AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Jeg kommer fra en enkel arbeiderklassefamilie. Mamma hjemmeværende og pappa bilmekaniker. På et litt tilfeldig vis endte jeg utdanna og har nå fått barn med en mann fra en helt annen type familie enn min. Vi krangler endel om oppdragelse. Jeg kan til en viss grad se at middelklassebarn oppfører seg bedre, men hva er det foreldrene gjør annerledes i oppdragelsen? Er det noen som kan gi meg råd og tips? Anonymkode: 58864...7ce
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Hva er «arbeiderklasseoppdragelse»? Hvor er dere uenige? Anonymkode: 1df65...6e7 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Som et middelklassebarn med et middelklassebarn lurer jeg på hva arbeiderklasseoppdragelse er? Jeg visste ikke at det var forskjell.... Anonymkode: cc1e7...e32 7 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 Det er mange forskjellige oppdragelsesstiler, både i arbeiderklasse og middelklasse, men hvis du er ute etter noe typisk, vil jeg si middelklassebarna får mer hjelp. Hjelp til leksene f.eks., ikke bare beskjed om å gjøre dem. Mer tradisjonelle arbeiderklasseforeldre kan oppfatte det som dulling, men det gjør at de får bedre skoleresultater og bedre sjanse for å klare seg i høyere utdanning. Kan du gi noen eksempler på ting du og mannen din er uenige om? Alt har helt sikkert ikke med klassebakgrunn å gjøre heller. Anonymkode: 46d3e...9b0 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 Men, det er jo en generasjonsforskjell her også? Oppdrar du barna dine slik du selv ble oppdratt? Om du snakker 90/00-talls arbeiderklasseoppdragelse forbinder jeg det med holdningen "så lenge det går fysisk bra med deg går det bra med deg". Altså, lite rom for barns følelser, beskjed om å gå på rommet om man ikke oppførte seg, husarrest, etc. "Det er vel ikke noe å gråte for" osv. Generelt mindre lek med barn enn nå osv. Som noen over her skrev, mer hjelp og veiledning fra middelklassen kanskje? Da jeg vokste opp var det middelklasseforeldrene som kjørte til kamper og stilte på dugnader. Jeg har antatt at forskjellen på arbeiderklasse- og middelklasseoppdragelse ligger litt i utdanning og hvorvidt man har lest seg opp om oppdragelse eller ikke. Jesper Juul kom vel med bøker allerede på 90-tallet, men vet ikke om de tok av den gang. Generelt har jeg antatt at arbeiderklasseoppdragelse er mer autoritær, mens middelklassen i større grad forsøker å være autoritativ, men at begge grupper har tendenser til å bli ettergivende. Er jeg på villspor? Anonymkode: c4979...c92 4
Helene1982 Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 Jeg vokste opp i middelklasse, men begge foreldrene mine hadde mødre som jobbet, i likhet med min mor. jeg savnet faren min av og til i oppveksten da han aldri kom hjem fra jobb før sent, men han var flink til å bruke tiden han hadde sammen med oss barna godt. Mamma hadde en mer normal arbeidstid. Vi måtte være utendørs da det var fint vær, og vi sto på ski i vinterferien og påskeferien og var i "syden" på sommeren. Ikke i alle ferier, men jeg var aldri redd for at vi ikke skulle ha penger nok i oppveksten.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 Vekt på høflighet, manerer. Bordskikk hjemme og ute. Bøker, kultur, friluftsliv, skole viktig. Anonymkode: 7089f...546 10 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 TS: Takk for mange innspill! Største forskjellen på min mann og meg er at jeg er nok litt mer autoritær enn han. Han har långt mer tålamod enn meg. Når jeg tenker at jeg burde ha litt annerledes foreldrestil kommer jeg til kort. Hvordan forklarer man god oppførsel overfor småskolebarnet for eksempel? Han har plukket opp endel atferd fra andre, eller kanskje de har påvirket hverandre, jeg vet ikke. Saken er at jeg har inntrykk av at det er kun barna fra lavere sosioøkonomiske kår som har disse trekkene. Samtidig så vet jeg ikke hvordan snakke med sønnen min om det. Anonymkode: 58864...7ce
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kommer fra en enkel arbeiderklassefamilie. Mamma hjemmeværende og pappa bilmekaniker. På et litt tilfeldig vis endte jeg utdanna og har nå fått barn med en mann fra en helt annen type familie enn min. Vi krangler endel om oppdragelse. Jeg kan til en viss grad se at middelklassebarn oppfører seg bedre, men hva er det foreldrene gjør annerledes i oppdragelsen? Er det noen som kan gi meg råd og tips? Anonymkode: 58864...7ce Dette har ingenting med "samfunnsklasse" å gjøre, det har vel ner med at du har vokst opp i en utypisk familie etter norske forhold å regne. Det er helt unormalt for din aldersgruppe (som har småbarn nå) å komme fra familier der en er hjemmeværende og der å ta utdanning er utypisk. Du kan nok regne med at mannen din er mer typisk for det samfunnet vi lever i. Anonymkode: d1f3f...ba6 1 1
Kvalitet Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS: Takk for mange innspill! Største forskjellen på min mann og meg er at jeg er nok litt mer autoritær enn han. Han har långt mer tålamod enn meg. Når jeg tenker at jeg burde ha litt annerledes foreldrestil kommer jeg til kort. Hvordan forklarer man god oppførsel overfor småskolebarnet for eksempel? Han har plukket opp endel atferd fra andre, eller kanskje de har påvirket hverandre, jeg vet ikke. Saken er at jeg har inntrykk av at det er kun barna fra lavere sosioøkonomiske kår som har disse trekkene. Samtidig så vet jeg ikke hvordan snakke med sønnen min om det. Anonymkode: 58864...7ce Kanskje heller gå foran som et godt eksempel. Lære barna å vente på tur med å prate, sitte med bordet selv om de har spist ferdig. Takk for maten. Hilse høflig, aldri baksnakke, ta dem med på teater. Snakke om hvordan man er en god venn. Ta barna på alvor, samtidig som du lærer dem å være pliktoppfyllende. Osv 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #11 Skrevet 11. mars 2023 Jeg tenker det har mye med input og med adferdsregulering å gjøre. Ungen bør lære å være på bibliotek, restaurant, teater og fly og museum på en akseptabel måte. Snakke om kultur med ungen, og være påpasselig med å ikke uttrykke dårlige stereotype holdninger. Anonymkode: 72797...4cd 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #12 Skrevet 11. mars 2023 De har større fokus på kulturell kapital og lekekompetanse Anonymkode: 48bfc...a19 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #13 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vekt på høflighet, manerer. Bordskikk hjemme og ute. Bøker, kultur, friluftsliv, skole viktig. Anonymkode: 7089f...546 Nja, jeg vil heller si vekt på respekt for individet. Det er arbeiderklassen som har vekt på at man alltid skal lyde autoriteter for eksempel. Middelklassen har ikke så stort fokus på «du må alltid gjøre som læreren sier.» De fokuserer mer på at barn skal respekteres som individer, og læreren er der for å jobbe for deg, og lære deg ting. Anonymkode: bed9d...d8f 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #14 Skrevet 11. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: TS: Takk for mange innspill! Største forskjellen på min mann og meg er at jeg er nok litt mer autoritær enn han. Han har långt mer tålamod enn meg. Når jeg tenker at jeg burde ha litt annerledes foreldrestil kommer jeg til kort. Hvordan forklarer man god oppførsel overfor småskolebarnet for eksempel? Han har plukket opp endel atferd fra andre, eller kanskje de har påvirket hverandre, jeg vet ikke. Saken er at jeg har inntrykk av at det er kun barna fra lavere sosioøkonomiske kår som har disse trekkene. Samtidig så vet jeg ikke hvordan snakke med sønnen min om det. Anonymkode: 58864...7ce Hei ts, har du lest noe om barneoppdragelse? Hedvig Montgomery er jo veldig populær for tiden for eksempel. Om du synes det er pes å lese finnes bøkene hennes som lydbøker, og hun har en veldig grei podcast som heter Foreldrekoden, i samarbeid med Aftenposten. Du spør om hvordan man forklarer god oppførsel til småskolebarn, som andre er inne på er man nå mer opptatt av å vise god oppførsel, samt å hjelpe og tilrettelegge for regulering av følelser osv. Kan du tenke deg til hva som ligger bak den dårlige oppførselen? Anonymkode: c4979...c92
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #15 Skrevet 11. mars 2023 Jeg tror du overtenker endel, jeg? Det skal være rom for følelser og tålmodighet når det gjeler endel ting, men direkte dårlig oppførsel er det ikke noe rom for her ihvertfall. Vi bruker mye konsekvenser i form av å fjerne goder ved dårlig oppførsel, feks iPaden. Da blir han sint og lei seg og det er lov. Når han har roet seg snakker vi om det og forklarer utifra hva det gjelder. Har han vært stygg med noen på skolen? Hvordan ville han selv følt det hvis noen var stygg mot han? Prøver å sette han i andres sko. Vær mot andre som du vil at de skal være med deg osv. Ny sjanse neste dag. Noen ganger får man vite om ting litt for sent til at en konsekvens er passede, da snakker vi om det og forteller at skjer det en gang ting så skjer *sett inn konsekvens*. Vi duller ikke med dårlig oppførsel. Anonymkode: 