Gå til innhold

Skattemeldingen 2023


Sofakona

Anbefalte innlegg

Husker i fjor var dette et stort tema og der var en flott innlegg her inne om det der man kunne holde seg oppdatert om andre hadde fått etc.

Jeg husker at jeg p mannen min fikk skattemeldingen sist da vi ble trekt ut i sånn skjekk eller hva det heter:/ skikkelig kjedelig.

Så til tirsdag begynner det.

Tror du at du vil få skattemeldingen til tirsdag ? Tror du får penger igjen eller rest skatt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper den kommer tirsdag. Har regnet ut ca hva jeg får igjen.

Anonymkode: fd97c...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg får den på tirsdag, men det gjør vel alle andre også :)

Etter mine beregninger skal jeg få igjen ca 15.000, de skal rett inn på sparing, da bijobben min i år, ikke har klart trekke skatt. (ja, jeg vet. Helt håpløst og absolutt ikke greit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede fått den for ei uke siden. Jobber i skatteetaten og vi ansatte brukes som test.

Resultat var veldig lite spennende, får tilbake rett over 1.000 kroner.

Anonymkode: 42122...727

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel røflig 150k i rest, så i år er jeg ikke så veldig spent nei 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte tråden i fjor og året før det 😄

Tror neppe jeg får skattemelding på tirsdag. De to siste årene har jeg fått skattemeldingene den siste dagen. For 2 år siden fikk jeg oppgjøret ved siste utsending. I fjor fikk jeg den ikke ved siste utsending på høsten, men siste utsending før ferien. Var nok tatt ut til kontroll. Forventer det samme i år. Rart igrunnen da jeg har en veldig enkel selvangivelse, men jeg går på AAP så kanskje det er grunnen? 

Anonymkode: 5cf2e...e67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har allerede fått den for ei uke siden. Jobber i skatteetaten og vi ansatte brukes som test.

Resultat var veldig lite spennende, får tilbake rett over 1.000 kroner.

Anonymkode: 42122...727

Da kan kanskje du svare på hvorfor f.eks jeg har blitt trukket ut til kontroll 2 år på rad. Jeg går på AAP, eier ikke bolig, og har ellers en helt enkel selvangivelse.

Trekkes man tilfeldig ut, eller er det noe system i hvem som tas ut til kontroll? 

Anonymkode: 5cf2e...e67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått skattemeldingen i første pulje, så har ingen tro på at det skjer nå heller. Har ikke regnet ut hva resultatet er, men stoler på at jeg går sånn ca i null. 

Anonymkode: 9744e...bd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skattemeldingen for 2022 vi får nå ts. Det er et helt år til den for 2023 kommer.

Anonymkode: ddf0e...3e1

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er skattemeldingen for 2022 vi får nå ts. Det er et helt år til den for 2023 kommer.

Anonymkode: ddf0e...3e1

He he sant...tenkte 2023 skattemeldingen.. ikke 2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver hentet jo inn skattekort for 2022 rundt årsskiftet mens rentene fortsatt var lave. I løpet av 2022 har rentene steget mye uten at dette er blitt justert (jeg tror ihvertfall at tabelltrekket er statisk gjennom året når det først er innhentet?)

Jeg vil derfor tro at jeg kommer til å få tilbake litt på skatten. Tidligere pleide skattefradraget for BSU akkurat å hjelpe meg slik at jeg såvidt fikk litt igjen istedenfor å betale restskatt. Så endret de reglene slik at jeg ikke lengre fikk BSU-fradrag, og pleide da å få en liten restskatt. Med høyere renteutgifter seg jeg for meg at dette igjen drar meg over i pluss.

 

Anonymkode: 85ab2...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal inn i gjeldsordning, så jeg håper jeg får den tidlig og kan godkjenne og får med alt av evt restskatt. Det kan nok bli noen tøffe 5 år, men jeg har lite å rutte med fra før av så det blir ikke store forskjellen. 

Anonymkode: 89a26...ab2

  • Liker 2
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (32 minutter siden):

Husker i fjor var dette et stort tema og der var en flott innlegg her inne om det der man kunne holde seg oppdatert om andre hadde fått etc.

Jeg husker at jeg p mannen min fikk skattemeldingen sist da vi ble trekt ut i sånn skjekk eller hva det heter:/ skikkelig kjedelig.

Så til tirsdag begynner det.

Tror du at du vil få skattemeldingen til tirsdag ? Tror du får penger igjen eller rest skatt?

Jeg er nok ikke blant de første som får tilsendt, pleier å få midt i cirka.

Jeg kommer til å gå ganske i null, det har jeg beregnet (er økonom). Et sted mellom 500 i restskatt og 500 igjen kommer det til å ende på.

Anonymkode: bf7c3...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan kanskje du svare på hvorfor f.eks jeg har blitt trukket ut til kontroll 2 år på rad. Jeg går på AAP, eier ikke bolig, og har ellers en helt enkel selvangivelse.

Trekkes man tilfeldig ut, eller er det noe system i hvem som tas ut til kontroll? 

Anonymkode: 5cf2e...e67

Noen blir trukket ut fordi de overskrider grense (type 5 sekundærboliger men ingen leieinntekter), men en viss prosentdel blir tatt ut helt tilfeldig.

Anonymkode: 42122...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir trukket ut til kontroll, hva er det liksom man blir kontrollert på?

Anonymkode: 85ab2...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg får igjen rundt 5.000,- hvis jeg er heldig. 

Anonymkode: 00f81...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får tilbake, men mindre enn forventet. Har hatt en kombinasjon av lønn, sykepenger, AAP og KLP i fjor, med noen utbetalinger som startet midt i trekkfri periode i juni, samt trekkfrie feriepenger. Til tross for samme trekkprosent på alle utbetalinger som jeg hadde på lønn året før, så ble det trukket mindre skatt totalt.

Antar at jeg får skattemeldingen neste uke, har en veldig enkel skattemelding foruten inntekten, men om den har noe å si er jeg ikke så sikker lenger.

Anonymkode: 159cb...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen blir trukket ut fordi de overskrider grense (type 5 sekundærboliger men ingen leieinntekter), men en viss prosentdel blir tatt ut helt tilfeldig.

Anonymkode: 42122...727

Likevel irriterende å ha blitt trukket ut "tilfeldig" 2 år på rad. Spesielt siden det ikke er noe spesielt med min selvangivelse. Hadde jeg vunnet like lett på Lotto, så hadde jeg i det minste fått noe igjen for det ;) 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvis man blir trukket ut til kontroll, hva er det liksom man blir kontrollert på?

Anonymkode: 85ab2...ab1

Det lurer jeg også på...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Får tilbake, men mindre enn forventet. Har hatt en kombinasjon av lønn, sykepenger, AAP og KLP i fjor, med noen utbetalinger som startet midt i trekkfri periode i juni, samt trekkfrie feriepenger. Til tross for samme trekkprosent på alle utbetalinger som jeg hadde på lønn året før, så ble det trukket mindre skatt totalt.

Antar at jeg får skattemeldingen neste uke, har en veldig enkel skattemelding foruten inntekten, men om den har noe å si er jeg ikke så sikker lenger.

Anonymkode: 159cb...f86

Jeg ble trukket ut når jeg hadde begynt på AAP og KLP, å da ble jeg trukket ut 2 år på rad. Forventer vel egentlig å bli "tilfeldig" trukket ut i år også :(  Ble aldri trukket ut før det. 

Anonymkode: 5cf2e...e67

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden fikk jeg i siste pulje fordi jeg ble trukket ut i tilfeldig kontroll (gikk på aap).

I fjor fikk jeg i siste pulje fordi jeg fikk etterbetaling fra NAV da jeg fikk innvilget ung ufør.

I år vet jeg at jeg kommer til å få i siste pulje da også fordi etterbetalingen jeg fikk må regnes om til om det heller hadde vært gunstig at den ble skattet av x antall år den er tilbakebetaling for, fremfor året jeg fikk den utbetalt. 

Sistenevnte fikk jeg informasjon om da jeg ringte skatt sør for å høre hvordan jeg kunne legge inn i skattemeldingen at etterbetalingen var for x antall år. Fikk da beskjed om det jeg skrev over og at man ikke lenger trenger å legge inn dokumentasjon på dette selv da det fra nå går automatisk, men til gjengjeld får man da utbetalt i siste pulje da det alltid må dobbelsjekkes manuelt. Informerer om dette i tilfelle noen står i samme situasjon:)

 

Vanligvis har jeg hatt stålkontroll på hvor mye jeg har fått tilbake i restskatt, men nå er jeg usikker. De kunne heller ikke svare meg på om jeg får noe igjen fra overnevnte. Jeg fikk også en tilbakebetaling i fjor på renter jeg hadde krav på ifm de overnevnte pengene. Sammen med informasjon om at pengene ikke var skattet av og at jeg måtte skatte av de selv. Har dog fylt opp BSU i fjor og håper at skattefradraget på det vil gå opp med "rentepengene" jeg fikk utbetalt.

Så jeg får bare smøre meg med tålmodighet og vente i spenning.

Anonymkode: 95255...b76

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg får tilbake noe i år. Går på AAP og fikk tilbake rundt 13 000 kr i fjor. Det var i Mars.

Anonymkode: 82e12...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...