Gå til innhold

Når vippser man bensinpenger til venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier; når vippser man penger til venner som er sjåfør når man skal finne på noe sammen? Jeg har ikke lappen og har vært venneløs i nesten alle mine 25 år, derfor høres dette kanskje rart ut å spørre om.. Men nå har jeg endelig fått en god venn 😊 Derfor lurer jeg på når dere pleier å spandere maten, vippse penger til bensin og slikt? Han insisterer på å ikke ta betalt for noe når vi har vært ute, men jeg føler likevel det er riktig å sponse noe.

Anonymkode: e57c1...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som tittelen sier; når vippser man penger til venner som er sjåfør når man skal finne på noe sammen? Jeg har ikke lappen og har vært venneløs i nesten alle mine 25 år, derfor høres dette kanskje rart ut å spørre om.. Men nå har jeg endelig fått en god venn 😊 Derfor lurer jeg på når dere pleier å spandere maten, vippse penger til bensin og slikt? Han insisterer på å ikke ta betalt for noe når vi har vært ute, men jeg føler likevel det er riktig å sponse noe.

Anonymkode: e57c1...8ad

Syns ikke man alltid trenger å betale noe hvis det er den andre som selv tar initiativ til at du kan sitte på/at dere skal kjøre sammen et sted. Men hvis det er du som tar initiativ til at dere skal gjøre noe som krever bilkjøring er det nok litt mer forventet at du skal betale litt for det. Er i hvert fall sånn for min del. Med mine venner kjører vi bil ca 50/50 så det er ikke noe vi tenker noe særlig på.
Men hvis du vil kan du jo eventuelt spandere en middag innimellom som en takk, eller så kan du spørre om å vippse. Men siden han insisterer på at du ikke trenger å betale er det nok ikke så viktig for han

Anonymkode: 06d63...809

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom mine venner sier ofte «Du trenger ikke!», så gjør jeg det. Enten vippser for bensin penger eller spanderer en middag :) 

Anonymkode: 1e718...506

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr tur. Etter eller før turen samme dag. 

Husk bompenger 

Anonymkode: f6b8a...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spørr om å bli kjørt en plass burde man vippse litt , eller det er for eksempel at man kjører til Sverige på handling eller lengre turer burde man tilby seg å dele drivstoff utgifter. Om jeg har planer med venner inni i byen så krever jeg de ikke for drivstoff/bompenger om jeg kjører, forventer det ikke heller. Da det er så ubetydelig lite den lille turen koster.

Anonymkode: 81883...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venn har en uskreven deal om at jeg kjører, hun betaler parkering. 

Anonymkode: ec9b8...c98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er voksen med ok lønn og jeg tenker ikke at noen skal betale om de sitter på med meg hit og dit småturer hvis jeg uannsett hadde kjørt selv. Jeg har elbil da så er jo billigere per tur kanskje.

Eneste for meg ville vært naturlig å betale meg var om vi skulle på feks en felles langtur og ble enige om å ta min bil (feks hyttetur eller Sverige eller noe annet langt) eller om noen ba meg kjøre dem et spesielt sted som jeg ikke hadde tenkt å kjøre. 

 

Anonymkode: 8f40a...95c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er voksen med ok lønn og jeg tenker ikke at noen skal betale om de sitter på med meg hit og dit småturer hvis jeg uannsett hadde kjørt selv. Jeg har elbil da så er jo billigere per tur kanskje.

Eneste for meg ville vært naturlig å betale meg var om vi skulle på feks en felles langtur og ble enige om å ta min bil (feks hyttetur eller Sverige eller noe annet langt) eller om noen ba meg kjøre dem et spesielt sted som jeg ikke hadde tenkt å kjøre. 

 

Anonymkode: 8f40a...95c

Helt enig!

Anonymkode: ac9c9...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om det er en sjelden tur der man sitter på, så betaler man ikke. Men om det er fast opplegg, .eks alltid sitte på til ukentlig håndballtrening, korøvelse, vannpolo eller hva nå folk bedriver med, da betaler man  

Anonymkode: 135a7...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig praksis at den som foreslo kjøreturen er med på å sponse turen. Følg magefølelsen, hvis du føler at du skylder han noe, så gjør du det helt sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint om den som sitter på med meg et sted, betaler parkering, eller kaffen når vi er på kafé. Spesielt om den personen sitter på ofte pga har ikke bil selv. 
Andre venner med bil, så jevner det seg ut etterhvert siden vi veksler på hvem som kjører. 
 

 

Anonymkode: 87252...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å glemme å vippse. Kanskje du slipper unna, de glemmer det, og du slipper å betale. 

Anonymkode: 79600...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tægane skrev (1 time siden):

Det er helt vanlig praksis at den som foreslo kjøreturen er med på å sponse turen. Følg magefølelsen, hvis du føler at du skylder han noe, så gjør du det helt sikkert. 

Det varierer antakelig ganske mye fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...