Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som ønsker å beholde pengene de selv har tjent/fortjent. Eller de som kaller disse onde og krever at de skal gi dem pengene sine? 

Anonymkode: 01c10...0a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 11.46):

De som ønsker å beholde pengene de selv har tjent/fortjent. Eller de som kaller disse onde og krever at de skal gi dem pengene sine? 

Hvem mener du har fortjent pengene sine? En person som har hatt flaks hele veien, tok seg en god utdanning i en tid der det var lettere å komme inn og kjøpte bolig til en årslønn eller tre? De pengene er ikke fortjent. Så lenge mange unge sliter er de pengene faktisk blodpenger. Det at vedkommende beholder pengene går utover andre. Ikke noe bedre enn å bryte seg inn i en leilighet og stjele alt av verdier. Forskjellen er at han priviligerte har loven på sin side siden utrolig mange er i samme situasjon som han- det er de som styrer Norge (flertallstyranni).

Endret av Majer
  • Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Majer said:

Hvem mener du har fortjent pengene sine? En person som har hatt flaks hele veien, tok seg en god utdanning i en tid der det var lettere å komme inn og kjøpte bolig til en årslønn eller tre? De pengene er ikke fortjent. Så lenge mange unge sliter er de pengene faktisk blodpenger. Det at vedkommende beholder pengene går utover andre. Ikke noe bedre enn å bryte seg inn i en leilighet og stjele alt av verdier. Forskjellen er at han priviligerte har loven på sin side siden utrolig mange er i samme situasjon som han- det er de som styrer Norge (flertallstyranni).

Alvor eller ironi? Man fortjener selvsagt penger man har tjent selv i sin egen jobb etter utdannelse man selv har tatt. 

Anonymkode: 33aba...bb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alvor eller ironi? Man fortjener selvsagt penger man har tjent selv i sin egen jobb etter utdannelse man selv har tatt. 

Tipper dette skal være en ny " hvorfor må jeg betale skatt for å finansiere trygdesystemet" - tråd.

Anonymkode: dd4eb...41b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

La oss øke formueskatten, innføre arveavgift og kutte skatten på inntekt da. Ønsker du det? Eller er ikke pengene man tjener like viktige for deg lenger?

AnonymBruker
Skrevet

Det fungerer vel slik;

Person A fortjener andres penger, men ingen fortjener person A's egne penger.

Anonymkode: 02550...678

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det fungerer vel slik;

Person A fortjener andres penger, men ingen fortjener person A's egne penger.

Hva fungerer slik?

Kan du nevne et, eneste eksempel på en person A?

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Hva fungerer slik?

Kan du nevne et, eneste eksempel på en person A?

Det er bare god gammeldags hykleri.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tipper dette skal være en ny " hvorfor må jeg betale skatt for å finansiere trygdesystemet" - tråd.

Det er en viktig debatt. 

Men det må følge av debatten; hva feiler et samfunn der voksne mennesker lar seg trygde i en eksplosiv økning, og, hva gjør man når dette ikke lenger kan finansieres?

For når noe er i ferd med å velte hele velferdsstaten slik vi kjenner den er det vel verdt å diskutere, eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare god gammeldags hykleri.

Hva er 'bare god gammeldags hykleri'? Din påstand eller mitt spørsmål?

AnonymBruker
Skrevet

Ser en veldig forskjell mellom meg og mitt yngste søsken som er attpåklatt. Jeg er født sist på 70 tallet, han midten av 90. Mine foreldre var i en helt annen økonomisk situasjon når han  ble født.

Der jeg krummet nakken og sto i problemene og arbeidet meg gjennom dem, har han gått og fått mamma og pappa til å rydde opp. Han mener også at de bør dele ut penger til ham nå, for hvorfor skal han ha det vanskelig når de kan hjelpe. 

Tror generasjonen etter meg rett og slett er litt bortskjemte. I alle fall de på min hjemplass. Ser samme tendensene hos vennene våre. 

Anonymkode: 0f863...27a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel dypest sett ingen rettferd i at arvelotteriet skal bestemme hvorvidt man klarer seg godt i livet eller ikke? En som vokser opp i en velbemidlet familie har uendelig mye større sjans for å lykkes i livet enn en som vokser opp i en fattig familie hvor det eneste som arves er psykisk uhelse. Klart de som tviholder på gevinsten fra arvelotteriet er de grådige.  Men det er en sosialt akseptert form for grådighet. Ikke naturgitt lov i det hele tatt. 

Anonymkode: 71d07...a38

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Det er en viktig debatt. 

Men det må følge av debatten; hva feiler et samfunn der voksne mennesker lar seg trygde i en eksplosiv økning, og, hva gjør man når dette ikke lenger kan finansieres?

For når noe er i ferd med å velte hele velferdsstaten slik vi kjenner den er det vel verdt å diskutere, eller?

Debatten kan gjerne tas, men kanskje den ikke passer helt her inne på KG,  hvor man tar mannen, og ikke ballen...

Nå er det heller ikke sånn at økningen er eksplosiv, eller at man "lar seg trygde".

Det er 2 ting når det gjelder uføretrygdede f.eks. Her er det en økning blant unge folk med psykiske lidelser, og man bør da sette inn tiltak for å unngå at disse får psykiske lidelser. Forebygging fremfor nedbygging av helsevesen. Kompetanseheving og flere hender i skolesystemet f.eks, i stedet for at man sitter på sidelinjen og ikke gjør noe med mobbing o.l.

Så har vi de uføretrygdede som er eldre, her ser vi en "positiv" utvikling økonomisk sett ved at her er det en nedgang i antall uføretrygdede.

Og sånn til slutt. Trygdesystemet er ikke i ferd med å velte, så langt der ifra,  bl.a. pga statens pensjonsfond utland...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Debatten kan gjerne tas, men kanskje den ikke passer helt her inne på KG,  hvor man tar mannen, og ikke ballen...

Nå er det heller ikke sånn at økningen er eksplosiv, eller at man "lar seg trygde".

Det er 2 ting når det gjelder uføretrygdede f.eks. Her er det en økning blant unge folk med psykiske lidelser, og man bør da sette inn tiltak for å unngå at disse får psykiske lidelser. Forebygging fremfor nedbygging av helsevesen. Kompetanseheving og flere hender i skolesystemet f.eks, i stedet for at man sitter på sidelinjen og ikke gjør noe med mobbing o.l.

Så har vi de uføretrygdede som er eldre, her ser vi en "positiv" utvikling økonomisk sett ved at her er det en nedgang i antall uføretrygdede.

Og sånn til slutt. Trygdesystemet er ikke i ferd med å velte, så langt der ifra,  bl.a. pga statens pensjonsfond utland...

Det er klart trygdesystemet velter. Dette landet går 400 milliarder kroner i minus hvert år. Pensjonsfondet er allerede bundet i fremtidige forpliktelser. Og nå skal det som holder oss oppe, olje og gass, avvikles... 

Det er ingenting bærekraftig i at 25% av alle i arbeidsfør alder ikke er i jobb, hvorav 11% er varig uføretrygdede. Det er heller ikke bærekraftig at 25% av resten som jobber, jobber i offentlig sektor. 

Joda, økningen er eksplosiv. Antallet øker med ca 10 % hvert år. Ingenting annet øker i et slikt omfang.

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (6 minutter siden):

Det er klart trygdesystemet velter. Dette landet går 400 milliarder kroner i minus hvert år. Pensjonsfondet er allerede bundet i fremtidige forpliktelser. Og nå skal det som holder oss oppe, olje og gass, avvikles... 

Det er ingenting bærekraftig i at 25% av alle i arbeidsfør alder ikke er i jobb, hvorav 11% er varig uføretrygdede. Det er heller ikke bærekraftig at 25% av resten som jobber, jobber i offentlig sektor. 

Joda, økningen er eksplosiv. Antallet øker med ca 10 % hvert år. Ingenting annet øker i et slikt omfang.

Nei økningen er ikke eksplosiv.

Hvis du først skal være med og ta en diskusjon så kan du hvertfall prøve å framstå seriøs nok til at du forholder deg til riktige tall.

