Gå til innhold

Hvordan forstå kcal-underskudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha 1677 kcal om dagen for å «fungere» i følge bmr.

Jeg går turer (1 time) hver dag, og er aktiv med barn. Dette går vel under «rolig mosjon», og da står det at jeg bør ha i meg 2300kcal hver dag.

Men når det er snakk om underskudd - skal jeg da ha 500-1000 under 1677, eller under 2300? Grunnen for at jeg spør er at jeg er på 1500 + - hver dag, og har gjort dette i to mnd uten noen fremgang på vekt… så det er jo tydeligvis noe jeg gjør feil.. og det er veldig demotiverende..

Anonymkode: 228fb...671

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal ned i vekt så er det under av det du forbrenner på en dag altså 2300 som du har regnet deg frem til, også viktig og huske på at om du går på for lite så går bare kropper på sparebluss og forbrenner mindre, derfor anbefales det ikke mer en 500-1000kal i underskudd 

AnonymBruker
Skrevet
Endorfin skrev (Akkurat nå):

Om du skal ned i vekt så er det under av det du forbrenner på en dag altså 2300 som du har regnet deg frem til, også viktig og huske på at om du går på for lite så går bare kropper på sparebluss og forbrenner mindre, derfor anbefales det ikke mer en 500-1000kal i underskudd 

Må jeg spise litt mer da? Jeg er jo på ca 800 i minus hver dag da, bare uten noen fremgang

Skrevet

Kan være greit og spise skikkelig f.eks hver fjerde dag. 

Gjerne litt over en det du forbrenner så kroppen kickstarter forbrenningen igjen

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
1 minutt siden, Endorfin said:

Gjerne litt over en det du forbrenner så kroppen kickstarter forbrenningen igjen

Myte. Funker ikke. 

Ts, slike beregninger er grove estimater, det samme er kaloritelling. Kanskje er forbruket ditt lavere enn du har beregnet, og unntaket høyere enn du estimerer. Går du ikke ned i vekt kan du justere ned kalorimengden du estimerer at du inntar. 

AnonymBruker
Skrevet
Endorfin skrev (2 minutter siden):

Er det en greie? Er selv på slankern men syns det går tregt. Spiser veldig lite, vil det hjelpe å ha en cheat day med junk og boller eller mener du med sunn mat men mye? 

Anonymkode: f2241...698

Skrevet
Albbas skrev (8 minutter siden):

Myte. Funker ikke. 

Ts, slike beregninger er grove estimater, det samme er kaloritelling. Kanskje er forbruket ditt lavere enn du har beregnet, og unntaket høyere enn du estimerer. Går du ikke ned i vekt kan du justere ned kalorimengden du estimerer at du inntar. 

Nå er dette praktisert av flere kroppsbygger under cutting season, står mye om det på nettet så hvor har du det ifra at det er en myte? 

Det og gå i konstant kalori underskudd så følger metabolismen og energi nivået også deretter, ved og inkorporere en dag der du fyller opp muskellagrene med glykogen så øker forbrenning og energinivå

AnonymBruker
Skrevet
Endorfin skrev (24 minutter siden):

Du skal gå svært lenge med lavt inntak av kal før sparebluss er aktuelt altså. Dette gjelder svært liten del av befolkningen som er svært undervektige. 

Anonymkode: cdc33...982

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Må jeg spise litt mer da? Jeg er jo på ca 800 i minus hver dag da, bare uten noen fremgang

Om det er ingen fremgang så har du enten beregnet kaloriinntak feil, eller så går du på såkalt sparebluss, der kroppen blir mer energiøkonomisk. 

Det hadde også vært interessant og vite om du har gått ned flere kg før dette eller om du nylig har startet og det er ingen fremgang

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Man skal legge seg på 500 eller mer i kcal underskudd, altså under hvileforbrenning. Jeg ligger på 1600 og har gjort det en stund. Jeg trener 4 dager i uka, pluss gåturer osv..

AnonymBruker
Skrevet
Endorfin skrev (4 minutter siden):

Om det er ingen fremgang så har du enten beregnet kaloriinntak feil, eller så går du på såkalt sparebluss, der kroppen blir mer energiøkonomisk. 

Det hadde også vært interessant og vite om du har gått ned flere kg før dette eller om du nylig har startet og det er ingen fremgang

https://www.nettavisen.no/fem-myter-om-vektnedgang/s/12-95-3561663

Nei det finnes ingen forskning som støtter sparebluss teorien.  

Med mindre du er fryktelig undervektig. 

Anonymkode: cdc33...982

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk må seriøst slutte å surre med dette "sparebluss". Det er like toskete som "tung beinbygning".

Anonymkode: 1203b...327

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

500-1000 under 2300. Det er jo det du faktisk forbrenner. Hvileforbrenning er bare det du bruker for å drive basale funksjoner som varme, fordøyelse osv. 

Anonymkode: e42c1...662

AnonymBruker
Skrevet
Endorfin skrev (18 minutter siden):

Gikk ned 2,5 kg de første to uker, og så har det stått stille nå de siste tre ukene..

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke kalkulator, de er ikke til å stole på (som du åpenbart har oppdaget nå). Du har jo fasiten selv siden du har vært flink til å telle kalorier😊Din vedlikeholdsdose ift vekt er 1500kcal (det er den for meg også). Det betyr at du må under det for å gå ned i vekt. Det er ikke mer komplisert egentlig. Personlig må jeg under 1300 daglig for å redusere vekten (og da går jeg ned ca 0,4kg i uken). Kroppen går absolutt ikke i sparebluss på denne mengden, skal man på det nivået er det snakk om først undervekt og deretter typ 500kcal daglig. Altså langt unna det vi driver med)

Anonymkode: 880a8...286

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gikk ned 2,5 kg de første to uker, og så har det stått stille nå de siste tre ukene..

https://www.bt.no/sprek/i/MRRQlE/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag 

Her er det en professor som beskriver 'sparebluss' effekten ganske tydelig.

Akkurat når sparebluss-moduset slår inn, vet heller ikke forskerne. Men Hjelmesæth antar at det slår inn allerede ved en vektreduksjon på tre-fire kilo.  

Færre kalorier og sparebluss

Hjelmesæth sier det er to hovedgrunner til at effekten av et lavere kaloriinntak avtar med tid. Det ene er vektreduksjonen: Har man færre kilo kroppsvekt, trenger man færre kalorier. Det andre er spareblusseffekten:

— Kroppen vår er laget slik at hvis den går mye ned i vekt, så oppfattes dette som et faresignal. Kroppens signal for å fortelle at du er i fare, er at den gjør deg sulten. Samtidig er kroppen smart og setter seg på sparebluss. Da bruker den mindre energi enn du tror den trenger, sier Hjelmesæth. 

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(11)60812-X/fulltext

Her forklarer de også veldig bra om generell vektnedgang

AnonymBruker
Skrevet
Endorfin skrev (1 minutt siden):

https://www.bt.no/sprek/i/MRRQlE/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag 

Her er det en professor som beskriver 'sparebluss' effekten ganske tydelig.

Akkurat når sparebluss-moduset slår inn, vet heller ikke forskerne. Men Hjelmesæth antar at det slår inn allerede ved en vektreduksjon på tre-fire kilo.  

Færre kalorier og sparebluss

Hjelmesæth sier det er to hovedgrunner til at effekten av et lavere kaloriinntak avtar med tid. Det ene er vektreduksjonen: Har man færre kilo kroppsvekt, trenger man færre kalorier. Det andre er spareblusseffekten:

— Kroppen vår er laget slik at hvis den går mye ned i vekt, så oppfattes dette som et faresignal. Kroppens signal for å fortelle at du er i fare, er at den gjør deg sulten. Samtidig er kroppen smart og setter seg på sparebluss. Da bruker den mindre energi enn du tror den trenger, sier Hjelmesæth. 

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(11)60812-X/fulltext

Her forklarer de også veldig bra om generell vektnedgang

Han "glemmer" bare å forklare hvilke kroppsfunksjoner kroppen isf reduserer. Hva i kroppen er det ok å redusere energibruk på?

Nei, det var det da...

Anonymkode: 1203b...327

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du? Det er det viktigste.

Anonymkode: 76e0e...3ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Typisk frokost er to knekkebrød med litt smør på, og kyllingpålegg med paprika eller agurk ellernoe. Av og til ha jeg også på hvitost over skinka. 
lunsj er gjerne litt havre, banan, melk, i en blender.

og middag er litt pastaretter, fiskeretter, biffretter, og vanlige greier. Spiser mindre porsjoner. Og hvis jeg er skikkelig sulten til kvelden er det 1-2 knekkebrød med ost og paprika for eksempel. Vil si jeg har variert kost?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egentlig ikke, hvis man kun ser på vektnedgang. Det er jeg et levende bevis på.

Anonymkode: 880a8...286

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...