Gå til innhold

Er Janka Polliani modell?

Tough cookie

Anbefalte innlegg

pop up bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ingen troverdighet til Pollani igjen. Ikke pga bildene som er postet egentlig, men pga hvordan hun har håndtert kritikken, og hvordan hun bevisst velger å spre feilinformasjon, og ønsker å kneble kritiske spørsmål. 

Syns det er et trist demokratisk tegn at media ikke fanger det opp, men bare spille med og forsterker den feilaktige fremstillingen og ikke selv stiller kritiske spørsmål. 

Det er et demokratisk problem - media svikter sin rolle som vaktbikkje fullstendig, og i mellomtiden får influenserne styre på med sitt - så og si uten å motta kritikk. I mange  tilfeller er det til og med ofring av barns privatliv (og mentale helse?) for å få flere klikk og mer penger i kassa. 

Takk gud for mads hansen, fru johansen og andre stemmer som tar kampen. Og for saklige og fornuftige situasjoner på dette forumet. 

Endret av Djerv2020
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pop up bruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo pent sagt en uriktig gjengivelse av situasjonen, og hvis dagbladet er et ukritisk talerør er de jo med på å spre denne uriktige informasjonen  videre. Dagbladet er kanskje ikke en del av fakta sjekken faktisk.no 🤷‍♀️

Når det er sagt er det jo absolutt ikke første gang kjendiser får fritt og ukritisk talerør i media. Er vel heller for enkelte mediehus som Dagbaldet gjengs praksis. 

Det er heldigvis de færreste som tar dagbladet seriøst. Journalistene jeg kjenner tar ALDRI det de skriver som god fisk, og benytter dem ikke som kilder slik det gjerne er vanlig å gjøre på kryss ig tvers i mediehusene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (Akkurat nå):

Det er heldigvis de færreste som tar dagbladet seriøst. Journalistene jeg kjenner tar ALDRI det de skriver som god fisk, og benytter dem ikke som kilder slik det gjerne er vanlig å gjøre på kryss ig tvers i mediehusene. 

Nei, det er jo enda godt, men flere av leserne vil ikke gjøre en slik kryssjekk og det blir da stående som en sannhet - i hva som må sies å være et relativt stort mediehus. Og om vi skal løfte det litt fra kun å handle om denne saken konkret vil det kunne være en utfordring for demokratiet: feilaktige påstander kan formidles, kritikk knebles og pressen stille ikke kritiske spørsmål, men er kun et talerør for de som gir mest klikk. 

Nå sier jeg ikke at denne saken konkret er en utfordring for demokratiet vårt, abqokutt ikke, men denne saken synliggjør godt noen tendenser ved influensere som det i lang tid har blitt pekt på som problematiske - og da fra en influenser som hadde relativt høy troverdighet. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (1 time siden):

Nei, det er jo enda godt, men flere av leserne vil ikke gjøre en slik kryssjekk og det blir da stående som en sannhet - i hva som må sies å være et relativt stort mediehus. Og om vi skal løfte det litt fra kun å handle om denne saken konkret vil det kunne være en utfordring for demokratiet: feilaktige påstander kan formidles, kritikk knebles og pressen stille ikke kritiske spørsmål, men er kun et talerør for de som gir mest klikk. 

Nå sier jeg ikke at denne saken konkret er en utfordring for demokratiet vårt, abqokutt ikke, men denne saken synliggjør godt noen tendenser ved influensere som det i lang tid har blitt pekt på som problematiske - og da fra en influenser som hadde relativt høy troverdighet. 

100% enig - veldig bra formulert!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lei av at ordet mobbing og fatshaming blir brukt så fort en kropps positivist blir kritisert for å fremstille seg slankere. Hva er poenget med å posere seg slankere, hvis man skal være glad i kroppen sin uansett? Jeg har fulgt JP fordi hun har en flott stil, men denne ansvarsfraskrivelsen er ugrei. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun brukt order kroppspositivist? Uansett, hun lever av å vise frem klær (blant annet), klart man poserer best mulig for å vise klærne. Å stå rett opp og ned bare fordi man ikke er size O, er bare tull å forvente. Hvor går liksom grensen? «Nå er du for tjukk til å posere kroppen bedre, det kan du bare gjøre når du er veldig slank!» Tullball. Kan være like glad i kroppen sin uansett, denne delen av diskusjonen synes jeg er helt unødvendig, faktisk. 
(Å posere slik at det er tydelig pro-ana, synes jeg er kritikkverdig.)

