Gå til innhold

Tror virkelig mange at rapsolje er sunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får google litt utenfor Norgeskartet. 

Anonymkode: 45088...b80

du kan med andre ord ikke vise til dokumentasjon for ditt syn.

Og hvis du hadde giddet å lese det du er uenig i, så ville du visst at vi har fastslått at norskprodusert rapsolje ikke er det samme som kanadisk canola oil.

Anonymkode: 91393...811

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, god fornuft sier at vi skal lytte til fagfolk. 

Den fornuften du viser til kaller jeg folkefornuften, og den er i svært mange av livets valg en helt  elendig rettesnor.

Forøvrig finnes der ikke eksempler på eksperter som sier ulike ting i denne tråden. Det finnes dokumentasjon på eksperter som sier at rapsolje er et godt valg, og så finnes der masse løse påstander fra anonyme brukere som sier noe annet. Det er altså ikke eksperter mot eksperter, men eksperter mot ab-koder.

Fagfolk endrer seg jevnt og kommer med motstridende råd. Fagfolk går også mot hverandre. "Folkefornuften" høres ut som en gjeng sauer som breker etter en leder. 

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2015/04/13/ask-the-expert-concerns-about-canola-oil/#:~:text=Most canola is chemically extracted,can even create trans fats.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

du kan med andre ord ikke vise til dokumentasjon for ditt syn.

Og hvis du hadde giddet å lese det du er uenig i, så ville du visst at vi har fastslått at norskprodusert rapsolje ikke er det samme som kanadisk canola oil.

https://magasinet.roede.com/kosthold-ernaering/hvilken-matolje-skal-jeg-velge/112679

"Mesteparten av rapsolje er produsert i Canada, men det dyrkes også her i Norge". 

Tror du virkelig folk ser på opprinnelsesland når de kjøper rapsolje?

Ikke fra Norge:

https://meny.no/varer/middagstilbehor/matoljer/rapsolje/rapsolje-7035620048883?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=8. Shopping | Produkter: Middagstilbehør&utm_term=&utm_content=CjwKCAjwoqGnBhAcEiwAwK-OkVz4nVFGaafhzdpN1P7vFaYhLDKbgVJjzi61PFsexayngzatu-41_BoC40sQAvD_BwE&gclid=CjwKCAjwoqGnBhAcEiwAwK-OkVz4nVFGaafhzdpN1P7vFaYhLDKbgVJjzi61PFsexayngzatu-41_BoC40sQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fagfolk endrer seg jevnt og kommer med motstridende råd. Fagfolk går også mot hverandre. "Folkefornuften" høres ut som en gjeng sauer som breker etter en leder. 

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2015/04/13/ask-the-expert-concerns-about-canola-oil/#:~:text=Most canola is chemically extracted,can even create trans fats.

Jeg snakker ikke om canola oil. Jeg snakker om norskprodusert rapsolje. Det er noe annet. Som jeg har sagt til deg ganske mange ganger nå. Følg med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er da fullstendig irrelevant for spørsmålet om det er sunt eller ikke. At folk ikke følger med, endrer jo ikke det faktum at norskprodusert rapsolje er et godt valg. Det er ikke sånn at gulerøtter blir usunne bare fordi du kjøper cola istedet for, og på samme måte er det selvsagt ikke slik at den norskproduserte rapsoljen blir dårlig fordi du kjøper en helt annen.

Giga logisk brist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

nå er jo ikke denne du viser til fra Canada, der de lager canola oil. Den er fra Polen. Jeg vet ikke hva prosesseringsgraden er for denne oljen, og det tviler jeg meget sterkt på at du vet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

nå var der jo flere kaldpressede norske oljer i utvalget i butikken du lenket til, så jeg vet ikke hvorfor du absolutt måtte velge den som ikke var norsk. Uredelig argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

nå er jo ikke denne du viser til fra Canada, der de lager canola oil. Den er fra Polen. Jeg vet ikke hva prosesseringsgraden er for denne oljen, og det tviler jeg meget sterkt på at du vet heller.

Jeg aner ikke prosesseringsgraden, poenget mitt er at alt man kjøper er ikke norsk. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

nå var der jo flere kaldpressede norske oljer i utvalget i butikken du lenket til, så jeg vet ikke hvorfor du absolutt måtte velge den som ikke var norsk. Uredelig argumentasjon.

Selvsagt er det flere oljer i utvalget, jeg prøver å poengtere at ikke alt som kjøpes i Norske butikker er norsk. Folk kjøper det som er billigst og tenker ikke på produksjonsland på ferdigvarer. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

“All rapsolje som er produsert i Norge er kaldpresset, altså produsert på samme måte som ekstra virgin olivenolje. Den er kun presset og filtrert, og absolutt ikke ultraprosessert, sier Nilsson.”

I tillegg til denne biokjemiker/forskeren, uttaler ernæringsfysiolog 

Jeg tenker det hun sier her, er svært oppklarende, og at det gir svaret på TS' spørsmål: 

Dette er et godt poeng og svarer på det største bildet av alle: prosessert mat er roten av mye av konflikten rundt vår matkultur.

Men for å begrense det innenfor olje, da rapsolje - Hvor stor andel av rapsolje/oliven olje som er i de norske butikkhyllene og norske husstander som benytter utelukket norsk kaldpresset rapsolje? 

Videre ser man på innholdsfortegnelsen av mye av matvarene som selges så står det ofte det inneholder rapsolje, f.eks fiskekaker - tror du det er norsk økologisk kaldpresset rapsolje, eller det billigste ultra prosesserte rapsoljen de har brukt?

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg aner ikke prosesseringsgraden, poenget mitt er at alt man kjøper er ikke norsk. 

Selvsagt er det flere oljer i utvalget, jeg prøver å poengtere at ikke alt som kjøpes i Norske butikker er norsk. Folk kjøper det som er billigst og tenker ikke på produksjonsland på ferdigvarer. 

nå var de fleste oljene i det utvalget norske eller svenske. 

Hva det koster, og hva folk kjøper, er uansett irrelevant.

Norskprodusert rapsolje er et godt valg.

Om cannola oil er et godt eller dårlig valg, gidder jeg ikke sette meg inn i, men jeg noterer meg at det er et mer prosessert produkt, muligens og ultraprosessert, som jeg fint kan avstå fra å kjøpe.

Men det er altså ikke grunnlag for å slå fast som den store "Regelen" at all rapsolje er fæle greier, når det som er sannheten er at norskprodusert rapsolje er et veldig godt valg.

Det er bedritent gjort å skremme folk fra det beste valget med udokumentert skremselspropaganda om et annet produkt (!!!), som mange her i tråden driver med.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (8 minutter siden):

Dette er et godt poeng og svarer på det største bildet av alle: prosessert mat er roten av mye av konflikten rundt vår matkultur.

Men for å begrense det innenfor olje, da rapsolje - Hvor stor andel av rapsolje/oliven olje som er i de norske butikkhyllene og norske husstander som benytter utelukket norsk kaldpresset rapsolje? 

Videre ser man på innholdsfortegnelsen av mye av matvarene som selges så står det ofte det inneholder rapsolje, f.eks fiskekaker - tror du det er norsk økologisk kaldpresset rapsolje, eller det billigste ultra prosesserte rapsoljen de har brukt?

det er det neppe, men bruker man rapsolje i fiskekaker så er de sannsynligvis ultraprosesserte av mange andre grunner og, så det blir litt merkelig å vinkle det spesifikt mot rapsoljen.

Altså, jeg er helt enig i at ultraprosessert mat bør unngås, inkludert ultraprosessert rapsolje.

Men at UP rapsolje eksisterer er ikke det samme som at all rapsolje er et dårlig valg. For det er jo direkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

det er det neppe, men bruker man rapsolje i fiskekaker så er de sannsynligvis ultraprosesserte av mange andre grunner og, så det blir litt merkelig å vinkle det spesifikt mot rapsoljen.

Altså, jeg er helt enig i at ultraprosessert mat bør unngås, inkludert ultraprosessert rapsolje.

Men at UP rapsolje eksisterer er ikke det samme som at all rapsolje er et dårlig valg. For det er jo direkte feil.

Poenget er hva som til syvende sist er det som havner på matfatet til Ola og Kari Nordmann og som også påvirker vår helse - og selv om det eksistere sunnere varianter der ute, så er det ikke det vi i gjennomsnitt får i oss. Tvert i mot det motsatte i disse dager med dyrere matvare priser og utgifter der man går etter de billigste alternativene.

Derfor er kunnskap om mat, mat-olje og ultra-prosessert mat svært viktig. Og en rask generell betraktning av allmennkunnskapen vi har i dag så er det langt flere som ikke er klar over at gjennomsnittmaten de kjøper og spiser den dag i dag, er skadelig på grunn av mengden av ultra-prosessert mat, inkludert den "vanlige" usunne rapsoljen som er omtrent 10-20% av vårt kosthold - rett og slett fordi den er tilsatt i så mye.

Endret av umAxa
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

nå var de fleste oljene i det utvalget norske eller svenske. 

Hva det koster, og hva folk kjøper, er uansett irrelevant.

Norskprodusert rapsolje er et godt valg.

Om cannola oil er et godt eller dårlig valg, gidder jeg ikke sette meg inn i, men jeg noterer meg at det er et mer prosessert produkt, muligens og ultraprosessert, som jeg fint kan avstå fra å kjøpe.

Men det er altså ikke grunnlag for å slå fast som den store "Regelen" at all rapsolje er fæle greier, når det som er sannheten er at norskprodusert rapsolje er et veldig godt valg.

Det er bedritent gjort å skremme folk fra det beste valget med udokumentert skremselspropaganda om et annet produkt (!!!), som mange her i tråden driver med.

Selvsagt er det ikke irrelevant. Folk tror rapsolje er rapsolje. Folk tror kjøtt er kjøtt. Når det ikke spesifiseres forskjellene på rapsolje og hva som anbefales vs ikke, så er ikke forbrukere bevisste. 

"Giga logisk" ;) 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er jo ikke riktig. Dyr blir også overvektige om de har rikelig tilgang på mat. Ikke sjelden å se overvektige katter og hunder. Dyr i det fri lever annerledes ja, fordi de må jobbe for maten. Det må ikke vi.

Anonymkode: fa208...275

Katter og hunder blir overvektige fordi de får brødskiver og alskens andre greier som de ikke er ment å spise. Og ja, de beveger seg kanskje også mindre enn de ville gjort i vill tilstand. Ikke engang sau blir overvektige når de beiter, selv om de ikke gjør annet enn å spise og sove bokstavelig talt midt i et matfat.

Men det er altså den "ville tilstanden" jeg anbefaler, når det gjelder både mat og aktivitet.

Anonymkode: 29987...e09

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilke fagfolk og eksperter er det som sier at rapsolje ikke er bra?

Jeg ser bare anonyme KGere og tik-tokere som hevder dette.

Vis meg fagfolk som hevder at rapsolje ikke er bra.

Her er en https://drcate.com/

Og det er veldig veldig veldid mange andre, både leger, ernæringsfysiologer, biologer, forskere osv. Om du har lyst kan jeg lenke til en drøss av dem. Og så kan du helt sikkert google deg fram til andre igjen som sier det er sunt.

Jeg tror ikke vi kommer så langt på den måten. Det er ikke vanskelig å finne fagfolk som støtter et bestemt syn. Men jeg tror som nevnt at naturen og evolusjonen gir oss den beste rettesnoren uansett. Jeg mener, se for deg et dyr. La oss si elg. Elgen har spist slik den gjør i hele sin eksistens som art. Er det da sannsynlig at vi kan finne opp en helt ny matvare, som ikke eksisterer i naturen, og at denne matvaren vil være sunnere for elgen enn det den spiser i naturen?

Tenk litt på det. Jeg kan ikke se for meg at f.eks hai egentlig blir syk av å spise fisk og at den ville fått bedre helse av å spise tomater. Men det er en slik absurd tankegang vi bruker på vår egen art - at maten vi har spist i mange millioner år gjør oss syke, og at evolusjonen ikke har tilpasset oss å leve av det som finnes i naturen, men av noe som må lages på en fabrikk!

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Selvsagt er det ikke irrelevant. Folk tror rapsolje er rapsolje. Folk tror kjøtt er kjøtt. Når det ikke spesifiseres forskjellene på rapsolje og hva som anbefales vs ikke, så er ikke forbrukere bevisste. 

"Giga logisk" ;) 

Fremdeles en avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Her er en https://drcate.com/

Og det er veldig veldig veldid mange andre, både leger, ernæringsfysiologer, biologer, forskere osv. Om du har lyst kan jeg lenke til en drøss av dem. Og så kan du helt sikkert google deg fram til andre igjen som sier det er sunt.

Jeg tror ikke vi kommer så langt på den måten. Det er ikke vanskelig å finne fagfolk som støtter et bestemt syn. Men jeg tror som nevnt at naturen og evolusjonen gir oss den beste rettesnoren uansett. Jeg mener, se for deg et dyr. La oss si elg. Elgen har spist slik den gjør i hele sin eksistens som art. Er det da sannsynlig at vi kan finne opp en helt ny matvare, som ikke eksisterer i naturen, og at denne matvaren vil være sunnere for elgen enn det den spiser i naturen?

Tenk litt på det. Jeg kan ikke se for meg at f.eks hai egentlig blir syk av å spise fisk og at den ville fått bedre helse av å spise tomater. Men det er en slik absurd tankegang vi bruker på vår egen art - at maten vi har spist i mange millioner år gjør oss syke, og at evolusjonen ikke har tilpasset oss å leve av det som finnes i naturen, men av noe som må lages på en fabrikk!

Du må nesten vise hva det er hun konkret sier om kaldpresset, filtrert rapsolje, for jeg har virkelig ikke tid til å sitte her og bla gjennom alle artiklene på den nettsiden. Akkurat som det ikke holder å henvise til hele Aftenposten for eksempel - du må jo spesifisere hvilken artikkel du viser til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får google litt utenfor Norgeskartet. 

Noe av poenget er vel nettopp at canola oil IKKE er det samme som rapsolje i Norge.
Canola oil er i all hovedsak fra en dårligere raps og går gjennom en lengre kjemisk prosess.
I norge brukes 1/3 av massen til olje, resten går til dyrefor.
Den kjemiske prosessen tar sikkert ut mer enn 1/3 og i et så knallhardt marked som i USA bruker man da denne enten man må eller ikke.
Det er også massivt med villedende info på nett hvor skruppelløse hiver seg på, kirsebær plukker dårlige forskningsrapporter og/eller feiltolker rapporter og setter sammen noe møl av påstander som overhode ikke holder vann. Men vi har ingen forutsetninger for å avsløre slikt. Man må være utdannet på området og forstå tallgrunnlaget og dermed avsløre hvorfor dette ikke holder.  
Nettopp i slike situasjoner som dette er det ekstremt vanskelig å manøvrere på nettet.
Det finnes hundrevis av gode forskningsprosjekter som viser at frøoljer ikke er farlig at gode oljer som Oliven og raps gir svært gode resultater over hele linjen inkludert markører for inflamasjon, blodsukker, LDL kolesterol osv. Men det er ikke åpenbart at legfolk som oss finner frem til disse som drukner i alt søppelet der ute.
Da er det rett og slett lurt å heller høre på Norske forskere som har viet hele karrieren sin til å forske på akkurat dette temaet.
Når ting ikke er som de skal være så ser vi reaksjoner som vi fikk ifm den nye kostholdsrapporten der flere trakk seg. 
Forskningsjuks skjer også i Norge men en god del av det avsløres og man må fortsatt kunne si at det er er 
A. Enkelttilfeller
B. I liten eller ingen grad snakk om korrupsjon men heller latskap eller sensasjonshunger.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må nesten vise hva det er hun konkret sier om kaldpresset, filtrert rapsolje, for jeg har virkelig ikke tid til å sitte her og bla gjennom alle artiklene på den nettsiden. Akkurat som det ikke holder å henvise til hele Aftenposten for eksempel - du må jo spesifisere hvilken artikkel du viser til.

At du ikke har tid eller prioriterer å ta tid er jo ikke et argument for at du har rett, og de tar feil.

Spørsmålet som skal stilles er om du har lyst til til å lære mer eller om du er fornøyd med det du allerede (tror) du kan.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (32 minutter siden):

At du ikke har tid eller prioriterer å ta tid er jo ikke et argument for at du har rett, og de tar feil.

Spørsmålet som skal stilles er om du har lyst til til å lære mer eller om du er fornøyd med det du allerede (tror) du kan.

jeg har allerede brukt masse tid, og kommet frem til et svar som er overbevisende argumentert av fagfolk. Jeg tror ikke denne damen snakker om filtrert, kaldpresset olje, rett og slett fordi det ikke er sannsynlig at hun har noe dårlig å si om den. Hvis noen mener jeg tar feil i det, så får de faktisk ta bryet selv med å finne det frem. Det var ikke min påstand, og da er det ikke min jobb å dokumentere den. Jeg har dokumentert hva jeg bygger mitt syn på flere ganger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...