gnor Skrevet 25. august 2023 #141 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Katter og hunder blir overvektige fordi de får brødskiver og alskens andre greier som de ikke er ment å spise. Og ja, de beveger seg kanskje også mindre enn de ville gjort i vill tilstand. Ikke engang sau blir overvektige når de beiter, selv om de ikke gjør annet enn å spise og sove bokstavelig talt midt i et matfat. Men det er altså den "ville tilstanden" jeg anbefaler, når det gjelder både mat og aktivitet. Anonymkode: 29987...e09 Sau blir ikke overvektig fordi de gjør ikke stort annet enn å spise og sove. Gresset er svært næringsfattig og ikke noe å bli feit på for å se det slik. Ble de derimot foret med ubegrenset mengder med kraftfor ville det sett veldig annerledes ut. Katter og hunder blir overvektige fordi de har stor tilgang på næringsrik mat, ikke ulikt mennesker. Ville dyr har i all hovedsak ikke den tilgangen. Derfor er sult og avmagring alltid et større problem slik det også har vært for mennesker helt opp til moderne tid. Nå har vi overflod. Det er problemet og vi har sultet så lenge at vi er programmert til å sluke i oss det mest næringsrike vi finner. Fett og sukker samme "tilter" vi av og det er ikke tilfeldig. Det er vår hundretusenår gamle gener som sier "HIV INNPÅ, DU VET IKKE NÅR DU FÅR TILGANG PÅ SLIKT NESTE GANG". Og steinalderfolk reagerte på akkurat samme måte, det var bare det at de vasset ikke fett og sukker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnor Skrevet 25. august 2023 #142 Del Skrevet 25. august 2023 umAxa skrev (9 timer siden): https://images.ctfassets.net/stnv4edzz8v3/9iZC2OkqcaC8Lmi8OCtEB/fe12efc80d1e7376eb50677fd13af2dd/CDC_Heart_Disease_Age_Adjusted_Deaths.png Trippel så mange døde av hjerte og kar sykdommer på 1960 enn 1920, Det er godt mulig at det er færre som dør av det nå i 2000 tallet, men tvilsomt er det pre 1920 tallet. VI kan alltids diskutere hvor vidt rapsolje er sunt/usunt og er største faktoren for sykdommer eller ei, men å insinuere at hjerte og kar sykdommer "alltid har eksistert" blir å ignorere at det er har skjedd en plutselig utvikling. Dette er utviklingen av hjerteinfarkt dødsfall siden 1970, generelt da planteoljer eksploderte i forbruk. https://tidsskriftet.no/2016/05/kronikk/hjerteinfarkt-og-na-et-50-ars-perspektiv I linken ligger en graf som viser at hyppigheten pr 100 000 har falt fra 250 til 30 ish Så hvordan planteoljer kan være så farlig forblir et mysterie som ikke løses av dårlige forskningsrapporter. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #143 Del Skrevet 25. august 2023 gnor skrev (3 minutter siden): Dette er utviklingen av hjerteinfarkt dødsfall siden 1970, generelt da planteoljer eksploderte i forbruk. https://tidsskriftet.no/2016/05/kronikk/hjerteinfarkt-og-na-et-50-ars-perspektiv I linken ligger en graf som viser at hyppigheten pr 100 000 har falt fra 250 til 30 ish Så hvordan planteoljer kan være så farlig forblir et mysterie som ikke løses av dårlige forskningsrapporter. Jeg har ikke lyst å kaste meg inn i debatten om fett, men vil alikevel si at antall dødsfall med bakgrunn i hjerteinfarkt siden 1970 nok er sterkt påvirket av medisinsk behandling i akuttfasen og hvor mye raskere mange får hjelp når det først skjer. Anonymkode: 6e4fc...c00 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadasikkert29 Skrevet 25. august 2023 #144 Del Skrevet 25. august 2023 (endret) . Endret 25. august 2023 av Jadasikkert29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #145 Del Skrevet 25. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Du må nesten vise hva det er hun konkret sier om kaldpresset, filtrert rapsolje, for jeg har virkelig ikke tid til å sitte her og bla gjennom alle artiklene på den nettsiden. Akkurat som det ikke holder å henvise til hele Aftenposten for eksempel - du må jo spesifisere hvilken artikkel du viser til. Anonymkode: 91393...811 Jeg kan godt gi deg en drøss linker til fagfolk som advarer ikke bare mot rapsolje, men mot frøoljer generelt, til og med umettet fett generelt (og spesielt linolsyre), og til og med plantemat generelt - med henvisning til flere studier enn du og jeg noen gang vil orke å lese (og heller ikke har kompetansen til å vurdere validiteten av). Hvis du vil ha sånne ting skal du få så masse du vil, men jeg mener som nevnt at det hverken er tilfredsstillende eller nødvendig for å vurdere hva vi bør spise. Når det gjelder rapsolje, og la oss ta den norske, rene, kaldpressede som eksempel, så kan det hende du har rett i at den ikke er skadelig og forholdsvis sunn (i gitte mengder og sammenlignet med andre fettkilder). Men at den skal være sunnere enn naturlig fett fra dyr, regner jeg for å være helt ekstremt usannsynlig. Hvis det er tilfelle, så lurer jeg på hvordan i all verden evolusjonen har fungert på oss mennesker, som har gjort at vi har det best med en matvare som ikke eksisterte før 1950-tallet (rapsolje eksisterte før, men det var da den ble utbredt i kostholdet). Jeg er sikker på at naturlig fett er det sunneste av samme grunn som jeg tror det er sunnere å få frisk luft enn å sitte inne hele dagen, at det er sunnere å gå barføtt enn med høye hæler, sunnere å sove om natta enn på dagen, sunnere å få bevege seg enn å ligge på sofaen etc etc etc. Det finnes drøssevis med studier på både frisk luft, skotøy, søvn, bevegelse og alt mulig annet, men jeg trenger faktisk ikke å bli fortalt av en fagperson at alt dette er sunt, fordi det er helt åpenbart og selvsagt. Anonymkode: 29987...e09 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #146 Del Skrevet 25. august 2023 21 minutter siden, gnor said: Sau blir ikke overvektig fordi de gjør ikke stort annet enn å spise og sove. Gresset er svært næringsfattig og ikke noe å bli feit på for å se det slik. Ble de derimot foret med ubegrenset mengder med kraftfor ville det sett veldig annerledes ut. Katter og hunder blir overvektige fordi de har stor tilgang på næringsrik mat, ikke ulikt mennesker. Ville dyr har i all hovedsak ikke den tilgangen. Derfor er sult og avmagring alltid et større problem slik det også har vært for mennesker helt opp til moderne tid. Nå har vi overflod. Det er problemet og vi har sultet så lenge at vi er programmert til å sluke i oss det mest næringsrike vi finner. Fett og sukker samme "tilter" vi av og det er ikke tilfeldig. Det er vår hundretusenår gamle gener som sier "HIV INNPÅ, DU VET IKKE NÅR DU FÅR TILGANG PÅ SLIKT NESTE GANG". Og steinalderfolk reagerte på akkurat samme måte, det var bare det at de vasset ikke fett og sukker. Overvekt og alt som følger med er svært uvanlig i tradisjonelle samfunn. Som du sier er det den moderne maten som er problemet, for det er ikke slik at alle stammesamfunn tilfeldigvis har fått tak i akkurat så mye mat som de trenger, så de ikke ble hverken overvektige eller undervektige. De kan ha svært god tilgang til næringsrik mat. Mye moderne mat har mye energi og lite næring. Anonymkode: 29987...e09 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaane doe Skrevet 25. august 2023 #147 Del Skrevet 25. august 2023 "Rapsolje og linfrøolje er også en god kilde til vegetabilsk omega-3 (alfa-linolensyre). Både olivenolje og andre planteoljer med mye umettet fett (som rapsolje) er forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdom sammenliknet med meierismør og hardt fett " - https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/ekspertuttalelse-om-fett/hvilke-planteoljer-er-sunnest 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnor Skrevet 25. august 2023 #148 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Overvekt og alt som følger med er svært uvanlig i tradisjonelle samfunn. Som du sier er det den moderne maten som er problemet, for det er ikke slik at alle stammesamfunn tilfeldigvis har fått tak i akkurat så mye mat som de trenger, så de ikke ble hverken overvektige eller undervektige. De kan ha svært god tilgang til næringsrik mat. Mye moderne mat har mye energi og lite næring. Anonymkode: 29987...e09 Det er nok slik at de har akkurat så mye mat de trenger noen ganger og oftere mindre enn det de trenger. Skyhøy barnedødlighet pga sykdom og underernæring er nok også en del av forklaringen. Jordens befolkning tok virkelig fart når vi startet jordbruk, først da kunne vi fø flere. Før det døde de svakeste av sult. /steinalderromanse. Jeg mente ikke at maten er problemet, overfloden er problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnor Skrevet 25. august 2023 #149 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke lyst å kaste meg inn i debatten om fett, men vil alikevel si at antall dødsfall med bakgrunn i hjerteinfarkt siden 1970 nok er sterkt påvirket av medisinsk behandling i akuttfasen og hvor mye raskere mange får hjelp når det først skjer. Anonymkode: 6e4fc...c00 Det er nok bare litt av sannheten. Jeg har hatt infarkt bla fordi jeg har hyperkolestolomi. En genfeil man ikke spiser seg frisk fra. På hjerteskolen som alle med hjertesykdom får tilbud om, så lærer man litt om utviklingen og i dag er den typiske infarkten mindre og ikke dødelig, på 70 tallet var den massiv og førte til nesten øyeblikkelig død. Det var alle de der +50 bare datt omm og døde. Altså ikke noe man kunne reddet med moderne medisinsk behandling. Alt tyder på at det er livsstil og kosthold som er årsaken til endringen. Det er de små og mellomstore infarktene som har nytte av moderne metoder. Jeg var inn og ut av "hjerteoperasjon" på to timer. Da var jeg sjekket, stentet of lå litt småsusete på intensiven noen timer før jeg lå på hjerteavdeling et par dager. Den behandlingen sammen med de sterke blodfortynnende jeg fikk på legevakta gjorde at jeg fikk lite eller ingen men av infarkten. Hadde det vært 40 år tidligere hadde de ikke hatt annet enn globioid å gi meg før de evt splittet brystkassa og byttet blodårer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #150 Del Skrevet 25. august 2023 Jeg bor alene og bruker vel en flaske/liter rapsolje på 2-3 år. Det er ikke så mye at det vil utgjøre noen stor effekt på helsen, verken positivt eller negativt. Bruker forsåvidt også meierismør iblant til steking/baking. Her er det vel snakk om 100 g/året. Spiser avokado og nøtter bevisst pga det gode fettet. Tenker at dette er helt ok både når det gjerder hva jeg tilfører kroppen og mitt forhold til mat. For meg er det mer skadelig å være overopptatt av "sunnhet". Anonymkode: 14690...23a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #151 Del Skrevet 25. august 2023 26 minutter siden, gnor said: Det er nok slik at de har akkurat så mye mat de trenger noen ganger og oftere mindre enn det de trenger. Skyhøy barnedødlighet pga sykdom og underernæring er nok også en del av forklaringen. Jordens befolkning tok virkelig fart når vi startet jordbruk, først da kunne vi fø flere. Før det døde de svakeste av sult. /steinalderromanse. Jeg mente ikke at maten er problemet, overfloden er problemet. Overflod av maten vi er ment å spise, er ikke problemet. Jeg har huset fullt av kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Jeg unngår ting med sukker, ultraprosessert mat, og generelt mat med mye karbohydrater. Jeg spiser når jeg er sulten og slutter når jeg er mett. Etter at jeg begynte med det har jeg mistet en del fett og lagt på meg en del muskelmasse og fått det bedre på alle vis. Hvis jeg skulle spist for mye av denne maten måtte jeg ha tvunget det i meg. Det er ikke slik at hverken mennesker eller dyr spiser til de sprekker hvis de har sjansen. Det reguleres av appetitten, som igjen styres av hvorvidt vi har fått i oss den næringen vi trenger. Overvekt gir ingen fordeler i naturen, tvert imot. Dette kan hvem som helst teste selv: spis deg skikkelig mett på en ordentlig hjemmelaget middag. Se om du klarer å doble energiinntaket ved å spise nøyaktig samme måltid en gang til. Det går ikke. Men du vil neppe ha problemer med å spise like mye energi i form av iskrem og sjokolade og brus til dessert, selv om du nettopp har fått i deg kanskje hele dagsbehovet gjennom middagen. Hva du spiser bestemmer hvor mye du spiser. Hvis din hypotese er korrekt, ville jordbruket bare gjort oss fetere, ikke at vi ble flere. Det ser man for øvrig i dyrebestander i naturen også: god tilgang på mat gir ikke overvekt, men derimot flere dyr. Anonymkode: 29987...e09 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #152 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Overflod av maten vi er ment å spise, er ikke problemet. Jeg har huset fullt av kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Jeg unngår ting med sukker, ultraprosessert mat, og generelt mat med mye karbohydrater. Jeg spiser når jeg er sulten og slutter når jeg er mett. Etter at jeg begynte med det har jeg mistet en del fett og lagt på meg en del muskelmasse og fått det bedre på alle vis. Hvis jeg skulle spist for mye av denne maten måtte jeg ha tvunget det i meg. Det er ikke slik at hverken mennesker eller dyr spiser til de sprekker hvis de har sjansen. Det reguleres av appetitten, som igjen styres av hvorvidt vi har fått i oss den næringen vi trenger. Overvekt gir ingen fordeler i naturen, tvert imot. Dette kan hvem som helst teste selv: spis deg skikkelig mett på en ordentlig hjemmelaget middag. Se om du klarer å doble energiinntaket ved å spise nøyaktig samme måltid en gang til. Det går ikke. Men du vil neppe ha problemer med å spise like mye energi i form av iskrem og sjokolade og brus til dessert, selv om du nettopp har fått i deg kanskje hele dagsbehovet gjennom middagen. Hva du spiser bestemmer hvor mye du spiser. Hvis din hypotese er korrekt, ville jordbruket bare gjort oss fetere, ikke at vi ble flere. Det ser man for øvrig i dyrebestander i naturen også: god tilgang på mat gir ikke overvekt, men derimot flere dyr. Anonymkode: 29987...e09 100 %. enig. Jeg tok eksempelet pasta vs biffmiddag tidligere i tråden. Pasta gjør meg bare mer sulten, ihvertfall kortvarig mett. Det er "død" mat uten særlig nyttig næring. Det trigger også cravings til mer "hvit" mat. Biff derimot gir meg mye viktig næring som kroppen klarer å ta opp og bruke med en gang. Det har de riktige proteinene, og holder meg mett lenge. Jeg klarer ikke overspise på biff. Det er som du sier derimot lett å overspise på potetgull og godteri, pizza, og alt shit som ikke er bra for oss. Gi meg et nystekt brød og en blokk med brunost, så kan jeg lett overspise på dette også. Nå er ikke jeg verken keto eller carnivore, men jeg hører jevnt over at det ble slutt på overspisingen hos de som lever sånn. Anonymkode: 45088...b80 2 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #153 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg bor alene og bruker vel en flaske/liter rapsolje på 2-3 år. Det er ikke så mye at det vil utgjøre noen stor effekt på helsen, verken positivt eller negativt. Bruker forsåvidt også meierismør iblant til steking/baking. Her er det vel snakk om 100 g/året. Spiser avokado og nøtter bevisst pga det gode fettet. Tenker at dette er helt ok både når det gjerder hva jeg tilfører kroppen og mitt forhold til mat. For meg er det mer skadelig å være overopptatt av "sunnhet". Anonymkode: 14690...23a 1 flaske på 2-3 år er selvsagt ikke mye olje i det hele tatt. Så lenge man i tillegg holder seg unna prosessert mat, så er det i hvertfall greit. Problemet er at de putter mye rapsolje i det meste av pålegg og ferdigmat, så sammenlagt blir det veldig mye. Og veldig mange spiser mye prosessert mat. Uavhengig av olje, så er det uansett helheten i et kosthold som teller. Jeg steker heller laksen og grønnsakene i litt rapsolje enn å spise sjokadepålegg, grandiosa, Ritz kjeks, osv. Anonymkode: 45088...b80 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 25. august 2023 #154 Del Skrevet 25. august 2023 On 3/30/2023 at 9:06 AM, AnonymBruker said: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24811552/ Ja, det var faktisk uvanlig å dø av hjertesykdom i gamle dager. Det er, så vidt jeg vet, også veldig sjelden i resten av dyreriket. Anonymkode: 29987...e09 [Nå hoppet jeg over noen sider, så jeg vet ikke om andre har svart noe lignende – men jeg tar sjansen:] Det står ikke noe her om at frøoljene har noen skyld i økningen av hjerte- og karsykdommer. De legger riktignok en del av skylda på kostholdet, men en av hovedårsakene er røyking. Jeg siterer: This increase was associated with an increase in smoking and dietary changes leading to an increase in serum cholesterol levels. "Dietary changes" betyr ikke nødvendigvis mer frøolje. Endringene kan like gjerne (og mer sannsynlig) være mer rødt kjøtt (som hamburgere) , mer hvitt brød (som hamburgerbrød) frityrstekt (påmmfri) og ultraprosessert mat (som snacks). Nå inntar vi mer plante- og frøoljer enn noen gang før, og det er færre som dør av hjerte- og karsykdommer. Samtidig er det færre som røyker, så det er ikke helt umulig at det finnes en sammenheng der … Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #155 Del Skrevet 26. august 2023 Litt på siden av debatten, men jeg ler meg skakk av folk som sammenlikner dagens kosthold med steinalderen. Da var gjennomsnittlig levealder 30 - TREDVE - år, det kan ikke på noen som helst måte være noe ideal. Selv i vår fettrike verden er det svært få som dør av hjerteinfarkt som følge av fett i blodårene før de fyller 40. Anonymkode: fa208...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #156 Del Skrevet 26. august 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Litt på siden av debatten, men jeg ler meg skakk av folk som sammenlikner dagens kosthold med steinalderen. Da var gjennomsnittlig levealder 30 - TREDVE - år, det kan ikke på noen som helst måte være noe ideal. Selv i vår fettrike verden er det svært få som dør av hjerteinfarkt som følge av fett i blodårene før de fyller 40. Anonymkode: fa208...275 Vi vet faktisk ikke så mye om gjennomsnittlig levealder i steinalderen, siden vi tross alt finner få skjeletter. Gjennomsnittsalderen var utvilsomt lavere, men det skyldes nok først og fremst mye større barnedødelighet og ulykker og infeksjoner som i dag er lette å unngå. Vi kan i alle fall være ganske sikre på at de som overlevde ungdomstiden ikke døde av komplikasjoner av overvekt slik som i dag. Tenk på mennesker på den tiden som et hvilket som helst annet vilt dyr. Vi var ekstremt godt tilpasset miljøet vi faktisk levde i. Ville dyr er friske og blir ikke syke av maten de spiser. Det gjaldt oss også. Eller for å snu på det: hvis vi ikke var tilpasset å spise det som finnes i naturen, hva i all verden var det meningen at vi skulle spise da? Ventet evolusjonen bare på at noen skulle finne opp frøoljer og lettprodukter? Forresten ser det ut til at fettrik kost ikke fører til hjerteproblemer likevel. Det er en myte på linje med at man bør unngå egg pga. kolesterolinnholdet. Anonymkode: 29987...e09 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #157 Del Skrevet 26. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Litt på siden av debatten, men jeg ler meg skakk av folk som sammenlikner dagens kosthold med steinalderen. Da var gjennomsnittlig levealder 30 - TREDVE - år, det kan ikke på noen som helst måte være noe ideal. Selv i vår fettrike verden er det svært få som dør av hjerteinfarkt som følge av fett i blodårene før de fyller 40. Anonymkode: fa208...275 Merk at noe av grunnen til at tallet er så lavt er fordi mange barn døde, og flere kvinner døde da de fødte enn nå. Mennesker kunne fortsatt bli 60 år om de ikke ble skadet. Fossiler til døde gamle mennesker vil også i mindre grad overleve tiden enn fossiler til døde unge mennesker. Det kan være at vi har funnet mindre enn det som faktisk eksisterte Anonymkode: 45910...de6 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #158 Del Skrevet 26. august 2023 Jeg drikker ikke litersvis med raspolje. Bruker akkurat det som trengs. Også har jeg ungått bestemt type rødt kjøtt med mengde syre. Anonymkode: 2de00...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #159 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Litt på siden av debatten, men jeg ler meg skakk av folk som sammenlikner dagens kosthold med steinalderen. Da var gjennomsnittlig levealder 30 - TREDVE - år, det kan ikke på noen som helst måte være noe ideal. Selv i vår fettrike verden er det svært få som dør av hjerteinfarkt som følge av fett i blodårene før de fyller 40. Anonymkode: fa208...275 https://www.friskogfunksjonell.no/steinaldermenneskets-levealder/ Anonymkode: 45088...b80 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #160 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg drikker ikke litersvis med raspolje. Bruker akkurat det som trengs. Også har jeg ungått bestemt type rødt kjøtt med mengde syre. Anonymkode: 2de00...041 Det er vel ingen som drikker rapsolje, håper jeg i hvertfall. Problemet er at rapsolje puttes i det meste av prosessert mat, så mengden blir langt mer enn hva man kun bruker til steking. Så lenge man unngår prosessert mat, så er det jo greit. Anonymkode: 45088...b80 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå