Gå til innhold

Ullundertøy

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Ullfrotte er tykkere, og har en innside som er vevd med løkker, som frottehåndklær. Jeg har ikke prøvd det selv, men vil anta at det klør, i hvertfall kjennes det slik ut når jeg kjenner på de ulltrøyene samboeren min har i stoffet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har prøvd ullfrotte ja. Det klør ikke mindre. Har egentlig prøvd mange ulike: nøstebarn, janus, cubus, iris og ullfrotte. De med bomullsinnside er gode, men jeg synes de mister litt av poenget, da bomull ikke tar bort fukt fra huden. Men tusen takk for alle tips :)

Skrevet

Vesla bruker ullundertøy under andre gensere/bukser. Så sant klærne ikke er flekkete og ikke lukter "brukt" drøyer vi vasken så lenge som mulig. Gjerne 4-5 dager (men det er jo sjelden de forblir flekkfrie så lenge da...).

Antar at det er avhengig av alder og aktivitetsnivå. En toårig prinsesse setter mindre "preg" på klærne enn enn 5 årig fotballspiller evt. en stresset mamma.. ;)

Jeg vet ikke om jeg tør å fortelle hvor sjelden vi vakser ullpysjen hennes - da blir vi vel sendt til tvangsrengjøring :sjenert:

Skrevet

Ja, nå har jeg lest svarene i denne tråden, og jeg må si at jeg blir like sjokkert over rensligheten til folk som dere antageligvis blir av urenslighetene mine. :ler:

Får ungen flekker på klærne, vasker jeg bort den enkelte flekken, ikke hele plagget.

Vasker klærne i maskinen kanskje 2-3 ganger i måneden...

Mine ullklær kan jeg bruke hver dag i en uke før jeg vasker de.

Skrevet

Prinsessa har vanligvis såpass mye flekker spesielt på genseren etter endt barnehagedag at det ville vært en mye større jobb å vaske flekkene enn å hive plagget i vaskemaskinen! :ler:

Ellers tror jo også jeg at vi generelt vasker både klær og barn for mye i, men det ligger liksom i meg at klær; spes de som er inntil huden, skal vaskes ofte! Og jeg sender ikke jenta i barnehagen med flekk på genseren!

Skrevet

Min gutt har to sett med ullundertøy. De vaskes en gang i uka, altså holder to sett ei uke.

Små unger svetter jo ikke slik som oss voksne, så jeg ser ikke behovet for å vaske det oftere så fremt det ikke er nedklint med youghert o.l

Gjest Kålungen
Skrevet

Guttungen bruker de i 2-3 dager før det vaskes.

Før jobbet jeg i barnehage, og der var det noen unger som hadde samme ulltrøye/stilongs leeeenge før det ble vasket, faktisk flere uker.

Ikke så vanskelig å se når du ser den samme rosa yoghurtflekken på trøya uke etter uke.

Gjest Gjesta
Skrevet
Guttungen bruker de i 2-3 dager før det vaskes.

Før jobbet jeg i barnehage, og der var det noen unger som hadde samme ulltrøye/stilongs leeeenge før det ble vasket, faktisk flere uker.

Ikke så vanskelig å se når du ser den samme rosa yoghurtflekken på trøya uke etter uke.

Nei det er så du blir frista til å vaske det selv etterhvert.

Tro meg, alle barnehageforeldre: vi ser godt hvem som har de samme klærne dag etter dag.

Skrevet

Tro meg, alle barnehageforeldre: vi ser godt hvem som har de samme klærne dag etter dag.

Jeg er ikke flau over det, og jeg ville nå tro at barnehageansatte har kunnskap om ull...?

Gjest ullbruker
Skrevet

Lanolin er tingen!

Sett ullklærne inn med lanolin innimellom, heng tøyet opp etter bruk og de renser seg selv.

Sparer mye vasking på den måten :)

..Men det virker kanskje litt skrekkelig på enkelte at urin omgjøres til såpe i kontakt med lanolin? Og av den grunn ikke trenges å vaskes så ofte?

hiv og håi!

Skrevet

Ullundertøy på barn kan godt brukes i en uke. Nå snakker jeg om det som er innerst mot huden. Trusa skiftes selvsagt oftere.

Som tidligere påpekt svetter ikke barn som voksne, og undertøyet blir ikke skitten på samme måte. Flekker på utsiden blir selvsagt noe annet.

Jeg ville vært mer skeptisk til syntetisk vaskemiddel som sitter igjen i ulla hver gang du vasker det. Dette er garantert mer skadelig for huden til de små enn naturlige utsondringer fra huden.

Skrevet
Prinsessa mi på 4 bruker ullundertøy (langarmet trøye og stillongs) hver dag i barnehagen nå om vinteren. Jeg hører og leser jo at ren ull skal være bortimot selvrensende, men jeg får meg ikke til å ha det på henne mer enn 2 dager før jeg vasker det (Så sant det ikke er flekket da, da går det rett i vask). Hva gjør dere?

Ren ull skal være (delvis) selvrensende, ja, men mesteparten av ullundertøyet som brukes er behandlet ull (superwash ol). Vil tro det gjelder alle vanlige merker som cubus, hm, lindex, janus o.l. Og da er det ikke selvrensende lengre, fordi fibrene er kapslet inn. Nøstebarn, f.eks, har ubehandlet ullundertøy.

Når det først diskuteres ullundertøy.. Hvilket merke bruker dere? Har ei jente på to som bruker alt av ull uten problemer, men har en gutt på seks som får helt fnatt av alt som har med ull å gjøre. Noen anbefalinger til heeelt kløfritt ullundertøy?

Jenta mi bruker mange forskjellige merker, og vi har ikke hørt noen klage på noen. Men kanskje du skulle prøve ull-/silkeblanding til sønnen din. Nøstebarn har det, og sikkert mange andre. Det skal klø mindre. Jeg er ikke så begeistret for de som har bomullsinnside - da forsvinner jo hele poenget med at man bruker ull innerst mot kroppen.

Vesla bruker ullundertøy under andre gensere/bukser. Så sant klærne ikke er flekkete og ikke lukter "brukt" drøyer vi vasken så lenge som mulig. Gjerne 4-5 dager (men det er jo sjelden de forblir flekkfrie så lenge da...).

Antar at det er avhengig av alder og aktivitetsnivå. En toårig prinsesse setter mindre "preg" på klærne enn enn 5 årig fotballspiller evt. en stresset mamma.. ;)

Jeg vet ikke om jeg tør å fortelle hvor sjelden vi vakser ullpysjen hennes - da blir vi vel sendt til tvangsrengjøring :sjenert:

Vi vaskr også ved behov, mao når det er flekker eller når jeg likevel setter på en ullvask. Men nå er jenta vår såpass liten at hun bruker bleie enda, og det må vel også spille inn.

Ang ullpysjamas: samme her :ler:

:forvirret: Håper dere ser forskjell på flekker som lar seg vaske av og andre flekker også da? Ufarget ullundertøy har så lett for å få sistnevnte, synes jeg, og jeg håper da ikke de i barnehagen tror klærne er skitne! Nå har vi forresten kjøpt mer farget ullundertøy i det siste... er jo ikke så fint med de flekkene, selv om tøyet teknink sett er rent.

Gjest Gjesta
Skrevet

Håper dere ser forskjell på flekker som lar seg vaske av og andre flekker også da? Ufarget ullundertøy har så lett for å få sistnevnte, synes jeg, og jeg håper da ikke de i barnehagen tror klærne er skitne!

Ingen fare ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...