AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #21 Skrevet 13. mars 2023 stan skrev (Akkurat nå): Ikke lett dette. Det viktigste du kan gjøre er å oppdra ditt barn. Gi det en idé om rett og galt, og empati for andre. Dette har vi mye fokus på hjemme. Men opplever at han tar etter de «kule» på trinnet hans. Det er jammen ikke lett. Anonymkode: 9e13e...258 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #22 Skrevet 13. mars 2023 Jeg satt i FAU da dette skjedde i min datter sin klasse. Bøker og stoler ble kastet, og læreren ble faktisk steinet!! Det var ville tilstander. Vi hadde på den tiden heller ikke noe alternativ skole, så jeg måtte jo bare rydde opp, Jeg fikk delt klassen i to etter mye om og men. ...Jeg forlangte jo tvungen foreldremøter, og holdt der en slags tordentale. Det klikket nesten for meg etter at foreldre bagatelliserte og kom med sånn tulleforslag. "Heng opp regler på veggen". Hva da- svarte jeg? "Ikke kast stoler og stein lærerne?"' Jeg gikk i strupen på dem og spurte om de ikke hadde oppdratt ungene sine? Du kan si at jeg ikke er så veldig politisk korrekt. Skolen hadde jo heller ikke informert ordentlig, så for mange foreldre var ikke dette kjent. Da jeg først tok kampen og utbroderte dette, så fikk jeg jo noen støttespillere. Det endte som sagt med at klassen ble delt etter mye om og men. Men du skal ha litt kampglød, og jeg er veldig usikker på dagens foreldre. De er altså så tafatte at det halve kunne vært nok.. Men noen må jo ta kampen! Dette er jo noen år siden, og jeg er veldig ferdig med slike kamper nå. Nå er jo ungene store også, så da kan de søke seg til gode VGS`er og studier. Anonymkode: 26eb5...d13 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #23 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1) Du melder det inn som paragraf 9a med krav om aktivitetsplan. Alle elever har rett på et trygt og godt skolemiljø. eller 2) Du bytter skole/klasse. I dette tilfelle hadde jeg valgt alternativ 2. Anonymkode: e3525...4d4 1) Denne paragrafen er for barn som mistrives på skolen eller opplever selv at læringsmiljøet ikke er bra. Sønnen min er storfornøyd med tingenes tilstand på skolen. Han synes faktisk det er hyggelig at en del av timene går med til bråk og tull, for sa slipper vi skole (hans ord). 2) Det er en liten skole, den andre klassen er minst like ille. Barna er mye sammen på tvers. Det å bytte skole er kjempedumt med tanke på de gode vennene sønnen min har på denne skolen og at den ligger gangavstand fra boligen vår. Anonymkode: 9e13e...258
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #24 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nærmeste privatskole er 1 time med bil unna. Jeg hadde uten tvil vurdert det hvis vi hadde noen i nærheten. Anonymkode: 9e13e...258 Flytt nærmere. Jeg mener det! Dette er viktig. Anonymkode: 3c7e1...e6e 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #25 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Barnet mitt går på barneskolen og er en rolig gutt i en ganske vilter klasse. Jeg har flere av gutta på besøk og opplever at de er ganske så «uoppdragne». Får selv sjokk når jeg hører enkelte prate, de banner og er utrolig frekke. Dette er snakk om barn i 5.klasse, de kan lett kalle voksne kvinner for j***la h**e, svarer ekstremt frekk og jeg har sett at de kan opptre direkte truende ovenfor voksne, har sett en gjeng på 4-5 gå å plage en ansatt på den lokale butikken osv. Det er ikke alle som er slik, men 4-5 av gutta, dessverre er de «de kule» og er «forbilder» for andre. Min sønn har en annen vennegjeng enn den «kule» gjengen. Men jeg ser at han ser opp til dem, selv om vi har mange samtaler om at de ikke er noen forbilder på noen måte. Sønnen min forteller også om ting de gjør på skolen som er direkte usmakelig, f.eks kalle lærere for stygge ting, ta kvelertak på andre barn, slå og sparke vikarer osv. De har ingen hemninger. Har null respekt for voksne og regler. Nå er den ene kontaktlæreren sykemeldt over lengre tid og de har vikarer ofte. Det er fritt vilt i de timene det er vikar og sønnen min forteller om timer der de ikke får gjort så mye fordi elevene tar helt av og vikaren må bruke mesteparten av tida på å unngå vold og uro. Hva gjør jeg? Anonymkode: 9e13e...258 Dette høres ikke greit ut. Kan du alliere deg med flere foreldre? Det er vel noen som er foreldrekontakt o.l? Jeg ville uansett alliert meg med fles mulig, sendt et samlet brev til ledelsen på skolen - med kopi til kommunen. Forhåpentligvis får rektor og ledelsen halen mellom beina og må gjøre effektive tiltak. Disse guttene burde bli separert i ulike klasser og få oppfølging utenfor klasserommet hvis de forstyrrer på den måten, det er jo helt hårreisende at de er voldelige mot medelever og ikke får noen konsekvenser. Barnevernet er nok innblandet (får krysse fingrene) Anonymkode: fc8ce...40c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #26 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg satt i FAU da dette skjedde i min datter sin klasse. Bøker og stoler ble kastet, og læreren ble faktisk steinet!! Det var ville tilstander. Vi hadde på den tiden heller ikke noe alternativ skole, så jeg måtte jo bare rydde opp, Jeg fikk delt klassen i to etter mye om og men. ...Jeg forlangte jo tvungen foreldremøter, og holdt der en slags tordentale. Det klikket nesten for meg etter at foreldre bagatelliserte og kom med sånn tulleforslag. "Heng opp regler på veggen". Hva da- svarte jeg? "Ikke kast stoler og stein lærerne?"' Jeg gikk i strupen på dem og spurte om de ikke hadde oppdratt ungene sine? Du kan si at jeg ikke er så veldig politisk korrekt. Skolen hadde jo heller ikke informert ordentlig, så for mange foreldre var ikke dette kjent. Da jeg først tok kampen og utbroderte dette, så fikk jeg jo noen støttespillere. Det endte som sagt med at klassen ble delt etter mye om og men. Men du skal ha litt kampglød, og jeg er veldig usikker på dagens foreldre. De er altså så tafatte at det halve kunne vært nok.. Men noen må jo ta kampen! Dette er jo noen år siden, og jeg er veldig ferdig med slike kamper nå. Nå er jo ungene store også, så da kan de søke seg til gode VGS`er og studier. Anonymkode: 26eb5...d13 Signerer dette. Man må være villig til å ta kampen, for flere foreldre er helt tafatte og forstår ikke alvoret eller har selvinnsikt. TS burde alliere seg med flere foreldre, og de må ta tak. Anonymkode: fc8ce...40c 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #27 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg satt i FAU da dette skjedde i min datter sin klasse. Bøker og stoler ble kastet, og læreren ble faktisk steinet!! Det var ville tilstander. Vi hadde på den tiden heller ikke noe alternativ skole, så jeg måtte jo bare rydde opp, Jeg fikk delt klassen i to etter mye om og men. ...Jeg forlangte jo tvungen foreldremøter, og holdt der en slags tordentale. Det klikket nesten for meg etter at foreldre bagatelliserte og kom med sånn tulleforslag. "Heng opp regler på veggen". Hva da- svarte jeg? "Ikke kast stoler og stein lærerne?"' Jeg gikk i strupen på dem og spurte om de ikke hadde oppdratt ungene sine? Du kan si at jeg ikke er så veldig politisk korrekt. Skolen hadde jo heller ikke informert ordentlig, så for mange foreldre var ikke dette kjent. Da jeg først tok kampen og utbroderte dette, så fikk jeg jo noen støttespillere. Det endte som sagt med at klassen ble delt etter mye om og men. Men du skal ha litt kampglød, og jeg er veldig usikker på dagens foreldre. De er altså så tafatte at det halve kunne vært nok.. Men noen må jo ta kampen! Dette er jo noen år siden, og jeg er veldig ferdig med slike kamper nå. Nå er jo ungene store også, så da kan de søke seg til gode VGS`er og studier. Anonymkode: 26eb5...d13 Så utrolig bra jobba 👍👍 Her er FAU og klassekontaktene mest opptatt av loddsalg og kommende arrangementer som 17.mai og sommeravslutning. Jeg har virkelig ikke kampvilje selv heller, føler jeg står litt alene. Få som er villig til å gjøre noe med situasjonen. Jeg er like opptatt av holdningene dette skaper hos mitt barn. Aksepterer vi at barn kan kalle lærere for direkte krenkende ting, så er vi indirekte med på å bygge opp under holdninger om at det er greit. Selvom vi bor i et så kaldt ressursterkt område så sliter vi med at ungdommer henger ved togstasjonen og butikker i helger og skaper uro. Det var ikke lenge siden en gjeng ungdommer raserte en butikk her «bare for gøy». Jeg føler at vi må ta tak i sånne holdninger helt nede på barneskolenivå, hvis ikke blir det utrolig vanskelig å endre dette når de blir ungdommer. Da er det egentlig litt for sent. Anonymkode: 9e13e...258 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #28 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Flytt nærmere. Jeg mener det! Dette er viktig. Anonymkode: 3c7e1...e6e Det er ikke bare å flytte nærmere. Både jeg og mannen har etablert oss her med hus og jobber i nærheten. Dessuten er det ikke sikkert at det er bedre andre steder. Den gangen vi flyttet til dette strøket gjorde vi det nettopp for barnets skyld. Området her er ressursterkt, det er dyre hus og de fleste som bor her har god økonomi og sosioøkonomisk bakgrunn. Likevel er det helt hårreisende hvordan barna til enkelte oppfører seg. Og her kan vi faktisk ikke skylde på at de er innvandrere, for alle barna jeg snakker om er etnisk norske og kommer fra «møblerte» hjem. Anonymkode: 9e13e...258
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #29 Skrevet 13. mars 2023 Det er som sagt kjempevanskelig å ta tak i dette. De få jeg snakket med om dette er enig med meg, men i likhet med meg er det liten stå-på-vilje. Foreldrene til disse barna tar jo ikke tak i egne barn, og skolen er ganske handlingslammet når barna har null respekt for voksne og regler i klasserommet. Sønnen min forteller om elever som sparker og ødelegger skolebøker med vilje, slår rundt seg, skriker og kaller lærere for stygge ting etc. Det er litt ille at den ene kontaktlæreren er sykemeldt nå. Så nå har de vikar i 1/3 av timene sine, og det er hvert fall helt fritt vilt. Anonymkode: 9e13e...258
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #30 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette høres ikke greit ut. Kan du alliere deg med flere foreldre? Det er vel noen som er foreldrekontakt o.l? Jeg ville uansett alliert meg med fles mulig, sendt et samlet brev til ledelsen på skolen - med kopi til kommunen. Forhåpentligvis får rektor og ledelsen halen mellom beina og må gjøre effektive tiltak. Disse guttene burde bli separert i ulike klasser og få oppfølging utenfor klasserommet hvis de forstyrrer på den måten, det er jo helt hårreisende at de er voldelige mot medelever og ikke får noen konsekvenser. Barnevernet er nok innblandet (får krysse fingrene) Anonymkode: fc8ce...40c Det er ikke en stor skole, så det er ikke mange klasser de kan spres til. Så regner jeg med at de ikke har noen diagnoser, det er bare dårlig oppførsel i bunn og grunn. Har sett dem på skoleavslutninger og bursdager også, de fyrer hverandre opp og det har etablert seg en ukultur der det er «kult» å banne, være utagerende og bryte regler. Anonymkode: 9e13e...258
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #31 Skrevet 13. mars 2023 Høres ille ut. Har hørt at det er vanskelig for lærerne å få foreldre til å forstå problemet dersom barnet deres gjør noe galt. Enten bagatelliserer de, eller så bortforklarer de og forsvarer barnet sitt. Stakkars gullet, fikk ikke nok hjelp, så da ble han sint da, og kalte læreren hore. Eller de går til motangrep og klager til rektor eller fylkesmannen fordi læreren hevet stemmen eller, Gud forby, holdt fast hånden til lille gullet så han ikke fikk kastet saksen på en medelev. Altså, hadde mitt barn kalt læreren en hore hadde jeg blitt alvorlig bekymret!! Og tatt tak i det. Og hadde han prøvd å skade en medelev hadde jeg blitt dypt takknemlig om læreren hadde stoppet ham. Så hadde jeg prøvd å finne ut hva som var galt og tatt ansvar for å fikse det. Det er foreldrenes ansvar. Anonymkode: a38d9...056 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #32 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Barnet mitt går på barneskolen og er en rolig gutt i en ganske vilter klasse. Jeg har flere av gutta på besøk og opplever at de er ganske så «uoppdragne». Får selv sjokk når jeg hører enkelte prate, de banner og er utrolig frekke. Dette er snakk om barn i 5.klasse, de kan lett kalle voksne kvinner for j***la h**e, svarer ekstremt frekk og jeg har sett at de kan opptre direkte truende ovenfor voksne, har sett en gjeng på 4-5 gå å plage en ansatt på den lokale butikken osv. Det er ikke alle som er slik, men 4-5 av gutta, dessverre er de «de kule» og er «forbilder» for andre. Min sønn har en annen vennegjeng enn den «kule» gjengen. Men jeg ser at han ser opp til dem, selv om vi har mange samtaler om at de ikke er noen forbilder på noen måte. Sønnen min forteller også om ting de gjør på skolen som er direkte usmakelig, f.eks kalle lærere for stygge ting, ta kvelertak på andre barn, slå og sparke vikarer osv. De har ingen hemninger. Har null respekt for voksne og regler. Nå er den ene kontaktlæreren sykemeldt over lengre tid og de har vikarer ofte. Det er fritt vilt i de timene det er vikar og sønnen min forteller om timer der de ikke får gjort så mye fordi elevene tar helt av og vikaren må bruke mesteparten av tida på å unngå vold og uro. Hva gjør jeg? Anonymkode: 9e13e...258 Må ærlig innrømme at jeg selv var en drittsekk mot flere lærervikarer da jeg gikk i 5 klasse.. hele klassen var jo kjempefornøyde om vikaren knakk i gråt. I den alderen tester man ofte genser og først i denne tiden innser man at læreren som man var så glad i kun jobber som lærer for å få lønn. En litt sår tid for mange barn som strever med å komme seg fra småbarnstrinnet og over til puberteten.. ofte de kjipe elevene som trenger ekstra omsorg fra voksne rundt! Anonymkode: b4b80...c67
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #33 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke en stor skole, så det er ikke mange klasser de kan spres til. Så regner jeg med at de ikke har noen diagnoser, det er bare dårlig oppførsel i bunn og grunn. Har sett dem på skoleavslutninger og bursdager også, de fyrer hverandre opp og det har etablert seg en ukultur der det er «kult» å banne, være utagerende og bryte regler. Anonymkode: 9e13e...258 Skolen bør jo kalle inn til et ekstraordinært foreldremøte med dette på agendaen, der rektor deltar. Håper kontaktlærer får hjelp fra sin leder her!! Anonymkode: a38d9...056
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #34 Skrevet 13. mars 2023 Lykke til.. her er jeg også sykemeldt. Det går til helvete på skolen. Elever som mobber, kaster stoler, hyler og skriker, kaster sakser og stjeler kniver. Foreldre har gitt opp. Det må en samfunnsendring til. Lærere må få lov til å sette krav uten at foreldre blir fornærma av det og melder lærer til rektor eller statsforvalter. Som lærer mener jeg at det må starte på småtrinnet. Faste rutiner, tydelige konsekvenser, faste voksne, flere voksne, godt samarbeid med foreldre. Fokus på det sosiale, høflighet og gode vaner. Og gjerne litt mer "militært" opplegg. Jeg tok over en klasse en gang som var ganske viltre. Det bedret seg da elever som bråket i klasserommet måtte ut på gangen og øve på å gå rolig inn og sette seg. Det samme på vei ut. Bråka og herja du i garderoben var det rett inn i klasserommet igjen og bevise at du klarte å gå rolig ut. Elever som ikke kom inn i timen etter friminutt, gikk jeg og hentet i friminuttet og de fikk velge mellom å gå selv ved siden av meg eller holde meg i hånda inn til timen. Men sånt er jo ikke greit, tydeligvis. Nå er jeg faglærer, og enkelte klasser tar helt av og går til krig mot meg om jeg prøver å være litt streng. Anonymkode: 9788b...686 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #35 Skrevet 13. mars 2023 Lærere har ikke handlingsrom eller handlekraft lenger. Det beste vi kan gjøre er å stemme frem en borgerlig regjering. Da kan vi få flere friskoler slik som i Sverige. Anonymkode: 3c7e1...e6e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå