Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor på landet på et lite småbruk. Nærmeste nabo, ca 20meter fra huset mitt. Grensen vår gå slik at idet de går ut ytterdøren, går de inn på min eiendom. Deres garasje ligger også delvis over på vår eiendom. Slik har det vært bestandig, og har ikke egentlig blitt klar ovet at det var slik før nå. Mulig det har foreligget en avtale der fra gammelt av.  Dette gjør forsåvidt egebtlig ingenting... Men vet naboen på sikt skal selge og lurte på om jeg burde henvende meg til han ifht at han evnt kan kjøpe det området han nå bruker som sitt som egentlig er mitt.  Eller et det smålig å begynne med noe sånt? 

Anonymkode: 7f84d...7c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det et vel naturlig å først sjekke om det står noe tinglyst på din eiendom? Utover det er syns ikke jeg det er feil å ta det opp med naboen. Jeg ville i alle fall satt pris på at slike ting var ryddige og formalisert på et vis.

Anonymkode: 3b572...efb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Altså å bare sjekke på kommunen da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ts. Altså å bare sjekke på kommunen da? 

Ja🙂

Anonymkode: 69f87...a0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bor på landet på et lite småbruk. Nærmeste nabo, ca 20meter fra huset mitt. Grensen vår gå slik at idet de går ut ytterdøren, går de inn på min eiendom. Deres garasje ligger også delvis over på vår eiendom. Slik har det vært bestandig, og har ikke egentlig blitt klar ovet at det var slik før nå. Mulig det har foreligget en avtale der fra gammelt av.  Dette gjør forsåvidt egebtlig ingenting... Men vet naboen på sikt skal selge og lurte på om jeg burde henvende meg til han ifht at han evnt kan kjøpe det området han nå bruker som sitt som egentlig er mitt.  Eller et det smålig å begynne med noe sånt? 

Gå inn på https://seeiendom.kartverket.no/ og skriv inn din adresse, her kan du laste ned grunnboken hvor alt av tinglyste rettigheter står. Dersom det ikke står noe der, vil jeg anbefale å snakke med nabo om å eventuelt opprette en avtale på det før et eventuelt salg 😊

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Kjedelig å bo på landet der det skal være mye plass, men så har du en nabo tett på deg. Såpass tett at naboen tilogmed er innpå din eiendom. 

Hvis naboen skal selge så synes jeg det er innafor å ta det opp med naboen slik at dere får det oppgjort samtidig. Da er det viktig å involvere kommunen. Hvis det er vilje for det, og det er jammen ikke sikkert.

Skal naboen fortsette å bo der så bør du veie disse kvadratmeterene opp mot husfreden, samt se an hvor mye plass du har på andre siden av tomten. For fytti det er trasig å bo tett på en nabo du ikke har et rolig/godt forhold til. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det må dere jo finne ut av. Veldig rart at det er bygd slik/delt opp slik. 

Anonymkode: 221e4...9cf

Skrevet

Kjøp naboeiendommen selv? 😀

AnonymBruker
Skrevet

Ts tusen takk for svar. Ingen problemer med nabo. Har helker ikke lyst til å være vanskelig. Derfor jeg spør her.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Idag har vi fått digitale kart, og   kan ein med  noen tastatrykk, og  ein GPS -kordinator finne ut hvor tomtegrensene går, men slik var det desv. ikkje før. Før i tiden blei grenselinjer markert med steingarder, og steinheller / bytesteiner plassert rundt omkring.  Hvordan folk flest fordelte eigedomer tidligere , og hva som låg til grunn for desse   er eit mysterium.  

Har garasjen stått delvis på deres grunn i mer en 40-50 år, og dere som  eiger grunnenn ikkje har gjordt krav på den så er det grunn til å tru dere har en dårleg sak overfor naboen, og grunnen som garasjen står på. Det er da snakk om juss, og en  foreldelsesfrist som dere må ta omsyn til. 

Anonymkode: fbe1e...f93

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hevd, det da vil gå på da for naboens del vel og merke. 

Anonymkode: 34e56...c26

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Idag har vi fått digitale kart, og   kan ein med  noen tastatrykk, og  ein GPS -kordinator finne ut hvor tomtegrensene går, men slik var det desv. ikkje før. Før i tiden blei grenselinjer markert med steingarder, og steinheller / bytesteiner plassert rundt omkring.  Hvordan folk flest fordelte eigedomer tidligere , og hva som låg til grunn for desse   er eit mysterium.  

Har garasjen stått delvis på deres grunn i mer en 40-50 år, og dere som  eiger grunnenn ikkje har gjordt krav på den så er det grunn til å tru dere har en dårleg sak overfor naboen, og grunnen som garasjen står på. Det er da snakk om juss, og en  foreldelsesfrist som dere må ta omsyn til. 

Anonymkode: fbe1e...f93

Nabohuset ble revet for noen år siden og det ble bygget en tomannsbolig på tomten som kom nær mitt hus.  Jeg hadde ingen innsigelser men ønsket et gjerde mellom eiendommene noe som utbygger godtok. Kjøper av delen som kom nærmest meg ville først ikke goda grensemuren - sålen som lå mellom våre eiendommer fordi det på det digitale kartet viste at den lå noen cenitmeter inne på hans tomt.  Jeg kontaktet kommunen som sa at på gammelt bebygget område fra femtitallet er de digitale kartene aldri nøyaktige.  Naboen gav seg og jeg kostet ny mur til 50000 kroner som utbygger bygget nytt gjerde oppå.  Men dette kunne blitt en konflikt, ikke minst med tanke på at naboen er en gammel Statoil ansatt, de pleier sjelden å gi seg.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig hevd her, som noen har nevnt tidligere i tråden. Vilkårene er god tro, en viss tid (20 år?) og innrettelse om jeg ikke husker feil. 

Anonymkode: 01218...9d6

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Merlin said:

Nabohuset ble revet for noen år siden og det ble bygget en tomannsbolig på tomten som kom nær mitt hus.  Jeg hadde ingen innsigelser men ønsket et gjerde mellom eiendommene noe som utbygger godtok. Kjøper av delen som kom nærmest meg ville først ikke goda grensemuren - sålen som lå mellom våre eiendommer fordi det på det digitale kartet viste at den lå noen cenitmeter inne på hans tomt.  Jeg kontaktet kommunen som sa at på gammelt bebygget område fra femtitallet er de digitale kartene aldri nøyaktige.  Naboen gav seg og jeg kostet ny mur til 50000 kroner som utbygger bygget nytt gjerde oppå.  Men dette kunne blitt en konflikt, ikke minst med tanke på at naboen er en gammel Statoil ansatt, de pleier sjelden å gi seg.  

De digitale kartene kan ha usikkerhet på en eller to meter tror jeg det var. Vi kan iallfall ikke bruke de til å avgjøre hvilken tomt et tre står på om vi vil kreve det fjernet. Da må noen med bedre kart uttale deg. Og ja jeg jobber i kommunen

Anonymkode: 221e4...9cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts digitale kart stemmer med oppmåling og nedsatte påler som ble gjort for få år siden

Skrevet

Min tanke er å få ordnet dette nå siden dere har et godt forhold (ut fra hva jeg kan lese ut av innlegget ditt) istedenfor at det kan bli grunnlag for en nabokonflikt seinere 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk det og få det delt fra tomta di så det blir rett på papiret. Mange sånne rundt om på landet 

Anonymkode: fbd45...cf4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ts digitale kart stemmer med oppmåling og nedsatte påler som ble gjort for få år siden

Pussig, at dere ikke oppdaget det når det ble satt opp nye påler 

Anonymkode: 9fd5b...001

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du tenkt å bruke den flekken av eiendommen til selv?

Anonymkode: d2194...eb3

Skrevet

Det er bare å bestille grensepåvisning fra kommunen. Da kommer det en oppmåler og går opp grensene basert på alt materiale som finnes og setter ned nye grensemerker. Naboer blir innkalt. 

Så kan man ta det derfra.

F eks ved å justere grensene (gi og ta) til man har en god løsning.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...