AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #1 Skrevet 10. mars 2023 Har et barn i 5.trinn. Jeg har vært på ALLE møter og kjenner nå at jeg egentlig er litt lei. Greit i starten av skoleåret, få vite hva de skal jobbe med, men ellers føler jeg det bare er klaging fra foreldre om det ene og det andre. Satt av tid til å skravle med de andre foreldre for å bli kjent (noe vi gjør etter så mange år). Jeg skal ingenting annet den dagen så det passer forsåvidt, men det er 2,5 time jeg ikke får igjen og som jeg heller ikke får særlig utbytte av. Er dere på alle foreldremøter? (Barnet har ingen far så det er ingen alternativ). Anonymkode: cf235...392
ESFP Skrevet 10. mars 2023 #2 Skrevet 10. mars 2023 Nei, du må ingenting. Du velger helt selv. Lærere og andre foreldre kan dømme deg for valget du tar, men hvis du ikke er så opptatt av hva andre mener er det helt ok å la være å gå. 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. mars 2023 #3 Skrevet 10. mars 2023 Jeg har vært på de fleste foreldremøtene klassene til barna mine har hatt, og for å være helt ærlig har det ofte føltes som bortkasta tid. Mye gjentakelser og selvfølgeligheter.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4 Skrevet 10. mars 2023 ESFP skrev (1 minutt siden): Nei, du må ingenting. Du velger helt selv. Lærere og andre foreldre kan dømme deg for valget du tar, men hvis du ikke er så opptatt av hva andre mener er det helt ok å la være å gå. Nei akkurat det kan jeg fint leve med, spesielt etter at jeg har deltatt på alle andre møter. Har tatt min runde i fau og som trinnkontakt, vært i et par komiteer også, så jeg føler jeg har gjort mitt. Er mest at jeg kjenner på det selv i og med at det ikke er noen andre avtaler som opptar meg den dagen. Anonymkode: cf235...392 2
stan Skrevet 10. mars 2023 #5 Skrevet 10. mars 2023 Det er jo frivillig. Foreldremøter er noe skolen er pliktig til å ha, men det er ikke plikt å møte. Det er mulig å ta kontakt med læreren, å spørre om hvilken info du gikk glipp av. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #6 Skrevet 10. mars 2023 stan skrev (1 minutt siden): Det er jo frivillig. Foreldremøter er noe skolen er pliktig til å ha, men det er ikke plikt å møte. Det er mulig å ta kontakt med læreren, å spørre om hvilken info du gikk glipp av. Det blir sendt ut referat etter møte så sånn sett er det ikke mye man går glipp av. Takk for svar dere! Anonymkode: cf235...392 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #7 Skrevet 10. mars 2023 Jeg var de første årene på alt, men der var aldri noe jeg ikke visste eller som kom i et møtereferat. Nå har jeg slutta å gå på alle. Var på et i går i forbindelse med overgangen til vgs. huska fort hvorfor jeg har droppa de siste årene. Jeg går på samtalene. Det er tilstrekkelig. Alt annet er å finne på nettsidene til skolen. Anonymkode: d7c18...325
ESFP Skrevet 10. mars 2023 #8 Skrevet 10. mars 2023 stan skrev (Akkurat nå): Det er jo frivillig. Foreldremøter er noe skolen er pliktig til å ha, men det er ikke plikt å møte. Det er mulig å ta kontakt med læreren, å spørre om hvilken info du gikk glipp av. DET mener jeg er ufint. Det er ikke lærerens jobb å informere de som ikke tar seg tid til å komme. Utviklingen er slik at flere og flere ikke stiller på slike møter og man kan ikke forvente at lærer skaø sette av tid til å holde dem oppdatert. Man kan spørre klassekontakt eller andre om å skrive referat. Eller spørre en av de andre foreldrene som stilte på møtet. 9
ItchyBitchySpider Skrevet 10. mars 2023 #9 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har et barn i 5.trinn. Jeg har vært på ALLE møter og kjenner nå at jeg egentlig er litt lei. Greit i starten av skoleåret, få vite hva de skal jobbe med, men ellers føler jeg det bare er klaging fra foreldre om det ene og det andre. Satt av tid til å skravle med de andre foreldre for å bli kjent (noe vi gjør etter så mange år). Jeg skal ingenting annet den dagen så det passer forsåvidt, men det er 2,5 time jeg ikke får igjen og som jeg heller ikke får særlig utbytte av. Er dere på alle foreldremøter? (Barnet har ingen far så det er ingen alternativ). Anonymkode: cf235...392 Jeg har sluttet å gå på disse møtene. Når de begynte med tegning, gruppearbeid og lignende tullball, meldte jeg meg ut. Jeg har nok med gruppearbeid, evaluering og skjemaer på kontoret. I min fritid ønsker jeg ikke å holde på med noe slik. Det kommer heller ikke noe ut av slike gruppearbeid - forslagene blir lagt pent i en skuff og glemt. Jeg går selvfølgelig på samtlige utviklingssamtaler for mitt barn, følger med på skolemiljøet osv. 1 2
ItchyBitchySpider Skrevet 10. mars 2023 #10 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var de første årene på alt, men der var aldri noe jeg ikke visste eller som kom i et møtereferat. Nå har jeg slutta å gå på alle. Var på et i går i forbindelse med overgangen til vgs. huska fort hvorfor jeg har droppa de siste årene. Jeg går på samtalene. Det er tilstrekkelig. Alt annet er å finne på nettsidene til skolen. Anonymkode: d7c18...325 Samme her. På dette møtet leste de fra kommunens nettside om tilbud på videregående skoler. Altså, noe jeg kunne ha gjort hjemme i egen stue. 1
stan Skrevet 10. mars 2023 #11 Skrevet 10. mars 2023 ESFP skrev (7 minutter siden): DET mener jeg er ufint. Det er ikke lærerens jobb å informere de som ikke tar seg tid til å komme. Utviklingen er slik at flere og flere ikke stiller på slike møter og man kan ikke forvente at lærer skaø sette av tid til å holde dem oppdatert. Man kan spørre klassekontakt eller andre om å skrive referat. Eller spørre en av de andre foreldrene som stilte på møtet. Liker at du beskytter læreren. Du har helt rett. Lærerne har nok å gjøre allerede. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #12 Skrevet 10. mars 2023 Hvis møtet varer i 2,5 time, vil jeg si at lærer er en dårlig møteleder. Jeg gikk stort sett alltid på disse møtene, og tror aldri de varte lengre enn 1 - 1,5 time. Ja, det kom noen spørsmål fra foreldre som egentlig ikke ga noen mening for meg, men da var lærer tydelig på at dette kunne de snakke om senere på tomannshånd. De fleste foreldre har ingen interesse av å sitte på slike møter i timevis. Anonymkode: 3104a...991 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #13 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis møtet varer i 2,5 time, vil jeg si at lærer er en dårlig møteleder. Jeg gikk stort sett alltid på disse møtene, og tror aldri de varte lengre enn 1 - 1,5 time. Ja, det kom noen spørsmål fra foreldre som egentlig ikke ga noen mening for meg, men da var lærer tydelig på at dette kunne de snakke om senere på tomannshånd. De fleste foreldre har ingen interesse av å sitte på slike møter i timevis. Anonymkode: 3104a...991 Ja det er langt møte fordi det er satt av tid til mingling med de andre foreldrene med kaffe og kaker. Vi kjenner hverandre godt nok nå og foreldrene til de nærmeste vennene har vi ekstra god kontakt med og er sammen med ellers. ItchyBitchySpider skrev (23 minutter siden): Jeg har sluttet å gå på disse møtene. Når de begynte med tegning, gruppearbeid og lignende tullball, meldte jeg meg ut. Jeg har nok med gruppearbeid, evaluering og skjemaer på kontoret. I min fritid ønsker jeg ikke å holde på med noe slik. Det kommer heller ikke noe ut av slike gruppearbeid - forslagene blir lagt pent i en skuff og glemt. Jeg går selvfølgelig på samtlige utviklingssamtaler for mitt barn, følger med på skolemiljøet osv. Vi har nylig hatt utviklingssamtale så jeg vet hvordan barnet mitt har det på skolen sosialt og faglig. Anonymkode: cf235...392
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #14 Skrevet 10. mars 2023 ESFP skrev (38 minutter siden): Nei, du må ingenting. Du velger helt selv. Lærere og andre foreldre kan dømme deg for valget du tar, men hvis du ikke er så opptatt av hva andre mener er det helt ok å la være å gå. Dømt fordi man står over et foreldremøte? Er vel neppe noen som gjør det. Det er noe annet hvis man aldri er på noen foreldremøter. Selv da hadde ikke jeg dømt noen, jeg vet da ikke hva grunnen til det eventuelt er. Anonymkode: 1a13a...f8c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #15 Skrevet 10. mars 2023 Jeg gikk ikke på vårens foreldremøter, kort og godt fordi det er helt bortkastet tid. Det er mingling, tegning og gruppediskusjoner om Tiktok, snapchat og andre «skumle» og «ulovlige» medier. Bare fjas. Anonymkode: ac08c...45f 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #16 Skrevet 10. mars 2023 Helt enig. Pjatt og selvfølgeligheter. Og mye irrelevant. Jeg har gått på alle uansett (eldste er i 9. nå), men det føles ekstremt bortkastet. Anonymkode: eb880...2d5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #17 Skrevet 10. mars 2023 Jeg vil anbefale deg å møte opp hvis du har tid til det. Det kan sende feil beskjed til barnet hvis du velger å la være. Tro meg, mine foreldre møtte aldri opp til ting som angikk meg. Anonymkode: 5bb9a...d99 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #19 Skrevet 10. mars 2023 Er du opptatt av ungenes ved og vel, møter du på foreldremøter. Gir du blaffen, lar du vær. Anonymkode: b7e74...2ca 2
Thomasine Skrevet 10. mars 2023 #20 Skrevet 10. mars 2023 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Jeg har vært på de fleste foreldremøtene klassene til barna mine har hatt, og for å være helt ærlig har det ofte føltes som bortkasta tid. Mye gjentakelser og selvfølgeligheter. Det som er selvfølgeligheter for deg er veldig ofte ikke det for ganske mange…dessverre. Det bør være en selvfølgelighet at vi voksne hjelper til og passer på at ingen blir utestengt i klassen…det er det likevel mange foreldre om ikke gjør. Det bør være en selvfølgelighet at alle hjelper, støtter og motiverer sitt eget barn til å gjøre lekser…det er det likevel mange foreldre som ikke gjør. Det bør være en selvfølgelighet at alle barn får nok søvn, frokost og god matpakke med seg hver dag…det er det likevel mange som ikke har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå