AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #21 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kommer fra en enkel arbeiderklassefamilie. Mamma hjemmeværende og pappa bilmekaniker. På et litt tilfeldig vis endte jeg utdanna og har nå fått barn med en mann fra en helt annen type familie enn min. Vi krangler endel om oppdragelse. Jeg kan til en viss grad se at middelklassebarn oppfører seg bedre, men hva er det foreldrene gjør annerledes i oppdragelsen? Er det noen som kan gi meg råd og tips? Anonymkode: 58864...7ce Jeg er oppvokst i en typisk middelklassefamilie. Der måtte vi lære tidlig hvordan vi skulle oppføre oss ved matbordet og ellers, og det er ikke noen dårlig lærdom. Det ser jeg i dag, når mine barnebarn ikke får samme strenge regler, og nesten får styre hele greia. Vi var i mange selskaper da jeg var liten, og vi lærte at vi måtte oppføre oss da. Holde oss i ro, spise pent, og vi måtte finne oss i å ikke være i sentrum. Så kunne vi leke etterpå. Jeg lærte god oppførsel på alle nivå, samtidig som jeg hadde foreldre som var kjærlige, og hadde tid til meg. De leste for meg, tok meg med på turer, lærte meg husarbeid, matlaging og økonomi, lot meg være meg selv, oppfordret til selvstendighet. Men de var strenge også! Særlig når jeg ble ungdom. Men jeg hadde en så utrolig god barndom, selv om jeg syntes de var strenge da. Jeg har et veldig nært og godt forhold til mine foreldre. Og jeg har også fortalt dem ofte at jeg er så glad for den barndommen jeg fikk. Jeg har alltid følt meg trygg i alle sosiale sammenhenger der man må kunne "takt og tone". Jeg kunne alt det fra jeg var liten, det å kunne oppføre seg korrekt i alle sammenhenger. Det har jeg satt stor pris på som voksen. For meg har det medført at jeg er trygg på meg selv uansett situasjon, både sosialt og yrkesmessig. Jeg har også oppdratt mine barn på samme måte. De er også trygge i alle sosiale settinger som voksne, og har begge gode utdannelser. Det sikrer dem gode jobber og gode liv, selv om de skulle bli aleneforsørgere. Jeg ser at de er mye slappere på oppdragelse enn hva jeg og mine foreldre var, så deres barn må vel lære seg å oppføre seg pent når de blir mer voksne. Anonymkode: 7bb52...c44 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #22 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nja, jeg vil heller si vekt på respekt for individet. Det er arbeiderklassen som har vekt på at man alltid skal lyde autoriteter for eksempel. Middelklassen har ikke så stort fokus på «du må alltid gjøre som læreren sier.» De fokuserer mer på at barn skal respekteres som individer, og læreren er der for å jobbe for deg, og lære deg ting. Anonymkode: bed9d...d8f Høflighet handler ikke om å adlyde autoriteter. Det er smalltalk, sosial trygghet, en omgangsform i familien men mest av alt i samfunnet, uansett hvor man er og hvem man omgås. Anonymkode: 7089f...546 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #23 Skrevet 11. mars 2023 Være aktiv og bruke helgene godt. Se dokumentarer med barna og følge skolen godt opp. Delta aktivt i barnas aktiviteter og ta ansvar der. Diskutere samfunnsspørsmål ved kjøkkenbordet. Lese bøker og reise til andre steder enn Granka. Anonymkode: 577cc...897 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #24 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høflighet handler ikke om å adlyde autoriteter. Det er smalltalk, sosial trygghet, en omgangsform i familien men mest av alt i samfunnet, uansett hvor man er og hvem man omgås. Anonymkode: 7089f...546 Det handler om det OGSÅ. Lydige barn blir sett på som høflige barn. Ellers enig. Anonymkode: bed9d...d8f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #25 Skrevet 11. mars 2023 Jeg kommer fra en øvrig middelklassefamilie og jeg lærte tidlig at man skal oppføre seg ved matbordet, hvordan man spiser korrekt med kniv og gaffel, hvordan man hilser og er mot andre. Jeg var et svært høflig og snilt barn, jeg hadde mange venner og var godt likt. Både besteforeldre og foreldrene mine tok seg mye tid til meg, hjalp meg med lekser, var på aktiviteter og ute i skogen og på tur. Jeg fikk aldri beskjed av foreldrene mine om å lystre til autoritære skikkelser, men at jeg skulle være snill og høflig, samtidig lærte jeg også å stå opp for meg selv og mine meninger. Pappaen min er en mann som sier ifra, og det har jeg fått fra han - jeg har en enorm rettferdighetssans, og det er jeg glad for. At jeg tør å si ifra både på vegne av meg selv og andre, jeg ser det er mange som sliter med dette i dag. Når jeg var barn fikk jeg rom til å utfolde meg selv og lekte mye, samtidig som jeg måtte gjøre plikter og oppføre meg ellers. Jeg fikk en veldig god oppdragelse og hadde en fin barndom, foruten moren min som ikke var tilstedeværende. Det er sikkert mye annet jeg kunne skrevet også 😅. Anonymkode: 5dd91...924 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #26 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg kommer fra en øvrig middelklassefamilie og jeg lærte tidlig at man skal oppføre seg ved matbordet, hvordan man spiser korrekt med kniv og gaffel, hvordan man hilser og er mot andre. Jeg var et svært høflig og snilt barn, jeg hadde mange venner og var godt likt. Både besteforeldre og foreldrene mine tok seg mye tid til meg, hjalp meg med lekser, var på aktiviteter og ute i skogen og på tur. Jeg fikk aldri beskjed av foreldrene mine om å lystre til autoritære skikkelser, men at jeg skulle være snill og høflig, samtidig lærte jeg også å stå opp for meg selv og mine meninger. Pappaen min er en mann som sier ifra, og det har jeg fått fra han - jeg har en enorm rettferdighetssans, og det er jeg glad for. At jeg tør å si ifra både på vegne av meg selv og andre, jeg ser det er mange som sliter med dette i dag. Når jeg var barn fikk jeg rom til å utfolde meg selv og lekte mye, samtidig som jeg måtte gjøre plikter og oppføre meg ellers. Jeg fikk en veldig god oppdragelse og hadde en fin barndom, foruten moren min som ikke var tilstedeværende. Det er sikkert mye annet jeg kunne skrevet også 😅. Anonymkode: 5dd91...924 Øvrig middelklasse, herlig! Anonymkode: 25309...f59 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #27 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Øvrig middelklasse, herlig! Anonymkode: 25309...f59 Ts som lurte om oppdragelse i de forskjellige sosioøkonomiske familiene. Jeg syntes ikke noe om å sette stempel på familier iht økonomi og sysselsetting, det er en uting og er skapt av kapitalismen. Dessverre. Vil vi ha forandring så må vi kjempe for den, her i Norge står status høyt på lista for mange mennesker. Anonymkode: 5dd91...924
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #28 Skrevet 11. mars 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: Ts som lurte om oppdragelse i de forskjellige sosioøkonomiske familiene. Jeg syntes ikke noe om å sette stempel på familier iht økonomi og sysselsetting, det er en uting og er skapt av kapitalismen. Dessverre. Vil vi ha forandring så må vi kjempe for den, her i Norge står status høyt på lista for mange mennesker. Anonymkode: 5dd91...924 Ts her: Jeg er faktisk sosiolog..... Det er store forskjeller i middelklasse og arbeiderklasseoppdragelse. Det er fakta, ikke synsing. Og ja, helt enig, det er skapt av kapitalisme og konkurransesamfunnet. Anonymkode: 58864...7ce 2
fru Alving Skrevet 11. mars 2023 #29 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ts her: Jeg er faktisk sosiolog..... Det er store forskjeller i middelklasse og arbeiderklasseoppdragelse. Det er fakta, ikke synsing. Og ja, helt enig, det er skapt av kapitalisme og konkurransesamfunnet. Anonymkode: 58864...7ce Jeg tenker selv at jeg har hatt en middelklasseoppvekst. Bodd i hus, fått mye hjelp, skolen var viktig, gått på danseskole og i korps og speidern. Mine barn får nok og en middelklasseoppdragelse. Men jeg er ikke så opptatt av bordskikk og høflige barn. Slik ble jeg selv oppdratt og jeg synes ikke det har gitt meg så mange fordeler. Men jeg har hele tiden tatt med barna på teater og museer. Tatt de med på storbyferier, kjøpt bøker og brukt tid på de. Snakker med barna om det som skjer rundt om kring. Når det gjelder lekser og skole så møter jeg på alt av foreldremøter og leser alt av informasjon, men tror mange følger opp lekser mer enn det vi gjør. Jeg tenker at barna vil klare seg greit uansett og at de må få ta egne valg.(og få lov å feile også)
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #30 Skrevet 12. mars 2023 Se på kidsa som drakk seg stupfulle i Holmenkollen. Overload med selvbruning og swix outfit. Det er middelklasse oppdragelse. Anonymkode: 48bfc...a19
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå