AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Jeg har overlatt mye av det praktiske til mannen, men jeg tar fortsatt typ alt det tredje skiftet. Hva gjør mennene deres hjemme? Anonymkode: db164...bd5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Vasker halve huset, tar helgehandel 1-2 ganger i måneden. Setter på klær, henger opp klær, vasker opp, tar ut av oppvaskmaskinen. Tar ut søpla. Jeg gjør også alt dette innimellom. Jeg lager litt oftere mat enn ham. Så har vi ting jeg gjør, som mannen Aldri gjør; Planlegger og kjøper inn klær til barna. Svarer på/sender melding til bhg/skole om sykdom, beskjeder, oppfølging. Følge opp lekser. Spyle regntøy, vinterdress og påse at alt er tørt og klart til å ta med i bhg/skole neste dag. Passe på at barnet har riktige klær til riktig vær. Bake pizzasnurrer til frysing, bake kaker til ulike avslutninger, planlegge og bake til bursdager, barnedåper, etc. Følge opp alle betalinger i nettbanken. Følge opp mobil/klokke til barns, installere, følge opp problemer etc. Selv om mannen her er flink til å gjøre en del husarbeid, så føler jeg at jeg må tenke ut, planlegge, ha oversikt, over mange områder. Ellers blir det ikke gjort. Og jeg kjenner litt på det, at det er mentalt krevende, og utmattende, fordi jeg føler at jeg står som eneste ansvarlige. Følger jeg ikke opp, så blir det ikke gjort. Og det kan være ganske mye å følge opp, i tillegg til 100% jobb, min del av husarbeid etc. Anonymkode: 4fcf2...cf8 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Lager oftest middag. Og klipper plenen. Anonymkode: 8544a...de4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vasker halve huset, tar helgehandel 1-2 ganger i måneden. Setter på klær, henger opp klær, vasker opp, tar ut av oppvaskmaskinen. Tar ut søpla. Jeg gjør også alt dette innimellom. Jeg lager litt oftere mat enn ham. Så har vi ting jeg gjør, som mannen Aldri gjør; Planlegger og kjøper inn klær til barna. Svarer på/sender melding til bhg/skole om sykdom, beskjeder, oppfølging. Følge opp lekser. Spyle regntøy, vinterdress og påse at alt er tørt og klart til å ta med i bhg/skole neste dag. Passe på at barnet har riktige klær til riktig vær. Bake pizzasnurrer til frysing, bake kaker til ulike avslutninger, planlegge og bake til bursdager, barnedåper, etc. Følge opp alle betalinger i nettbanken. Følge opp mobil/klokke til barns, installere, følge opp problemer etc. Selv om mannen her er flink til å gjøre en del husarbeid, så føler jeg at jeg må tenke ut, planlegge, ha oversikt, over mange områder. Ellers blir det ikke gjort. Og jeg kjenner litt på det, at det er mentalt krevende, og utmattende, fordi jeg føler at jeg står som eneste ansvarlige. Følger jeg ikke opp, så blir det ikke gjort. Og det kan være ganske mye å følge opp, i tillegg til 100% jobb, min del av husarbeid etc. Anonymkode: 4fcf2...cf8 Mens jeg skrev dette, så stod mannen å vasket opp etter dagens middag. Vi har gjester på besøk 😊😊 Anonymkode: 4fcf2...cf8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 Sitter og drikker, raper og fiser.. Tror jeg går snart Anonymkode: c37e0...19a 3
Heydayotheinterweb Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 Sannsynligvis runker og tenker på alle andre enn deg. Just like you 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 Til daglig vasker han opp etter middag(jeg lager den og han rydder av etter middag), går med søppel, lufter hunden, følger opp barna på badet på kvelden. Han gir ofte medisiner til vårt kronisk syke barn, passer på doseringer og skifter cvk-plaster. Han handler hvis jeg ber han om det, men må ha beskjed om hva som skal handles. Jeg styrer det meste organisatoriske i familien a/s Anonymkode: d3a59...b02
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 Han gjør alt det praktiske, handler mat, lager mat, vasker huset, alt utvendig (biler, snømåking og klipping av plen). Dvs jeg vasker klær, holder orden og organiserer, handler inn alt som ikke er mat, har logistikken over barna og er med på slike ting. Føler meg svært heldig som har en slik flink mann som gjør så mye hjemme. Anonymkode: bfe94...965
Nevrosererroser Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 Det blir ofte til at han lager mat, handler, tar søpla og slike ganske enkle gjøremål fordi jeg er mer hjemme og liker å pusle med husarbeid men om jeg ikke tar ting gjør han det uoppfordra. Han er veldig ryddig og påpasselig så han lager ikke ekstraarbeid, ikke jeg heller for den del og begge gjør mindre fordi vi er to enn vi ville gjort om vi var alene på hver vår kant. Han slipper litt billig unna på noen ting men tar det igjen med å ordne ting uten at jeg går å spørr, hinter, maser eller planlegger noe for han. Begge er også flinke til å takke for ting den andre gjør, jeg vet det er kontroversiellt men det er noe begge synes er hyggelig og naturlig. 1
MyMichelle Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Sitter og drikker, raper og fiser.. Tror jeg går snart Anonymkode: c37e0...19a Usj! Skjønner ikke hvordan du holder ut!
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #11 Skrevet 11. mars 2023 Ny mann så deler på husarbeidet eller han tar det meste mens jeg jobber og han har friperiode. Tidligere partnere har jeg gjort 98-100% og dette var en medvirke de årsak til st jeg dro fra dem til slutt. Anonymkode: 4b694...a12 1
MyMichelle Skrevet 11. mars 2023 #12 Skrevet 11. mars 2023 Jeg rydder, han støvsuger. Vasker gjør begge når vi ser det trengs. Bortsett fra badet, det har han ansvaret for. Jeg nekter han å vaske klær, bare håndklær, for han leser ikke på vaskelappene. Han mener alt skal kunne vaskes på 60 grader, og tørketromles på max. Vi lager begge middag, men han lager oftere enn meg. Han er flinkere til å lage mat. Begge tømmer søpla. Han klipper gresset, jeg planter og steller blomster. Han sager og hugger ved når det trengs. Jeg stryker gardiner, og vi henger dem opp sammen.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #13 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har overlatt mye av det praktiske til mannen, men jeg tar fortsatt typ alt det tredje skiftet. Hva gjør mennene deres hjemme? Anonymkode: db164...bd5 Står opp med barna når han har fri sånn at jeg får sove ut. (pendler og er hjemme 2-4 dager i uken, de andre dagene er han ikke hjemme). vasker huset. Det innebærer gulvvask, vask av bad, tørke støv, rydde og vaske kjøkken. Vaske, tørke og brette tøy Gå med søppel, fjerne snø, hente post. Ellers tar han oppgaver som omhandler barna og andre huslige oppgaver ved behov. Han lager middag når han er hjemme og jeg ikke har lyst til å stå på kjøkkenet. Jeg lager middag, handler, kjører og henter i barnehagen stort sett hver dag, tar oppvask og betaler regninger. Jobber hjemmefra så gjør ting ved behov på dagtid før barna hentes , vasker tøy, oppvask og støvsuger ved behov. Jeg har også barna 100% selv de dagene han er på jobb, noen perioder kan han være borte 1-2 uker, da faller det litt mer på meg mens han er flink til å ta igjen for det når han er hjemme Anonymkode: bf8e3...211
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #14 Skrevet 12. mars 2023 Absolutt alt av faste og rutinepregede oppgaver. Vask av hus og bad, ukeshandler, søppel, rydde/vaske kjøkken hver kveld, støvsuging, etc. I tillegg til all snømåking, og vedlikehold utvendig. Jeg tar det såkalte tredje skiftet, holder styr på klær, tar unna ad-hoc oppgaver, matlaging, og rydder. Men han gjør dette også, bare om han får beskjed om "kjøper du med en gave til xxx, ca 200 kroner", eller "fint om du lager middag tirsdag. Anonymkode: 685dc...b9c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #15 Skrevet 12. mars 2023 Støvsuger en etasje hver lørdag. Hvis jeg insisterer.. Anonymkode: 68237...0af
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #16 Skrevet 12. mars 2023 Ser etter barna mens jeg gjør alt det andre som trengs å gjøres i en husholdning. Anonymkode: 79807...5df
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #17 Skrevet 12. mars 2023 Drar på foreldremøter, måker av og til, legger som regel den ene ungen, lager middag av og til. Anonymkode: 039b0...91a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #18 Skrevet 12. mars 2023 Min mann er muslim, så jeg blir møtt med mange antagelser om at jeg gjør alt av husarbeid:P Sannheten er at vi har litt reverserte kjønnsroller; jeg eier alene leiligheten vi bor i samt alt inventar, jeg reparerer skuffer, dører osv. i leiligheten. Jeg eier bilen vi har og mekker på den, skifter dekk osv. Han er definitivt den som er flinkest på kjøkkenet; han lager mat fra bunnen(fremfor å bare varme ting slik jeg gjør:P) og baker en del også. Han er mye flinkere til å smårydde(og generelt la være å rote sånn til å begynne med) enn meg. Jeg glemmer gjerne også å lufte, gå ut med søppel osv., der er han mye bedre. I morres var vi nesten innesnødd, så jeg måkte mengder med snø, han tok ut av oppvaskmaskina og ryddet etter frokost. (det skal nevnes han er fra sydligere strøk og er ikke vant med snø). Jeg har nok mer kontroll på økonomi, som lån og forsikringer, men det er nok bare midlertidig, er litt lettere for meg å orientere meg, han snakker ikke så god norsk enda. Vi har ikke barn så slipper å tenke på det. Anonymkode: e4a2e...101 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #19 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har overlatt mye av det praktiske til mannen, men jeg tar fortsatt typ alt det tredje skiftet. Hva gjør mennene deres hjemme? Anonymkode: db164...bd5 Nå har ikke vi barn enda, men kan svare selvom. Han lager middag og andre måltider, skifter på senga, alt med oppvaskmaskin, tar typiske praktiske oppgaver (hogge ved, skifte dekk og alt sånn). Han gjør alt han får beskjed om, men nå er jeg veldig sånn at jeg ønsker at ting skal skje på min måte - så derfor tar jeg av meg vasking. Rett og slett fordi han ikke ser det jeg ser, og jeg kobler veldig ut når jeg vasker 😂. Trives med ordningen vår ☺️. Blir sikkert litt annerledes den dagen vi får barn, for han har ADHD å klarer faktisk ikke planlegge, noe jeg derimot elsker - så vi utfyller hverandre på alle områder 😇🥰. Og det er vel det som har noe betydning, om man trives med hvordan ting er, eller ikke. Trives man ikke, så må man gjøre endringer. Anonymkode: 56312...5e1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #20 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min mann er muslim, så jeg blir møtt med mange antagelser om at jeg gjør alt av husarbeid:P Sannheten er at vi har litt reverserte kjønnsroller; jeg eier alene leiligheten vi bor i samt alt inventar, jeg reparerer skuffer, dører osv. i leiligheten. Jeg eier bilen vi har og mekker på den, skifter dekk osv. Han er definitivt den som er flinkest på kjøkkenet; han lager mat fra bunnen(fremfor å bare varme ting slik jeg gjør:P) og baker en del også. Han er mye flinkere til å smårydde(og generelt la være å rote sånn til å begynne med) enn meg. Jeg glemmer gjerne også å lufte, gå ut med søppel osv., der er han mye bedre. I morres var vi nesten innesnødd, så jeg måkte mengder med snø, han tok ut av oppvaskmaskina og ryddet etter frokost. (det skal nevnes han er fra sydligere strøk og er ikke vant med snø). Jeg har nok mer kontroll på økonomi, som lån og forsikringer, men det er nok bare midlertidig, er litt lettere for meg å orientere meg, han snakker ikke så god norsk enda. Vi har ikke barn så slipper å tenke på det. Anonymkode: e4a2e...101 Dette var voldsomt, men så lenge du trives med dette - og i all fremtid, så er jo det flott! Anonymkode: 56312...5e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå