Gå til innhold

Ulovlig hunderase på Finn.no?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Står at de leveres med stamtavle hvis man ønsker det.
Hvem ønsker ikke det, særlig når man kjøper en slik hund.....

3 hanner er solgt og 3 tisper er igjen, alle som vil ha tøff kamphund skal jo ha en han. Normalt selges tisper først.
Spesielt den mørke ser ikke mye lovlig ut uten stamtavle.

Anonymkode: 4ab28...5ce

Ei venninne av meg har snakket med selger og da hun ba om reg nr på foreldredyrene så hun kunne sjekke opp helsestatus osv på de, så fikk hun beskjed at det ikke kunne utgis da det var mellom kennelklubben og eier. Fikk heller ikke kopi av stamtavlen deres, hun har kjøpt hunder før og d fått reg nr så hun kunne sjekke opp helse osv… så ja jeg vet ikke jeg. Bare synd for de som kjøper at de kan risikere å miste den. Selv om hun har klart å få foreldrene igjennom ved import så hadde jeg aldri turt å ta med valpen ut av landet for hva hvis man ikke får den inn igjen. Hun selger påpekte at dette ikke var en pitt hvis det var det hun var på jakt etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med tanke på hvor mange som har blitt drept av pitbull i det siste så bør politiet/mattilsynet så absolutt varsles. 

Anonymkode: cf7cf...a2a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finne ikke annonsen på finn, er den slettet??

Anonymkode: 60425...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg rapporterte den, og var garantert ikke den eneste. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er nok mange som har reagert eller at de fikk for mange vanskelige spørsmål 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenkte det samme… og 3 gutter har blitt reservert. Har ikke noe imot rasen og pitbuller generelt, men jeg tenker disse kjøperne og optretter må være utrolig useriøse. Er det en ulovlig rase må man forholde seg til det tenker jeg.

Anonymkode: 553ba...99a

Tror nok det er lurt å gjøre litt mer research før man uttaler seg her. Hvis valpene selges privat så er det stor sannsynlighet for at valpene ikke var planlagt. Ingen optretter ville solg de privat. Utrolig synd at folk skal være så utrolig følsomme til å ta det så langt til å anmelde og risikere avliving på 6 helt uskyldige valper.

Anonymkode: 18028...22d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Amerikansk bulldog-= AMERICAN BULLY.

Anonymkode: dc741...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er seks forbudte hunderaser pr. i dag. Disse er

• Pitbullterrier
  • Amerikansk staffordshire terrier
  • Fila brasileiro
  • Toso inu
  • Dogo argentino
  • Tsjekkoslovakisk ulvehund.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Står jo at det følger med stamtavle å?! 

Anonymkode: 5d799...9a9

Stamtavlen er en veldig viktig del for private kjøpere for å kunne se hvor valpene kommer fra. Denne rasen er forbundet med andre mer krevende hunderaser hvor det kan gå galt om eier ikke klarer å legge inn sin del av jobben. Allikevel er disse rasene stikk motsatt fra hverandre. Med en stamtavle kan man se at disse rasene ikke er koblet sammen, men heller at slektstreet viser tilbake til ikke minst gode og trygge optrettere.

Anonymkode: 18028...22d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Amerikansk Bully er en krysning av Amerikansk Pittbull Terrier, Amerikansk Staffordshire Terrier og forskjellige Bulldog raser som Amerikansk Bulldog, Engelsk Bulldog og Olde Engelsk Bulldog. 

Du har 5 størrelser

Classic, Standard, Pocket, XL, Extreme

https://dogsbestlife.com/dog-breeds/american-bully-breed/?cn-reloaded=1

Det er seks forbudte hunderaser pr. i dag. Disse er:

Pitbullterrier

Amerikansk staffordshire terrier

Fila brasileiro

Toso inu

Dogo argentino

Tsjekkoslovakisk ulvehund.

Det er forbudt å holde enkelte raser i Norge som regnes som farlige raser. Forbudet gjelder også blandinger hvor en eller flere av disse rasene er med, uansett blandingsforhold. Hundetyper som er en blanding av hund og ulv anses også som farlige hunder, uansett blandingsforhold.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/forbudte_hunder_raser.5704

Da slipper dere å krangle mer om det!!! 

Anonymkode: 755e0...1ad

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

American bully er ikke ulovlig, jeg har en selv. Rasen er derimot ikke FCI godkjent, hvilket betyr at disse ikke registreres i NKK. American bully er en rase, ikke en blandingshund. De er ganske langt fra pitbull hvis det er det man er bekymret for, bullyen er ikke avlet for kamp, men som en familiehund. Ja, man blandet en gang i tiden inn pit for å få frem det man ville, men det er mange år og generasjoner siden. Det finnes flere andre raser hvor dette er tilfellet, men med en gang man danner en ny rase er det nettopp det - en rase og bully står ikke på listen over forbudte raser i Norge. At den listen burde endres/slettes/oppdateres er en annen sak.

Anonymkode: bdab2...e33

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disse hundene er, ifølge forskrift, ulovlige fordi de ser ser ut som farlige hunder, men ikke er en godkjent rase.

Håper virkelig politiet begynner å ta loven på alvor og avliver hunder som omfattes av lov/forskrift. Det er eneste måte å få bukt med problemet på. Eierne har seg selv å takke for sin uvitenhet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, Troyamin said:

Dere kan sjekke hva Norsk Kennel Klub   har svart vedr lovligheten rundt Amerikansk Bully.

Norsk Kennel Klub😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

siden annonsen nå er borte er det vel en av dere som har rapportert den :P folk må seriøst får seg vitkigere ting å holde på med... 

Anonymkode: 493a3...d02

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

siden annonsen nå er borte er det vel en av dere som har rapportert den :P folk må seriøst får seg vitkigere ting å holde på med... 

Anonymkode: 493a3...d02

Avl og importering av farlige, ulovlige hunder er så absolutt en viktig ting å rapportere. Ser ut som Finn er helt enig. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 12.37):

Finns det andre typer bully da?

Anonymkode: 553ba...99a

Finnes mange forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk til den/de som tok affære. Om noen tok vare på selgers telefonnummer som stod i annonsen så bør saken politianmeldes. Om ikke det vil redde menneskeliv så vil det antagelig spare andre hunder for skader.
Håper de som har kjøpt de 3 andre valpene leser denne tråden og finner en normal hund istedet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk til den/de som tok affære. Om noen tok vare på selgers telefonnummer som stod i annonsen så bør saken politianmeldes. Om ikke det vil redde menneskeliv så vil det antagelig spare andre hunder for skader.
Håper de som har kjøpt de 3 andre valpene leser denne tråden og finner en normal hund istedet.

Jeg velger å være anonym nå da jeg har sett hvilke reaksjoner som kom fra enkelte, men jeg søkte på nr, og fikk adressen og kontaktet stedets politi.  Og nå må jeg si at jeg er veldig glad for at jeg kan være anonym her inne. Nei jeg ønsker ikke hunder død men dette er ikke en rase som alle og enhver kan kjøpe, og man kan lett få andre ti å kjøpe for en hvis selgr er fornuftig til å kun selge til en gruppe mennesker. Så ja jeg meldte saken inn faktisk rett etter at jeg leste annonsen og søkte litt på nett.

Anonymkode: 9ff3f...a20

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg velger å være anonym nå da jeg har sett hvilke reaksjoner som kom fra enkelte, men jeg søkte på nr, og fikk adressen og kontaktet stedets politi.  Og nå må jeg si at jeg er veldig glad for at jeg kan være anonym her inne. Nei jeg ønsker ikke hunder død men dette er ikke en rase som alle og enhver kan kjøpe, og man kan lett få andre ti å kjøpe for en hvis selgr er fornuftig til å kun selge til en gruppe mennesker. Så ja jeg meldte saken inn faktisk rett etter at jeg leste annonsen og søkte litt på nett.

Anonymkode: 9ff3f...a20

Tusen takk! Og du har rett i å holde deg anonym. Mange stygge saker hvor "bully" eiere virkelig lever opp til navnet til favorittrasen sin... 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...