AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #21 Skrevet 12. mars 2023 Hotell er dyrt, så hun presser seg på dere for å spare noen kroner. Lett gjennomskuelig. Anonymkode: 3b986...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #22 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Men, syns dere jeg skal tvinge ungdommene mine med? Anonymkode: 91ec8...b55 Ja, selvsagt. Vet ikke hvorfor du bruker ord som «tvinge», det er vel bare å gi beskjed om at dette forventer du. Anonymkode: 0286a...ae3 2 1
Andro Skrevet 12. mars 2023 #23 Skrevet 12. mars 2023 Kanskje hun kan invitere dine barn på ferie til England ved en annen anledning? Det er vanskelig å koordinere barn som har blitt så store at de drar omkring på egen hånd, har sommerjobber osv. Her er det i alle fall vanskelig å samle alle utenom jula.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #24 Skrevet 12. mars 2023 Andro skrev (6 minutter siden): Kanskje hun kan invitere dine barn på ferie til England ved en annen anledning? Det er vanskelig å koordinere barn som har blitt så store at de drar omkring på egen hånd, har sommerjobber osv. Her er det i alle fall vanskelig å samle alle utenom jula. De vil ikke. Anonymkode: 91ec8...b55
Andro Skrevet 12. mars 2023 #25 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De vil ikke. De er unge. Verdiene deres vil endre seg mange ganger heretter, når det gjelder betydning av slekt og familie. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #26 Skrevet 12. mars 2023 Alle må noen ganger gjør det man ikke har mest lyst til. Jeg for eksempel liker ikke å gå på jobbintervju. Jeg gjør det likevel for å oppnå noe positivt. Jeg liker heller ikke å ta fly, men gjør det for at familien skal få fine opplevelser sammen. Jeg vil ikke gå til tannlegen, men du vet. At ungdommene dine ikke har lyst trenger ikke bety at gevinsten likevel ikke blir bra. Jeg forventer at mine ungdommer blir med på familiesammenkomster som dåp, middager og andre feiringer. De vil ikke, men de er heller ikke de voksne som bestemmer. Jeg ser at de koser seg når vi er der og da er det jo verdt det. De sier selv at de er glad i familien og vil se dem, bare ikke når selve dagen kommer. Da er det gaming eller venner som lokker mer. Ved å forvente at de er med skaper vi (håper jeg), tradisjoner som vil gi dem gode og trygge familierelasjoner. Anonymkode: 2df03...65d 2 2
fru Alving Skrevet 12. mars 2023 #27 Skrevet 12. mars 2023 Kontakt må jo gå begge veier tenker jeg. Du har invitert, vel det er kanskje en grunn til at de ikke har kommet så ofte. Har de god økonomi? Du sier du ikke kjenner mannen til din søster, hva har du gjort for å bli kjent med ham da? Har du og din familie besøkt dem i England? Det kan jo lett kombineres med en ferie i samme land, eventuelt ta Eurostar til Paris fra London. Skulle tro det var en attraktiv ferie for ungdommer også. Nå har det vært vanskelig å reise i noen år på grunn av covid, dette har sikkert også vært ødeleggende for deres muligheter til å treffes. Jeg leser og litt mellom linjene at hun kanskje ikke har vært så interessert i dine barn da de var små, men at hun nå ønsker at sine barn skal få kontakt med den norske delen av familien, og ja det er jeg enig i at er litt selvsentrert. Samtidig så synes jeg du skal ta imot henne og familien med åpne armer, men hun kan ikke forvente at dine ungdommer skal underholde hennes barn.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #28 Skrevet 12. mars 2023 Bare for å gi et perspektiv fra en som bor i utlandet med sin familie. Da vi flytta ut av Norge og senere fikk barn, så opplevde vi rett og slett at alt ansvar for å opprettholde gode familierelasjoner falt over på oss. Dvs at vi må ta det meste av initiativ til kontakt som telefon/skyper og hovedsakelig være de som reiser hjem på besøk. SÅ vi må altså alltid bruke våre feriebudsjetter og feriedager på å reise til Norge for å besøke familie. Vi er en familie på 4, det er dyrt å reise, skoleferiene sammenfaller ikke alltid med de i Norge og turene til hjem til familie går ofte på bekostning av å reise på ferie andre steder... Ja, det føles ofte som en plikt og det er kjipt. Det er også alltid så mye vanskeligere for familiene å komme hit vi bor. De argumenterer med at de har begrensa feriedager og feriepenger og vil reise mer spennende steder.. 🙈 SÅ mens vi ser på at familien reiser hit og dit, gjerne mens vi er på ferie i Norge også (for de må jo prioritere sin ferie...). Det er kjipt å komme og oppdage at folk er opptatt med andre planer/reist på ferie etc når vi faktisk bruker tid og penger på å oppretteholde kontaktene... i det minste føler jeg at familiene kunne faktisk prioritere OSS når vi først kommer til Norge, er det så urimelig? Og ja, det er litt bittert å se svigers/ungenens besteforeldre reise hit og dit i utlandet, men til oss har de ikke kommet de siste 3 årene! Altså, ts, er det virkelig så umulig og urimelig å faktisk prioritere søsteren din når de første kommer for bare 1 uke? Anonymkode: 2c64e...268 2
