Gå til innhold

Jenta mi blir ofte bilsyk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun vokser det av seg. Hold ut i ca 10 år til, så går det over.

Anonymkode: 4914a...a09

Ikke nødvendigvis, jeg blir fortsatt bilsyk og er i tjueårene. 

Anonymkode: 198bd...644

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er forferdelig å være bilsyk. Noen blir raskt bilsyke og det kan være sånn i årevis. Har selv en som blir bilsyk etter 15 min. I 11 år har det vært sånn. Vi gir en halv reisesyketablett på lengre turer. Det finnes også reisesykearmbånd dom virker fir noen.  Heldigvis bor vi sentralt og kjører korte stort sett strekninger i hverdagen. 

Jeg ville heller snudd stolen enn å slutte å kjøre bil. Jeg hadde blitt reisesyke selv av å sitte mot kjøreretningen. Det er forferdelig å bli så syk. 

Anonymkode: 67873...11f

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde samme problem med ett av våre barn. Siden en toåring er for liten til Postafen prøvde vi Ginger Trips fra helsekost og det var fantastisk. De smaker litt lakris/honning-aktig og å knaske en sånn rett før en biltur (og kanskje en til underveis på lengre turer) gjorde helt slutt på bilsyken. 

Bilsikring er viktig så det var helt uaktuelt å snu bilstolen og jeg synes det er merkelig at det å la være å følge ekspertanbefalinger angående bilsikring så lett framstilles som en løsning på bilsyke. Hvis dette faktisk beviselig hadde funger er det rart at man aldri hører om foreldre i Sverige, hvor de er enda flinkere på bakovervendt bilsikring enn oss, klage over bilsyke barn og foreslå å snu stolen som løsning. Og det er ikke som om norske barn blir mer bilsyke enn svenske. Jeg mener man skal holde seg til anbefalingene hva gjelder sikring av barn i bil (det er en grunn til at de finnes) og heller prøver å finne andre løsninger på bilsyke. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid blitt lett bilsyk. For meg er der avgjørende hva det siste jeg spiste/drakk før en biltur var. Feks et glass melk = garantert bilsyk. Jeg må da ha noe friskt, et drops eller noe sånt å sutte på for å ikke bli bilsyk. En 2-åring er jo veldig liten, men kanskje følge med om det er melk som trigger oppkast? Kanskje smoothie eller noe friskere er bedre før en biltur? 

Anonymkode: 98022...a6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her..  blir kvalm bare jeg kikker ut av sidevinduet når bilen er i fart..🙈🥴

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har alltid blitt lett bilsyk. For meg er der avgjørende hva det siste jeg spiste/drakk før en biltur var. Feks et glass melk = garantert bilsyk. Jeg må da ha noe friskt, et drops eller noe sånt å sutte på for å ikke bli bilsyk. En 2-åring er jo veldig liten, men kanskje følge med om det er melk som trigger oppkast? Kanskje smoothie eller noe friskere er bedre før en biltur? 

Og sørge for at barnet ikke kan se ut av sidevinduene - finnes jo sånne solskjermer som blokker utsikten. Å se ut av sidevinduet er som å be om å bli kvalm! 🤢

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min søster har slitt med problemet siden hun var liten. Hun hadde alltid med seg reisesyketablett hvis hun skulle være med noen "skyss-elever" hjem fra skolen, da det dreide seg om bussturer på opp mot tre kvarter. Fikk hjelp til å passe tiden i forhold til å ta tabletten en times tid før skoleslutt. Hun sliter den dag i dag på lange turer, og må selv sitte bak rattet for å være 100% sikker på å ikke bli bilsyk. Hun er nå i slutten av 30-årene. 

• Liker 1
Skrevet

Det kan hende det er bilen. Det kan hende bevegelsene som kjennes annerledes ut for de i baksetet kontra de foran er årsaken. Luft er også et tema, er det lenge siden AC har blitt renset? 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Arkana said:

Vi hadde samme problem med ett av våre barn. Siden en toåring er for liten til Postafen prøvde vi Ginger Trips fra helsekost og det var fantastisk. De smaker litt lakris/honning-aktig og å knaske en sånn rett før en biltur (og kanskje en til underveis på lengre turer) gjorde helt slutt på bilsyken. 

Bilsikring er viktig så det var helt uaktuelt å snu bilstolen og jeg synes det er merkelig at det å la være å følge ekspertanbefalinger angående bilsikring så lett framstilles som en løsning på bilsyke. Hvis dette faktisk beviselig hadde funger er det rart at man aldri hører om foreldre i Sverige, hvor de er enda flinkere på bakovervendt bilsikring enn oss, klage over bilsyke barn og foreslå å snu stolen som løsning. Og det er ikke som om norske barn blir mer bilsyke enn svenske. Jeg mener man skal holde seg til anbefalingene hva gjelder sikring av barn i bil (det er en grunn til at de finnes) og heller prøver å finne andre løsninger på bilsyke. 

Vi har gitt 1/4 Postafen på lengre turer til vår toåring etter råd fra lege. Funker bra på lange turer, men  kan ikke gi dette hver dag... Frustrerende å vaske bil/unge/bilstol annenhver dag.. vi prøvde alt🤢 I tillegg utgjør det en risiko for meg som sjåfør med kvalm unge/unge full av oppkast/unge som gråter i baksetet😔

Anonymkode: ab598...5db

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi skyr ihvertfall 😂 min er også 2 år og lett bilsyk, og jeg lærer aldri. Gleder meg til hun blir 4 og jeg kan snu henne. Storebroren har aldri blitt dårlig etter at vi snudde han.

Anonymkode: feec4...49b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har gitt 1/4 Postafen på lengre turer til vår toåring etter råd fra lege. Funker bra på lange turer, men  kan ikke gi dette hver dag... Frustrerende å vaske bil/unge/bilstol annenhver dag.. vi prøvde alt🤢 I tillegg utgjør det en risiko for meg som sjåfør med kvalm unge/unge full av oppkast/unge som gråter i baksetet😔

Anonymkode: ab598...5db

Ja, jeg forstår det godt. Jeg vet akkurat hvordan det er og det er veldig slitsomt når man har familie langt unna og er nødt til å kjøre bil dit. Trøsten er at de fleste barn vokser det av seg (vår er fremdeles litt bilsyk, men nå holder at vi stopper for en liten luftepause innimellom). Som sagt fungerte Ginger Trips veldig godt for oss, det er ingefærtabletter. Kanskje det kan hjelpe dere på korte turer hvor dere ikke gir Postafen? Det er kanskje verdt et forsøk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

SItter du fremdeles bakovervendt?

AnonymBruker
Skrevet

Min begynte også å ofte spy ved bilkjøring når han var nesten 3 år. Vi valgte å snu han fremover og problemet forsvant. Om du ønsker å gjøre det må du vurdere selv. Kan også ha noe med hellingen på bilstolen eller stillingen hun blir sittende i, vet noen har problemer med stoler med type c form, som f.eks cybex sirona. Kanskje en mer oppreist stilling kan hjelpe 

Anonymkode: 8dc84...381

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vikste det av meg, men i 30- årene kom det tilbake. Nå er jeg 43 og har aldri blitt så lett bilsjuk som nå. 

Det som hjelper for min del er brødmat. Jeg må ikke være sulten før jeg skal ut å kjøre, og brødmat er det beste. Samme visst jeg først har blitt kvalm. Da må jeg spise

Anonymkode: 2e683...01c

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (20 timer siden):

SItter du fremdeles bakovervendt?

Nei, men poenget er at Ts ikke må ha for store forhåpninger om at bilsyken forsvinner😬

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir fortsatt dårlig jeg, er 42.. 

Anonymkode: 11b5f...3ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vikste det av meg, men i 30- årene kom det tilbake. Nå er jeg 43 og har aldri blitt så lett bilsjuk som nå. 

Det som hjelper for min del er brødmat. Jeg må ikke være sulten før jeg skal ut å kjøre, og brødmat er det beste. Samme visst jeg først har blitt kvalm. Da må jeg spise

Anonymkode: 2e683...01c

Jeg sliter spesielt de dagene sola står lavt og det er litt varmt.

Anonymkode: 11b5f...3ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 6.37):

Hun vokser det av seg. Hold ut i ca 10 år til, så går det over.

Anonymkode: 4914a...a09

AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 6.51):

Det er lov å håpe, men ingen garanti for at det går over. Jeg er snart 60 og fortsatt bilsyk hvis turen varer mer enn en halvtime. I tog blir jeg syk etter 5 minutter hvis jeg må sitte med ryggen mot kjøreretningen.

Anonymkode: 35533...faa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er lov å håpe, men ingen garanti for at det går over. Jeg er snart 60 og fortsatt bilsyk hvis turen varer mer enn en halvtime. I tog blir jeg syk etter 5 minutter hvis jeg må sitte med ryggen mot kjøreretningen.

Anonymkode: 35533...faa

Å fy, ja, det er det verste..!!🤢

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 20.50):

Her hjalp det med en annen utforming på bilstolen, gikk fra en swingfix som var mer buet på en måte til en maxway plus hvor han sitter litt høyere og mer «rett». Den monterer jeg også med litt bedre beinplass så han ikke krøller seg sammen. Nå kan han se ut vinduet og det hjelper litt på. I tillegg spiser vi ingenting en time-halvannen før vi kjører, og han får aldri drikke annet enn vann. 

Anonymkode: b0a4d...53f

Vi byttet nettopp lignende seter og her har vi plutselig fått mye bilsyke...

Anonymkode: f33eb...bc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...