Gå til innhold

Tror virkelig mange at rapsolje er sunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brekker meg av det fæle meierismøret 🤮

Anonymkode: e9ab7...ff3

Mye bedre å spise ultraprossesert dritt, not

Jeg spiser og bruker bare meierismør selv. Om jeg en dag bruker for mye meierismør i et måltid blir jeg og faktisk kvalm etterpå. Men det er nok kroppens måte å regulere inntaket på. Det er ikke meningen at man skal lange inn på store mengder smør, selv om det er naturlig og det beste alternativet. Å heller gå over til ultraprosseserte myke margariner eller plantefrøoljer er er svært dårlig alternativ, og det er forsket på at ultraprossesert mat gjør at kroppens naturlige reaksjoner på mat blir svekket da maten er kunstig fremstilt og kroppen ikke har noen «naturlig» reaksjon på den. Man får dermed blant annet et mye høyere inntak av maten, enn om man bare spiste ekte mat. Så jeg/kroppen regulerer naturlig hvor mye smør jeg spiser. Jeg tror det er slik mennesket er skapt for å spise, rent, naturlig og intuitivt. 

Anonymkode: 5e199...1ae

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maia70 skrev (47 minutter siden):

Men det ser ut som de har ekstrahert omega 6-fettsyren og erstattet fettet de ellers spiste med det. Og det er jo ingen som steker i en ekstrahert omega 6-fettsyre fra tistelolje. Har jeg forstått det rett?

"Replacement of dietary saturated fats (from animal fats, common margarines, and shortenings) with omega 6 linoleic acid (from safflower oil and safflower oil polyunsaturated margarine)."

Jeg skjønner fortsatt ikke hva de har gjort her, men det blir jo uansett irrelevant for andre frøoljer som peanøttolje og solsikkeolje.

Les sitatet om diet intervention som jeg la ved i innlegget du svarte på. Det virket som at du kunne lese slikt, så jeg forklarte det ikke tydeligere. De har ikke ekstrahert ut omega-6'en. De brukte ren tistelolje (også kalt saflorolje forresten) og margarin laget på tistelolje. Tistelolje har 75% omega-6 og 0% omega-3 og andre flerumettede fettsyrer. Fra sitatet jeg la ved i forrige innlegg:

Sitat

Safflower oil is a concentrated source of n-6 LA (table 1) and contains no other reported PUFAs.
Therefore, the intervention oil selectively increased n-6 LA without a concurrent increase in n-3 PUFAs

Ordbok for sitatet over:

• n-6 = omega-6
  • LA = linoleic acid, altså linolsyre
  • PUFAs = poly-unsatured fatty acids, altså flerumettet fett
  • n-3 = omega-3

Så, oversettelse:

Sitat

Tistelolje er en konsentrert kilde til omega-6-fettsyren linolsyre (tabell 1) og inneholder ingen andre rapporterte flerumettede fettsyrer.
Derfor økte intervensjonsoljen selektivt omega-6-fettsyren linolsyre uten samtidig å øke omega-3-fettsyrer.

Tabellen de henviser til er i den fulle studien (side 14) og viser hvor mye omega-3 og omega-6 det er i forskjellige oljer. 

Og hvis du tror andre frøoljer er sunt, så bør du nesten se på hvordan de lages... (fant en morsom versjon 😂)

Anonymkode: a004b...9e2

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Les sitatet om diet intervention som jeg la ved i innlegget du svarte på. Det virket som at du kunne lese slikt, så jeg forklarte det ikke tydeligere. De har ikke ekstrahert ut omega-6'en. De brukte ren tistelolje (også kalt saflorolje forresten) og margarin laget på tistelolje. Tistelolje har 75% omega-6 og 0% omega-3 og andre flerumettede fettsyrer. Fra sitatet jeg la ved i forrige innlegg:

Ordbok for sitatet over:

• n-6 = omega-6
  • LA = linoleic acid, altså linolsyre
  • PUFAs = poly-unsatured fatty acids, altså flerumettet fett
  • n-3 = omega-3

Så, oversettelse:

Tabellen de henviser til er i den fulle studien (side 14) og viser hvor mye omega-3 og omega-6 det er i forskjellige oljer. 

Og hvis du tror andre frøoljer er sunt, så bør du nesten se på hvordan de lages... (fant en morsom versjon 😂)

Så det du sier er at de brukte tilstelolje og tistelolje-margarin. Og nå spør ikke jeg etter bevis på at tistelolje og tistelolje-margarin er skadelig, jeg spør etter bevis på at alle frøoljer er skadelige. Vi vet heller ikke hvor mye bearbeidet denne oljen var, da oljer faktisk lages på forskjellige måter. Jeg kan ikke se hvordan en økologisk, uraffinert, kaldpresset solsikkeolje eller peanøttolje kan sammenlignes med ultraprosessert tistelolje og tistelolje-margarin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 time siden):

Så det du sier er at de brukte tilstelolje og tistelolje-margarin. Og nå spør ikke jeg etter bevis på at tistelolje og tistelolje-margarin er skadelig, jeg spør etter bevis på at alle frøoljer er skadelige. Vi vet heller ikke hvor mye bearbeidet denne oljen var, da oljer faktisk lages på forskjellige måter. Jeg kan ikke se hvordan en økologisk, uraffinert, kaldpresset solsikkeolje eller peanøttolje kan sammenlignes med ultraprosessert tistelolje og tistelolje-margarin.

Greia er jo at mye linolsyre er skadelig. Har du sett en frøolje med lite linolsyre?

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (På 6.12.2024 den 19.16):

Det er ikke margarin det er snakk om her, det er oljer.

Både oljer og margarin er farlig å konsumere.

Anonymkode: 72e84...c0a

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...