke hvile, påfyll av aktiviteter, trening og tid til meg selv. Til slutt fikk jeg sånn enorm sult hele tiden. Det er noe som ble ødelagt av den normale metthetsfølelsen jeg en gang hadde. Det er alldeles herlig å slutte å tenke på den pokkers maten! Anonymkode: dbcbb...f88 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #179 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 18.46): Dette er tungt å bære på, det vet jeg godt fra egen erfaring. Hva ønsker du for din egen kropp nå? Anonymkode: 24093...6f8 Du,jeg aner ikke. Er 49 år,kan ikke si at vomma er tung eller belastende. Men det er jo livsfarlig å ha ett kilo med flesk på kroppen... Blir sett på som massemorder eller en kommunistisk diktator i visse kretser... Anonymkode: e960f...202 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #180 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 9.29): Ja ikke sant. Jeg har jobbet turnus hele mitt voksne liv og føler nok at det har bidratt til et en usunn livstill. Kioskmat på søndag når matpakken er glemt. Kosemat på kveldsvakt eller natt, fordi vi fortjener det. Et kakestykke på avdelingen når det er ettermiddagskaffe med beboerene. I tilegg til at den naturlige spiserytmen har blitt ødelagt. Jeg har ikke slitt med overvekt før jeg ble voksen og begynte å jobbe. Nå jobber jeg hardt for å få inn mer naturlige spisemønster. I tilegg til at jeg har fått meg jobb på dagtid. Spise når resten av familien gjør det og ikke mellom måltidene. Mitt problem har aldri vært overspising men småspising gjennom hele døgnet. Er jeg våken lenge en kveld får jeg lyst på en ny runde med kveldsmat, fordi døgnrytmen og spisemønsteret mitt er forskrudd. Når mannen min for første gang gikk nattevakt over en periode på noen uker i høst, raste han ned i vekt. Han sov jo gjennom flere måltid på dagen, og på natten kjentes det helt unaturlig ut å spise sa han. Ikke var han sulten heller. Så det ble liksom middag og kvelds. For en mann som vanligvis spiser fire måltid om dagen. Anonymkode: 4da3f...9b0 Rart det der.... På de 12 årene jeg har jobbet natt har jeg klart å doble vekta. I fra å ligge rundt 70.til å bare svelle ut til 140 er litt blandete følelser... Ikke bare jeg,men alle på natta er store. Liker man tykke damer,så finn ei som jobber natt😇 Anonymkode: e960f...202 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå