Gå til innhold

Bekymret for skolegangen til mitt barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt går på barneskolen og er en rolig gutt i en ganske vilter klasse. Jeg har flere av gutta på besøk og opplever at de er ganske så «uoppdragne». Får selv sjokk når jeg hører enkelte prate, de banner og er utrolig frekke. Dette er snakk om barn i 5.klasse, de kan lett kalle voksne kvinner for j***la h**e, svarer ekstremt frekk og jeg har sett at de kan opptre direkte truende ovenfor voksne, har sett en gjeng på 4-5 gå å plage en ansatt på den lokale butikken osv. Det er ikke alle som er slik, men 4-5 av gutta, dessverre er de «de kule» og er «forbilder» for andre. 

Min sønn har en annen vennegjeng enn den «kule» gjengen. Men jeg ser at han ser opp til dem, selv om vi har mange samtaler om at de ikke er noen forbilder på noen måte. Sønnen min forteller også om ting de gjør på skolen som er direkte usmakelig, f.eks kalle lærere for stygge ting, ta kvelertak på andre barn, slå og sparke vikarer osv. 

De har ingen hemninger. Har null respekt for voksne og regler. Nå er den ene kontaktlæreren  sykemeldt over lengre tid og de har vikarer ofte. Det er fritt vilt i de timene det er vikar og sønnen min forteller om timer der de ikke får gjort så mye fordi elevene tar helt av og vikaren må bruke mesteparten av tida på å unngå vold og uro. 

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 9e13e...258

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktig at du tar tydelig avstand til slik de oppfører seg. 

Snakk med andre foreldre. Ta det opp med trinnkontakt, og eller direkte med rektor hvis du føler det går utover skolegangen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt til privatskole. Norsk skole er ubrukelig.

Anonymkode: 3c7e1...e6e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm, dere må gå sammen flere foreldre, og melde bekymring til rektor både skriftlig og muntlig. Deretter er det vel statsforvalteren?Evt bytte skole eller klasse.

Anonymkode: 48a0d...557

• Liker 3
Skrevet

Hadde vurdert å bytte skole, faktisk. Sånt er nesten umulig å få gjort noe med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skolen er grei nok, men ungene er resultat av et samfunn i oppløsning. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1) Du melder det inn som paragraf 9a med krav om aktivitetsplan. Alle elever har rett på et trygt og godt skolemiljø. 

eller

2) Du bytter skole/klasse.

I dette tilfelle hadde jeg valgt alternativ 2.

Anonymkode: e3525...4d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om skoler med alternativ pedagogikk eller kristenpropaganda er så veldig mye å rope hurra for.

Anonymkode: 3ee2c...833

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det lignende tilstander, også 5. Trinn. Bytter til privatskole til høsten.

Jeg opplever det ikke som skolen sin "skyld" egentlig, men mer at flere av barna mangler grenser/ har grenseløs atferd, muligens er vant til mye skjerm som konstant fyrer opp belønningssenteret i hjernen som gjør det vanskelig å konsentrere seg og all vanlig undervisning blir kjedelig. Samt at dette ikke er noe mange foreldre virker interessert i å gjøre noe med. 

Anonymkode: 9502b...244

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Og verre skal det bli i den offentlige skolen. 

Lærerne har ropt varsku i et par tiår, politikerne nasjonalt og lokalt gjør det de kan for å forringe kvaliteten på undervisningen.

I mellomtiden forsvinner dyktige fagfolk til yrker med bedre lønn, trygt arbeidsmiljø, mindre stress og mer fritid.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hm, dere må gå sammen flere foreldre, og melde bekymring til rektor både skriftlig og muntlig. Deretter er det vel statsforvalteren?Evt bytte skole eller klasse.

Dere må heller gå sammen som foreldregruppe og oppdra ungene deres... Bli enige om noen felles retningslinjer og hvordan man sammen kan etablere et trygt, inkluderende miljø der man respekterer både voksne og andre barn. Dette er like viktig både i skolehverdagen og på fritida. Det er ikke sånn at det alltid er "de andres feil". It takes a village.. 

Anonymkode: fdd61...1e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vet ikke om skoler med alternativ pedagogikk eller kristenpropaganda er så veldig mye å rope hurra for.

Anonymkode: 3ee2c...833

Mente internasjonal skole. Helt topp.

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet er egentlig: «hva skal samfunnet gjøre?»

Dette er nemlig et omfattende problem som dere dessverre ikke er alene om. For ti år siden var det utenkelig å bli kalt «f***eh**e» av elever. Nå? Skjer stadig vekk. 

Selv har vi jobbet systematisk for bedre miljø og holdninger, men problemet er SÅ mye større enn klasserommet. Og det er sånn over hele landet. 

Håper dere klarer å samarbeide godt med skolen og andre foreldre. Jeg tror man kommer langt med det. Og så håper jeg alle foreldre kan forstå at vi er det. Foreldre. Noen som skal gjøre barna våre til robuste, men gode, mennesker. Ikke egoistiske vesener uten tanke for andres ve og vel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mente internasjonal skole. Helt topp.

Det er det som blir alternativet for vårt barn fra høsten. Tror også det blir bra. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Her er det lignende tilstander, også 5. Trinn. Bytter til privatskole til høsten.

Jeg opplever det ikke som skolen sin "skyld" egentlig, men mer at flere av barna mangler grenser/ har grenseløs atferd, muligens er vant til mye skjerm som konstant fyrer opp belønningssenteret i hjernen som gjør det vanskelig å konsentrere seg og all vanlig undervisning blir kjedelig. Samt at dette ikke er noe mange foreldre virker interessert i å gjøre noe med. 

Sånn oppførsel det beskrives her er ikke gaming/skjerm sin skyld. Det er voksne som ikke følger med på hva barna deres gjør. Som ikke veileder og blir med dem inn i for eksempel gamingens verden. 

Anonymkode: 16e06...43c

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Viktig at du tar tydelig avstand til slik de oppfører seg. 

Snakk med andre foreldre. Ta det opp med trinnkontakt, og eller direkte med rektor hvis du føler det går utover skolegangen. 

Jeg synes det blir litt feil at jeg tar det opp med andre foreldre, da min sønn ikke er direkte berørt av det. Det vil si at de har aldri kalt sønnen min for noe stygt og er ikke en del av hans nærmeste vennekrets. Men dessverre så påvirker de sønnen min negativt likevel. Det er mye uro i klasserommet og det går utover hans læring. 

Føler ikke at det hjelper å snakke med foreldrene til de det gjelder, føler egentlig at foresatte har gitt litt opp der. Språkbruk var tema på foreldremøte, der satt flere av foreldrene til disse som er verst. Det har ikke hatt noe effekt. Synes veldig synd på de utagerende ungene også, de får virkelig ikke lært seg hvordan man oppfører seg og kommer til å møte på så mange utfordringer fremover hvis de ikke gjør noe med væremåten sin ASAP. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nærmeste privatskole er 1 time med bil unna. Jeg hadde uten tvil vurdert det hvis vi hadde noen i nærheten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler ikke at jeg får med flere foresatte fra trinnet. Det er varierende holdninger i foreldregruppa, en del av foreldrene er i likhet med meg lei av at denne gjengen ødelegger. Men så har vi en god del som rett og slett gir litt blaffen i, og tenker at «gutter er gutter». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det blir litt feil at jeg tar det opp med andre foreldre, da min sønn ikke er direkte berørt av det. Det vil si at de har aldri kalt sønnen min for noe stygt og er ikke en del av hans nærmeste vennekrets. Men dessverre så påvirker de sønnen min negativt likevel. Det er mye uro i klasserommet og det går utover hans læring. 

Føler ikke at det hjelper å snakke med foreldrene til de det gjelder, føler egentlig at foresatte har gitt litt opp der. Språkbruk var tema på foreldremøte, der satt flere av foreldrene til disse som er verst. Det har ikke hatt noe effekt. Synes veldig synd på de utagerende ungene også, de får virkelig ikke lært seg hvordan man oppfører seg og kommer til å møte på så mange utfordringer fremover hvis de ikke gjør noe med væremåten sin ASAP. 

Ikke lett dette. 

Det viktigste du kan gjøre er å oppdra ditt barn. Gi det en idé om rett og galt, og empati for andre. 

AnonymBruker
Skrevet
Senatus skrev (1 time siden):

Og verre skal det bli i den offentlige skolen. 

Lærerne har ropt varsku i et par tiår, politikerne nasjonalt og lokalt gjør det de kan for å forringe kvaliteten på undervisningen.

I mellomtiden forsvinner dyktige fagfolk til yrker med bedre lønn, trygt arbeidsmiljø, mindre stress og mer fritid.

Dette har jeg sett på skolen til sønnen min også. Det var mange lærere som sluttet før skoleåret startet. Jeg hadde nok ikke orka å være lærer i dagens skole, barna har ikke respekt for de voksne. Opplever også at mange foreldre støtter oppunder oppførselen til barna sine istedenfor å irettesette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...