Gå til innhold

Voldsutøverne røper seg i kommentarfeltene


Andro

Anbefalte innlegg

De fleste av oss vet hva hersketeknikker er (latterliggjøring, dobbelstraff, skyld og skampåføring, usynliggjøring og tilbakeholdelse av informasjon). Dette er metoder som avmektige tyr til når de kommer til kort med argumentasjon.

Mange av oss har også både trening og utdanning for å gjenkjenne personlighetstrekk og metoder som voldsutøvere tyr til.
Vi gjenkjenner dem i kommentarfeltene. Når de svarer går de på person og ikke sak, legger til en spydighet i svarene, legger til usanne påstander om den de svarer osv. Gjerne påstander som de tror vil såre leseren. Noen strofer går igjen - som at du er feit, du er alene, du får ikke pikk og mange andre tåpeligheter. Ofte helt uten å vite noe om den de prøver å stikke, som her på KG.

De tar all kritikk av vold og voldsutøvelse som et personangrep, og går til angrep både på dem som er utsatt for vold eller overgrep, og de som støtter dem.
Det at andre setter tydelige grenser for hva de finner seg i er tydeligvis en fornærmelse de ikke kan lese om uten å ta det som en fornærmelse.

Jeg gjenkjenner de ulike typene gjerningsmenn etter hvordan de ordlegger seg og hva de fyrer seg opp over.
Et sted som Kvinneguiden er et eldorado for menn som hater kvinner.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Retorikken på Kvinneguiden ser ut til å være sterkt partisk for kvinnesjåvinisme, og presenterer ofte et overdrevet syn på utfordringene kvinner står overfor i Norge. Flertallet av kommentarene her ser ut til å gjengi en jøde kontra arab-lignende retorikk (samnt i Israel), men med "Menn" og "Kvinner" som de motsatte sidene. Kritikk blir ofte avfeid som "hatfulle ytringer", eller "kvinnehat", og det skal være lite rom for motstridende synspunkter som ikke passer til ekkokammeret.

Det er bekymringsfullt å se mangel på åpen dialog og en tendens til å ignorere og avvise all kritikk som ikke støtter motstandens synspunkt. Noen medlemmer av KG ser ut til å ha en type ekstremistiske synspunkter som fremmer hat og skjevhet dekket av "empowerment" og "you go girl"-oppførsel. Denne oppførselen er ikke begrenset til Norge, men kan observeres hos feminister over hele verden, fra USA, til India, til Storbritannia. Det er selvfølgelig kritikk, og rettigheter å kjempe for, men retorikken de gir handler ikke bare om rettigheter, men om en form for overlegenhet, det er det jeg mener med kvinnesjåvinisme. Det er viktig å huske at det å fremme sitt eget kjønn på bekostning av et annet ikke er en produktiv måte å oppnå likestilling på, noe som tegner flertallet av kjønnsretorikk i Norge, der kvinner opptrer som om de blir behandlet langt-langt dårligere, når en rekke bevis viser noe annet; fra kvinnehelse er «nedprioritert» (i generelt ment), til kommentarer at hele helsebudsjettet vises at det er "for menn", når de er et MINORITET av utgiftene. Ingen screening for kreft. Menn blir egentlig ikke prioritert for STI, i forhold til kvinner, noe idiotisk, jeg lurer om samme tanken ville være akseptert om det var Jøde eller Arab, eller Svart eller Hvit. Menn får ingen ekstra hjelp for selvmord på tidlig alder. Ingen tidlig hjelp for depresjon, høy dopavhengighet, eller alkoholisme. Hvis menn fikk 10% av budsjettet, til og med det ville blitt for mye for kvinnesjåvinister. Vi er allerede en minoritet, men dagens feminister oppfører seg fortsatt som om menn er majoriteten av alt det gode som blir gitt av Norge, og kvinner får bokstavelig talt null hjelp. Galskap politikk.

Denne plattformens manglende evne til å tolerere ulike meninger er bekymringsfull og skaper et miljø som fremmer ensidig tenkning. Det er mange misoppfatninger og usannheter som sirkulerer i samfunnet, for eksempel ideen om at minst 250 000 menn er voldtektsmenn, noe som gjør Norge ikke annerledes enn Kongo, basert på en svært ensidig mangelfull studie. EU og FN forteller lavere tall, men, de har jo feil, siden vi sa det. Ferdig med saken. Kritikk av denne studien er tilsynelatende ikke forskjellig fra å støtte Stalin. Denne studien høres ikke annerledes ut enn de amerikanske tabloidene som sier at 1/5 kvinner på universitetet er voldtatt, og utløste at det er en "voldtektskultur", men det ble selvfølgelig funnet å være en svært misvisende, ensidig og mangelfull forskningsartikkel. Dette "1 ut av 5" er ofte påkalt av aktivister for å intensivere offentlig innsats for å identifisere, forhindre og straffeforfølge seksuelle overgrep. Samtidig blir det sterk kritisert av de som føler at det er et oppblåst, politisk motivert tall som skaper massehysteri - det har vært i bruk siden 70-tallet. Det har vært en pågående debatt om bruken, fordi flere studier tyder på at "1 av 5"-statistikk er misvisende og/eller feil fordi den er basert på feil metodikk og ikke nøyaktig gjenspeiler den sanne utbredelsen av seksuelle overgrep og voldtekt. Men igjen, kun studier som støtter ditt syn er sanne, alle andre studier er bare "teoretiske", som igjen er problemet med KG.

Denne ensidige retorikken vises at det er samme som å si at menn tjener 9~13% mer enn kvinner, også, som nevnt over, fra en villedende, ensidig og mangelfull forskningsartikkel. Det er viktig å kritisk vurdere eventuelle påstander og ikke blindt akseptere dem uten bevis, og jeg mener bevis som kan argumenteres. Man kan ha "1 av 5" fra KG -- man kan egentlig ha "4 av 5" fra KG er kvinnesjåvinisme, og det er basert på 2000 random kommentarer innom 20 emner om kjønn i "Debatt"-tagen. Dette, ved definisjon, vil være bevis, men er den troverdig, og reflektere hele KG? Anonyme tilfeldige telefonsamtaler på noen få tusen, ved å bruke en helt ny definisjon av et ord, for å si at det er en representasjon av 100% av hele befolkningen, er det mest oppsiktsvekkende jeg noen gang har hørt. Fra andre forskningsartikler, hvordan det kan gå fra 12% i 2011 (Stony Brook University og Verdensbanken), til 8,9% i 2014 (Vold og voldtekt i Norge, Siri Thorsen et al.), til 22% i 2022, og det er ment å bli akseptert som om det er blasfemi å kritisere hvordan det er mulig at det har steget. Er 22% feil? Var den 8.9% feil? Var noen av dem løgn? Er det noe nytt metode? Nei, hold munn, bare aksepter den, eller er du en kvinnehater. Det er ikke akseptert på KG å stille spørsmål ved om det kan stoles på, eller om det er sant, på grunn av folk her bare sier "ja", om det støtter demmes syn, et gruppementalitet. Det er ikke akseptert å stille spørsmål ved om det kan være usant på grunn av deres metodikk. Det er akseptert som et faktum, og du er ikke annerledes enn Stalin å kritisere det. Stillhet, jeg har rett. Du tar feil. Du er derfor ond. Galskap.

Avslutningsvis kan KG ha nytte av en mer åpen diskurs som tar for seg flere perspektiver, i stedet for å komme med en konklusjon og nekte alle basert på sin mening og KG si ekkokammer som støtter slike handlinger. Det er bare ved å jobbe sammen og omfavne mangfold at vi kan oppnå ekte likhet og respekt for alle kjønn. Noe denne plattformen trenger å forstå, ellers vil den i fremtiden kun bli kjent som «den mann hater plattform», aka MGTOW for kvinner i Norge.

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se at en mann tolker det å gjenkjenne voldelig adferd som et generelt mannshat, generalisere alt som skjer på forumet, og ikke forholde seg til ts i det hele tatt. Det er også en måte å forsøke å ta definisjonsmakt på.

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (9 minutter siden):

Interessant å se at en mann tolker det å gjenkjenne voldelig adferd som et generelt mannshat, generalisere alt som skjer på forumet, og ikke forholde seg til ts i det hele tatt. Det er også en måte å forsøke å ta definisjonsmakt på.

Vel, jeg tror ikke at min tolkning av å gjenkjenne voldelig adferd som generell hat mot menn, eller at jeg prøver å få kontroll over situasjonen. Jeg deler rett og slett tankene mine og prøver å bidra til en åpen dialog. Kan du utdype argumentet ditt på en måte som er litt mer tydelig og ikke-konfronterende?

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne stråmannsbyggingen; å kaste ut åpenbare usannheter for å fyre oppunder... for deretter å spille offer når man får saklig kritikk på det tøvete man har skrevet.  Det har jeg sett mye av i dag, både her og på fb. Kanskje det var de som ropte "promp" når de ikke fikk oppmerksomhet da de var barn. Nå har de andre ord, men hensikten er den samme. Å vre plagsom, men skylde på andre.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 11.3.2023 den 20.43):

Interessant å se at en mann tolker det å gjenkjenne voldelig adferd som et generelt mannshat, generalisere alt som skjer på forumet, og ikke forholde seg til ts i det hele tatt. Det er også en måte å forsøke å ta definisjonsmakt på.

Om ikke annet tydeliggjorde det flere av tingene du skrev i hovedinnlegget...

 

Endret av Frisk Frosk
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne kan sikkert aktualiseres igjen i kveld :D
Ikke måte på hvor offer de er når man diskuterer mishandling av kvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Andro skrev (På 11.3.2023 den 18.59):

De fleste av oss vet hva hersketeknikker er (latterliggjøring, dobbelstraff, skyld og skampåføring, usynliggjøring og tilbakeholdelse av informasjon). Dette er metoder som avmektige tyr til når de kommer til kort med argumentasjon.

Mange av oss har også både trening og utdanning for å gjenkjenne personlighetstrekk og metoder som voldsutøvere tyr til.
Vi gjenkjenner dem i kommentarfeltene. Når de svarer går de på person og ikke sak, legger til en spydighet i svarene, legger til usanne påstander om den de svarer osv. Gjerne påstander som de tror vil såre leseren. Noen strofer går igjen - som at du er feit, du er alene, du får ikke pikk og mange andre tåpeligheter. Ofte helt uten å vite noe om den de prøver å stikke, som her på KG.

De tar all kritikk av vold og voldsutøvelse som et personangrep, og går til angrep både på dem som er utsatt for vold eller overgrep, og de som støtter dem.
Det at andre setter tydelige grenser for hva de finner seg i er tydeligvis en fornærmelse de ikke kan lese om uten å ta det som en fornærmelse.

Jeg gjenkjenner de ulike typene gjerningsmenn etter hvordan de ordlegger seg og hva de fyrer seg opp over.
Et sted som Kvinneguiden er et eldorado for menn som hater kvinner.

Jeg tror ikke det finnes noen utdanning eller yrke hvor folk kan gjenne igjen ulike typer gjerningsmenn på den måte.

Tvert om tenker jeg at fagfolk som er skråsikre på tynt grunnlag  "the mother of all fuckups". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg for min del skulle ønske at det var mindre kamp mellom kjønnene og sånn😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Lurven skrev (På 4.5.2023 den 15.40):

Jeg for min del skulle ønske at det var mindre kamp mellom kjønnene og sånn😀

Enig. Femicid er kjønnskamp.
Diskriminering er kjønnskamp. Å ta opp kampen imot det er det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...