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (14 minutter siden):

Er lei av at ordet mobbing og fatshaming blir brukt så fort en kropps positivist blir kritisert for å fremstille seg slankere. Hva er poenget med å posere seg slankere, hvis man skal være glad i kroppen sin uansett? Jeg har fulgt JP fordi hun har en flott stil, men denne ansvarsfraskrivelsen er ugrei. 

Enig! I følge Oxford Learner’s Dictionaries er definisjonen dette:

«fat shaming

noun

/ˈfæt ʃeɪmɪŋ/

/ˈfæt ʃeɪmɪŋ/
[uncountable]
  1. the practice of making unpleasant comments about somebody who is judged to be fat or too heavy». 

Det er ingen i tråden som har fatshamet ut fra denne definisjonen. Jeg har i alle fall ikke sett at noen har dømt jp for å være for tjukk/tung… det er derimot flere av oss som har understreket at hun er veldig flott. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://costume.no/vare-bloggere/janka-polliani-pa-dette-bildet-er-jeg-tjukk

Hun har kanskje ikke brukt ordet direkte, men hun har fremmet en positiv holdning til kropp. Og det er jo i utgangspunktet superbra! Men jeg synes det da blir rart og litt hyklersk å posere seg såpass mye tynnere, til og med slik at hun ser svært trent ut (sixpack/definert mage). Det blir litt som iselin guttormsen som er en forkjemper for å elske seg selv som man er, samtidig som hun bruker svært synlige mengder botox og fillers. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (8 minutter siden):

Hun har kanskje ikke brukt ordet direkte, men hun har fremmet en positiv holdning til kropp. Og det er jo i utgangspunktet superbra! Men jeg synes det da blir rart og litt hyklersk å posere seg såpass mye tynnere, til og med slik at hun ser svært trent ut (sixpack/definert mage). Det blir litt som iselin guttormsen som er en forkjemper for å elske seg selv som man er, samtidig som hun bruker svært synlige mengder botox og fillers. 

Jeg er enig. Ser ikke poenget med å fremstille seg slankere, hva ønsker man å oppnå med det? Slik jeg har oppfattet henne og andre pluss size influensere er at de faktisk ikke er reelle plus size modeller, da de poserer seg såpass mye slankere enn hva man ser andre modeller er. Også viser det seg at det ikke er ekte? Det er virkelig ikke ok når man skal være forbilder og inspirasjon for å elske seg selv slik man er. I tillegg er det få pluss size modeller man kan inspireres av, da det ikke er normen i dagens samfunn.

Endret av Lill :)
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig. Ser ikke poenget med å fremstille seg slankere, hva ønsker man å oppnå med det? Slik jeg har oppfattet henne og andre pluss size influensere er at de faktisk ikke er reelle plus size modeller, da de poserer seg såpass mye slankere enn hva man ser andre modeller er. Også viser det seg at det ikke er ekte? Det er virkelig ikke ok når man skal være forbilder og inspirasjon for å elske seg selv slik man er. 

Takk, du formulerte det bedre enn meg 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er nok enig i at den catwalk-kjolen ikke var den aller mest flatterende. Og jeg tror helt ærlig at de fleste av oss ville ha droppet den og valgt noe annet, fordi vi liker å se best mulig ut og fremheve de tingene på kroppen vår som vi liker best. Janka er veldig flink til å kle seg, og burde sånn sett være en  inspirasjon.

I dette tilfellet mener jeg at hun er innafor i de fleste tilfeller, fordi hun er god på å vise fram det hun liker og god på å skjule det hun ikke liker så godt. Og det er ikke noe galt med det.

I motsetning til andre som bruker korte topper, så velger hun ofte baggy/romslige bukser til, som effektivt skjuler nedre del av magen. Det er åpenbart et smart trekk, fordi folk blir overrasket når de ser at det er «noe» der. (og det er helt normalt og sunt for kvinner å ha «noe» der, spesielt etter å ha født barn). Må hun gå i trange bukser og thights for å ikke bli beskyldt for å posere? Lurer hun oss eller er hun rett og slett bare flinkere enn oss til å kle seg rett? Har hun et spesielt ansvar som influencer?  Betyr det at vi har rett til å se hver eneste millimeter av kroppen hennes akkurat som den er? 

Jeg klarer ikke bli enig med meg selv om hva jeg mener 🤯

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily Of the Valley
¤flicka¤ skrev (1 time siden):

Alle er nok enig i at den catwalk-kjolen ikke var den aller mest flatterende. Og jeg tror helt ærlig at de fleste av oss ville ha droppet den og valgt noe annet, fordi vi liker å se best mulig ut og fremheve de tingene på kroppen vår som vi liker best. Janka er veldig flink til å kle seg, og burde sånn sett være en  inspirasjon.

I dette tilfellet mener jeg at hun er innafor i de fleste tilfeller, fordi hun er god på å vise fram det hun liker og god på å skjule det hun ikke liker så godt. Og det er ikke noe galt med det.

I motsetning til andre som bruker korte topper, så velger hun ofte baggy/romslige bukser til, som effektivt skjuler nedre del av magen. Det er åpenbart et smart trekk, fordi folk blir overrasket når de ser at det er «noe» der. (og det er helt normalt og sunt for kvinner å ha «noe» der, spesielt etter å ha født barn). Må hun gå i trange bukser og thights for å ikke bli beskyldt for å posere? Lurer hun oss eller er hun rett og slett bare flinkere enn oss til å kle seg rett? Har hun et spesielt ansvar som influencer?  Betyr det at vi har rett til å se hver eneste millimeter av kroppen hennes akkurat som den er? 

Jeg klarer ikke bli enig med meg selv om hva jeg mener 🤯

Slettet kommentar

Endret av Lily Of the Valley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djerv2020 skrev (12 timer siden):

Helt uenig i det markerte. Heller ikke enig i sammenligningen med Guttormsen. Det var forskjell på carwalkbildene/filmene og ellers i feeden. Posering kan være noe av svaret, det kan alle gjøre, noen er bedre enn andre og det er jo uansett ikke slik at JP viser en veldig mager kropp. Spørsmålet er om det er brukt filter eller annen redigering og det er jeg noe mer usikker på etter JPs inntok i tråden. Heller mot nei, fortsatt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sk57 skrev (1 time siden):

Dette blir jo bare bedre og bedre! JP trekker offerkortet enda lenger, og media fortsetter med skylapper og ukritisk fremming av en til tider svært problematisk gruppe (influensere). Jeg lurer på om amnesty faktisk har vært her inne og lest.. Fy søren jeg var skuffet etter dagbladet-artikkelen, men dette tar kaka. 

Er det rart «influenser» har blitt et skjellsord?

Endret av Djerv2020
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (7 minutter siden):

Dette blir jo bare bedre og bedre! JP trekker offerkortet enda lenger, og media fortsetter med skylapper og ukritisk fremming av en til tider svært problematisk gruppe (influensere). Jeg lurer på om amnesty faktisk har vært her inne og lest.. Fy søren jeg var skuffet etter dagbladet-artikkelen, men dette tar kaka. 

Er det rart «influenser» har blitt et skjellsord?

Nei, lurer på om de ikke reflekter over om det er lurt med all denne krenke-sittinga, tror folk flest begynner å bli lei. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (35 minutter siden):

Helt uenig i det markerte. Heller ikke enig i sammenligningen med Guttormsen. Det var forskjell på carwalkbildene/filmene og ellers i feeden. Posering kan være noe av svaret, det kan alle gjøre, noen er bedre enn andre og det er jo uansett ikke slik at JP viser en veldig mager kropp. Spørsmålet er om det er brukt filter eller annen redigering og det er jeg noe mer usikker på etter JPs inntok i tråden. Heller mot nei, fortsatt. 

Nei, hun viser ikke veldig mager kropp. Men er det det eneste kriteriet for å kunne bli kritisert? Som sagt er det mange i forumet her som reagerer veldig på endringen fra catwalk til instagram. Enkelte sier også at de følte den kroppen de så på catwalken var representativ for hvordan de selv er, men da de gikk inn på JP sin insta var den såpass ulik at det kunne virke som om JP ville skjule den med redigering (merk at jeg ikke tror den er redigert) eller posering. Det er problematisk. Neida, det er ikke så ille som Fotballfrue og Sophie Elise, men det er ikke slik at man fritas for kritikk fordi man ikke er like ille som de verste.

Selvsagt legger alle fordelaktige bilder ut av seg selv størsteparten av tiden, men igjen: fronter du «elsk kroppen din», er det rart å posere seg til en annen type kroppsform. Mener jeg - vi blir nok ikke enige 🙂

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Nei, lurer på om de ikke reflekter over om det er lurt med all denne krenke-sittinga, tror folk flest begynner å bli lei. 

Jeg opplever ar de fleste er «pisslei» - for å sitere en annen bruker her inne. Og jeg tør påstå at denne krenke-krakken de tar frem i tide og utide er med på å grave influensernes egne grav. Sånn sett gjør de seg selv en bjørnetjeneste, og samfunnet en tjeneste. Vi trenger virkelig ikke influensere!!!

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...