Kinder Skrevet 12. mars 2023 #29 Skrevet 12. mars 2023 Det er klart man ikke kan tvinge en på 15 og en på 18 å være sammen med søskenbarna på 8, 11 og 13 år hele tiden i en uke. En ting er at de kan finne på noe sammen innimellom (som felles middager, finne på en aktivitet sammen som bowling og lignende), men det kan jo tenkes at 18-åringen har egne reiseplaner også? Det er ikke gitt at alle er hjemme under et besøk, sånn er det jo bare. Søsteren din har uansett 3 barn, som fint kan finne på ting sammen uten dine barn, så det ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #30 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): hva mener du? Anonymkode: 91ec8...b55 Jeg blir bare litt nysgjerrig. På oppramsing av alder på alt og alle, hvor lenge siden noe var, med mer. Hver eneste helg, og ofte også gjennom uka. Anonymkode: 4aacb...957
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #31 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg blir bare litt nysgjerrig. På oppramsing av alder på alt og alle, hvor lenge siden noe var, med mer. Hver eneste helg, og ofte også gjennom uka. Anonymkode: 4aacb...957 Jeg lufter jo bare ett dilemma. Greit å flere perspektiver på dette ikke bare hennes syn og mitt. Er jo ikke noe krise jeg skriver her? Anonymkode: 91ec8...b55
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #32 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Men, syns dere jeg skal tvinge ungdommene mine med? Anonymkode: 91ec8...b55 Både ja og nei. Jeg synes du skal forklare de situasjonen og deretter spørre hva de vil og prøve å komme frem til et kompromiss. Familie er viktig, men forstår deg så godt hvis søsteren din har nedprioritert dere tidligere. Hvor ofte har dere blitt invitert til å besøke de i England da? Anonymkode: 5a4d2...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #33 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare for å gi et perspektiv fra en som bor i utlandet med sin familie. Da vi flytta ut av Norge og senere fikk barn, så opplevde vi rett og slett at alt ansvar for å opprettholde gode familierelasjoner falt over på oss. Dvs at vi må ta det meste av initiativ til kontakt som telefon/skyper og hovedsakelig være de som reiser hjem på besøk. SÅ vi må altså alltid bruke våre feriebudsjetter og feriedager på å reise til Norge for å besøke familie. Vi er en familie på 4, det er dyrt å reise, skoleferiene sammenfaller ikke alltid med de i Norge og turene til hjem til familie går ofte på bekostning av å reise på ferie andre steder... Ja, det føles ofte som en plikt og det er kjipt. Det er også alltid så mye vanskeligere for familiene å komme hit vi bor. De argumenterer med at de har begrensa feriedager og feriepenger og vil reise mer spennende steder.. 🙈 SÅ mens vi ser på at familien reiser hit og dit, gjerne mens vi er på ferie i Norge også (for de må jo prioritere sin ferie...). Det er kjipt å komme og oppdage at folk er opptatt med andre planer/reist på ferie etc når vi faktisk bruker tid og penger på å oppretteholde kontaktene... i det minste føler jeg at familiene kunne faktisk prioritere OSS når vi først kommer til Norge, er det så urimelig? Og ja, det er litt bittert å se svigers/ungenens besteforeldre reise hit og dit i utlandet, men til oss har de ikke kommet de siste 3 årene! Altså, ts, er det virkelig så umulig og urimelig å faktisk prioritere søsteren din når de første kommer for bare 1 uke? Anonymkode: 2c64e...268 Jeg opplevde noe lignende da jeg flyttet til en annen landsdel og mine søsken syntes det var akk så trist at jeg ikke valgte å besøke mine foreldre hver jul og sommer eller ved barnebursdager. Samtidig som de aldri har besøkt meg på de 12årene jeg har bodd hjemmefra, på tross av åpen invitasjon som ble nevnt mange ganger... Ja, hva skal man si. Anonymkode: 54c7a...80f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #34 Skrevet 12. mars 2023 Det er den som flytter ut som har ansvaret for å opprettholde kontakten. Her har din søster gjort seg bort, og sånn er det. 18-åringen kan få fri, men 15-åringen får bli med på det om du orker bruke en uke av ferien din på søsteren din. Anonymkode: 4d7d8...218 1
Gjest Albbas Skrevet 12. mars 2023 #35 Skrevet 12. mars 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: takk for svar. Men, kan man lage en relasjon når man bare møtes en gang i året? Anonymkode: 91ec8...b55 JA, det kan man!
fru Alving Skrevet 12. mars 2023 #36 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er den som flytter ut som har ansvaret for å opprettholde kontakten. Her har din søster gjort seg bort, og sånn er det. 18-åringen kan få fri, men 15-åringen får bli med på det om du orker bruke en uke av ferien din på søsteren din. Anonymkode: 4d7d8...218 Dette er vel en svært forenklet påstand.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå