Gå til innhold

60årslag, gryterett med godt tilbehør.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal arrangere et 60årslag. Vi har tenkt å ha hjemmelaget viltgryte. Vi har ingen i familien som er veganere, eller har kjent allergi. Det skal være enkelt og jordnært.

Tenkte at godt tilbehør vil gjøre det litt mer spennende. Høres dette greit ut, og ville dere tilføyet noe?

Ris. 

Potetmos.

En eller to ulike salater.

Fløteloff.

Nanbrød.

Flatbrød.

Vanlig smør og kryddersmør.

Soyasaus og er par dressinger, fetaost, litt rømme.

Selvfølgelig er rikt kakebord etterpå. 

Anonymkode: 011bd...22b

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres nydelig ut 😊 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tyttebær, rosenkål eller brokkoli hadde jeg likt ved siden av. 

Anonymkode: 4db3b...10f

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Tyttebærsyltetøy må være med!

Anonymkode: 5c15e...838

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Til vilt ville jeg hatt potetmos, ha i byen fedd med hvitløk i vannet som like med potetene, setter en nydelig smak.  Trenger ikke noe salat til, men godt brød og smør🙂

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tyttebær, rosenkål eller brokkoli hadde jeg likt ved siden av. 

Anonymkode: 4db3b...10f

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tyttebærsyltetøy må være med!

Anonymkode: 5c15e...838

Jaaaa! Det glemte jeg å skrive, det må jo med!! Er jo krona på verket!

Palma skrev (1 minutt siden):

Til vilt ville jeg hatt potetmos, ha i byen fedd med hvitløk i vannet som like med potetene, setter en nydelig smak.  Trenger ikke noe salat til, men godt brød og smør🙂

Hvitløk er stor selvfølge i potetmos. :nikke: 

Er ikke alle som liker potetmos, derfor det var en del annet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk det meste av det du nevner ikke ville vært nødvendig. 

Hvis det ikke er fult av grønnsaker i gryta kan du ha det. Og tyttebær. Potetmos er godt. Trenger ikke ris

Men ulike brød og salat synes jeg ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 7b0a4...ef5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha droppet nanbrød og fetaost. Passer ikke inn i vilt-temaet. Det er alltid godt med brød til gryte, men det holder med én type. Server godt smør til - dressinger er unødvendig. 

I stedet for salater ville jeg hatt (mer) grønnsaker. Gjerne rosenkål med bacon. Kanskje smørstekt sopp? Og tyttebær er klassisk tilbehør til viltgryte. 

Anonymkode: 8127e...49e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ville ha droppet nanbrød og fetaost. Passer ikke inn i vilt-temaet. Det er alltid godt med brød til gryte, men det holder med én type. Server godt smør til - dressinger er unødvendig. 

I stedet for salater ville jeg hatt (mer) grønnsaker. Gjerne rosenkål med bacon. Kanskje smørstekt sopp? Og tyttebær er klassisk tilbehør til viltgryte. 

Anonymkode: 8127e...49e

Enig, og det samme gjelder soyasaus tenker jeg. Jeg kan bruke mørk soyasaus til å spisse en viltsaus, men ikke som dressing ved siden av når jeg spiser den ferdige retten (soyasaus på den måten har jeg bare til sushi).

Anonymkode: 7eb05...2fa

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det høres godt ut med viltgryte, men jeg ville droppet ris, naanbrød og flatbrød. Jeg ville også droppet salat og heller servert rosenkål og gulrøtter ved siden av. Brød er godt til gryter, ville gått for surdeigsbrød og smør. Og selvfølgelig tyttebærsyltetøy. Jeg liker å blande tyttebærsyltetøy og rømme (ca 50/50), det er godt til det meste med saus.

Det kan bli for mye tilbehør og jeg er enig med de som mener at verken fetaost eller soyasaus passer til viltgryte.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Stek rosenkål sammen stekt med hakket bacon som tilbehør👌🏻

Anonymkode: 758c9...a47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg sulten 🤤🤤

Høres veldig bra ut ts 👌

Anonymkode: d45f9...bdd

AnonymBruker
Skrevet

Ikke dropp ris, det er ikke alle som er like begeistret for potetstappe. Men lag den helst fra bunnen av og ikke fra pose.

Anonymkode: 590b2...99b

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 13.36):

Skal arrangere et 60årslag. Vi har tenkt å ha hjemmelaget viltgryte. Vi har ingen i familien som er veganere, eller har kjent allergi. Det skal være enkelt og jordnært.

Tenkte at godt tilbehør vil gjøre det litt mer spennende. Høres dette greit ut, og ville dere tilføyet noe?

Ris. 

Potetmos.

Fløteloff.

Nanbrød.

Flatbrød.

Høres helt konge ut. 

Skrevet

Hørtes godt ut 🙂🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig bra ut. I min familier kjører vi lettversjonen av denne med kun ris, soyasaus, loff og smør som tilbehør. Funker fjell!

Anonymkode: b8157...689

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 13.36):

Ris. 

Potetmos.

Fløteloff.

Nanbrød.

Flatbrød.

Viltgryte er nydelig, men ville droppet en del av tilbehøret. Salat, nanbrød, flatbrød, soyasaus, dressing, fetaost og rømme trenger du ikke. Ris, potetmos, rosenkål, brød med smør og tyttebærsyltetøy er nok.

Anonymkode: 74d48...2c8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes det høres fint ut med tilbehøret, det gir litt valgfrihet og noe eksotisk over det. 

Hva er fløteloff?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller et par spørsmål med det å blande nanbrød inn i denne retten 😅

Det er noe man ofte ser sammen med indisk mat, og jeg føler ikke personlig smaken passer sammen med mer tradisjonell viltgryte.

Bare en tanke. Ikke at nanbrød ikke er godt, men føler ikke det passer seg.

Samme gjør at jeg stiller litt spørsmål med soyasaus, feta, salat ol. Føler dette ikke passer inn i vildtgryte retten. Dog er det jo mulig du har lagt til disse tingene for å gi noen alternativer til de som ikke liker viltgryte 😅

Foruten det ville jeg nok ha hatt med noe tyttebærsyltetøy.

Jeg ville nok kjørt en mer tradisjonell stil; viltgryte, potetmos, rosenkål og tyttebærsyltetøy. Og hatt med noe brød med smør ved siden av.

Anonymkode: 74e09...ec6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres fantastisk  ut, alt sammen😍😍😍

Anonymkode: 69da6...54d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...