Gå til innhold

Tror virkelig mange at rapsolje er sunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 10.24):

MEIERISMØR. 

Anonymkode: 58088...a6f

Olivenolje.

Anonymkode: 801a7...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke at folk vil ha meierismør som jo har vært usunt lenge.

Anonymkode: c5b1a...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
anonymusfillius skrev (På 18.6.2024 den 13.44):

Mange er skeptiske til frø oljer da dette er mat vi aldri tidligere har spist som mennesker.
På 1970 tallet fant man ut at Erucic acid er skadelig på hjertet og rapsoljen innehold på den tiden 50 og 20% Erucic acid.
Det ble da også reklamert hvor
sunn og bra for hjertet rapsoljen var derfor stoler man ikke alltid på ekspertene.

Rapsoljen i dag er modifisert og den kan maks inneholde 2% Erucic acid og mange oljer inneholder vesentlig mindre.
For mange vil andre oljer virke tryggere som ikke inneholder Erucic acid.

Det er antatt at vi bruker 1.5 teskjeer rapsolje hver dag. I USA er det mange som mener forbruket er mellom 5 og 10 teskjeer.
Det er der rapsolje i tilnærmet all mat som kan kjøpes som ikke er rene matvarer.

Rapsolje som er produsert i Norge er kaldpresset og er på glassflaker.
Rapsolje som det selges mest av på plastikkflasker er fra utlandet og er raffinerte og super prosesserte som Eldorado Rapsolje.

I UK gjorde de en studie om vi fikk i oss for mye Rapsolje hvis den erstattet Solsikkeolje på grunn av krigen i Ukraina.
Rapid Risk Assessment: What is the long-term risk of erucic acid to UK consumers if sunflower oil in food is substituted with refined rapeseed oil?

Anonymkode: 83783...7c4

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tror at frøoljer som rapsolje er sunt:

Anonymkode: a004b...9e2

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 1.06):

Dere som skriver så mye negativt om rapsolje, tenker dere at dere har bedre kunnskap og kompetanse enn helsedirektoratet? At de bare er ute etter å skade helsa til det norske folk? 

Anonymkode: 5f4bb...55a

Som mye annet, så handler det om penger. En fin artikkel om temaet:

"Det er tydeligvis ett fett for Helsedirektoratet at deres kostrådsforskere mottar penger fra matindustrien – så lenge pengene kommer fra Mills."

Anonymkode: 6c640...4ff

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en sunn olje å steke i dag som er lett tilgjengelig og ikke svindyr i butikken?

Anonymkode: ad775...0ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er egentlig en sunn olje å steke i dag som er lett tilgjengelig og ikke svindyr i butikken?

Meierismør

Anonymkode: 58088...a6f

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg foretrekker storfetalg eller klarnet smør/ghee om det skal stekes på litt høy temperatur. Min mening er at det er sunnere enn det meste. Hpolder meg unna frøoljer hjemme, men bruker olivenolje uten å varme den opp.

Anonymkode: 6e4fc...c00

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ta en titt på denne video under om forbruk av vegetabilsk olje og sykdommer fra før 1900 til nåtiden.

Dr. Chris Knobbe - 'Are Vegetable Oils the primary driver of Obesity, Diabetes and Chronic Disease?

Videoen er basert på statistikk fra flere land fra før 1900 til i dag. Dr. Chris Knobbe sammenligner økningen i bruken av vegetabilske oljer og sukker med økningen i en rekke livsstilssykdommer hvor det er en klar sammenheng mellom vegetabilske oljer og disse livsstilssykdommene som ikke finnes i sukker.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virgin oliven olje og avokado olje er best!

Anonymkode: 21b69...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 4.39):

Rapsolje er prosessert olje, flere studier viser at det skapet inflammasjon i kroppen. Hva tenker du er galt med ekte meierismør?

Anonymkode: fd309...a58

Hvilke studier?

Nei, rapsolje er ikke nødvendigvis så prosessert. "Uprosessert" rapsolje er veldig sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 12.44):

Jeg kom i skade for å kjøpe rapsolje istedenfor olivenolje for noen år siden, og fikk rar kroppslukt, svettet mer og følte meg sliten.

Nei det gjorde du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/13/2024 at 12:37 AM, AnonymBruker said:

Videoen er basert på statistikk fra flere land fra før 1900 til i dag. Dr. Chris Knobbe sammenligner økningen i bruken av vegetabilske oljer og sukker med økningen i en rekke livsstilssykdommer hvor det er en klar sammenheng mellom vegetabilske oljer og disse livsstilssykdommene som ikke finnes i sukker.

LOL - mye rart man skal bli presentert for...

Anonymkode: 61bcf...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 1.02):

Du behøver ikke olje for å steke. Du kan bruke litt vann som varmes opp, eller oksefett du kjøper på slaktebutikken. Evt baconfett.

Anonymkode: 18424...f80

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (12 minutter siden):

Nei det gjorde du ikke.

Jo det gjorde hun garantert. Skjedde med meg også. Også med olivenolje etterhvert. Nå lager jeg mat uten plantefett og lukter ikke slik mer.

Anonymkode: 18424...f80

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Annonse

Kom over en fun light saft som jeg kjøpte i sommer eller noe eller på høsten. Den inneholder raps og kokosolje... 

IMG_1065.jpeg

Anonymkode: e42e8...727

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kom over en fun light saft som jeg kjøpte i sommer eller noe eller på høsten. Den inneholder raps og kokosolje... 

IMG_1065.jpeg

Anonymkode: e42e8...727

Så det samme på en annen smak av Fun Light. Unngår det som pesten etter det.

Anonymkode: bdfdf...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapsolje inneholder en syre, erucic acid som er veldig irriterende for alle indre "vegger" i kroppen, som innsiden av blodårer og tarmer. Om man googler "rapeseed oil erucic acid" så kan man gjøre egen research. Man vil finne mange artikler som frikjenner oljen også, og man bør ha i mente at rapsolje er utrolig billig å produsere, så her tenker jeg at pengekreftene vant. Rapsolje ble faktisk dømt uegnet for menneskelig konsumpsjon av FDA i USA på 50-tallet, og rykter vil ha det til at dette ble reversert pga penger. De endret også oljen, og lanserte canola oil (canadian oil low acid) , der de hadde redusert den skadelige oljen i planten. Dette har blitt gjort med både vanlig krysning og genmanipulering.

Selv opplevde jeg en veldig dårlig reaksjon på akkurat rapsolje, så jeg tviler ikke ett øyeblikk på at informasjonen om erucic acid og dens skadelige effekter er riktig. Jeg hadde helt uten å vite det byttet ut olivenolje med rapsolje, og valgt en av de med "god kvalitet", det var derfor emballasjen så ut som en flaske med olivenolje. Men uansett hvor fantastisk norsk og økologisk denne var, så opplevde jeg å bli veldig trøtt og uggen, følte meg "forgiftet", og hadde plutselig veldig dårlig kroppslukt i ukesvis. og da jeg oppdaget feilen og begynte å bruke olivenoljen igjen ble alt borte...

Alle vegetabilske oljer er ikke dårlige fordi rapsolje er det. (Men soya- og maisolje er stort sett fra genmanipulerte planter, noe man bør være obs på i alle fall i utlandet.) De andre oljene, solsikke, oliven, kokos, avocado, er det ikke noe galt med etter min mening. Selv bruker jeg kokos- og olivenolje om jeg bruker olje. Men har funnet ut at alt dette tilleggsfettet, både vegetabilsk og animalsk er egentlig helt unødvendig. Vi har blitt opplært til å bruke det men trenger det egentlig ikke. F.ex. kan man saute i vann istedenfor olje, man trenger ikke smør på brødet om man har godt pålegg, og man trenger heller ikke sause alt inn med fett som man putter i stekeovnen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 11.24):

Tror du en type fett vi har spist siden før vi ble mennesker, er verre enn en ultraprosessert planteolje vi begynte å spise på 70-tallet?

Anonymkode: 29987...e09

Ja, det er ikke nødvendigvis sunt fordi vi har spist noe i titusenvis av år. Levealder var svært kort pga sykdommer og ulykker, og vi spiste nok også den gang mat som var kreftfremkallende og inflammatorisk.

For meg f.eks er steking i smør uaktuelt pga høyr kolesterol. Trener, er slank og spiser sunt, men smør er «farlig» fett fordi det utløser mye mer kolesterol i kroppen enn olivenolje eller rapsolje. 

Anonymkode: 2e202...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...