5ef59...fc1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #16 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS: Takk for mange innspill! Største forskjellen på min mann og meg er at jeg er nok litt mer autoritær enn han. Han har långt mer tålamod enn meg. Når jeg tenker at jeg burde ha litt annerledes foreldrestil kommer jeg til kort. Hvordan forklarer man god oppførsel overfor småskolebarnet for eksempel? Han har plukket opp endel atferd fra andre, eller kanskje de har påvirket hverandre, jeg vet ikke. Saken er at jeg har inntrykk av at det er kun barna fra lavere sosioøkonomiske kår som har disse trekkene. Samtidig så vet jeg ikke hvordan snakke med sønnen min om det. Anonymkode: 58864...7ce TS er du svensk? Det kan nok ligge mer i forskjellene mellom dere enn typisk arbeider-/middelklasse hvis du faktisk er fra Sverige.. Anonymkode: 40625...55c 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #17 Skrevet 11. mars 2023 Kvalitet skrev (3 timer siden): Kanskje heller gå foran som et godt eksempel. Lære barna å vente på tur med å prate, sitte med bordet selv om de har spist ferdig. Takk for maten. Hilse høflig, aldri baksnakke, ta dem med på teater. Snakke om hvordan man er en god venn. Ta barna på alvor, samtidig som du lærer dem å være pliktoppfyllende. Osv Sitte VED bordet mener du kanskje? Anonymkode: 25309...f59
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #18 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS: Takk for mange innspill! Største forskjellen på min mann og meg er at jeg er nok litt mer autoritær enn han. Han har långt mer tålamod enn meg. Når jeg tenker at jeg burde ha litt annerledes foreldrestil kommer jeg til kort. Hvordan forklarer man god oppførsel overfor småskolebarnet for eksempel? Han har plukket opp endel atferd fra andre, eller kanskje de har påvirket hverandre, jeg vet ikke. Saken er at jeg har inntrykk av at det er kun barna fra lavere sosioøkonomiske kår som har disse trekkene. Samtidig så vet jeg ikke hvordan snakke med sønnen min om det. Anonymkode: 58864...7ce Er i samme båt som deg på et vis. Ble oppdratt av veldig ung alenemor som var veldig opptatt av fester og fri tilværelse, men som studerte og ble voksen underveis. I dag har hun helt andre verdier og er hardtarbeidende og ryddig. Vokste opp med null regler og lite veiledning, så hadde ingen for rollemodell for hvordan man bør være tilstede som forelder. Her tror jeg kunnskap er nøkkelen. Vi mangler verktøy, men heldigvis finnes det masse forskning og litteratur for foreldre om hvordan man kan forstå og prate med barn. Har lest en del selv og følt at det hjalp masse! Jeg kunne bli rasende før, mens nå går tankene mine umiddelbart til å tolke hva skjer i barnet nå, og hvordan kan jeg nå frem best. I min erfaring er en autoritær foreldrestil å gjøre det vanskelig for seg selv, da du vil møte motstand i barna. Tror kanskje forskjellen ligger i at middelklasseforeldre med utdannelse gjerne tar mer reflekterte valg ifht sin egen adferd og også overordnet plan for oppdragelsen. Uten kunnskap eller plan er det følelsene som styrer skuta, og barn har en tendens til å trigge de beste og det værste i oss. Les litt og gjør deg opp din egen mening. Ideelt sett kunne dere valgt en bok å lest den begge to for så å diskutere hva dere er enige/uenige med forfatteren om. Vi har prøvd det her med varierende hell, men lærte i hvert fall mye om hverandre! Anonymkode: d59e7...adb 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #19 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nja, jeg vil heller si vekt på respekt for individet. Det er arbeiderklassen som har vekt på at man alltid skal lyde autoriteter for eksempel. Middelklassen har ikke så stort fokus på «du må alltid gjøre som læreren sier.» De fokuserer mer på at barn skal respekteres som individer, og læreren er der for å jobbe for deg, og lære deg ting. Anonymkode: bed9d...d8f Ikke rart det går dårlig i skolen om dagen om det er dette barna lærer. Anonymkode: 27593...f02 1
Gjest Adobyen Skrevet 11. mars 2023 #20 Skrevet 11. mars 2023 Vi leser mye om mobbing i skolen, både elever og lærere blir mobbet av elever. Ser også her på forumet at voksne folk mobber. Foreldrenes holdninger smitter over på barna. Det er viktig å omtale andre mennesker på en respektfull måte når dere er sammen med barn. Ikke feie bort alle kommentarer om egne barns dårlige oppførsel med at « det må man jo tåle». Jeg har ikke barn, og har derfor ikke vært i foreldrenes sko, men akkurat dette utvikler seg feil vei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå