Gå til innhold

Tror virkelig mange at rapsolje er sunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hjerteinfarkt (og overvekt, diabetes 2 osv) er en moderne sykdom, og kan dermed ikke være forårsaket av gammeldags mat. Før i tiden spiste man hovedsaklig fett fra dyr, det vil si smør, talg og ister, som i stor grad er mettet fett. Før i tiden var fettet fra gris enda mer fettet, da grisene fikk mer naturlig fôr.

Økningen i hjertesykdommer har kommet i takt med økt inntak av frøoljer. Hvis du ser hvordan f.eks rapsolje lages, vil det nok ikke friste så mye lenger. Det kan på ingen som helst måte kalles noe i nærheten av naturlig mat for hverken mennesker eller dyr - men så ble det da også opprinnelig laget for å brukes i maskiner. Grunnen til at det ble videreutviklet (man fant måter å kjemisk fjerne den vonde smaken og redusere giftstoffer) til "mat" handlet nok aller mest om at de hadde et stort overskudd av slik olje de ikke fikk brukt.

Hvis du lurer på hva mennesker er ment å spise, bør du se langt tilbake i historien, ikke til moderne tid hvor vi lager "mat" av ting vi aldri før har spist.

Anonymkode: 29987...e09

Hjerteinfarkt en moderne sykdom?! Det er faktisk nesten det dummeste jeg har hørt. 

Tenker du skal tenke deg om før du sprer om deg med helseskadelige råd. 

Anonymkode: 5f4bb...55a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvilke befolkninger har slitt med mangler og hjertesykdom når de spiser sin tradisjonelle kost?

Det er enorm variasjon i hva slike befolkninger spiser, og jeg innbiller meg ikke at alle er like sunne. Men vi vet uansett at hverken margarin, frøoljer, brød eller mye plantemat generelt er nødvendig for god helse.

Ingenting av det du sier gir mening. Ingen urbefolkningen lever til de blir eldre enn nordmenn i dagens samfunn. Før var levealder i Norge også lavere. 

Skal vi få i oss variert mat så spiser vi langt mer enn det som dyrkes i våre omgivelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hjerteinfarkt en moderne sykdom?! Det er faktisk nesten det dummeste jeg har hørt. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24811552/

Ja, det var faktisk uvanlig å dø av hjertesykdom i gamle dager. Det er, så vidt jeg vet, også veldig sjelden i resten av dyreriket.

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du kanskje begrunnet hvorfor det er så dumt som du mener det er, og presist hva du baserer din motsatte påstand på? Det ville gitt en bedre argument enn at du personlig synes noe høres dumt ut.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting av det du sier gir mening. Ingen urbefolkningen lever til de blir eldre enn nordmenn i dagens samfunn. Før var levealder i Norge også lavere. 

Skal vi få i oss variert mat så spiser vi langt mer enn det som dyrkes i våre omgivelser. 

Vi vet ikke så mye om gjennomsnittlig levealder i steinalderen siden det finnes så få skjeletter. Men vi vet at infeksjoner og ulykker var mer dødelig enn i dag. Det er i stor grad medisinsk behandling som gjør at vi lever lenge i dag, vi klarer å holde sykdommer i sjakk. Før i tiden var de neppe så plaget av livsstilssykdommer.

Og hvis en urbefolkning som lever tradisjonelt blir like gamle som oss, sier jo det ganske mye, at de klarer det uten blodtrykksmedisiner og hjerteoperasjoner osv.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger ikke å spise variert, vi trenger å spise næringsrikt :)

Variert og næringsrik er ikke synonymer. Og det vet vi helt uten tvil må være sant, fordi vi i millioner av år kun spiste det som var umiddelbart tilgjengelig. Likevel kunne vi spre oss og trives over hele planeten, fra Sahara til Arktis. Maten var ganske lite variert etter dagens standard og har hatt et stort innslag av kjøtt og/eller fisk. Fett og protein har for det aller meste kommet fra dyr.

Hvis du av en eller annen grunn vil kutte ut animalske matvarer, da må du spise veldig variert for å erstatte mest mulig av næringen du går glipp av. Et helt vegetarisk kosthold er ikke mulig med bare lokal mat.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Her foretrekkes olivenolje framfor raps. Evnt meierismør. Mener at det skal være bedre ifm forholdet mellom omega 3 og omega 6 i kroppen?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/11/2023 at 6:54 AM, AnonymBruker said:

Hva som er riktig kosthold for familiær hyperkolesterolemi vet vi ikke, men rådet om å kutte ned på mettet fett og kolesterol er ikke basert på fakta, så det du sier er feil.

