Gå til innhold

Skattemeldingen 2023

Sofakona

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men er det vits i å sjekke om man ikke har fått sms elr mail? 

Anonymkode: 31ad5...ed3

Jeg har hverken fått sms eller mail de siste 2 årene, så jeg har måttet sjekke jevnlig 😅 Og ja, de har riktig telefonnummer og mailadresse, så forstår ikke helt hvorfor 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d95f0...243

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, tenk å komme med en sånn skandaløs innrømmelse offentlig. :D

Anonymkode: 4ffc7...83a

Og du skjønte tydeligvis heller ikke hva som var det komiske/ironiske i det de skrev. Det var ikke at dette var en skandaløs offentlig innrømmelse, men at restskatt og baksmell er nøyaktig det samme. De mente sikkert at han tidligere både har fått restskatt/baksmell og penger tilbake. 

Anonymkode: ddf0e...3e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer skatte elding når som helst på døgnet? 

Anonymkode: 31ad5...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha ja dette husker jeg også 😌 

Jeg skjønner ikke hvorfor de som har full kontroll på dette må rakke ned på oss som ikke har det. 

Anonymkode: 2af73...456

Rakker ikke ned på noen, men grunnen er nok at det er ganske enkelt beregne hva du skal betale i skatt. Og det er ganske lurt sjekke selv, den delen som ikke sjekker i år (forhåpentlig har de sjekket etter oppslag i media) kan risikere få en rimelig stor bakssmell om det ble skrevet feil i deres skattekort dette året. 

Anonymkode: 5c175...371

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Logget inn, men ikke klart. 
I fjor fikk fikk jeg mld 5-6 timer etter jeg hadde lest skattemeldingen, så ikke sånn at det går så kjapt føler jeg 😅

Anonymkode: 38766...be9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Da har det skjedd en feil isåfall, systemet er satt opp sånn at det går ut med noen få minutters mellomrom. 

Anonymkode: ce412...69d

Samme her Mail kom 2 dager etter 

Anonymkode: 9a442...857

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da har det skjedd en feil isåfall, systemet er satt opp sånn at det går ut med noen få minutters mellomrom. 

Har aldri fått sms/mail om at den er klar med "noen få minutters mellomrom". Har selv sjekket skatt-mld uten noe beskjed (logget inn i ny og ne for å sjekke). Har alltid fått beskjed alt fra 8 timer til 5-6 dager etter den har vært klar.

Anonymkode: 37a38...f91

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har aldri fått sms/mail om at den er klar med "noen få minutters mellomrom". Har selv sjekket skatt-mld uten noe beskjed (logget inn i ny og ne for å sjekke). Har alltid fått beskjed alt fra 8 timer til 5-6 dager etter den har vært klar.

Det er min erfaring også. Meldingen blir alltid sendt ut mye senere.

Anonymkode: d2d2d...6c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her. 

Anonymkode: b3108...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/12/2023 at 10:27 AM, AnonymBruker said:

Det går nok mot å få tilbake en liten sum, men skattemeldingen kommer til å vise restskatt først, hvis det blir som i fjor at hele boliglånet med rentekostnader settes på mannen. At banken ikke klarer å dele det på to, når både bolig og lån står på oss begge, er mildt irriterende. 

Anonymkode: 56f35...3aa

De skal sette på hovedlåntaker. Sånn er det bare

Anonymkode: f6fe2...893

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

9 hours ago, AnonymBruker said:

Dere.. det har ingenting å si hva og hvordan økonomi dere har - alle skattemeldinger ligger klar for utsendelse, de sendes bare ut i bolker ut måneden for at systemet ikke skal klappe sammen. Det et selve oppgjøret som evt manuelt sjekkes, ikke den automatisk genererte skattemeldingen. Når din melding legges ut får du samtidig SMS eller E-post, så bare tull å logge inn for å sjekke daglig.

Men så klapper systemet sammen likevel, fordi folk absolutt må inn og sjekke selv om man får beskjed om å vente på melding. Men blir jo sånn når de sender meldingen lenge etter at tallene er klare. Selv vet jeg heldigvis sånn ca hva "smellen" kommer på. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Og du skjønte tydeligvis heller ikke hva som var det komiske/ironiske i det de skrev. Det var ikke at dette var en skandaløs offentlig innrømmelse, men at restskatt og baksmell er nøyaktig det samme. De mente sikkert at han tidligere både har fått restskatt/baksmell og penger tilbake. 

Anonymkode: ddf0e...3e1

Jo jeg forsto det, derfor jeg fikk meg en god latter. 😄

Anonymkode: 4ffc7...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Meldinger blir nok sendt ut fra Skatteetaten ganske på likt, men når ting masseutsendes, ankommer det ikke i det sekundet det sendes ut.

Det er faktisk litt komplisert å masseutsende spesielt e-post. Det må spres ut i tid for å hindre at det blir markert som søppelpost, eller at avsender blir flagget som søppelpost-utsender.

Anonymkode: c6763...276

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk tekstmelding og mail i dag tidlig. Logget på, og kommer såklart ikke inn. Teknisk feil 🤣🤣

Anonymkode: 67b2c...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk tekstmelding og mail i dag tidlig. Logget på, og kommer såklart ikke inn. Teknisk feil 🤣🤣

Og det er derfor de som IKKE har fått e-post eller SMS IKKE burde logge inn ...

Anonymkode: c6763...276

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noen melding om at min skattemelding er klar, så jeg har ikke forsøkt å logge inn og sjekke. Pleier aldri å være blant de første som får. I fjor fikk jeg blant "de i midten", både meldingen og senere oppgjøret. Om jeg husker rett. Hvorfor er de greiene der så vanskelig å huske fra år til år!? :klo: Haha!

Har ingen anelse egentlig om hva resultatet av skatteoppgjøret blir, men jeg mener å huske jeg fikk igjen 3000 i fjor. Jeg gjorde ingenting med skattekortet senere på året i løpet av 2022 selv om rentene steg og jeg betalte mer i renter på boliglånet, så jeg BURDE jo få igjen i år også, i det minste de 22% av de økte renteutgiftene jeg aldri førte opp på skattekortet.

Vel, vel, vi får bare vente i spenning! 😆

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du prøvd å logge inn via altinn.no, jeg kom inn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 3/10/2023 at 11:27 AM, Sofakona said:

Husker i fjor var dette et stort tema og der var en flott innlegg her inne om det der man kunne holde seg oppdatert om andre hadde fått etc.

Jeg husker at jeg p mannen min fikk skattemeldingen sist da vi ble trekt ut i sånn skjekk eller hva det heter:/ skikkelig kjedelig.

Så til tirsdag begynner det.

Tror du at du vil få skattemeldingen til tirsdag ? Tror du får penger igjen eller rest skatt?

I 2021 fikk jeg 38.000 i 2022 fikk jeg 14.000. Det har ikke vært merkverdige endringer, og jeg regner med at jeg får ca 14.000 i år også. Venter i spenning, og selv om jeg ikke har fått melding fra skatteetaten, så er jeg fortsatt inne og sjekker med jevne mellomrom. Tålmodighet er ikke min sterkeste side....

Anonymkode: 5c77c...224

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får overgangsstønad så vett at jeg alltid får igjen. Fekk skattemeldingen i dag og fikk igjen 38 🥳 

Fekk forresten ikke e-post før 2 timer etter den var kommet. 

Anonymkode: cc253...37d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk e-post om at skattemeldingen var klar. Fikk igjen 6k. 

Anonymkode: be04c...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det slik som i fjor, at de legger det klart bare en gang pr døgn? Altså at dersom det ikke kom i natt/dag tidlig, så kommer det evt ikke før i morgen eller senere dager? Noen som vet?

Anonymkode: b3108...db6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...