Gå til innhold

Tennene til kjæresten min løsner!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om jeg skulle plassere denne i kropp og helse eller i kjærlighet og samliv men velger å publisere den her.

De siste månedene har kjæresten min begynt å miste tenner! Han er fortsatt bare i 40 årene. Vi er ikke samboere så jeg har ikke oversikt om han har god munnhygiene eller ikke men jeg synes dette er rart. Har spurt han om han pusser tennene daglig og da har han svart ja.. Kan forstå om han var 80 år liksom men jeg synes han er jo fortsatt for ung til å miste tenner?! Dette bekymrer meg virkelig.. Hva tror dere kan være grunnen?? Kan han få gratis tannbehandling for dette?

Anonymkode: f4e28...d77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bør jo sjekkes for tannsykdom. Ei vennine har tenner som sprekker pga leversykdom.

Anonymkode: 083e5...008

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan få redusert pris pga. periodontitt.

Anonymkode: a43b6...f68

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bør jo sjekkes for tannsykdom. Ei vennine har tenner som sprekker pga leversykdom.

Leddsykdom skulle det stå.

Skrevet

Dette kan kun tannlegen svare på. Det finnes sykdommer som gir rett til gratis tannbehandling, men uansett haster det med å komme til tannlegen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har den piraya-tannsykdommen? Tanta mi har den og hun mistet alle tennene og fikk gebiss i en alder av ca 40. 

Anonymkode: 27475...02b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan få redusert pris pga. periodontitt.

Mange i 40 års alderen får det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Usikker på om jeg skulle plassere denne i kropp og helse eller i kjærlighet og samliv men velger å publisere den her.

De siste månedene har kjæresten min begynt å miste tenner! Han er fortsatt bare i 40 årene. Vi er ikke samboere så jeg har ikke oversikt om han har god munnhygiene eller ikke men jeg synes dette er rart. Har spurt han om han pusser tennene daglig og da har han svart ja.. Kan forstå om han var 80 år liksom men jeg synes han er jo fortsatt for ung til å miste tenner?! Dette bekymrer meg virkelig.. Hva tror dere kan være grunnen?? Kan han få gratis tannbehandling for dette?

Første bud er å pusse  tenner morgen og kveld og bruke tanntråd. Tannlege besøk 1 gang pr.år. Kosthold mm. kan nok påvirke noe.. 

Ta kontakt m/tannlege så snart som mulig 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver tenner i flertall og denne tullingen har ikke kommet seg til tannlegen enda? Må stille det evige KG-spørsmålet: hvor finner dere disse mennene? 

Anonymkode: e8c57...c04

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hatt covid?

Har skjedd at folk får plager med tennene (egentlig bindevevet) i etterkant og mister tenner.

Også andre sykdommer kan gjøre at en får problemer og mister tenner. Trenger ikke ha noe med tannhygiene å gjøre. (Da vil en stort sett heller miste biter av tenner.)

Send han til tannlegen, og legen også - snarest.

Ikke normalt at en 40-åring mister tenner, og han bør få sjekket helsen sin. Både den i munnen og resten av kroppen.

Anonymkode: d08a8...7fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har han ikke gått til tannlegen? De fleste ville gjort det når den første tanna faller ut liksom, å her har flere løsnet? Har han fryktelig dårlig råd? 

Anonymkode: 74f8e...2b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om han får gratis tannbehandling eller ei, bør han snarest komme seg til tannlegen før det blir verre (og dyrere) 

Anonymkode: 5fc9d...6a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange i 40 års alderen får det.

Jeg var 25 da jeg hadde det.

Uansett er det lett å få behandling og følge opp denne med tanntråd og tannpuss - om man ønsker.

Tannleger har refusjonsavtale med NAV.

Det eneste han faktisk må gjøre er å dra til tannlegen for behandling og deretter følge opp selv.

AnonymBruker
Skrevet

Tannkjøttdykdom kan føre til at friske tenner løsner. Han må til spesialist snarest.  Det krever behandling,  og man får dekket en god del av behandlingen.

Anonymkode: 5d1be...f9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var 25 da jeg hadde det.

Uansett er det lett å få behandling og følge opp denne med tanntråd og tannpuss - om man ønsker.

Tannleger har refusjonsavtale med NAV.

Det eneste han faktisk må gjøre er å dra til tannlegen for behandling og deretter følge opp selv.

Ikke NAV, men Helfo. 

Selvfølgelig må han til tannlegen TS. Hva er det med voksne folk som ikke skjønner det selv?

Anonymkode: a7396...af8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke NAV, men Helfo. 

Selvfølgelig må han til tannlegen TS. Hva er det med voksne folk som ikke skjønner det selv?

Anonymkode: a7396...af8

Jaja, selvfølgelig. Helfo. Kaller alt slikt for NAV.

Men det er ikke noe man trenger å tenke over når tannlegen har direkteoppgjør :)

Da får man redusert pris der og da og tannlegen håndterer resten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Leddsykdom skulle det stå.

Åj! Kan tenner sprekke om man har leddsykdom? Som leddgikt? Vet du om det er medisinene som kan føre til dette? Ble litt skremt nå😯

Anonymkode: 54e2a...c40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

God tannhygiene er ikke alltid nok.

Man bør faktisk jevnlig gå å ta en sjekk hos tannlegen. Og håper nå at han har time klart for å sjekke hva som skjer. Hadde mine tenner begynt å falle it hadde jeg prøvd å få time på dagen 😳

Anonymkode: 31121...90a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han hatt slankeoperasjon?

Mange som har tatt det opplever at tenner faller ut, og har store tannlegeregninger.

Anonymkode: 31439...ef9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Driver han med narkotika?

Broren min har hatt masse tannproblemer de siste 10 årene, og har holdt på med narkotika. Idioten nekter selvsagt for at narkotika er årsaken. Men for et par år siden hadde han så store smerter med masse hull i de fleste tennene, at han gikk til tannlege og fikk alle (!) tennene trukket, og så bruker han gebiss. Han var 38 da dette skjedde. Sykt, men sant. Han nekter fremdeles for at det er pga. narkotika at alle tennene ble ødelagt og at han bruker gebiss.

Anonymkode: bd62e...d69

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...