Gå til innhold

Eggstokkreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Tumormarkøren jeg antar at det er snakk om her er CA-125, da det er denne som brukes for å sjekke for eggstokkreft. Min var skyhøy på grunn av det som viste seg å være en endometriosecyste, det vil si en godartet cyste. Verdien kunne variere veldig mellom hver gang jeg sjekket. Det er ikke uvanlig at denne markøren er forhøyet også på grunn av endometriose eller andre tilstander som ikke er kreft. Men godt du får det undersøkt raskt uansett ❤️

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hvordan det gikk med deg?

Anonymkode: 1c522...8cc

Jeg hadde eggstokkreft, men ble kreftfri etter behandling. Det er nesten fem år siden nå. Men jeg må også minne deg på at CA125 (tumormarkøren) kan forhøyes av andre ting, som infeksjon i underlivet eller i andre deler av buken, endometriose og til og med variasjoner under menstruasjonssyklusen. Normalverdien er under 35, så hvis din var på grensen til 35 før og har fordoblet seg, så er den ikke veldig høy. Min var på nesten 600, og andre har CA125 på mange tusen.

Du er også veldig ung, noe som gjør det mer sannsynlig at det er noe ufarlig. Jeg var i slutten av tredveårene, og alle legene poengterte hvor ung jeg var, siden de fleste pasientene deres var over 70.

Anonymkode: 6b7a1...3b5

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk  beskjed om en større cyste som tilfeldigvis ble oppdaget ved en MR undersøkelse av bekkenet mitt. 
Cysten eller svulsten , var på 6-7 cm og med et uklart innhold. 
Jeg ble operert ganske raskt  , og de fjernet begge eggstokkene samtidig pga de ville eliminere faren for eggstokkkreft . 
Jeg var passert 50 så det gikk greit 
Svulsten inneholdt bare blod og ikke kreft. 
Kan ikke huske at det ble noe betenkningstid ang det å fjerne cysten eller ei. 
En sparer ikke på store cyster, og akkurat der synes jeg at legen din har vært sløv. 
Ønsker deg lykke til og håper på det beste ❤️❤️❤️

Anonymkode: 56ddf...5c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sender deg mange, varme tanker. Den perioden du er i nå, og frem til du får komme inn og få mer informasjon har jeg selv opplevd som veldig vond og psykisk tung, i forbindelse med en annen type kreftdiagnose. Det er skikkelig mørkt!

Nå, ett år senere, er livet fremdeles ikke helt som det var før, og jeg har fått mange gode og dårlige nyheter (flest gode, foreløpig). Men det har aldri vært så mørkt og tungt som de dagene mellom "vi er nesten helt sikre på at det er kreft", og når jeg fikk komme inn og få mer informasjon. 

For meg var det både godt og vondt å fortelle det til de nærmeste, det er fælt å påføre dem frykt og vonde følelser, men det knyttet oss også tettere sammen på en måte. Og dette er en mørk "hemmelighet" å bære på alene. 

Hold ut, aksepter alle de kjipe og vonde og mørke følelsene frem til du får mer informasjon, tiden vil gå og du vil få svar. Uten å kjenne deg så tenker jeg at du helt sikkert kommer til å få det mye bedre når du bare kommer innenfor døra hos spesialistene, de er så flinke og har så mange verktøy de kan hjelpe deg med - om det skulle vise seg at det er kreft. 

Masse lykke til. 

Anonymkode: ad1e2...8a4

Tusen takk for at du deler av dine erfaringer.  Foreløbig er jeg bare helt nummen. Jeg har fortalt det til mannen min, men drøyer med å fortelle noen andre før jeg vet noe sikkert. Veksler mellom "det er helt sikkert ikke noe" og tanken på at jeg har fått kreft. Men selv om den tanken treffer meg, så er jeg merkelig nok fullstendig rolig. Har ikke grått eller rast og er på jobben som vanlig.  Lurer på hvor lang tid jeg kan holde meg sånn. Forhåpentligvis til jeg får komme inn og får vite noe mer tenker jeg. Selv om jeg skjønner at jeg undertrykker mye akkurat nå, så er det jo ikke noe mål å gå i kjelleren. Er det kreft, blir det tidsnok ille nok.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
365vinter skrev (5 timer siden):

Hei!

Tumormarkøren jeg antar at det er snakk om her er CA-125, da det er denne som brukes for å sjekke for eggstokkreft. Min var skyhøy på grunn av det som viste seg å være en endometriosecyste, det vil si en godartet cyste. Verdien kunne variere veldig mellom hver gang jeg sjekket. Det er ikke uvanlig at denne markøren er forhøyet også på grunn av endometriose eller andre tilstander som ikke er kreft. Men godt du får det undersøkt raskt uansett ❤️

Så godt å høre!! Da satser jeg hardt på at det er ufarlig. Takk for at du kunne gi meg noe håp 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde eggstokkreft, men ble kreftfri etter behandling. Det er nesten fem år siden nå. Men jeg må også minne deg på at CA125 (tumormarkøren) kan forhøyes av andre ting, som infeksjon i underlivet eller i andre deler av buken, endometriose og til og med variasjoner under menstruasjonssyklusen. Normalverdien er under 35, så hvis din var på grensen til 35 før og har fordoblet seg, så er den ikke veldig høy. Min var på nesten 600, og andre har CA125 på mange tusen.

Du er også veldig ung, noe som gjør det mer sannsynlig at det er noe ufarlig. Jeg var i slutten av tredveårene, og alle legene poengterte hvor ung jeg var, siden de fleste pasientene deres var over 70.

Anonymkode: 6b7a1...3b5

Så godt du er blitt frisk 👏🤩❤️. Satser hardt på at dette er noe helt annet enn kreft.

Skrevet

Ryddet for innlegg signert helsepersonell. 

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg vært inne for de første undersøkelsene.  De kan fremdeles ikke si om det er kreft, vil ikke ta noen biopsi før jeg skal opereres pga en eventuell spredningsfare. Så nå må jeg bare gå å vente på operasjon. Ideelt, skulle det blitt gjort i løpet av noen uker  men pga høyt press og påsken, må jeg kanskje vente så lenge som én mnd. Blir lenge å dingle i usikkerheten dette her. 

• Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...