Økningen ligger på ca 1 % ikke 10 % som du beskriver.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/uforetrygd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er vel dypest sett ingen rettferd i at arvelotteriet skal bestemme hvorvidt man klarer seg godt i livet eller ikke? En som vokser opp i en velbemidlet familie har uendelig mye større sjans for å lykkes i livet enn en som vokser opp i en fattig familie hvor det eneste som arves er psykisk uhelse. Klart de som tviholder på gevinsten fra arvelotteriet er de grådige.  Men det er en sosialt akseptert form for grådighet. Ikke naturgitt lov i det hele tatt. 

Anonymkode: 71d07...a38

Egentlig litt enig, tror vi vil se en segregering der psyke og iq ( som begge er arvelig  ) vil bestemme klasse. 

Det er viktig å skape ett samfunn som tar vare på alle, og prøve å treffe riktig med velferden slik at vi har råd til å ta vare på. Men for å gjøre det må man absolutt ta vare på og motivere vinnerene også. Ikke la misunnelsen ta overhånd og strupe verdiskapning og jage folk utenlands.

Og med vinnerne som skal motiveres mener jeg ikke de som melker infrastruktur og råvarer. Der bør man gjøre tiltak. Ingen grunn til bonusfest i Statkraft fordi strømmen er dyr, de burde vært fratatt all bonus for rasering av verdiskapning i Norge. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når min hund trygler mat, hvem er den grådige?

Jeg som har jobbet for pengene, eller hunden som krever at jeg skal gi den mine egne penger (hundematen jeg har kjøpt for mine penger)?

Her bruker jeg reductio ad absurdum for å bevise logisk at det er absurd å mene følgende: Ingen har krav på et verdig liv uten at man tjent pengene det koster selv.

Grunnen er for meg åpenbar. I likhet med hunden er ikke alle i fysisk eller psykologisk stand til å tjene de nødvendige verdier det koster å ha et verdi liv. Det betyr ikke at de ikke bør leve et verdig liv. 

Derfor gir jeg hunden min mat. Selv om det er jeg som drar på jobb.

Jeg ser at det er en risiko for at det oppfattes som at jeg sammenlikner mennesker på trygd med hunder. Det er ikke det jeg sier.

Anonymkode: 5471a...a76

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når min hund trygler mat, hvem er den grådige?

Jeg som har jobbet for pengene, eller hunden som krever at jeg skal gi den mine egne penger (hundematen jeg har kjøpt for mine penger)?

Her bruker jeg reductio ad absurdum for å bevise logisk at det er absurd å mene følgende: Ingen har krav på et verdig liv uten at man tjent pengene det koster selv.

Grunnen er for meg åpenbar. I likhet med hunden er ikke alle i fysisk eller psykologisk stand til å tjene de nødvendige verdier det koster å ha et verdi liv. Det betyr ikke at de ikke bør leve et verdig liv. 

Derfor gir jeg hunden min mat. Selv om det er jeg som drar på jobb.

Jeg ser at det er en risiko for at det oppfattes som at jeg sammenlikner mennesker på trygd med hunder. Det er ikke det jeg sier.

Men hva med resten av hundene i Norge? Burde du sørge for mat til dem også? Eller verden? 

Og min hund den tigger selv når den egentlig er mett. 

Jeg skjønner på ett vis analogien din, men den  er minst like nyttig for å stille spørsmål som for å underbygge dine argumenter. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Majer said:

La oss øke formueskatten, innføre arveavgift og kutte skatten på inntekt da. Ønsker du det? Eller er ikke pengene man tjener like viktige for deg lenger?

Hva har dette med det jeg skrev å gjøre? Jeg er tilhenger av å fjerne formuesskatten eller øke bunnfradraget kraftig, eller gjøre disse avhengige av inntekt. Jeg vil heller betale skatt av inntekt jeg har, enn å skatte av formue jeg ikke tjener noe på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men hva med resten av hundene i Norge? Burde du sørge for mat til dem også? Eller verden? 

Og min hund den tigger selv når den egentlig er mett. 

Jeg skjønner på ett vis analogien din, men den  er minst like nyttig for å stille spørsmål som for å underbygge dine argumenter. 

Skattesystemet fungerer slik at hvert individ slipper å betale direkte til de man selv mener trenger det mest.

Her kan du lese om hvordan en velferdsstat fungerer:

https://snl.no/velferdsstat

Her kan du lese om hvordan et skattesystem fungerer:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Skatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...