Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min nabo har fått beskjed av nav at hun må be legene sende inn dokumentasjon på at de mener hun må bli ufør og at når dette først er vurdert av legene i nav kan hun søke om uføretrygd. Noen som kan hjelpe eller som kan om dette? 

Anonymkode: 411c7...240

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke annet og gjøre enn å snakke med legen om at hen sender en lege erklæring til Nav, så er det bare å vente på at Nav veileder gir beskjed om at hun kan søke på uføretrygd. 

Anonymkode: 018ab...0ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun må inn til samtale med sin fastlege, etter det blir det ordnet dokumenter fastlegen sender over til NAV. Det skrivet/dokumentet må hun selv betale for, å det faller ikke under egenandelen på frikort. 

Anonymkode: 02299...7f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun må inn til samtale med sin fastlege, etter det blir det ordnet dokumenter fastlegen sender over til NAV. Det skrivet/dokumentet må hun selv betale for, å det faller ikke under egenandelen på frikort. 

Anonymkode: 02299...7f6

Jøss, det har ikke jeg gjort. Hos meg så var det Nav veileder som ba legen om erklæring på dialogmøte jeg hadde med lege og Nav. Så lenge det er bestilt av Nav, så er det Nav som betaler. Nav betalte også legen for dialogmøtet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min nabo har fått beskjed av nav at hun må be legene sende inn dokumentasjon på at de mener hun må bli ufør og at når dette først er vurdert av legene i nav kan hun søke om uføretrygd. Noen som kan hjelpe eller som kan om dette? 

Stemmer

Anonymkode: d1b36...6ea

Skrevet

Nei... legen kan ikke be om uføretrygd..det er nav som nå åpne for at hun kan søke uføretrygd. Da kan lege etc sende inn det nav trenger. Regner med at hungår på Aap 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Nei... legen kan ikke be om uføretrygd..det er nav som nå åpne for at hun kan søke uføretrygd. Da kan lege etc sende inn det nav trenger. Regner med at hungår på Aap 

I dette tilfellet er det jo Nav som har bedt om lege erklæring, ikke verken legen eller naboen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I dette tilfellet er det jo Nav som har bedt om lege erklæring, ikke verken legen eller naboen. 

Ok da misforstod jeg

AnonymBruker
Skrevet

Hun går på aap, og har fått beskjed av saksbehandler at hun må be legene som mener hun må bli ufør sende inn dokumentasjon så skal de avgjøre om hun kan søke ufør eller ikke? For meg høres det noe tungvindt, men mulig det er slik det må gå.

AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke gått gjennom noe tiltak, saksbehandleren har visst ment at det er unødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Nav må skrive en arbeidsevnevurdering først. Går ut fra at kommunikasjonen mellom nav og lege allerede er der. I arbeidsevnevurderingen så vil nav legge fram om vedkommende er ferdig avklart eller ikke og hva de mener angående ufør. 
Nettopp vært gjennom dette etter en skade.

Anonymkode: 10111...7f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun går på aap, og har fått beskjed av saksbehandler at hun må be legene som mener hun må bli ufør sende inn dokumentasjon så skal de avgjøre om hun kan søke ufør eller ikke? For meg høres det noe tungvindt, men mulig det er slik det må gå.

Hva er tungvint med det? Hennes tilstand må jo dokumenteres, og vurderes av NAV om det innvilger krav til uføretrygd.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har ikke gått gjennom noe tiltak, saksbehandleren har visst ment at det er unødvendig.

For noen få så er det mulig, om det er forhold som tilsier at det er umulig, ikke har noen hensikt el.l.

Anonymkode: f1385...0aa

Skrevet

Veien til ufør er lang.

Fra du havner på AAP til en evt ufør kan fort ta 7 år.  Du må i utprøving og finne din rest arbeidsevne og det tar tid. Du må dokumentere at du har forsøkt alt av medisiner og behandling før NAV i samarbeid med fastlege og tiltaksarrangør har funnet ut at du ikke kan jobb.. NAV må åpne for mulighet til å søke ufør. Da søknaden er sendt så er det leger i NAV som avgjør om du får ufør eller ikke. Avslår NAV legene så kan du anke, men da må du gjerne komme med mer informasjon evt prøve ut det en NAV leger mener du mangler.

Ei venninne av meg er født med en sykdom som slo ut i full blomst da hun var nærmere 40 år. Det er soleklart at hun ikke kan jobbe og NAV veileder og fastlege var enig om dette. Hun ble sendt til flere spesialister som mente det samme.
Søknaden ble sendt og NAV legene avslo. Grunnen til avslaget var at hun ikke hadde vært hos psykolog. Hun kunne fint snakket med psykolog i flere år, men hun hadde aldri klart å snakke seg frisk uansett antall timer hos psykolog. Fastlegen hennes skrev en erklæring til NAV om at dette måtte være en stor vits, men NAV legene sto på sitt.

Hun var på 1 time hos psykolog og psykologen sa at han ikke fikk snakket henne frisk og sendte erklæring om dette til NAV. Dermed ble uførsøknaden godkjent.

Helt vanvittig hvor mye hun måtte igjennom til tross for at spesialister bekreftet at hun ikke hadde noe i arbeidslivet å gjøre lenger.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

NAV legen kan mene noe helt annet, så hun får forberede seg på å matte ut i arbeidstrening.

Anonymkode: 485b6...266

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men da er det ikke nødvendig da. Selv om man har like diagnoser, så har man det på forskjellig vis, noen har arbeidsevne eller inntektsevne, mens andre med samme diagnose ikke har det i det hele tatt. 

Noen igjen får godkjent uføresøknad uten å ha gått igjennom tiltak. Jeg har vært i tiltak i 3 omganger, men har alltid vært for dårlig til å komme ut i samfunnet og prøve meg på jobb, så jeg har ikke vært i noen arbeidsutprøving. Har søknad inne nå på uføretrygd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva er tungvint med det? Hennes tilstand må jo dokumenteres, og vurderes av NAV om det innvilger krav til uføretrygd.

For noen få så er det mulig, om det er forhold som tilsier at det er umulig, ikke har noen hensikt el.l.

Klart de må vurdere det! Men å sende alt dokumentasjon og få svar først etter flere måneder på om du kan søke eller ikke? Det er mer det jeg stusser over… altså måten det skjer på.

AnonymBruker
Skrevet

NAV legen kan mene noe helt annet, så hun får forberede seg på å matte ut i arbeidstrening.

Anonymkode: 485b6...266

Nå vet jo du absolutt ingenting om naboens sykdom eller situasjon.

Det finnes de det ikke er grunn til å ha gjennom arbeidstrening.

NAV kan ikke pålegge det om personen åpenbart er for syk, eller det av andre grunner ikke vil ha noen hensikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men da er det ikke nødvendig da. Selv om man har like diagnoser, så har man det på forskjellig vis, noen har arbeidsevne eller inntektsevne, mens andre med samme diagnose ikke har det i det hele tatt. 

Noen igjen får godkjent uføresøknad uten å ha gått igjennom tiltak. Jeg har vært i tiltak i 3 omganger, men har alltid vært for dårlig til å komme ut i samfunnet og prøve meg på jobb, så jeg har ikke vært i noen arbeidsutprøving. Har søknad inne nå på uføretrygd. 

Er ikke tiltak det samme som arbeidsutprøving? Du skriver at du har vært gjennom 3 forskjellige tiltak? Hun har ikke vært gjennom noe som helst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er ikke alle som trenger å gå igjennom tiltak. Det er det NAV som bestemmer ☺️

Anonymkode: da2c5...31c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...