Gå til innhold

Skattemeldingen 2023

Sofakona

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hos meg står beløpet hverken på oversikt eller inn/utbetalinger. Hva betyr det?🤔 Leverte skattemeldingen 22.03.

Anonymkode: b171a...6c8

Står ikke hos meg heller. Leverte 21/3. 

Det betyr nok bare at skatteoppgjøret ditt ikke er klart enda. 

Anonymkode: 9799e...f22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Står ikke hos meg heller. Leverte 21/3. 

Det betyr nok bare at skatteoppgjøret ditt ikke er klart enda. 

Anonymkode: 9799e...f22

Samme her! 
La oss krysse fingrene at det kommer skatteetaten tar påskeferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leverte inn skattemeldingen lenge før mange av de som alllrede har fått pengene sine. HVOR ER MINE PENGER???????? JEG TRENGER DE NÅ

Anonymkode: f6dfd...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg leverte inn skattemeldingen lenge før mange av de som alllrede har fått pengene sine. HVOR ER MINE PENGER???????? JEG TRENGER DE NÅ

Huff... og de har tar mest sannsynlig påskeferie imorgen dessverre :(

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

De kan i verste fall komme rett før jul.

Om det er så viktig for deg, bør du slutte å betale inn for mye i skatt. Det er lett å regne ut selv, og justere underveis.

Anonymkode: c6763...276

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De kan i verste fall komme rett før jul.

Om det er så viktig for deg, bør du slutte å betale inn for mye i skatt. Det er lett å regne ut selv, og justere underveis.

Nei, det er ikke så lett for alle. Jeg sliter med tall og hadde aldri klart å regne det ut selv. Sikkert flere enn meg som sliter med det. 

Anonymkode: 5cf2e...e67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke så lett for alle. Jeg sliter med tall og hadde aldri klart å regne det ut selv. Sikkert flere enn meg som sliter med det. 

Men det kan jo være verdt et forsøk likevel, når det tydeligvis er så forferdelig å vente på pengene?

Kanskje noen du kjenner, eller til og med folk her kan hjelpe neste gang. Selv om man har dyskalkuli kan man lære seg ting med tall og bruke en skattekalkulator, selv om det er tyngre enn det er for andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor betalte du for mye skatt hvis du trenger pengene?

Anonymkode: 4ffc7...83a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Iflg min eks, så har den har nok falt ut på en eller annen kontroll. Det trenger ikke å være noe galt heller, men kanskje en av de som har innrapportert en av opplysningene på din skattemelding, kan ha fått et problem. Kanskje bare noe helt tilfeldig og helt uten grunn.  Pengene kommer nok helt plutselig. De fleste får dem i juni, selv om de har levert skattemelding i mars.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har dere sjekket reisefradraget i år? Det utgjorde 2000 kr hos meg, i min favør. Ikke fått noe særlig på det tidligere. 

Anonymkode: f868e...417

Grensene er endret i år, så det kan nok stemme. Man må ikke bare sjekke det, man må aktivt legge inn selv. De fjernet reisefradrag som automatisk utfylt post under covid.

Anonymkode: 340ad...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 20.56):

Dere som finner inn og utbetalinger på Altinn..hvor ligger dette? Jeg finner den ikke he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Sofakona said:

Dere som finner inn og utbetalinger på Altinn..hvor ligger dette? Jeg finner den ikke he he

Gå inn via skattemeldingen din der du kan lese den på skatteetaten..
Så skråller du ned til "Våre opplysninger om deg" og litt til så står det "Du er logget inn nå kan du sjekke" der finner du mine krav og betalinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spurte skatteetaten på chat om de sendte ut oppgjør i påskeuka, og dette er svaret. 

Jeg sendte inn skattemeldingen den 15/03 og har enda ikke fått mitt oppgjør. Får tilbake 15.000

IMG_0286.jpeg

Anonymkode: abf77...480

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 21.59):

Glimrende forslag. Dette har jeg selvfølgelig allerede gjort. Hvis du gadd å lese hva jeg skrev så er situasjonen min tilnærnet lik som årene før hva angår trekk, formue, gjeld og lønn. Dette fant jeg ut ved å sammenligne skattemeldingen og skattekortet fra -21 og -22. Det er for meg ingen åpenbar forklaring på hvorfor det er en differanse på nesten 20.000 fra det ene året til det andre. 

Anonymkode: 0d637...6bb

Du er sikker på at du er trukket 36 % og ikke har hatt tabelltrekk?

Hvis du beregner hvor mange prosent du har betalt ( forskuddstrekk/ brutto lønn) 2021 og 2022. Får du 36%  på begge årene da? 

Anonymkode: 4a026...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 12.06):

Gjorde utlegg for jobben for ca 35k i fjor, som jeg har fått penger tilbake for. Dette gjaldt reiser og konferansebillett. Men lurer på om skatteetaten kan se at de pengene jeg fikk utbetalt er for utlegg, ikke bare ekstra lønn. Er dette noe jeg må fylle inn i skattemeldingen?

Anonymkode: f88a5...1dc

Det skal føres som refusjoner på lønnsslippen og ikke innrapporteres som lønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På altinn under "oversikt" står`summen og at jeg har penger til gode, men ingenting på "Inn-/utbetalinger". Er ikke det litt rart eller er det vanlig?

Anonymkode: a7434...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På altinn under "oversikt" står`summen og at jeg har penger til gode, men ingenting på "Inn-/utbetalinger". Er ikke det litt rart eller er det vanlig?

Tror det betyr at skatteoppgjøret ditt er ferdig og klart for utbetaling. Vet ikke når du får pengene, om det skjer til uken, eller om du må vente til juni. Leste et sted her på KG eller i denne tråden at siste utbetalinger før juni, var denne uken. Men vet ikke om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det står ikke på utbetaling før det er utbetalt. Det kommer snart. 

Anonymkode: 16482...09f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tror det betyr at skatteoppgjøret ditt er ferdig og klart for utbetaling. Vet ikke når du får pengene, om det skjer til uken, eller om du må vente til juni. Leste et sted her på KG eller i denne tråden at siste utbetalinger før juni, var denne uken. Men vet ikke om det stemmer.

Når skatteoppgjøret er ferdig får man det utbetalt innen 3 uker, men som regel mye kjappere enn det, 1-2 dager..

Anonymkode: 16482...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine står også som «penger til gode» på Altinn nå. Satser på at skatteoppgjøret kommer på onsdag! 🤩 (sendes ut onsdager, men ikke helligdager)

Anonymkode: ca4c9...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...