AprilLudgate Skrevet 12. mars 2023 #21 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Klart tegn på at han ikke bryr seg. Dessverre. Anonymkode: a6419...9fe Jeg tenker jo det samme. Jeg ville spurt ham igjen, jeg. «Når du spurte om dette med jobb - hva tenkte du konkret på da». Han sier jo «MÅ jeg være med, det passer dårlig mtp jobb». Jeg tror det hadde raknet for meg om jeg hadde en time for en krefttype med SÅ høy dødelighet - og mannen bare «du, har et møte jeg». Ja. Et møte ja. Rekker du begravelsen tror du? Skal vi legge inn dødstidspunktet mitt i kalenderen din - jeg skal høre med Radiumhospitalet om de kan legge mitt siste åndedrag til ca kl 19.15 så du rekker få spist middag først - man vil jo ikke være sulten når kona dør. 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #22 Skrevet 12. mars 2023 Brunello skrev (25 minutter siden): Har du statistikk på det? Det er ikke meg du spør, men jeg har lest det flere steder. Her er en gammel artikkel Flere brudd når kvinnen blir syk (forskning.no) Anonymkode: e4754...575 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #23 Skrevet 12. mars 2023 Nymerïa skrev (35 minutter siden): Det du skriver her er logisk, men hos noen kommer denne uempatiske sida fram først når det er noe skikkelig alvorlig. De kan være tilsynelatende omsorgsfulle når det er mindre ting som står på. Om mannen min hadde reagert irrasjonelt så plutselig, etter mange år sammen, så hadde jeg virkelig forsøkt å forstå han. Aktivt gått inn for å snakke ut med han. Ikke skrevet et fullstendig endimensjonalt innlegg på et forum, etter å ha gått og ventet på at han hadde tatt opp temaet noen dager. Anonymkode: 93cb0...748 2
Snok1 Skrevet 12. mars 2023 #24 Skrevet 12. mars 2023 Andro skrev (30 minutter siden): Det er slett ikke min erfaring. Ikke når ting er tungt. En høy andel av kvinner som får alvorlig sykdom blir forlatt av partneren. En langt lavere andel menn blir forlatt når de er syke. Vi vil se dokumentasjon!
Brunello Skrevet 12. mars 2023 #25 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke meg du spør, men jeg har lest det flere steder. Her er en gammel artikkel Flere brudd når kvinnen blir syk (forskning.no) Anonymkode: e4754...575 Det er mulig det stemmer, men amerikansk forskning kan ikke brukes direkte på norske forhold i slike sammenhenger. Det norske samfunnet er langt mer likestilt enn det amerikanske. 1
Nymerïa Skrevet 12. mars 2023 #26 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om mannen min hadde reagert irrasjonelt så plutselig, etter mange år sammen, så hadde jeg virkelig forsøkt å forstå han. Aktivt gått inn for å snakke ut med han. Ikke skrevet et fullstendig endimensjonalt innlegg på et forum, etter å ha gått og ventet på at han hadde tatt opp temaet noen dager. Anonymkode: 93cb0...748 ? Selvfølgelig snakker man sammen, det tar jeg som en selvfølge. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #27 Skrevet 12. mars 2023 Brunello skrev (6 minutter siden): Det er mulig det stemmer, men amerikansk forskning kan ikke brukes direkte på norske forhold i slike sammenhenger. Det norske samfunnet er langt mer likestilt enn det amerikanske. Menn er menn uansett likestilling 🤷♀️ Anonymkode: 6f81a...6ce 3
Brunello Skrevet 12. mars 2023 #28 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Menn er menn uansett likestilling 🤷♀️ Anonymkode: 6f81a...6ce Nei, de fleste mennesker vurderer konsekvensene for seg selv før de gjør noe. Det er for øvrig også flere andre forhold som medfører at amerikanske forhold ikke er sammenlignbare med norske. Blandet annet er amerikanerne mer klassedelt. Tipper det er desidert flest av de fattigste som forlater partner ved sykdom.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #29 Skrevet 12. mars 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Nei, de fleste mennesker vurderer konsekvensene for seg selv før de gjør noe. Det er for øvrig også flere andre forhold som medfører at amerikanske forhold ikke er sammenlignbare med norske. Blandet annet er amerikanerne mer klassedelt. Tipper det er desidert flest av de fattigste som forlater partner ved sykdom. Medfølelse er ikke avhengig av likestilling, uansett hvor mye du har lyst til å ikke tro på forskningen. Anonymkode: 6f81a...6ce 2
Brunello Skrevet 12. mars 2023 #30 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Medfølelse er ikke avhengig av likestilling, uansett hvor mye du har lyst til å ikke tro på forskningen. Anonymkode: 6f81a...6ce Det er avhengig av evnen til å ta vare på andre. I USA er det en mye større del av befolkningen som er fattige enn i norge. Da er deg lettere å gå enn å bli dratt enda lenger ned i fattigdommen.
Pippi Lotta Skrevet 12. mars 2023 #31 Skrevet 12. mars 2023 Brunello skrev (15 minutter siden): Det er mulig det stemmer, men amerikansk forskning kan ikke brukes direkte på norske forhold i slike sammenhenger. Det norske samfunnet er langt mer likestilt enn det amerikanske. Jeg har lest det samme flere steder. Legger med første link jeg fant til et norsk studie, men er du interessert nok til å lette litt finner du helt sikker mye forskning! https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/Ikke-flere-skilsmisser-blant-kreftpasienter/ 2
Brunello Skrevet 12. mars 2023 #32 Skrevet 12. mars 2023 Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Jeg har lest det samme flere steder. Legger med første link jeg fant til et norsk studie, men er du interessert nok til å lette litt finner du helt sikker mye forskning! https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/Ikke-flere-skilsmisser-blant-kreftpasienter/ Her fremkom det at det ikke var økt skilsmissefrekvens, noe som vel betyr at norske menn ikke er spesielt aktive med å kvitte seg med syke partnere.
Pippi Lotta Skrevet 12. mars 2023 #33 Skrevet 12. mars 2023 TS det høres ut som en vanskelig situasjon, håper utredningen viser at du er frisk! Jeg tenker at om mannen din har oppført seg oppegående før, så er det stor sjanse at oppførselen hans skyldes at han er i sjokk eller er redd. Det er veldig menneskelig å forsøke å unngå vanskelige ting. Det er også mulig han ikke ønsker å mine deg på det og er red du skal bli mer bekymret om han viser at han er red. Du sier dere ikke har snaket noe særlig om det, men har du sakt at du trenger å snake? Jeg vet det føles helt feil og måtte si slike ting, men det dessverre mange som ikke forstår slikt av seg selv. Han formulerte spørsmålet om han skulle være med veldig klønete, men han spurte jo i det minste. Kanskje han virkelig ikke forsto hvordan det ville høres ut for deg? Jeg tror dere trenger å snake, selv om det er vanskelig og du sikkert ønsker at han skal forstå mer selv. Sett deg ned med han og si hvordan du ønsker at han skal utrykk omsorg og at du ønsker han er med på sykehuset.
Pippi Lotta Skrevet 12. mars 2023 #34 Skrevet 12. mars 2023 Brunello skrev (3 minutter siden): Her fremkom det at det ikke var økt skilsmissefrekvens, noe som vel betyr at norske menn ikke er spesielt aktive med å kvitte seg med syke partnere. Det fremkommer også at det er 8% mindre skilsmisser blant de mannlige pasienten. Som sakt det var den første norske artikkelen jeg fant, om du oppriktig lurer så kan du lette mer nøye selv. Vi er flere i tråden som har lest om statestikken, det er ikke noe kontroversielt med den. 1
Brunello Skrevet 12. mars 2023 #35 Skrevet 12. mars 2023 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Det fremkommer også at det er 8% mindre skilsmisser blant de mannlige pasienten. Som sakt det var den første norske artikkelen jeg fant, om du oppriktig lurer så kan du lette mer nøye selv. Vi er flere i tråden som har lest om statestikken, det er ikke noe kontroversielt med den. Ja, kvinner som kanskje ville skille seg gjør det ikke. Men menn skiller seg ikke mer enn vanlig de heller. I USA økte skilsmissene.
Biloba Skrevet 12. mars 2023 #36 Skrevet 12. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Fortalte han på torsdag at jeg er henvist til utredning for en krefttype med 50% dødelighet. På fredag ringte sykehuset ned time til utredning. Anonymkode: 33f73...fec Men får du avklaring/diagnose/friskmeldt på den timen, eller er det undersøkelser og ny time for svar? Da jeg ble undersøkt for kul og CT og ultralyd kunne ha gitt i verste fall et sikkert ondartet utseende, falt det ikke noen av oss inn at han skulle følge, faktisk. Jeg ville nok bedt ham bli med på oppfølgingstimen. Han var ikke støttende og empatisk i ventetiden, han orket ikke å forholde seg til muligheten før sykdommen evt var et faktum. Vi hadde et lite barn og han var redd. Det er ikke å ikke bry seg. Å stå overfor å kanskje skulle miste partner er også en truende situasjon, det gjelder ikke bare den som kan være syk. Si fra at du trenger ham der. Endret 12. mars 2023 av Biloba .
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #37 Skrevet 12. mars 2023 Brunello skrev (1 time siden): For noe tull. De fleste er støttende overfor partneren. Hva baserer du dette på? Anonymkode: b11c6...e2f 2
Brunello Skrevet 12. mars 2023 #38 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva baserer du dette på? Anonymkode: b11c6...e2f Statistikk fra nær omgangskrets.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #39 Skrevet 12. mars 2023 Brunello skrev (3 minutter siden): Statistikk fra nær omgangskrets. Kan dere kutte ut? Anonymkode: a7c0b...526 2
Gjest Bombasi Skrevet 12. mars 2023 #40 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fortalte han på torsdag at jeg er henvist til utredning for en krefttype med 50% dødelighet. På fredag ringte sykehuset ned time til utredning. Siden torsdag har han tatt opp emnet én gang, og da for å spørre om han måtte være med på timen, for det passer nemlig dårlig i forhold til jobb. Han har selv hatt en del alvorlige helseutfordringer de siste årene og jeg har gjort alt for han, støttet, pratet, vært med på timer og undersøkelser, besøkt han daglig på sykehuset i ukesvis med to timers kjøring osv osv. Så utrolig skuffet over hans manglende omsorg og empati. Anonymkode: 33f73...fec Huff, dette var ikke bra. Synes du skal si det til han hva du føler om hans manglende omsorg og empati. Jeg skal ikke unnskylde han, men jeg tenker at kanskje er dette en form for forsvarsmekanisme fra hans side. Kanskje synes han dette er vanskelig og sårt, og kanskje han er redd. Menn bruker som regel å gå inn i sin egen boble når dette skjer. Man unngår liksom å ta det opp, og later som ingenting, for å beskytte seg selv. Så jeg tror du skal vite det at selv om han ikke viser det, så kan det hende han virkelig både bryr seg og er bekymret sammen med deg. Så det er viktig at dere får en åpen dialog sammen, og forteller hverandre hva dere mener. Håper alt går bra med deg tilslutt. Vi på KG tenker på deg. 🧡
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå