Gå til innhold

Er Janka Polliani modell?

Tough cookie

Anbefalte innlegg

Janka har fått masse positiv omtale her inne i mange år, både for å ikke redigere (synlig, iallfall) og for andre sider ved sin influencervirksomhet. Har ikke sett tråden før nå, men jeg ser jo, til min skuffelse, at Polliani velger krenkekrakken.

Et par innlegg var veldig lite konstruktive i starten her, men, hei, er du en offentlig person bør du tåle at arbeidet ditt (i dette tilfellet representert med bilder) blir diskutert. Jeg har fulgt henne på Instagram, som en av to influencere, den andre er Jenny Skavlan, det ble det dessverre slutt på nå. Ja, det var stor forskjell på bildene fra catwalken og andre bilder, det er helt logisk, og selv supersmale modeller redigerer catwalkbildene sine når de legger disse ut i egne kanaler. Leit at Polliani følte for å følge vanlig influencer-oppskrift når hun fikk noe annet enn ren ros og applaus. Veldig leit. 

PS. Det jeg lurer litt på nå er jo hvorfor influenceren reagerte så sterkt. Var det spørsmålene om redigering som utløste det? De samme reaksjonene kom jo på IG rett etter at bildene/film ble lagt ut, så dette har Polliani lest før. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollontaj skrev (1 time siden):

Det jeg lurer litt på nå er jo hvorfor influenceren reagerte så sterkt. Var det spørsmålene om redigering som utløste det? De samme reaksjonene kom jo på IG rett etter at bildene/film ble lagt ut, så dette har Polliani lest før. 

Fordi det kommer fra KG?

Lettere å få sympati fra krenkekroken når det er de forhatte forumtrollene som står for hetsen?

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er sikkert: Det er stor forskjell på sympati og empati. Hadde samtalen i podkasten vært mellom en som hadde turt å gi motstand, kuttet ut å "dikke-dulle" , så hadde JP også blitt tatt mer på alvor. Da hadde hun kanskje hatt en sak. 

Men hèlt ærlig: Om man først setter seg til på nett for å google seg selv, ja så ER det en risiko for at noen har meninger. Dèt burde vitterlig ikke kommet som et sjokk. 

Når reaksjonen rundt KG i tillegg blir strukket og forstørret av krenkebriller og krokodilletårer, ja så mister det all troverdighet.

Ei god venninne hadde ikke kun hatt "uff", "stakkars" og "huff a meg" på repertoaret, men poengtert at sånn følger med. At dette er ikke verdens undergang. At noen få reaksjoner på KG ikke bør greie å tippe en oppegående, suksessfull og kul person over bord. At her er det én ting å gjøre; børste av seg sanda, plastre litt og gå videre "uten videre seremoni" .. 

Jeg var ingen følger i utgangspunktet, men har hørt litt nå og da på podkasten. Forstår godt at det er sårt og personlig, men store overskrifter og sutteklut i hånd, er det virkelig ingen grunn til. Jeg på JP sin side i starten av tråden. Og  hun er smellvakker og smart.

Dette med spørsmål rundt redigering og opp mot hennes virke ,er jo nettopp grunnet denne lovendringen, enda mer høyaktuell!.

Man må tåle(o/-rere) og forvente at det stilles spørsmål. Synes i tillegg hun har en litt underlig holdning. Det virker som hun elsker de som hyller variasjonen på catwalken, men samtidig fremstår som om hun vil si seg frabedt å fronte plus-size. :nikke:

Endret av Tradegy
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (5 timer siden):

Jeg er så pisslei disse influencerne og motedamene som hele tiden må beundres og strykes med hårene og som tjener mange millioner mere enn mannen/kvinnen på gata som sliter ræva av seg,  der «jobben» deres er å pleie seg selv, vise seg frem og ellers gjøre fint lite

Det er så mye uærlighet i den bransjen, den bransjen som JP selv er med på å drive frem samtidig som hun ikke ønsker at barna hennes skal vokse opp i, men den uærligheten skal man holde kjeft om. Straks man kommer med er legitimt spørsmål eller saklig kritikk så blåses det opp og man er en «Hater». Evt feit og misunnelig. Da er det å ty til media eller podcast der de fremstiller seg selv som ofre, vrir på det som ble skrevet eller legger seg med i fosterstilling og klager over disse haterne som bare er ute etter å ødelegge for de

Skulle tatt seg ut om jeg i yrket mitt kalte kollegaer, avd.leder eller pårørende for en Hater de gangene jeg har fått en kommentar på noe jeg har gjort feil eller kunne håndtert bedre (særlig da jeg var fersk og nyutdannet). Ingen er ferdig utlært, man lærer så lenge man lever. Og for å vokse som menneske så er det viktig å ta saklig tilbakemelding til seg. Vi er alle hele tiden i endring. Minus influencer-bransjen. De skal ha seg frabedt saklig kritikk og tilbakemelding. For det er det jo bare «hatere» som gir…..de skal jo bare beundres må vite 🙄

Jeg har døtre selv som nå er unge voksne, og jeg er så ufattelig glad for at disse folka ikke er deres forbilder. Det er direkte trist når jeg hører at tenåringer drømmer om å bli en Influencer. Ene datteren min ble kontaktet av et seriøst modellbyrå i Oslo da hun var 14, men jeg og faren sa nei. Hun var altfor ung til å bli kastet inn i den kroppsfikserte verdenen der, samtidig så er hun ei smart jente og vi ville heller at fokuset skulle være på skole og utdanning. Hun ble sur selv akkurat da, men er glad for det nå som hun har kommet inn på drømmestudiet

For hvor mange av de mest kjente med høyest inntekt har egentlig ei utdanning og en karriere å falle tilbake på den dagen de ikke kan leve av kropp og utseende lengre? Naturen er ubarmhjertig sånn sett, og det kommer til et punkt der de mister følgere, blir akterutseilte og nye og yngre Influencere puster de i nakken. Dette har vi allerede nå begynt å se ringvirkningene av hos de som er eldst i bransjen. Noen av de begynner med flere og flere desperate tiltak for å fortsatt holde seg på topp..

JP var en av de få jeg har hatt sansen for, men etter å ha lest hva hun har skrevet her i tråden og erklært de saklige kommentarene og spørsmålene hun har fått for «en gjeng anonyme hatere på et forum» i media så må jeg dessverre innse at hun er akkurat like navlebeskuende og sveiseblind som resten av gjengen. Trist, jeg trodde hun virkelig var bedre enn som så. Det hjelper lite at hun har vært forkjemper mot redigering når hun viser at hun har akkurat likt reaksjonsmønster og storhetssyn på seg selv som den gjengse mote/kropp/vise-seg-frem-Influencer. Ble avfølg for min del. 

Alt dette er spot on!!!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (38 minutter siden):

Fordi det kommer fra KG?

Lettere å få sympati fra krenkekroken når det er de forhatte forumtrollene som står for hetsen?

Det er nok en side av saken, den andre er muligens at spørsmålene om eventuell redigeringspraksis ble for nærgående. Polliani er veldig god på posering og å kle seg riktig, fremheve det som bør fremheves og skjule det man ikke ønsker fokus på. Må si at jeg likevel begynner å lure litt iom den sterke reaksjonen, det er jo bare å flire av dersom det ikke stemmer, ta det som et kompliment? På dette nylige bildet (bilde 2) har hun feks ikke former, selv jeg som bruker 34-36 i bukser kan se bredere ut i den vinkelen. At hun har hofter til vanlig kan jo sees på bildene fra catwalken (syntes forøvrig hun så veldig flott ut der!)

https://www.instagram.com/p/Cp7HhESj1JT/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Endret av Kollontaj
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (21 minutter siden):

Fordi det kommer fra KG?

Eventuelt traff man en nerve? Som noen skrev over er det jo faktisk slik at JP fronter kroppspositivitet, mens hun samtidig fremstår i egne kanaler med tilsynelatende sixpack og slankere figur enn hun tydeligvis har. Det er jo smått hyklersk.. Men hykleriet har hun vist før mtp at hun skrev i sitt eget innlegg her inne at hun heier på kvinner, samtidig som hun kalte folk som kom med saklig kritikk for haters på instaen sin. 

