AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Har elbiler to forskjellige rekkevidder? En om sommeren og en om vinteren? Jeg skulle gjerne visst hva rekkevidden er på vinteren før jeg kjøper. Hvordan kan jeg finne ut av det? Anonymkode: f4ae4...df4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Det finnes ingen fasit eller regnemåte for å finne ut det. Temperatur og topografi spiller inn. Der er gjerne mildere på Vestlandet, men mer opp og ned. Bruk google/youtube og les tester. Hvor lagt har du behov for å kjøre i hverdagen uten stopp? Anonymkode: 88283...503 1
Sofakona Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 Vi har en kia Soul som er 7 år...nå er det 100 mil på vinter..men det forsvinner fort om du kjører i 100 km og det er kaldt ( og bruke varme)( da 1 pluss til 11 minus) På sommeren kan vi komme opp i 140. Nyere biler har lengere. Så kommer det an på hvor lang du skal kjøre, hvor, kuldegrader, snø etc 1
stan Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 Er på andre vinteren med en Tesla Y. Til den har jeg en app som automatisk holder oversikt over all statistikk. Så lenge det er over null er det liten forskjell på rekkevidden. Noen prosentpoeng. Best ser det ut til å være mellom 5 og 15 grader. (Avhengig av hvor korte turer jeg inkluderer.) Det er først under ti kuldegrader rekkevidden faller. Men jeg har lite statistikk, sjeldent så kaldt her. I praksis har jeg ikke opplevd redusert rekkevidde på grunn av temperatur på lange turer. På korte turer når det er kaldt utgjør oppvarming av kupé ganske mye av energibruken. Sjekk gjerne ut Teslabjørn på YouTube, han har masse tester i Norge av alt av elbiler.
Snok1 Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skulle gjerne visst hva rekkevidden er på vinteren før jeg kjøper. Hvordan kan jeg finne ut av det? Det kommer flere og flere tester av faktisk rekkevidde på vinteren. Forsøk å google din påtenkte bilmodell. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #6 Skrevet 13. mars 2023 Sofakona skrev (8 timer siden): Vi har en kia Soul som er 7 år...nå er det 100 mil på vinter..men det forsvinner fort om du kjører i 100 km og det er kaldt ( og bruke varme)( da 1 pluss til 11 minus) På sommeren kan vi komme opp i 140. Nyere biler har lengere. Så kommer det an på hvor lang du skal kjøre, hvor, kuldegrader, snø etc Ingen 7år gammel Kia Soul går 100 mil på en lading. Anonymkode: 8f744...9e4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #7 Skrevet 13. mars 2023 Bor du i et kuldehøl med minusgrader bør du ikke kjøpe elbil. Elbatterier i biler er ikke laget for streng kulde. Anonymkode: 9def2...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #8 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen 7år gammel Kia Soul går 100 mil på en lading. Anonymkode: 8f744...9e4 Ikke nye heller går så langt, av noen elbil. Anonymkode: 3d0e9...b1c 2
newman01 Skrevet 13. mars 2023 #9 Skrevet 13. mars 2023 14 hours ago, Sofakona said: Vi har en kia Soul som er 7 år...nå er det 100 mil på vinter..men det forsvinner fort om du kjører i 100 km og det er kaldt ( og bruke varme)( da 1 pluss til 11 minus) På sommeren kan vi komme opp i 140. Nyere biler har lengere. Så kommer det an på hvor lang du skal kjøre, hvor, kuldegrader, snø etc Så du kjører tur/retur Oslo-Trondheim på vinteren, og Oslo-Bodø på sommeren (med nesten 200 kilometer igjen på batteriet) NAF har en veldig bra elbil-statistikk. Faktisk kjøring, sommer og vinterkjøring med alle de populære bilene. Verdens største test av elbil - Lading og rekkevidde | NAF
Sofakona Skrevet 13. mars 2023 #10 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ingen 7år gammel Kia Soul går 100 mil på en lading. Anonymkode: 8f744...9e4 Våres gjør det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå