Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

a4da47c18c616f436c901ba3e1b4a6c695ffda94

Oppgaven er altså at du skal visualisere hvordan vannet i en flaske med vann legger seg når du tipper den på siden...

Hvorfor er det så store kjønnsforskjeller her? Jeg ble sjokkert da jeg leste at 40% av kvinner ikke klarer å visualisere at det skal være en vannrett linje...

Anonymkode: 0e054...9af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var overraskende ja. Kanskje kvinner med flink-pike-syndrom som overtenker? Svært mange bommer på IQ-tester nettopp fordi de gjør det for vanskelig. De tør ikke stole på sin egen løsning.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oppgaven er altså at du skal visualisere hvordan vannet i en flaske med vann legger seg når du tipper den på siden...

Hvorfor er det så store kjønnsforskjeller her? Jeg ble sjokkert da jeg leste at 40% av kvinner ikke klarer å visualisere at det skal være en vannrett linje...

Har null problem med å skjønne hvordan vannet legger seg. Jeg sliter mer med å skjønne hvorfor dette liksom skal være så vanskelig å forstå, og trodde et øyeblikk at det var et lurespørsmål.
Handler ikke dette om romforståelse, noe som er vitenskapelig bevist at kvinnehjernen ofte sliter mer med enn mannehjernen? Det er på grunn av dette at kvinner ofte er kjent for å generelt være dårlige på å lese kart.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Ardwinna skrev (Akkurat nå):

Har null problem med å skjønne hvordan vannet legger seg. Jeg sliter mer med å skjønne hvorfor dette liksom skal være så vanskelig å forstå, og trodde et øyeblikk at det var et lurespørsmål.
Handler ikke dette om romforståelse, noe som er vitenskapelig bevist at kvinnehjernen ofte sliter mer med enn mannehjernen? Det er på grunn av dette at kvinner ofte er kjent for å generelt være dårlige på å lese kart.

Jeg tenkte også at det var et slags lurespørsmål, og tenkte derfor at det kanskje la seg mer opp mot høyre hjørne, men med det samme jeg tenkte den tanken så jeg jo hvor feil det var, og la linjen ca. vannrett.

Kvinne

Anonymkode: 6386f...79b

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat denne var ikke veldig utfordrende, MEN jeg har veldig lett for å tenke at det er mer komplisert enn jeg tror...

Anonymkode: d1e8c...855

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, din absolutte løk 🤨 Det er ikke en IQ-oppgave.

Dette er en IQ-oppgave. 

main-qimg-3299a9b81f97b8370297e9342250878b

Anonymkode: 75844...002

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er en IQ-oppgave. 

main-qimg-3299a9b81f97b8370297e9342250878b

Denne klarer ikke jeg. 

Anonymkode: 25be5...743

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Denne klarer ikke jeg. 

Den blir enklere hvis du får med alternativene :) 

image.png.32b2ba03ccd84a25661e7ec90c563645.png

Anonymkode: 0086a...030

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Joda, det er det. Det er ikke bare Raven-matriser som brukes til å måle IQ. Romforståelse er også en del av det, selv om du ikke finner en slik oppgave på en vanlig MENSA-test.

Uansett, det interessante her er jo at kvinner gjør det så enormt mye dårligere enn menn.

image.png

Hvordan kan det ha seg at kvinner er så dårlige på dette? Veldig fascinerende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Joda, det er det. Det er ikke bare Raven-matriser som brukes til å måle IQ. Romforståelse er også en del av det, selv om du ikke finner en slik oppgave på en vanlig MENSA-test.

Uansett, det interessante her er jo at kvinner gjør det så enormt mye dårligere enn menn.

image.png

Hvordan kan det ha seg at kvinner er så dårlige på dette? Veldig fascinerende.

"Selv om du ikke finner slike oppgaver på profesjonelle iq-tester, så er det likevel en iq-oppgave"

Hører du deg selv, ts?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Klarer den fremdeles ikke jeg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

F

AnonymBruker
Skrevet
Ardwinna skrev (21 timer siden):

Jeg trodde også at det var en lureoppgave. Ikke noe problem med å visualisere den vannrette linjen? «Kom opp» med det samme jeg leste spørsmålet. 

Anonymkode: 2de34...8a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den type oppgaver hadde jeg i matte på barneskolen.

Anonymkode: b9751...0b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Selv om du ikke finner slike oppgaver på profesjonelle iq-tester, så er det likevel en iq-oppgave"

Hører du deg selv, ts?

Det er du som er brødhodet her. Har du hørt om f.eks. WISC/WAIS? Typisk svar fra noen som kun har erfaring fra IQ-tester på facebook.

Jeg sa at det ikke finnes på MENSA-tester som bruker Raven-matriser fordi det er mindre kostbart, men det er en del av testbatteriet i f.eks. WAIS som brukes om du testes av psykolog.

Block design test - Wikipedia

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg trodde også at det var en lureoppgave. Ikke noe problem med å visualisere den vannrette linjen? «Kom opp» med det samme jeg leste spørsmålet. 

Anonymkode: 2de34...8a3

Ja, nå er det slik at 60% av kvinner faktisk klarer denne oppgaven, som er majoriteten (selv om jeg synes det er utrolig at 40% ikke klarer den) så det er ingen som påstår at oppgaven er ekstremt vanskelig :)

Individual differences in water-level task performance: A component-skills analysis - ScienceDirect

Sitat

Over the past two decades, several studies have indicated that many adults have difficulty in demonstrating the concept that liquids remain invariantly horizontal and that this is more often true of women than men. Theoretical explanations for these differences have centered around biological and sociocultural hypotheses. The purpose of this paper is to review the literature on individual differences in adult performance on Piaget's water-level task and to offer an interpretation based on a component-skills analysis of water-level task performance. Water-level task performance is reduced to the subabilities of (a) visualperceptual skills, (b) mental imagery and rotation skills, (c) utilization of spatial coordinate systems, and (d) recall of relevant information. The utility of a component-skills analysis in understanding water-level task performance is discussed.

Det mer interessante spørsmålet her er hvorfor det er så store kjønnsforskjeller. Jeg synes i alle fall det var fascinerende, og statistisk sett burde det være en del kvinner her på kvinneguiden som sliter med oppgaven...

Jeg leste et sted at ~15% av menn også feiler, men det er likevel fascinerende kjønnsforskjeller på hjernen her...

AnonymBruker
Skrevet

Trodde man skulle finne ut hvilken høyde linjen skulle være på, sånn hvor full den  måtte være. Derfor trodde jeg jeg ikke klarte det! At den skulle være vannrett var åpenbart for meg. Er kvinne.

Anonymkode: e1d00...aff

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trodde man skulle finne ut hvilken høyde linjen skulle være på, sånn hvor full den  måtte være. Derfor trodde jeg jeg ikke klarte det! At den skulle være vannrett var åpenbart for meg. Er kvinne.

Anonymkode: e1d00...aff

Ja, det er åpenbart for meg også, som mann....

Når det er sagt; det å klare å forestille seg hvor høy linjen er, er også en god test på visualisering. Det hadde vært gøy å se folks svar på oppgaven....

maxresdefault.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er denne oppgaven så vanskelig for enkelte?

Hilsen kvinne 😅

Anonymkode: a0d56...cc1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hører du deg selv, ts?

"Selv om du ikke finner en slik oppgave på en vanlig MENSA-test" sto det. Et sitat er ikke mye verdt om man endrer innholdet. Mensa har ikke copyright på IQ. Deres test er i praksis ikke brukandes til noe annet enn å se om du er kvalifisert til medlemskap eller ikke. Det er en rekke forskjellige måter å måle intelligens på.

https://www.psychologydiscussion.net/intelligence/how-to-measure-intelligence-6-ways-psychology/13608

https://iqtestprep.com/list-of-iq-tests/ 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...