Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt penger stående på en plasseringskonto i 2 mnd og må ta de ut nå (om 31 dager). Det står at jeg får renter fra første krone, men når får jeg disse utbetalt?

Anonymkode: 0b238...abc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har hatt penger stående på en plasseringskonto i 2 mnd og må ta de ut nå (om 31 dager). Det står at jeg får renter fra første krone, men når får jeg disse utbetalt?

Det kommer an på om banken din kapitaliserer renter månedsvis eller årlig, det finner du i vilkårene. Hvis du avslutter kontoen vil du også få alt utbetalt. 

Anonymkode: 514bb...319

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på om banken din kapitaliserer renter månedsvis eller årlig, det finner du i vilkårene. Hvis du avslutter kontoen vil du også få alt utbetalt. 

Kapitaliseres årlig. Betyr det at jeg ikke får noen renter?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kapitaliseres årlig. Betyr det at jeg ikke får noen renter?

Nei, det betyr at du får dem ved årsskiftet. Med mindre du avslutter kontoen før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det betyr at du får dem ved årsskiftet. Med mindre du avslutter kontoen før.

Den er god. Takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig poenget med en plasseringskonto?

Anonymkode: 38cec...35f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bedre rente enn sparekonto, men ingen risiko (som ved fond eller aksjer) 

AnonymBruker
Skrevet

Bedre rente enn sparekonto, men ingen risiko (som ved fond eller aksjer) 

Hvor mye er renten på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye er renten på?

Varierer fra bank til bank. Sånn som jeg bruker Sparebank1 hvor renta er 1% på sparekonto og 3,25% på plasseringskonto. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Varierer fra bank til bank. Sånn som jeg bruker Sparebank1 hvor renta er 1% på sparekonto og 3,25% på plasseringskonto. 

Hæ? Det er jo mindre enn på min helt ordinære sparekonto med fritt antall uttak og månedlig kapitalisering. Da forstår jeg fortsatt ikke poenget.

AnonymBruker
Skrevet

Plasseringskontoer har ofte en bindingstid typ at uttak må varsles, mulig en sånn TS har siden det nevnes 31 dager? Jeg ville unngått en sånn i disse dager da renten endres raskt oppover og man har mange muligheter med frie uttak. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? Det er jo mindre enn på min helt ordinære sparekonto med fritt antall uttak og månedlig kapitalisering. Da forstår jeg fortsatt ikke poenget.

Hvilken bank bruker du? Hvis banken din har plasseringskonto, så er nok renten der betraktelig høyere enn i min bank :) 

AnonymBruker
Skrevet

Plasseringskontoer har ofte en bindingstid typ at uttak må varsles, mulig en sånn TS har siden det nevnes 31 dager? Jeg ville unngått en sånn i disse dager da renten endres raskt oppover og man har mange muligheter med frie uttak. 

Ja, man bør alltid vurdere egen situasjon og omstendighetene rundt når det gjelder hvor man putter pengene sine. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk også at du fint kan ha konti i flere ulike banker. Noen slår til på et "godt" tilbud fra "sin" bank, selv om andre tilbyr bedre. Media snakker mye om å bytte bank, men det er mange fordeler ved å ha flere. Ofte kan man også få bedre tilbud hvis man ikke sier opp i den gamle banken når man flytter pengene. Ser blant annet at det beste på finansportalen i øyeblikket er 3,5% med bruksbegrensninger for mitt sparebeløp. Men jeg har allerede den renten uten begrensninger i en annen bank. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilken bank bruker du? Hvis banken din har plasseringskonto, så er nok renten der betraktelig høyere enn i min bank :) 

De har ikke plasseringskonto, men det har jeg heller ikke behov for. Jeg har bare en liten bufferkonto der med 3,5% rente. Sparing har jeg i fond og crowdfunding.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Er bare et navn noen banker bruker. I min bank brukes det om en sparekonto innenfor ASK-"gjerdet" der man kan ha gevinster/penger fra salg av aksjer/fond uten krav om skatt for gevinst. Man ikke ha kort på den kontoen, for å bruke de til kortkjøp må pengene flyttes til brukskonto først og da må man skatte for den delen av de som er gevinst.

Komplisert å være rik. Anbefales ikke.

Anonymkode: 0e755...cd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er bare et navn noen banker bruker. I min bank brukes det om en sparekonto innenfor ASK-"gjerdet" der man kan ha gevinster/penger fra salg av aksjer/fond uten krav om skatt for gevinst. Man ikke ha kort på den kontoen, for å bruke de til kortkjøp må pengene flyttes til brukskonto først og da må man skatte for den delen av de som er gevinst.

Jeg har også ASK konto, men dette er jo ikke en slik konto TS snakker om.

Jeg har ellers null problemer med min rikdom. Om du sliter med din kan du jo gi den bort.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En ASK-konto har vel ikke rente, så der bør man ikke ha masse penger stående. 

Anonymkode: 6bd45...149

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...