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/07/200706113955.htm

"For decades, people diagnosed with familial hypercholesterolemia have been instructed to minimize their consumption of saturated fats to lower cholesterol and reduce their risks of heart disease. But a new study published in the journal BMJ Evidence-Based Medicine found no evidence to support those claims."

Uansett baserer man ikke kostholdsråd for hele befolkningen på 0,4% av befolkningen med en genfeil. 99,6% av befolkningen har ikke familiær hyperkolesterolemi.

Anonymkode: 39aa6...cf0

Nei, men de

On 3/11/2023 at 6:54 AM, AnonymBruker said:

Hva som er riktig kosthold for familiær hyperkolesterolemi vet vi ikke, men rådet om å kutte ned på mettet fett og kolesterol er ikke basert på fakta, så det du sier er feil.

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/07/200706113955.htm

"For decades, people diagnosed with familial hypercholesterolemia have been instructed to minimize their consumption of saturated fats to lower cholesterol and reduce their risks of heart disease. But a new study published in the journal BMJ Evidence-Based Medicine found no evidence to support those claims."

Uansett baserer man ikke kostholdsråd for hele befolkningen på 0,4% av befolkningen med en genfeil. 99,6% av befolkningen har ikke familiær hyperkolesterolemi.

Anonymkode: 39aa6...cf0

Så en artikkel mot mange skal endre ett helt kosthold?

Anonymkode: 4483a...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 4.39):

Rapsolje er prosessert olje, flere studier viser at det skapet inflammasjon i kroppen. Hva tenker du er galt med ekte meierismør?

Anonymkode: fd309...a58

Jeg bruker ekte meierismør nettopp fordi den er anti-inflammatorisk. 

Anonymkode: 7b390...171

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Her var det utrolig mange myter og mye feilinformasjon.
Norsk raps kaldpresses og filtreres (det er langt mindre prosessering enn melk), er naturlig svært lav på eucerin syre, overlegent best av alle planteoljene på forhold mellom Omega 6 og Omega 3,
rik på vitaminer, ikke hyperprosessert og er god til steking. Det er rett og slett den beste matoljen vi har. Og det må ikke forveksles med canola oil som er et langt mer prosessert produkt.
Olivenolje egner seg godt til steking og best er kaldpresset, om det smaker får den enkelte avgjøre. At man ikke skal bruke kaldpresset olje til steking er en myte. Nyere tester viser det motsatte.
Fett er helt nødvendig for kroppen og vi må ha det. Det er mengden av alt i sum som er problemet.
Nøtter, oliven og rapsolje er gode kilder.
Hjerte og karsykdommer (H&K): Vi har hatt en eventyrlig utvikling på H&K. Dødeligheten har falt kraftig siden starten av 70 tallet da de første rådene om å unngå mettet fett kom. Siden har vi redusert sukkerforbruket også med stor helsegevinst.
Problemer runt diabetes2 og H&K dreier seg i all hovedsak om fedme (og gener) Fettlever får man ikke primært av fett men av overspising. Fett trenger vi et daglig sunt kosthold. 
Noen, som jeg, er genetisk disponert for H&K og jeg har da alt rukket å få min første lille infarkt. Derfor søker jeg nyansert, forskningsbasert kunnskap. Det er skremmende å se folk anbefale animalsk fett foran rapsolje. Alt kan være giftig, men det er dosen som dreper. Eucerinsyre i norsk rapsolje er godt under grenseverdier. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosenrød skrev (På 22.6.2023 den 19.25):

Her foretrekkes olivenolje framfor raps. Evnt meierismør. Mener at det skal være bedre ifm forholdet mellom omega 3 og omega 6 i kroppen?

Det er veldig feil. Raps er overlegent best. Olivenolje her et omega 6 - Omega3 forhold på 11:1, Raps har 3:1. 
https://forskning.no/mat-og-helse/nordens-olivenolje-er-sunnest-av-de-vanlige-matoljene/2221789
Aftenposten har en annen artikkel med tabell som jeg ikke fant i farten.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (På 30.3.2023 den 9.24):

Kunne du kanskje begrunnet hvorfor det er så dumt som du mener det er, og presist hva du baserer din motsatte påstand på? Det ville gitt en bedre argument enn at du personlig synes noe høres dumt ut.

Hjerte og kar sykdommer har eksistert i alle tider og over alt hvor det var overflod ble folk rammet. 
I norge er disse på kraftig tilbakegang og vært det siden 70 tallet. Da døde mange ganger fler av dette.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gnor skrev (13 timer siden):

Det er veldig feil. Raps er overlegent best. Olivenolje her et omega 6 - Omega3 forhold på 11:1, Raps har 3:1. 
https://forskning.no/mat-og-helse/nordens-olivenolje-er-sunnest-av-de-vanlige-matoljene/2221789
Aftenposten har en annen artikkel med tabell som jeg ikke fant i farten.

Jeg har falt helt av etter all uenigheten om fett. Satser på fett fra fisk og nøtter. Og litt rapsolje.

Anonymkode: c5b1a...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 4.39):

Rapsolje er prosessert olje, flere studier viser at det skapet inflammasjon i kroppen. Hva tenker du er galt med ekte meierismør?

Anonymkode: fd309...a58

Smaker felt

Anonymkode: cd7c1...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 9.51):

Variert og næringsrik er ikke synonymer. Og det vet vi helt uten tvil må være sant, fordi vi i millioner av år kun spiste det som var umiddelbart tilgjengelig. Likevel kunne vi spre oss og trives over hele planeten, fra Sahara til Arktis. Maten var ganske lite variert etter dagens standard og har hatt et stort innslag av kjøtt og/eller fisk. Fett og protein har for det aller meste kommet fra dyr.

Hvis du av en eller annen grunn vil kutte ut animalske matvarer, da må du spise veldig variert for å erstatte mest mulig av næringen du går glipp av. Et helt vegetarisk kosthold er ikke mulig med bare lokal mat.

Enig og så må vi ikke glemme at de brukte hele dyret, innmat osv, spiste bær og det de fant i naturen. 

Anonymkode: 8d663...90c

• Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 9.51):

Som en tidligere mangeårig veganer som var helt overbevist om at planteprotein er tilstrekkelig, at jern fra kua vs grønnkål med paprika var det samme for kroppen, kalsium fra melk vs frø, osv, - nei det er det ikke. 

Jeg spiste veldig variert, masse proteiner av de såkalte fullverdige kildene i tillegg til mye grønt, nøtter, frø, blabla. tilskudd av b-12 etc. Etter 15 år hadde jeg en hel rekke helseproblemer som ble bedre da jeg begynte å spise animalsk igjen. 

Anonymkode: 45088...b80

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som en tidligere mangeårig veganer som var helt overbevist om at planteprotein er tilstrekkelig, at jern fra kua vs grønnkål med paprika var det samme for kroppen, kalsium fra melk vs frø, osv, - nei det er det ikke. 

Jeg spiste veldig variert, masse proteiner av de såkalte fullverdige kildene i tillegg til mye grønt, nøtter, frø, blabla. tilskudd av b-12 etc. Etter 15 år hadde jeg en hel rekke helseproblemer som ble bedre da jeg begynte å spise animalsk igjen. 

ja, det er sant, vi bør få i oss noe animalsk protein. Men det trenger ikke å være mye. Forskeren Tim Spector sier at det er ikke nødvendig med kjøtt mer enn et par ganger per måned,og så kan man med fordel spise vegetarisk forøvrig.

https://www.telegraph.co.uk/health-fitness/body/11-common-diet-myths-busted-professor-tim-spector/

Anonymkode: 91393...811

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ja, det er sant, vi bør få i oss noe animalsk protein. Men det trenger ikke å være mye. Forskeren Tim Spector sier at det er ikke nødvendig med kjøtt mer enn et par ganger per måned,og så kan man med fordel spise vegetarisk forøvrig.

https://www.telegraph.co.uk/health-fitness/body/11-common-diet-myths-busted-professor-tim-spector/

Jeg blåser i hva han sier, jeg snakker ut ifra egen ganske så lang erfaring. Rødt kjøtt/fisk kun et par ganger i mnd vil gi svinnende lite biotilgjegnelig sink, b-12, hem-jern, d vitamin, jod, osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg blåser i hva han sier, jeg snakker ut ifra egen ganske så lang erfaring. Rødt kjøtt/fisk kun et par ganger i mnd vil gi svinnende lite biotilgjegnelig sink, b-12, hem-jern, d vitamin, jod, osv. 

Det gjør han og, i tillegg til at han bygger på sin solide faglige kompetanse.

But you do you 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør.

Bruk klaret smør til steking, tåler kjempehøy varme.

Extra virgin oil er fint, kan stekes med lavere temp. Men fin i kald form.

Dette er alt jeg bruker.

Anonymkode: 30729...41a

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...