Gå til innhold

Legger dere med barn penger til side og sparer ...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... i tilfelle det kommer dårligere tider, eller "tar man det som det kommer"?

En ny finanskrise er i horisonten, med unntakstilstand i markedene:

To bankkollapser på to dager: – Det var det ingen som så for seg

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/9zr62p/to-bankkollapser-paa-to-dager-det-var-det-ingen-som-saa-for-seg

Familien min var svært sparsommelig da jeg vokste opp, noe som også preget barndommen min, men nettopp takket være det at jeg ikke ble overøst med dyre leker eller kostbare aktiviteter, var barndommen trygg; det var ingen grunn til å stresse eller krangle om økonomien og hvordan det neste avdraget på lånet skulle betales.

Når jeg derimot leser enkelte tråder i forumet, der man uten å blunke vil bruke 50.000 får en to ukers ferie, får jeg inntrykk av at man setter likhetstegn mellom materielle goder og en lykkelig barndom; barndommen kan også være god uten at 10-åringen får nyeste iPhone, den moteriktige, rådyre buksen, eller at familien må velge det dyreste feriealternativet for å ha noe å skryte av på sosiale medier.

Når det kommer dårligere tider, slik som nå, kommer denne avhengigheten av materialisme dessverre til syne.

Kanskje en gang i framtiden - når denne krisen er over - vil man få et sunnere forhold til økonomi, og innse at barn ikke nødvendigvis må ha det dyreste og beste for å få en god barndom, og at en sparsommelig mor og far kan gi trygghet foreldre fra Luksusfellen ikke gir, uansett hvor mye de enn kjøper.

Kanskje.

Anonymkode: 6cc01...c3e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å undervurdere hvor mye andre har i inntekt. Vi er en en-innteksfamilie, og greier oss bra og sparer litt. Hadde vi hatt det dobbelte hadde jeg ikke nølt med å bruke 50 000 på en ferie.

De som bruker såpass har nok høy inntekt og ikke noe problem med å spare i tillegg. 

Anonymkode: 0881f...0f9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Livet er for kort til å spare seg til fant.

Anonymkode: 65be1...7d3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er lett å undervurdere hvor mye andre har i inntekt. Vi er en en-innteksfamilie, og greier oss bra og sparer litt. Hadde vi hatt det dobbelte hadde jeg ikke nølt med å bruke 50 000 på en ferie.

De som bruker såpass har nok høy inntekt og ikke noe problem med å spare i tillegg. 

Anonymkode: 0881f...0f9

Hvis man har en solid økonomi, kan man gjerne bruke så mye man vil på ferieturen, men nordmenns gjeldsgrad, som på ingen måte bare er boliggjeld, taler sitt tydelige språk: Mange kjøper ting de rett og slett ikke har råd til, og lever på kreditt.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Livet er for kort til å spare seg til fant.

Anonymkode: 65be1...7d3

Livet er også for kort til å stresse med ubetalte regninger, og det er åpenbart at et barn legger merke til foreldrenes stress og krangler om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en samlet inntekt på ca 1,3 mill i året. Vi øsler ikke, men lever godt. Uten å "spare" har vi igjen ca 20.000 kr i mnd. Så for oss hefter det ikke å bruke 50.000 kr på en ferie. Trenger heller ikke bekymre oss for økte strømregninger, renteøkninger og økte drivstoffpriser.

Vi bor i ei rimelig leilighet mtp inntekt (ikke lånt oss over hodet) og har en nokså gammel bil (fra 2010) uten gjeld. 

Anonymkode: 870f0...d8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har selvfølgelig bufferkonto.

Men å ha for mye penger på vanlig konto er bare dumt, så pengene investeres.

Anonymkode: ce8f9...a1b

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har en samlet inntekt på ca 1,3 mill i året. Vi øsler ikke, men lever godt. Uten å "spare" har vi igjen ca 20.000 kr i mnd. Så for oss hefter det ikke å bruke 50.000 kr på en ferie. Trenger heller ikke bekymre oss for økte strømregninger, renteøkninger og økte drivstoffpriser.

Vi bor i ei rimelig leilighet mtp inntekt (ikke lånt oss over hodet) og har en nokså gammel bil (fra 2010) uten gjeld. 

Anonymkode: 870f0...d8f

Meget fornuftig innstilling, og med dette har barna deres en langt tryggere hverdag enn foreldre som må bekymre seg for siste strømregning fordi den nye bilen er kjøpt på kreditt.

Stort pluss til foreldre som deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer både i Fond og på bankkonto til ungene. Både jeg og eksmannen tjener helt greit og har ikke problem med å sette av penger til det. Til 3 barn spares ca 4000 i mnd. I tillegg setter vi inn fast sum på felles konto til alt av utstyr de trenger, til betaling av fritidsaktiviteter og til konfirmasjoner. Denne går også i overskudd, så tanken er at penger her også kommer til å gå til å hjelpe ungene gjennom studier (selv om de må ha ekstrajobb selv også). Fondssparingen er med tanke på hjelp inn på boligmarkedet. Selv om det ikke er stor sum pr mnd kommer det til å bli noen hundre tusner til hver av dem, som vil komme godt med. Jeg er veldig glad vi har økonomi til å gjøre det. Mine foreldre sparte også penger til meg, selv om det var i mindre størrelseorden. Men det kom godt med gjennom studietiden for min del.

Vi er forresten skilt, jeg bor alene i enebolig som jeg eier (har lån selvfølgelig på bolig opg bil, men er godt innenfor 60% av verdi) og har barna 50%. I fjor var jeg og barna på ferie i usa, en tur vi sammen sparte i 3 år for å gjennomføre. I år blir det hjemmeferie, fordi vi har lyst til å dra på ferie i Italia neste år. Ungene (nå tenåringer) er med på å ta disse avgjørelsene. De vet at alt har blitt dyrere nå, og at man må prioritere hva man bruker pengene på. men ja, jeg vet jeg er ekstremt heldig som har fått tatt god utdannelse og har jobbet meg opp til en solid og godt betalt jobb, som gir meg disse mulighetene. Men det er også takket være mine foreldre som har lært meg opp til å ta gode økonomiske valg. Og ikke minst var de bevisste på at jeg ikke skulle være økonomisk avhengig av en mann. Noe jeg er ekstremt takknemlig for. Og som jeg lærer videre til egne barn.

Anonymkode: 92e9b...363

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har selvfølgelig bufferkonto.

Men å ha for mye penger på vanlig konto er bare dumt, så pengene investeres.

Anonymkode: ce8f9...a1b

Hvor mye er lurt å ha på buffer da? 

Anonymkode: be6bf...4a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

... i tilfelle det kommer dårligere tider, eller "tar man det som det kommer"?

En ny finanskrise er i horisonten, med unntakstilstand i markedene:

To bankkollapser på to dager: – Det var det ingen som så for seg

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/9zr62p/to-bankkollapser-paa-to-dager-det-var-det-ingen-som-saa-for-seg

Familien min var svært sparsommelig da jeg vokste opp, noe som også preget barndommen min, men nettopp takket være det at jeg ikke ble overøst med dyre leker eller kostbare aktiviteter, var barndommen trygg; det var ingen grunn til å stresse eller krangle om økonomien og hvordan det neste avdraget på lånet skulle betales.

Når jeg derimot leser enkelte tråder i forumet, der man uten å blunke vil bruke 50.000 får en to ukers ferie, får jeg inntrykk av at man setter likhetstegn mellom materielle goder og en lykkelig barndom; barndommen kan også være god uten at 10-åringen får nyeste iPhone, den moteriktige, rådyre buksen, eller at familien må velge det dyreste feriealternativet for å ha noe å skryte av på sosiale medier.

Når det kommer dårligere tider, slik som nå, kommer denne avhengigheten av materialisme dessverre til syne.

Kanskje en gang i framtiden - når denne krisen er over - vil man få et sunnere forhold til økonomi, og innse at barn ikke nødvendigvis må ha det dyreste og beste for å få en god barndom, og at en sparsommelig mor og far kan gi trygghet foreldre fra Luksusfellen ikke gir, uansett hvor mye de enn kjøper.

Kanskje.

Vi bruker fort nærmere 90 000 på to ukers ferie. Får du to uker for 50 000 er du heldig. 

Anonymkode: 3042b...a6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi sparer til barna. Har spart opp ca 450 000,- til hver av dem, som skal gå til studier. Vi har god råd, så konfirmasjoner, førerkort etc har vi penger til.

Anonymkode: acac6...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke så mye penger på ferie. Sparer både på konto og i fond til ungene, og har en ganske stor bufferkonto. Har kun huslån og studielån, og huslånet er ikke høyere enn at vi kan betale det, selv med økt rente. Har en gammel bil det ikke er noe lån på. Veldig glad for dette, skjønner ikke hvordan folk tør å låne så mye penger.

Anonymkode: 084a7...28f

AnonymBruker
Skrevet

Sparer litt hver måned, både til plutselige og planlagte utgifter som kommer med barn (feks briller, regulering, konf, lappen) også en egen en til fremtiden, siden det er langsiktig blir det satt inn i fond

Anonymkode: 6fb23...eca

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke til å spare. Har akkurat blitt alene, eier ingenting og har ikke jobb. 

Datteren min får kontanter her og der, så de rører jeg ikke selvfølgelig. 

Men selvsagt lurt å spare om man kan. 

Anonymkode: 6e4c1...9a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer barnetrygden, men kun fordi vi foreløpig har råd til det.

Det jeg synes er synd er at det er småbarnsfamiliene i etableringsfasen denne økonomiske krisen går ut over. De som er yngre og ikke kommet inn på markedet enda kan alltids bo hjemme/leie et par år til økonomien står annerledes. Eller de godt voksne som har store hus, lån som allerede er betalt ned en del og eventuelt kan nedgradere til en leilighet om det skulle knipe. 
Så er det de som har småbarn eller barn på vei, som kanskje må ut av 1-romsleiligheten eller som rett før krisen oppgraderte til større bolig. Da skal man ikke bare ut med litt mer penger fordi boliglånet økte litt men det blir plutselig mye mer penger fordi rentene på ALT øker og matprisene skyter til værs.

Vi har til nå måtte byttet ut bilen vår til en billigere, det vi ikke har fra før til babyen som er på vei har vi prøvd å kjøpe brukt, jeg sjekker mattilbud og handler derfor litt her og der for å få spart der vi kan. Jeg kjøper sjeldent noe nytt til meg selv, selv om jeg ønsker meg noe nytt.

Jeg spyr av at staten tror de er så snille som trakk fra 50kr per barnehageplass, det hjelper ikke nå som matprisene i barnehagen øker med 100kr fordi med matprisene i dag så har de ikke råd til annet enn havregrøt som varmmåltid den ene dagen i uka.

Huset vårt skulle endelig gi oss mer plass til å utvide familien vår på, og vi skulle pusse opp slik at det ble vårt preg på det. Nå får vi kun tatt det vi absolutt må, og vi ser nå på muligheten til å lage utleie for å kunne få en sikrere økonomi på sikt. Vi fikk dermed hverken mer plass fordi en del av huset må gå til utleiedel og må prøve å spare det lille til overs for å kunne ta ting som MÅ tas etterhvert. Hvis priser og renter skal øke enda mer så må vi vel spise havregrøt til alle døgnets måltider.

Anonymkode: 08d38...e97

AnonymBruker
Skrevet

Sparer 10k i mnd til meg selv, og 1k til barnet. Mannen sparer også noe, men er ikke helt sikker på hvor mye (separat økonomi). 

Anonymkode: 08cb7...c04

Skrevet

Takk for økonomiråd basert på dine foreldres økonomi.

Det skal vi ta med oss, ante ikke at sparing var lurt jeg - her har vi kjøpt ny IPhone hver måned og dratt til Thailand 5 ganger i året i full uvisshet om at økonomien har endret seg historisk. 

Det har den jo ikke gjort siden jeg ble født på tidlig 80tall.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk tjener ulikt, ganske enkelt forklart.

Men jeg synes det er litt rart at det er denne materialismen som skal få skylden hele tiden. Folk flest bruker nok ikke mer enn det de har, og kjøper de nyeste/dyreste, er det vel stor sjanse for at de har satt penger til side for å kunne gi ungene eller seg selv nettopp det. Dét er ikke nødvendigvis noe galt.

Her i huset vet ungene at vi ikke har penger til spontankjøp og at vi må spare om det er noe vi vil ha. Vi har dårlig råd, men det merkes ikke noe særlig da jeg prøver å ligge frempå med det meste av regninger og uventede utgifter.

Anonymkode: 2040c...835

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi setter av til siden, sparer til ferier, sparer til oppussing/andre store utgifter og investerer for framtiden. 

Ungene får dyre gaver og vi gir dyre gaver til hverandre (bruker lett flere tusen per pers til bursdager). 

Vi bruker ikke penger på å spise ute, hverken av oss foreldre drikker, røyker eller snuser. Vi kjøpte huset vårt tidlig/midten av 20 årene, så mye var nedbetalt og renovert innen ungene kom.

Det blir ikke ferier til titusener hvert år, men hvert andre til tredje kanskje (og før ungene kom, brukte vi ferier til å jobbe/spare og renovere hus). Vi har venner som har langt bedre råd enn det vi har, og noen som ikke har fullt så god råd. Merker det er forskjell på forbruk, hva ungene får i gave osv. Tror de aller fleste er flinke til å leve innafor det de tjener. 

Anonymkode: 6fbd8...0b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, vi sparer til barna. Har spart opp ca 450 000,- til hver av dem, som skal gå til studier. Vi har god råd, så konfirmasjoner, førerkort etc har vi penger til.

Anonymkode: acac6...bcb

Til studier, av alle ting🤔 hva med bolig? 

Anonymkode: f527b...acd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...