AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #141 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 21.40): Dette er mørkt: «Novo Nordisk, the maker of Ozempic and Wegovy, has been hit with dozens of lawsuits from patients who suffered stomach paralysis after using the drugs.» https://www.dailymail.co.uk/health/article-12952757/Ozempic-Novo-Nordisk-lawsuits-gastroparesis-stomach-paralysis.html Anonymkode: 02e38...383 Jeg fikk tarmparalyse av Wegovy. Måtte gå ned veldig mye i dose. Merker nå at effekten ikke er like stor, spiser mer. Håper det retter seg opp med litt tid og at jeg mister matlysten igjen. Anonymkode: 24093...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #142 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg fikk tarmparalyse av Wegovy. Måtte gå ned veldig mye i dose. Merker nå at effekten ikke er like stor, spiser mer. Håper det retter seg opp med litt tid og at jeg mister matlysten igjen. Anonymkode: 24093...6f8 Hadde du trappet helt opp når du fikk det? Anonymkode: 95659...d23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #143 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har et spørsmål om sprøytene. Den dagen man slutter på dem. Øker vekten igjen? Anonymkode: b5363...1e3 Min lege har nylig vært på kurs om slankemedisin. Hun sa at forskning viser at mange går gradvis opp i vekt når man slutter med Wegovy. Husk at Wegovy virker på området i hjernen som kontrollerer appetitt. Slutter man med medisin får man samme suget på mat som tidligere. Dette er grunnen til at mange fortsetter med medisinen også etter at ønsket vekt er nådd. Da for å vedlikeholde vekten. Anonymkode: 8ecc2...bc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkna Skrevet 19. januar 2024 #144 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min lege har nylig vært på kurs om slankemedisin. Hun sa at forskning viser at mange går gradvis opp i vekt når man slutter med Wegovy. Husk at Wegovy virker på området i hjernen som kontrollerer appetitt. Slutter man med medisin får man samme suget på mat som tidligere. Dette er grunnen til at mange fortsetter med medisinen også etter at ønsket vekt er nådd. Da for å vedlikeholde vekten. Anonymkode: 8ecc2...bc3 Men vil man ikke i perioden man har gått ned i vekt og hatt redusert appetitt fått en redusert størrelse på magesekken? Og at man derfor får en raskere metthetsfølelse enn før man begynner på medisinen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #145 Del Skrevet 19. januar 2024 frøkna skrev (1 time siden): Men vil man ikke i perioden man har gått ned i vekt og hatt redusert appetitt fått en redusert størrelse på magesekken? Og at man derfor får en raskere metthetsfølelse enn før man begynner på medisinen? Det er ikke først og fremst magesekken som styrer sultfølelsen. Anonymkode: 546ad...3f6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 19. januar 2024 #146 Del Skrevet 19. januar 2024 frøkna skrev (1 time siden): Men vil man ikke i perioden man har gått ned i vekt og hatt redusert appetitt fått en redusert størrelse på magesekken? Og at man derfor får en raskere metthetsfølelse enn før man begynner på medisinen? Jo, men psyken krymper ikke dessverre. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #147 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Skjønner at man må ta blodprøver før man starter på wegory. Men må man ta blodprøver under veis også? Mens man slanker seg? Jeg syns blodprøver er så vondt. Anonymkode: b5363...1e3 Jeg tok nye blodprøver etter ca. 3 mnd. Anonymkode: 1d3d9...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #148 Del Skrevet 20. januar 2024 Noen her som har sluttet på sprøyta? Erfaringer om vekt oppgang? Selv satte jeg det siste stikket for snart 6 uker siden. Har ikke gått på vekta, men både kjenner og ser at jeg legger på meg igjen. Raskere enn noen sinne. Jeg tror i hvertfall 10 kg på litt over en Mnd. Anonymkode: e960f...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #149 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noen her som har sluttet på sprøyta? Erfaringer om vekt oppgang? Selv satte jeg det siste stikket for snart 6 uker siden. Har ikke gått på vekta, men både kjenner og ser at jeg legger på meg igjen. Raskere enn noen sinne. Jeg tror i hvertfall 10 kg på litt over en Mnd. Anonymkode: e960f...202 Da har du ikke gjort noe som helst med mat inntak og spisemønster mens du gikk på sprøyten? Derfor legger du på deg igjen. Du kan ikke spise som før sprøyta. Anonymkode: 6dce1...89a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #150 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har du ikke gjort noe som helst med mat inntak og spisemønster mens du gikk på sprøyten? Derfor legger du på deg igjen. Du kan ikke spise som før sprøyta. Anonymkode: 6dce1...89a Jo,men er som jeg må spise alt jeg har gått glipp av de siste 10.Mnd.... Jeg veit det er idiotisk. Og vil bli min død. Men higer etter gjærbakst, godteri. Spiser gjerne to tallerkener med middag i stedet for en halv. Ekstremt glad i is... Er oppe og spiser om natten også. Må nok starte på sprøyta igjen, men ble direkte dårlig og et monster å ha i hus... Føler meg helt knall nå,livet er flott. Men bare eser ut... Var slank frem til jeg var 37/38 år.men har doblet vekten min de siste 10 år. Gikk ned over 20 Kg. Men bør ned 50-60 for å bli normal😭 Trives som stor og koser meg med å spise,er det som er det farlig. Anonymkode: e960f...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #151 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo,men er som jeg må spise alt jeg har gått glipp av de siste 10.Mnd.... Jeg veit det er idiotisk. Og vil bli min død. Men higer etter gjærbakst, godteri. Spiser gjerne to tallerkener med middag i stedet for en halv. Ekstremt glad i is... Er oppe og spiser om natten også. Må nok starte på sprøyta igjen, men ble direkte dårlig og et monster å ha i hus... Føler meg helt knall nå,livet er flott. Men bare eser ut... Var slank frem til jeg var 37/38 år.men har doblet vekten min de siste 10 år. Gikk ned over 20 Kg. Men bør ned 50-60 for å bli normal😭 Trives som stor og koser meg med å spise,er det som er det farlig. Anonymkode: e960f...202 Du må trene opp viljestyrken din. Anonymkode: 4c7a7...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #152 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må trene opp viljestyrken din. Anonymkode: 4c7a7...a47 Og kanskje begynne hos en psykolog, hvis ikke du allerede går til en? Anonymkode: 4c7a7...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #153 Del Skrevet 20. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jo,men er som jeg må spise alt jeg har gått glipp av de siste 10.Mnd.... Jeg veit det er idiotisk. Og vil bli min død. Men higer etter gjærbakst, godteri. Spiser gjerne to tallerkener med middag i stedet for en halv. Ekstremt glad i is... Er oppe og spiser om natten også. Må nok starte på sprøyta igjen, men ble direkte dårlig og et monster å ha i hus... Føler meg helt knall nå,livet er flott. Men bare eser ut... Var slank frem til jeg var 37/38 år.men har doblet vekten min de siste 10 år. Gikk ned over 20 Kg. Men bør ned 50-60 for å bli normal😭 Trives som stor og koser meg med å spise,er det som er det farlig. Anonymkode: e960f...202 Jeg vet det er lett å si "du burde ha gjort dette" men sånn til en annen gang, og til alle andre som leser dette, selv om du går på en slankemedisin eller slankekur bør du ikke holde igjen for mye på god mat du ønsker å spise (som gjærbakst og godteri). Det er en av de mest vanlige grunnene til at folk legger på seg etter man har slanket seg. Å ikke spise det fører til rask vektnedgang. Men også rask vektøkning igjen etterpå, fordi når man først kan spise sånn mat igjen klarer ikke hjernen å holde tilbake. Denne mekanismen er til for å redde oss når vi har vært gjennom en sultkatastrofe, sånn at vi legger på oss og dermed klarer oss når neste sultkatastrofe kommer. Ønsker man varig vektnedgang må man tillate seg litt godt innimellom, sånn at hjernen aldri klikker og tvinger deg til å spise alt du kommer over etter at vektnedgangen er ferdig. Jeg har gjort det gjennom hele Wegovy-prosessen min, og selv om jeg har hatt veldig sakte vektnedgang, har jeg likevel aldri følt at jeg har gått glipp av noe. Jeg spiser kake. Jeg spiser godteri. Jeg spiser sjokolade. Men i veldig små mengder, og veldig sjeldent sammenlignet med før. Jeg håper dette vil hjelpe meg når jeg en dag prøver å slutte, sånn at jeg aldri får den der "herregud jeg må spise godis NÅ"-følelsen. Har du tenkt over hvorfor du spiser så mye? Får du nok søvn? Trøstespiser du? Kjedespiser du? Spiser du for lite av den maten kroppen trenger, sånn at kropp og hode skriker etter all slags mat for å få i seg det den kan av næring? (Tenker da på protein og sunt fett, samt mineraler og vitaminer.) Spiser du for sjeldent, sånn at kropp og hode får litt panikk mellom måltider? Har du PCOS/insulinresistens? Støtter kommentaren over min. Å snakke med en psykolog kan være lurt, for å finne ut av det. Du sier du trives som stor, men er du ikke redd for at kroppen din skal slite med helsa? Skremmer ikke tanken på hjerteinfarkt og kreft deg? Diabetes? Hva med de rundt deg, er det ikke viktig for deg å kunne være tilstede for dem i flere år fremover? Sånne ting kan en psykolog hjelpe deg med, om du tenker det er noe som helst som kan nøstes opp i. Anonymkode: 6103c...580 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #154 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo,men er som jeg må spise alt jeg har gått glipp av de siste 10.Mnd.... Jeg veit det er idiotisk. Og vil bli min død. Men higer etter gjærbakst, godteri. Spiser gjerne to tallerkener med middag i stedet for en halv. Ekstremt glad i is... Er oppe og spiser om natten også. Må nok starte på sprøyta igjen, men ble direkte dårlig og et monster å ha i hus... Føler meg helt knall nå,livet er flott. Men bare eser ut... Var slank frem til jeg var 37/38 år.men har doblet vekten min de siste 10 år. Gikk ned over 20 Kg. Men bør ned 50-60 for å bli normal😭 Trives som stor og koser meg med å spise,er det som er det farlig. Anonymkode: e960f...202 Enige med forrige taler. En ting er å legge om til gode vaner, med å kutte ut all kos er ikke bra det heller. Det skal liksom alltid handle om å gå ned fortest mulig, med null fokus på hva som kommer etter. Anonymkode: edc02...ebd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #155 Del Skrevet 20. januar 2024 Samme gjelder dosering. Man skal liksom øke på for å spise minst mulig. Noe som ikke er forenelig med et normalt matinntak på sikt. Anonymkode: edc02...ebd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #156 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.1.2024 den 23.02): Hadde du trappet helt opp når du fikk det? Anonymkode: 95659...d23 Nei, det startet på 1mg. Anonymkode: 24093...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #157 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det startet på 1mg. Anonymkode: 24093...6f8 Hvordan merket du det? Husker du symptomene du fikk? Anonymkode: 95659...d23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #158 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan merket du det? Husker du symptomene du fikk? Anonymkode: 95659...d23 Det startet med at jeg sluttet å bæsje som normalt (hver eller annenhver dag), det gikk plutselig mer enn fire dager mellom hver tarmbevegelse. Så ble det sjeldnere og til slutt begynte jeg å spy istedenfor å bæsje. Ble veldig kvalm av å spise og ble veldig oppblåst, jeg produserte illeluktende svovel/egge-rap. Først trodde jeg det var spysjuke fordi det gikk litt over og jeg fortsatte å øke, økte til 1,7mg. Etter jeg økte sluttet tarmen helt å virke og jeg kunne ikke spise lenger uten at jeg ble oppblåst og spydde samme kveld. Ble dehydrert og fikk store smerter i magen. Etter 11 dager med dette dro jeg til legen og ble satt på lavere dose. Anonymkode: 24093...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #159 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det startet med at jeg sluttet å bæsje som normalt (hver eller annenhver dag), det gikk plutselig mer enn fire dager mellom hver tarmbevegelse. Så ble det sjeldnere og til slutt begynte jeg å spy istedenfor å bæsje. Ble veldig kvalm av å spise og ble veldig oppblåst, jeg produserte illeluktende svovel/egge-rap. Først trodde jeg det var spysjuke fordi det gikk litt over og jeg fortsatte å øke, økte til 1,7mg. Etter jeg økte sluttet tarmen helt å virke og jeg kunne ikke spise lenger uten at jeg ble oppblåst og spydde samme kveld. Ble dehydrert og fikk store smerter i magen. Etter 11 dager med dette dro jeg til legen og ble satt på lavere dose. Anonymkode: 24093...6f8 Takk for svar! Er redd for dette nemlig, siden systemet går saktere. Men mye av der du skriver her er kjente bivirkninger. Ble det «normalt» igjen på lavere dose? Eller er der kronisk? Anonymkode: 95659...d23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #160 Del Skrevet 20. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det startet med at jeg sluttet å bæsje som normalt (hver eller annenhver dag), det gikk plutselig mer enn fire dager mellom hver tarmbevegelse. Så ble det sjeldnere og til slutt begynte jeg å spy istedenfor å bæsje. Ble veldig kvalm av å spise og ble veldig oppblåst, jeg produserte illeluktende svovel/egge-rap. Først trodde jeg det var spysjuke fordi det gikk litt over og jeg fortsatte å øke, økte til 1,7mg. Etter jeg økte sluttet tarmen helt å virke og jeg kunne ikke spise lenger uten at jeg ble oppblåst og spydde samme kveld. Ble dehydrert og fikk store smerter i magen. Etter 11 dager med dette dro jeg til legen og ble satt på lavere dose. Anonymkode: 24093...6f8 Høres forferdelig ut. Uff... Jeg har hørt om flere på nett som har sagt at de har hatt lignende problemer. Og felles for dem alle har vært at de har gått opp i en dose (eller flere) og ikke tolerert det, men fortsatt på det likevel. Jeg husker spesielt en dame, tror det var i en nyhetsartikkel fra et annet land, som skulle saksøke Novo Nordisk fordi hun ble så dårlig og havnet på sykehus med sånn tarmparalyse (heter det det på norsk?) og der hadde hun stått på maksdosen i flere måneder til tross for helt sinnsyke bivirkninger. Leger burde bli bedre til å lære pasientene sine om hvilke bivirkninger de må tolerere, og hvilke de bør melde fra om til fastlegen sin og heller gå ned i dose. Det er aldri farlig å gå ned i dose. Men det kan være farlig å gå opp, om man får alvorlige bivirkninger som det du hadde. Mange tror også man skal oppleve bivirkninger på denne medisinen, og sånn er det ikke. Men jeg vet det er mange leger som skriver ut medisinen og ikke har mer kontakt med pasienten sin på flere måneder. Spesielt i andre land. Ikke rart det oppstår alvorlige bivirkninger da når folk ikke vet hva som er vanlig og ikke, som da blir til sensasjonelle overskrifter i aviser. Anonymkode: 6103c...580 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå