Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjære venner, fortvilt sitter jeg med PC-en min foran meg. Jeg jobbet, og plutselig oppdaget jeg en stor svart flekk på pc-skjermen. viste seg at telysene bak hadde klart å smelte en del av dekselet og det hadde fått konsekvenser for pc-skjermen. Har noen noe tips til hva jeg kan gjøre videre? God søndag

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker den da? Jentungen ødela sin skolepc så skjerm og tastatur kun hang sammen i ledningene, den virket så hun fortsatte å bruke den.

Anonymkode: 7c83a...907

AnonymBruker
Skrevet

Er skjermen ødelagt så må den byttes 

Anonymkode: 85bdd...b3d

• Liker 1
Skrevet

Virker helt fint, bare irriterende.... også lurer jeg på om det er nok til å måtte betale til firmaet jeg jobber i? 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Putepappa said:

Virker helt fint, bare irriterende.... også lurer jeg på om det er nok til å måtte betale til firmaet jeg jobber i

Betale for hva?

Anonymkode: b5bee...568

Skrevet
11 hours ago, Putepappa said:

Virker helt fint, bare irriterende.... også lurer jeg på om det er nok til å måtte betale til firmaet jeg jobber i? 

En pc er et arbeidsverktøy, så vil tro de fleste firmaer bare bestiller opp en ny maskin til deg. Det kan forsåvidt være lurt å snakke med IT på jobben om risiko med maskinen, for du kan ha skadet noen elektriske enheter bak skjermen. Og det kan fort bli varmgang og brann i maskinen. 

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Putepappa said:

alle firmaer har forskjellig policy, så dette må du nesten spørre firmaet eller sjefen din opp.

Noen firmaer krever at du som arbeidstaker betaler en egenandel om du har vært uforsiktig og ødelagt PC.

Andre firmaer vil bare riste på hodet, og si "skjerp deg og pass på hvor du plasserer PCen neste gang" mens du får en ny. 

Anonymkode: 8f959...b20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 0.26):

Betale for hva?

Det finnes ingen firma som ikke har "you break it, you buy it"-policy på utlånt utstyr

Anonymkode: d2d7b...5c8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen firma som ikke har "you break it, you buy it"-policy på utlånt utstyr

Vi har ikke det.

Det skal ganske mye til før vi krever at ansatte dekker skader på bedriftens utstyr. Og jeg har opplevd vin/cola/vann i tastaturet, PC overkjørt av bil, mobil som har falt mellom båter, iPader som har falt av biltak i fart (gjenglemt) + +.

Det er lite som overrasker meg lenger. Senest for en måneds tid siden måtte jeg ut til en bruker som klagde på dårlig tastatur. Hele maskinen hadde da vært dunket i vann fra ei veltet vannmugge. Brukeren nektet for det naturligvis av frykt for at det skulle slå tilbake men så snart vedkommende innrømmet dette så lo vi litt og så hentet jeg ny til vedkommende.

Kostnaden med at ansatte ikke har fungerende IKT utstyr overgår stort sett kostnaden med utstyret.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Aldri vært borti. Om én ansatt til stadighet kommer tilbake med knust mobil, mistet mobil, bærbar full av cola osv. må man vurdere å kalle inn til samtale om hvordan man behandler selskapets eiendeler. Men å kreve at en ansatt må kjøpe ut eller erstatte en bærbar er smålig, grådig og ufint. En maskin kan jo fort koste 30-40'000 om man har behov for noe litt sært, og 70-80'000 om man skulle drømme om en RTX1200-chip inni der. En GoBoxx slim17 koster koselige $7900 pluss mva, så da bikker man 100k lett. 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/12/2023 at 9:18 PM, Putepappa said:

Kjære venner, fortvilt sitter jeg med PC-en min foran meg. Jeg jobbet, og plutselig oppdaget jeg en stor svart flekk på pc-skjermen. viste seg at telysene bak hadde klart å smelte en del av dekselet og det hadde fått konsekvenser for pc-skjermen. Har noen noe tips til hva jeg kan gjøre videre? God søndag

Det spørs litt på maskinen, men det blir fort dyrt å reparere. Men, det er selvsagt en vurdering - ny maskin, eller ny skjerm.

De fleste i dag har ikke laptoper til 70-80k, eller med dedikerte GPU-er for den saks skyld.

Jeg har en 13' gen i7 med DDR5, snerten sak. Rask NVMe. Kostet ikke engang 20k, og kommer fra Dell, som ikke akkurat er billigste merket der ute.

Anonymkode: 459b7...019

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har aldri hørt om et firma som har slik policy 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...