Gå til innhold

Skattemeldingen 2023

Sofakona

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har etternavn på U, fikk på torsdag som var 😆

Anonymkode: 34e53...bab

Ok 🤣 S her, tenkte «faen da er jeg en av de siste»

Anonymkode: ca4c9...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har fått, hvor ligger dere i alfabetet? 😂

Hilsen ‘desperat’

B her, fikk den idag. Men de to forrige årene har jeg fått sist. Leste et sted at de ikke sender ut alfabetisk. 

Anonymkode: 5cf2e...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søsteren min med samme etternavn som meg har fått. Fikk dag 1. Jeg har ikke fått.

Anonymkode: 94f11...789

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble visst restskatt her. Solgte bolig og kjøpte ny bolig i fjor så fikk plutselig en renteinntekt på over 100 000 i fjor så inntekten min ble jo over 100 000 mer enn hva jeg faktisk tjente i lønn. De pengene gikk jo rett inn i nytt hus.. Så det var litt irriterende. 

Anonymkode: 0fd89...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble visst restskatt her. Solgte bolig og kjøpte ny bolig i fjor så fikk plutselig en renteinntekt på over 100 000 i fjor så inntekten min ble jo over 100 000 mer enn hva jeg faktisk tjente i lønn. De pengene gikk jo rett inn i nytt hus.. Så det var litt irriterende. 

Over 100 000 i renter? Hvordan i all verden klarte du det? 

Anonymkode: e742a...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke fått enda men de jeg kjenner som har fått har bokstaven E i fornavnet sitt som 3.bokstav og så har de grønne øyne og er overvektige. Så jeg får vel bare vente.

Anonymkode: aabbc...ddb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det sendes ut i puljer.. er det alfabetisk da eller?

Nei, det er det ikke. 

Jeg har etternavn som starter med en bokstav som er mot slutten av alfabetet og fikk i går, men en venninne som har etternavn som starter med en bokstav som er i starten av alfabetet har ikke fått ennå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk i går, får tilbake 5500. Bruker som regel å få tilbake mellom 3-6k, så hadde egentlig ikke regnet med noe annet. 😄

Samboer derimot må betale rest på 7500, og betalte vel noe ala det i fjor også. Aner ikke hva vi gjør feil med hans skattekort, runder alltid opp og går litt over årslønn.

Anonymkode: 651cc...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Skatt på renteinntekt er ganske irriterende ja, siden renten er mye lavere enn prisstigningen og man egentlig taper penger. Strengt tatt burde man fått fradrag for tapet. 

Anonymkode: 4ffc7...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

oi, dette visste jeg ikke. Klarna sender ikke inn rentefradrag til skatteetaten, det må man legge inn selv, fant ut av det før helga 😅 Gikk tilbake på skattemeldinger helt til 2019 for å legge inn for disse årene og. Står nå jeg har 2000kr til gode for disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE FÅTT, skattemeldingen.. har heller ikke hørt noe om den sosialdemokratiske regjeringens planer for å øke uføretrygden i tråd med dette årets lønnskrav fra LO ..der de ønsker å øke lønningene med over 5 % .. Det er jop blitt en virkelighet i oljerike norge at uføre må være må være uteliggere for å ha økonomisk frihet, ikke fordi matvareprisene øker  men for elefanten i rommet som ingen politikere vil snakke om eller se..boligprisene.. det journalføres av de lydige disiplene i NAV til å være at den uføretrygda ikke er villig til å betale for å bo..falsk journalføring er iht straffeloven forbudt, men er blitt en normalkultur i offentlig forvaltning.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.3.2023 den 11.32):

Jeg har allerede fått den for ei uke siden. Jobber i skatteetaten og vi ansatte brukes som test.

Resultat var veldig lite spennende, får tilbake rett over 1.000 kroner.

Anonymkode: 42122...727

ja..seg selv først og seg selv sist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Baktus skrev (47 minutter siden):

Du synes ikke skatteetaten skal teste løsningen før den rulles ut til noen millioner?

Anonymkode: 26465...4e3

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både jeg og mannen min fikk i dag. Begge går noen tusen i minus. Jeg skjønner ingenting, har relativt høyt prosenttrekk sammenlignet med de andre på jobb av en el annen grunn.V i har huslån på flere mill, ingen formue eller hytte el.l, og trekker i tillegg 500 kr ekstra gjennom jobben hver mnd for å ha en skattebuffer.

Det er ett eller annet vi gjør feil, men vet ikke hva :(

Anonymkode: 4aced...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Både jeg og mannen min fikk i dag. Begge går noen tusen i minus. Jeg skjønner ingenting, har relativt høyt prosenttrekk sammenlignet med de andre på jobb av en el annen grunn.V i har huslån på flere mill, ingen formue eller hytte el.l, og trekker i tillegg 500 kr ekstra gjennom jobben hver mnd for å ha en skattebuffer.

Det er ett eller annet vi gjør feil, men vet ikke hva :(

Anonymkode: 4aced...9b6

Hva sier skattekalkulatoren når du bruker den å hvordan har dere fordelt fradragene deres? Er alle fradrag tatt med? 

Du bruker lønn fra forrige år som utgangspunkt og fører inn det ekstra beløpet du kommer til å øke i lønn inneværende år. Legg alltid på litt mer enn du tror. Logg inn flere ganger pr år å sjekk om du er ajour med skatten, er du ikke det så må du øke trekket.

Det burde ikke være noe mysterie, men folk sin situasjon er jo så forskjellig så mine råd kan være for enkle… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Baktus said:

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du synes ikke skatteetaten skal teste løsningen før den rulles ut til noen millioner?

Anonymkode: 26465...4e3

Pluss det faktum som flittig ignoreres her, at det betyr null og nada hvem som får først og sist. 

Anonymkode: 4ffc7...83a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Anonymkode: a6d0f...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk i går, får tilbake 5500. Bruker som regel å få tilbake mellom 3-6k, så hadde egentlig ikke regnet med noe annet. 😄

Samboer derimot må betale rest på 7500, og betalte vel noe ala det i fjor også. Aner ikke hva vi gjør feil med hans skattekort, runder alltid opp og går litt over årslønn.

Anonymkode: 651cc...3d2

Kommer an på hvordan dere fordeler fradragene det. 

Anonymkode: 856b5...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...