Som sagt: JP er samme ulla som de andre «rosabloggerne» - navlebeskuende og enormt sensitiv for kritikk. Like greit at det ble avslørt først som sist. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kollontaj skrev (9 minutter siden):

Det er nok en side av saken, den andre er muligens at spørsmålene om eventuell redigeringspraksis ble for nærgående. Polliani er veldig god på posering og å kle seg riktig, fremheve det som bør fremheve og skjule det man ikke ønsker fokus på. Må si at jeg likevel begynner å lure litt iom den sterke reaksjonen, det er jo bare å flire av dersom det ikke stemmer, ta det som et kompliment? På dette nylige bildet (bilde 2) har hun feks ikke former, selv jeg som bruker 34-36 i bukser kan se bredere ut i den vinkelen. At hun har hofter til vanlig kan jo sees på bildene fra catwalken (syntes forøvrig hun så veldig flott ut der!)

https://www.instagram.com/p/Cp7HhESj1JT/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Veldig merkelig - om ikke det er redigering er det i alle fall en ekstrem poseringsmanipulasjon. Så kan man jo vurdere troverdigheten på det JP mener å stå for når slikt som dette blir lagt ut… 

• Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å kommentere bildene og kun de, og på generelt grunnlag:

• Sixpack og definert mage er to ulike ting. 
  • Kjolen hun har på ville sett slik ut på meg også, og jeg har veldig definerte armer blant annet (grunnet trening).

Jeg kjenner meg egentlig igjen i å se ulik ut på ulike bilder, også fra samme dag omtrent. Så jeg forstår at forvirringen er der. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (10 minutter siden):

Jeg har lyst til å kommentere bildene og kun de, og på generelt grunnlag:

• Sixpack og definert mage er to ulike ting. 
  • Kjolen hun har på ville sett slik ut på meg også, og jeg har veldig definerte armer blant annet (grunnet trening).

Jeg kjenner meg egentlig igjen i å se ulik ut på ulike bilder, også fra samme dag omtrent. Så jeg forstår at forvirringen er der. 

Jeg ser også ulik ut på bilder. Jeg har definert mage, men den er naturlig nok løsere på kvelden når den er full av mat og drikke. Det er likevel en korrelasjon der, og det er ikke slik at kroppen min ser ut som en helt annen kropp på kvelden. 

JP sier hun ikke redigerer. Det tror jeg henne på. Men det er tydelig at hun prøver å posere seg selv tynnere og strammere. Trist. Og hyklersk all den tid hun mener å fremme et positivt kroppsideal. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (7 minutter siden):

Jeg ser også ulik ut på bilder. Jeg har definert mage, men den er naturlig nok løsere på kvelden når den er full av mat og drikke. Det er likevel en korrelasjon der, og det er ikke slik at kroppen min ser ut som en helt annen kropp på kvelden. 

JP sier hun ikke redigerer. Det tror jeg henne på. Men det er tydelig at hun prøver å posere seg selv tynnere og strammere. Trist. Og hyklersk all den tid hun mener å fremme et positivt kroppsideal. 

Men alle gjør jo det, vil se så godt ut på bilder som mulig. Poster du bilder der du ikke ser bra ut? Jeg gjør ikke det. Nå poster jeg så godt som aldri bilder av meg selv. Men de få gangene jeg gjør det så ønsker jeg jo å ta meg godt ut. 

Jeg er enig i at man ikke skal redigere bilder, men at en kvinne på 44 vil ta seg godt ut på bilder syns jeg ikke er så hyklersk. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (3 minutter siden):

Men alle gjør jo det, vil se så godt ut på bilder som mulig. Poster du bilder der du ikke ser bra ut? Jeg gjør ikke det. Nå poster jeg så godt som aldri bilder av meg selv. Men de få gangene jeg gjør det så ønsker jeg jo å ta meg godt ut. 

Jeg er enig i at man ikke skal redigere bilder, men at en kvinne på 44 vil ta seg godt ut på bilder syns jeg ikke er så hyklersk. 

Nei, absolutt ikke. Posering er helt innafor. Virkelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (2 minutter siden):

Joda.

Men du deler ikke vel ikke daglig bilder til tusenvis  av deg selv samtidig som du pusher kroppspositivsime og poserer omtrent til en helt annen kropp?😏

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (11 minutter siden):

Joda.

Men du deler ikke vel ikke daglig bilder til tusenvis  av deg selv samtidig som du pusher kroppspositivsime og poserer omtrent til en helt annen kropp?😏

Nettopp! Det er jo derfor vi reagerer på dette!

Og ja, jeg poster mindre attraktive bilder av meg selv; blant annet for å vise døtre, nieser og andre unge som følger meg at det er helt ok å se normal ut og ikke posere seg/redigereseg/filtre seg til det ugjenkjennelige. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kollontaj skrev (16 minutter siden):

Nei, absolutt ikke. Posering er helt innafor. Virkelig. 

Posering så det ser ut som du har en helt annen kropp? Er det greit for en som fremmer kroppspositivisme? 

Endret av Djerv2020
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (21 minutter siden):

Det er jo ikke hyklersk å ville ta seg godt ut på bilder, det er virkelig IKKE det jeg sier. Jeg ber deg om å lese innleggene mine en gang til. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (25 minutter siden):

Posering så det ser ut som du har en helt annen kropp? Er det greit for en som fremmer kroppspositivisme? 

Jeg synes det er greit, ja. Redigering og nekte for det; nei. Det buksebildet jeg linket til over her, kan være noe mer enn posering. Jeg sier kan, for jeg er ikke sikker. Før jeg leste denne tråden og Pollianis reaksjon ville jeg følt meg sikker på at det var posering, men nå; ikke sikker på hva det er.

Endret av Kollontaj
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er greit, ja. Redigering og nekte for det; nei. Det buksebildet jeg linket til over her, kan være noe mer enn posering. Jeg sier kan, for jeg er ikke sikker. Før jeg leste denne tråden og Pollianis reaksjon ville jeg følt meg sikker på at det var posering, men nå; ikke sikker på hva det er.

Jeg velger som sagt å stole på jp når hun sier at hun ikke redigerer. kanskje er jeg naiv. Men det er liten tvil om at noe skjer med de bildene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Djerv2020 skrev (33 minutter siden):

Nei det er det ikke. Der er det en stor mismatch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er jo at JP skylder på kjolen for at den gir henne "feil" figur. Hadde hun sagt "her har dere meg, sånn ser jeg ut" hadde det vært ærlig, men hun anklager folk som stiller spørsmål ved to så ulike figurer (hhv på egen IG og under motevisningen) for å være "haters". Kanskje hun hadde lagt på seg noen kilo? Det er ikke uvanlig at det skjer i en kvinnes liv, og absolutt ikke noe å ta noen for. Men hun sier det er kjolen som gjør at det er to veldig ulike kropper vi ser. Og er kontoen din en konto for kroppspositivisme er det jo ikke merkelig om det er (plus size-) kropp folk som følger er opptatt av, og følgelig kan det komme kommentarer om nettopp det.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (10 timer siden):

Jeg er så pisslei disse influencerne og motedamene som hele tiden må beundres og strykes med hårene og som tjener mange millioner mere enn mannen/kvinnen på gata som sliter ræva av seg,  der «jobben» deres er å pleie seg selv, vise seg frem og ellers gjøre fint lite

Det er så mye uærlighet i den bransjen, den bransjen som JP selv er med på å drive frem samtidig som hun ikke ønsker at barna hennes skal vokse opp i, men den uærligheten skal man holde kjeft om. Straks man kommer med er legitimt spørsmål eller saklig kritikk så blåses det opp og man er en «Hater». Evt feit og misunnelig. Da er det å ty til media eller podcast der de fremstiller seg selv som ofre, vrir på det som ble skrevet eller legger seg med i fosterstilling og klager over disse haterne som bare er ute etter å ødelegge for de

Skulle tatt seg ut om jeg i yrket mitt kalte kollegaer, avd.leder eller pårørende for en Hater de gangene jeg har fått en kommentar på noe jeg har gjort feil eller kunne håndtert bedre (særlig da jeg var fersk og nyutdannet). Ingen er ferdig utlært, man lærer så lenge man lever. Og for å vokse som menneske så er det viktig å ta saklig tilbakemelding til seg. Vi er alle hele tiden i endring. Minus influencer-bransjen. De skal ha seg frabedt saklig kritikk og tilbakemelding. For det er det jo bare «hatere» som gir…..de skal jo bare beundres må vite 🙄

Jeg har døtre selv som nå er unge voksne, og jeg er så ufattelig glad for at disse folka ikke er deres forbilder. Det er direkte trist når jeg hører at tenåringer drømmer om å bli en Influencer. Ene datteren min ble kontaktet av et seriøst modellbyrå i Oslo da hun var 14, men jeg og faren sa nei. Hun var altfor ung til å bli kastet inn i den kroppsfikserte verdenen der, samtidig så er hun ei smart jente og vi ville heller at fokuset skulle være på skole og utdanning. Hun ble sur selv akkurat da, men er glad for det nå som hun har kommet inn på drømmestudiet

For hvor mange av de mest kjente med høyest inntekt har egentlig ei utdanning og en karriere å falle tilbake på den dagen de ikke kan leve av kropp og utseende lengre? Naturen er ubarmhjertig sånn sett, og det kommer til et punkt der de mister følgere, blir akterutseilte og nye og yngre Influencere puster de i nakken. Dette har vi allerede nå begynt å se ringvirkningene av hos de som er eldst i bransjen. Noen av de begynner med flere og flere desperate tiltak for å fortsatt holde seg på topp..

JP var en av de få jeg har hatt sansen for, men etter å ha lest hva hun har skrevet her i tråden og erklært de saklige kommentarene og spørsmålene hun har fått for «en gjeng anonyme hatere på et forum» i media så må jeg dessverre innse at hun er akkurat like navlebeskuende og sveiseblind som resten av gjengen. Trist, jeg trodde hun virkelig var bedre enn som så. Det hjelper lite at hun har vært forkjemper mot redigering når hun viser at hun har akkurat likt reaksjonsmønster og storhetssyn på seg selv som den gjengse mote/kropp/vise-seg-frem-Influencer. Ble avfølg for min del. 

Jeg følger ikke Janka Polliani, men har tittet innom kontoen iblant.

Men altså:

Hvor har hun brukt begrepet «feit og misunnelig»?

Og helt oppriktig seriøst - jeg ser jo at hun poserer på bilder hun tar selv. Men….hva er galt med å sitte/stå/ligge i en positur?

Og hvorfor er det problematisk at man ikke ser kliss lik ut på et eller annet bilde?

Hadde hun lagt ut en haug bikinibilder kunne seg skjønt poenget med kritikken rettet mot usunt og navlebeskuende kropps/utseendefokus.

Men dama står på 90% av tiden i en kåpe, baggy eller oversized plagg - yttertøy osv? 

Ett eneste uskyldig bilde fra stranda og folk KLIKKER fordi hun på stranda hvor hun strekker seg for å ta bilde ikke så ut som den dagen på catwalken. 

Jeg tror ingenting på at denne debatten startet med motivasjonen å diskutere reell mistanke om redigering. Det hadde jeg skjønt relevansen av. 

Jeg tror den startet for å kroppsshame. 

Og det ER jævlig tonedøvt ovenfor lesere når hun også har frontet spiseforstyrrelser! Sender et helt forkvaklet signal.

Hva er egentlig problemet? Hvorfor REPOSTER folk her bilder som sammenlikner uten å peke på det tekniske? 

Svar: fordi nobody gives a shit og ville egentlig bare shame. 

Jeg har 0% behov for å forsvare denne dama eller andre influencere - men i denne tråden er det helt udiskutabelt søppelretorikk til tider. 

At influencere generelt må finne seg i at innhold diskuteres saklig innen rimelighetens grenser, absolutt. Og ja, der er omtrent samtlige veldig gode på å dra det jeg bare kaller SophieEliseretorikk. «Alt jeg sier/gjør kritiseres, derfor». Det synes jeg ikke det var helt grunnlag for å hevde i denne saken. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...